Wat is er nieuw

Welke plantenvoeding/voeding

Justin 312

Member
Lid geworden
3 juli 2025
Leeftijd
21
Hey hey ik zit een beetje te kijken naar planten voeding aangezien die van mij bijna op is. Welke plantenvoeding kan ik het beste gebruiken in een 54 liter bak met Crystal red garnalen? Dankjewel alvast voor advies. En ben wel benieuwd welke voeding geven jullie de garnalen?

Ik geef aquariumbemesting.nl (N,P,K en micro's), maar heb (nog) geen garnalen. Maar heb me laten vertellen dat dat geen probleem zou moeten zijn.

Welke gaf je voorheen?
Ik gaf aan planten voeding eerst de jbl ferropol 24 maar die is zo goed als op en er zijn zoveel verschillende soorten voeding dat k liever hier ff advies vraag. heb zelf wel planten natuurlijk

Ik gaf alleen maar micro's (profito) en geen macro's (NPK).
De meeste ph verlagende bodems hebben voor een garnalen bakje wel voldoende macro stoffen er in zitten.

Heb je een foto van de bak?

In jbl ferropol 24 zit iig geen nitraat en fosfaat ( en hoogstwaarschijnlijk ook geen kalium), dus het kan een goed idee zijn, hoe hoog je waarden hiervan zijn. Als één van beiden (of allebei) op 0 staan, kan het planten een boost geven om plantenvoeding waar deze stoffen wél in zitten te geven.

Ik gaf alleen maar micro's (profito) en geen macro's (NPK).
De meeste ph verlagende bodems hebben voor een garnalen bakje wel voldoende macro stoffen er in zitten.

Heb je een foto van de bak?
Dit is mn bakje
1000148113.jpg

Ok, ik zou toch eens testen, want vooral de anubia's hebben wel wat lelijker bladeren (al weet ik nooit welke afwijking bij welke tekort hoort.) Die halen hun voeding uithet water.

Ok, ik zou toch eens testen, want vooral de anubia's hebben wel wat lelijker bladeren (al weet ik nooit welke afwijking bij welke tekort hoort.) Die halen hun voeding uithet water.
Ja klopt inderdaad een aantal bladeren zijn wat minder weet zelf ook niet wat waarbij hoort. K zal vanavond eens testen. Ik zat te denken misschien een al in one voeding of dat te adviseren is?

Kun je geen nitraat/ fosfaat(laten) testen?

All in one is zeker een mogelijkheid, maar ik geef zelf de voorkeur aan doseren op gehalte. En als je dan eenmaal een evenwicht hebt in je bak en weet hoeveel je weet van wat je moet toevoegen, geef je niet méér dan nodig, en gooi je ook niet meer weg dan nodig.
Ik vergelijk het maar met een boterham met boter, kaas en ham. Als je alleen zuivel nodig hebt om te groeien, heb je de boterham , boter en ham niet nodig,en kun je net zo goed en goedkoper de kaas eten....

Voor een garnalen bak met soil vind ik een all in one niet optimaal.
Het liefst hou je nitraat toch wat laag maar zorg je wel voor voldoende micro's.
Met een all in one zit je vast aan die vaste verhouding.

Je hebt daar in tegen wel een redelijk aantal planten dus op zich wat tekorten verbazen me niet.

Kun je geen nitraat/ fosfaat(laten) testen?

All in one is zeker een mogelijkheid, maar ik geef zelf de voorkeur aan doseren op gehalte. En als je dan eenmaal een evenwicht hebt in je bak en weet hoeveel je weet van wat je moet toevoegen, geef je niet méér dan nodig, en gooi je ook niet meer weg dan nodig.
Ik vergelijk het maar met een boterham met boter, kaas en ham. Als je alleen zuivel nodig hebt om te groeien, heb je de boterham , boter en ham niet nodig,en kun je net zo goed en goedkoper de kaas eten....
Oh zo ja ik snap je punt zeker. Volgens die 6 in 1 test strip dingen van tetra staat nitraat en fosfaat op 0

Voor een garnalen bak met soil vind ik een all in one niet optimaal.
Het liefst hou je nitraat toch wat laag maar zorg je wel voor voldoende micro's.
Met een all in one zit je vast aan die vaste verhouding.

Je hebt daar in tegen wel een redelijk aantal planten dus op zich wat tekorten verbazen me niet.
Ja vandaar dat ik het ook vraag omdat ik af en toe in de planten voeding wereld door de bomen t bos niet meer zie. Wat zou jij dan voor voeding adviseren?

Nou zijn die teststrips niet vreselijk betrouwbaar, maar 0 is wel erg weinig

aquariumbemesting.nl en dan
K2SO4 + KNO3 (in één fles aanmaken)

KH2PO4 (in één flesaanmaken)

en tensomicromix (in één flesaanmaken)

aquariumbemesting.nl en dan
K2SO4 + KNO3 (in één fles aanmaken)

KH2PO4 (in één flesaanmaken)

en tensomicromix (in één flesaanmaken)
Dankjewel ik zal er eens naar kijken. Dit is om nitraat en fosfaat omhoog te krijgen denk ik? En nu we toch op t onderwerp testen zijn wat is de beste methode om te testen?

Klopt inderdaad staat op de zak is ph en kh verlagend. Staat wel op dat er essentiele mineralen en sporenelementen in zitten
Ja ok maar ik ben bang dat het geen nitraat en fosfaat zijn wat de planten nodig hebben. Misschien wat mineralen voor de garnalen.
Maar goed ik ben geen expert maar volgens mij hebben deze bodems weinig voedingsstoffen voor de planten.
Misschien weet @Cornelius wat we moeten verstaan onder die sporen en mineralen wat ze vermelden.

Ja ok maar ik ben bang dat het geen nitraat en fosfaat zijn wat de planten nodig hebben. Misschien wat mineralen voor de garnalen.
Maar goed ik ben geen expert maar volgens mij hebben deze bodems weinig voedingsstoffen voor de planten.
Misschien weet @Cornelius wat we moeten verstaan onder die sporen en mineralen wat ze vermelden.
Staat er verder ook niet precies op wat die sporen en mineralen zijn. De garnalen krijgen een keer per 2 dagen glas garten mineral junkie bites

Klopt inderdaad staat op de zak is ph en kh verlagend. Staat wel op dat er essentiele mineralen en sporenelementen in zitten
Dan zou je de tensomix misschien niet nodig hebben, maar voor de anubia's is het onvoldoende als het alleen in de bodem zit. Ik gebruik zelf een test voor ijzer als maat voor voldoende mineralen. Als ijzer te laag staat, voeg ik tensomix toe.

Dan zou je de tensomix misschien niet nodig hebben, maar voor de anubia's is het onvoldoende als het alleen in de bodem zit. Ik gebruik zelf een test voor ijzer als maat voor voldoende mineralen. Als ijzer te laag staat, voeg ik tensomix toe.
Dankjewel voor het advies dan zal k zodra k de testset heb het ijzer eens testen an vanuit daar kijken of het nodig is de mix te geven zodra k die ook binnen heb

Soil is in de regel 'andosol'. Gewoon vulkanische aarde en die zijn van nature rijk aan mineralen.
Denk niet dat er aan deze veel macro's zijn toegevoegd is omdat ze speciaal voor garnalen zijn bedoeld. Ze bevatten zeker geen toegevoegde ammonia.
Wat betreft bemesting is Greenscape wel een veilige keus

Soil is in de regel 'andosol'. Gewoon vulkanische aarde en die zijn van nature rijk aan mineralen.
Denk niet dat er aan deze veel macro's zijn toegevoegd is omdat ze speciaal voor garnalen zijn bedoeld. Ze bevatten zeker geen toegevoegde ammonia.
Wat betreft bemesting is Greenscape wel een veilige keus
Dank voor de uitleg maar de hoeveel sporen/mineralen waar men over praat is dat een hoeveelheid waar planten echts iets aan hebben of is dat meer bedoeld voor bv de garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan