Wat is er nieuw

Welke plantenvoeding/voeding

Het lijkt me niet dat ie soil expliciet is geïmpregneerd met mineralen voor garnalen.
Het is gewone basis aquasoil, zonder extra toevoegingen, die de pH verlaagd. Net zoals elke aquasoil doet.

Garnalen krijgen toch vnl. hun mineralen binnen door de voeding die ze krijgen, en de Gh die jezelf moet toevoegen voor hun schil?

Garnalen krijgen toch vnl. hun mineralen binnen door de voeding die ze krijgen, en de Gh die jezelf moet toevoegen voor hun schil?

Ja dat klopt. De soil is dus gewoon klei die mineralen en sporen uit de natuur bevat maar ik denk zelf dat je daar voor plantengroei niet ver mee komt . Het heeft dus geen extra toegevoegde voeding zoals in een soil die jij vaak gebruikt met het scapen.

Klopt in zekere zin wel.
Soil is gewoon klei uit vulkanische gebieden die van nature mineralen en sporen bevatten.
Afhankelijk van het merk, wat het op de markt gaat brengen, worden er macro's toegevoegd. Veelal in de vorm van ammonia.
Hoe rijker hiermee geïmpregneerd des te vaker je een waterwissel moet doen tijdens de opstart en die blijven ook het langste werkzaam.
Dat zijn de duurdere merken.

De goedkope B merken zijn minder voorzien van extra voeding en die zijn ook het snelste uitgewerkt.

edit: werkzaam in relatie tot de pH verlagende eigenschappen

Ik blijf het maken van een juiste keuze voor een (voedings)bodem lastig vinden, dit voor een aquarium met veel planten, dus geen kleine aquascaping bak.

Destijds gekozen voor een dikke laag JBL Manado maar bewust zonder voedingsbodem eronder, wel maak ik gebruik van klei bollen en een EI Complete kolom bemesting.

Als ik opnieuw zou moeten beginnen ga ik toch weer op safe en voor dezelfde type bodem, enkel omdat ik hiermee vertrouwd ben.

Anderzijds knaagt het wel een beetje omdat velen juist wel een voedingsbodem gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik de all in one voeding van planted box.(bijna een dubbele dosis als voorgeschreven)
In combinatie met co2.
De planten groeien als een malle en ik heb ontelbaar veel garnalen.

Bij de EI is dat 20/2 maar als je dubbel doet dan zit jij dacht ik op 30/3. Opzich niet erg want als je met de EI 20/2 toevoegt dan komt daar het restant ook bij en dan zit je ook snel op 30/3 denk ik.
Zelf heb ik met 20 lumen en best veel planten ontdekt dat 10/1 wekelijks toevoegen genoeg is en dan zit ik na verversen en toevoegen op 15/1,5.

M.a.w. bij meer/minder planten dosering aanpassen?

Bij de EI is dat 20/2 maar als je dubbel doet dan zit jij dacht ik op 30/3

Heb het ook altijd wat over gedoseerd.
Mikte op ongeveer 30/3.
Met een hoop snelgroeiende planten dan is een dubbele dosering niet echt heel gek.
Al kun je je afvragen of je dan niet beter de voeding aan de doseerpomp kan hangen.

Ik doe het andersom.

Voeg dagelijks (~8ml op 246L via doseerpomp) de omgerekende aanbevolen dosering "Complete" (van aquariumbemesting.nl) en meet juist voor de wekelijkse 50% WW (en dosering) en zie dan tussen de 1 a 2 (PO4) en 10 a 25 (NO3)
M.a.w. wat de waardes zijn na het toevoegen dosering vindt ik niet interessant.

Eigenlijk hoef ik dus niet wekelijks te meten, maar mijn Salifert druppeltesten (60 x testen) hebben gewoonweg een houdbaarheidsdatum

Laatst bewerkt:
Ik heb de dosering verhoogd om aan de juiste waardes te komen. Wellicht heb ik een hogere dosering nodig omdat er veel planten in staan en deze snel groeien dus veel voeding opnemen.
In het begin heb ik de maximale dosering gebruikt en toen had ik continu last van algen en wilden de planten het niet goed doen.
Nu gebruik ik 90/100 ml per week op 200L en dat doen nu al zo'n 4 maanden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan