Welke plantenvoeding: limnophila heterophylla


K

Karin

Guest
limnophila heterophylla staat bij mij ongeveer een week erin, maar hij lijkt maar amper gegroeid. Op internet lees ik dat bij veel mensen het snel groeit. Ook al is de plant net in de aquarium gezet.

Ik heb er wel easy life rootsticks in de bodem gestopt. Dat zou naar mijn idee voldoende zijn, omdat het een moerasplant is. Het viel me wel op dat de plant maar weinig wortels heeft.

Mijn vraag: moet ik een rootstick dichterbij de wortels plaatsen? of moet ik toch voor een vloeibare plantenvoeding gaan (easy life profito??)? of gewoon geduld hebben ivm dat de plant er nog zo kort in staat.
 
Ik zou altijd daarnaast vloeibare voeding toedienen want je hebt ook vast nog wel andere planten.
 
Ik zou altijd daarnaast vloeibare voeding toedienen want je hebt ook vast nog wel andere planten.

Bedankt. Ik snap je punt.
Ik wil vooral de juiste voeding geven. Volgens mij zijn mijn andere planten allemaal moerasplanten, namelijk cryptocoryne (2 verschillende) en echinodorus (1 type). Die groeien goed met de easy life root sticks.
Deze voeding zal ik dus echt specifiek kopen voor de limnophila heterophylla. Vandaar dat ik weten of het zinvol is voor deze plant. Ik weet namelijk niet of deze plant ook de voeding uit het water haalt of toch zoals een normale moerasplant het voornamelijk uit de grond haalt.
 
Veel licht en bodemvoeding lees ik dus ik zou zeker wat bij de wortels steken en ook wat vloeibare bemesting toedienen. Alle planten nemen ook met de bladeren voeding op maar moerasplanten meer via de wortels.

 
Best mogelijk dat de plant eerst de wortels ontwikkelen gaat en daar na pas groeit.
Tevens moet de plant wel even wennen aan het onderwater leven worden meestal in potten/bakken boven water gekweekt.
Geduld is een schone zaak.
 
limnophila heterophylla staat bij mij ongeveer een week erin, maar hij lijkt maar amper gegroeid. Op internet lees ik dat bij veel mensen het snel groeit. Ook al is de plant net in de aquarium gezet.

Ik heb er wel easy life rootsticks in de bodem gestopt. Dat zou naar mijn idee voldoende zijn, omdat het een moerasplant is. Het viel me wel op dat de plant maar weinig wortels heeft.

Mijn vraag: moet ik een rootstick dichterbij de wortels plaatsen? of moet ik toch voor een vloeibare plantenvoeding gaan (easy life profito??)? of gewoon geduld hebben ivm dat de plant er nog zo kort in staat.
Mijn planten deden het niet zo goed op de easy life rootsticks. Ik ben overgestapt op osmocote capsules en dat werkt een heel stuk beter. Als je planten snel groeien dan hebben ze veel nitraat en fosfaat nodig en daarnaast nog licht en CO2.
 
Het ligt er volgens mij ook aan wat voor bodem je hebt. Met een voedingsbodem heb ik goede ervaringen. Tabletjes of kleibolletjes (JBL) kunnen ook nog verschil maken bovenop wat @Merethe al noemt zoals licht en CO2 en @jessicapilon profito. Met druppeltesten kun je nog meer controle uitoefenen op je bemesting.
 
Hij groeit als kool op voldoende CO2, goede verlichtiing, kleibolletjesmix, EI bemesting en af en toe een scheutje carbo.
Dan wordt de plant prachtig rood van kleur met dikke vlezige stengels. Echt een aanwinst voor je aquarium!
 
heb je waterwaardes?
Of vul blind je nitraat/fosfaat eens aan dit samen met dosis profito
gaat het dan nog niet goed (bio) co2 opstarten
 
heb je waterwaardes?
Of vul blind je nitraat/fosfaat eens aan dit samen met dosis profito
gaat het dan nog niet goed (bio) co2 opstarten


Nee, voor de waardes moet ik nog voor de LFS.

Zelf zat ik te denken aan een low tech aquarium. Mijn enchinodorus bleheri en crypt's lijken goed te groeien zonder C02. Daarnaast vind ik de CO2 sets vrij duur. Aanschaf voor een normale kost zo'n 120 euro waar alles in zit en dan mag je bij wijze van spreken 40 euro per 3-4 maanden(?) een nieuwe fles kopen. Dan zit ik eerder te denken aan easy life carbo, maar ik hoor dat dat ook niet echt een goed alternatief is.

Ik ga wel profito nog extra geven, maar daar moet ik nog even voor naar de winkel. Dat wil ik komende dagen doen als ik op tijd klaar ben met mijn werk.
 
(bio) co2 kost je minder dan 2 euro per maand ;)
 
Ik zou je willen aanraden om wat geduld te hebben. Een Limnophila heterophylla "doet" het al wanneer je straks de plant topt en die koppen weer her-plant. Maar zo'n plant moet dan wel eerst door de fase van wortelontwikkeling. Zo dus ook nu, bij een net aangekochte plant die inderdaad ook vaak nog weinig wortels hebben.
 
(bio) co2 kost je minder dan 2 euro per maand ;)

ow 2 euro per maand valt wel mee. Kan je de bio co2 combineren met een systeem of zou je dan zelf zo'n systeem moeten knutselen met wat drinkflessen? Ik ben namelijk niet zo heel erg handig
 
Een bio co2 systeem is best makkelijk te maken. Ik ben zelf ook niet super handig maar heb sinds deze week een bio co2 opstelling die super werkt.

hoe groot is je aquarium?

ik gebruik zelf deze opstelling met dit recept:
72D75FE6-2F7B-4BDD-A337-41DF0423EAE3.jpeg
BEB4FE68-79DA-47B1-9FA1-2D22849F4A6E.jpeg

ik gebruik alleen zelf geen pokon omdat ik aquarium water gebruik om het aan te maken (waar al profito etc. in zit/zat)
 
Mijn aquarium is zit 180 liter (juwel rio 180).
Dan ga ik maar eens proberen te knutselen
 
Een bio co2 systeem is best makkelijk te maken. Ik ben zelf ook niet super handig maar heb sinds deze week een bio co2 opstelling die super werkt.

hoe groot is je aquarium?

ik gebruik zelf deze opstelling met dit recept:
Bekijk bijlage 301190Bekijk bijlage 301189
ik gebruik alleen zelf geen pokon omdat ik aquarium water gebruik om het aan te maken (waar al profito etc. in zit/zat)
Ik moet stiekem wel een beetje lachen dat je op een forum (online) foto's plaatst van een website. Een link plaatsen naar het recept dat je gebruikt is toch veel gemakkelijker?
Hier de website: https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium
En dan is het op die pagina het recept: "Gemiddeld CO2 – zeer lange looptijd". :petjeaf:
 
Ik moet stiekem wel een beetje lachen dat je op een forum (online) foto's plaatst van een website. Een link plaatsen naar het recept dat je gebruikt is toch veel gemakkelijker?
Hier de website: https://www.aquascaping-blog.com/562/bio-co2-aquarium
En dan is het op die pagina het recept: "Gemiddeld CO2 – zeer lange looptijd". :petjeaf:

Haha, ik had die foto’s al van tevore aangezien ik die zelf in de winkel heb gebruikt om te vinden wat ik zocht. Kon het linkje nietmeer vinden dus dan maar zo haha, maar bedankt voor de tip!
 
Hij groeit als kool op voldoende CO2, goede verlichtiing, kleibolletjesmix, EI bemesting en af en toe een scheutje carbo.
Dan wordt de plant prachtig rood van kleur met dikke vlezige stengels. Echt een aanwinst voor je aquarium!


En zonder dit alles gaat het ook meer dan prima (bij mij dan)

Hobbygroet,

Henk-Jan
 

Terug
Bovenaan