O jee erg ingewikkeld dus Corne en weer een scheikundig verhaal. Maar goed het gegeven is het belangrijkste om te weten.
Hier ligt denk ik de oorzaak en dan moet je dus of de lichtintensiteit terugbrengen of co2 gaan gebruiken. Wel is de vraag of al je planten blij zijn met minder licht.De oorzaak van draadalg ligt vaak in een inefficiënt gebruik/ afstelling van de CO2
Wat doe bij een All in one als blijkt dat je NO3 en/of PO4 te hoog is? Of gebruik je de All in one alleen in geval van EI?Je filtersponsen hoef je pas te vervangen als ze versleten zijn. Ze gaan jaren mee!! In de sponsen van je filter huisvesten een ontelbaar aantal bacteriën die zorgen voor de afbraak van afvalstoffen. Deze sponsen moet je voorzichtig afspoelen als de hoeveelheid water uit je filter afneemt.
De plantenvoeding die je nu gebruikt bevat geen NO3 en PO4. Deze meststoffen zijn essentieel voor je planten. Naast deze meststoffen zijn ook kalium en vele micro elementen belangrijk.
De makkelijkste manier om je planten te voeden is een all in one meststof. Je kan ook zelf meststoffen mengen.
Kijk maar eens op: www.aquariumbemesting.nl
Jawel. Als je focus ligt op mooie planten gebruik dan de volgende keer een andere bodem zoals een goede aquasoil of voedingsbodemNiemand die nog tips heeft?
Wellicht vertekenen de foto’s, maar ik vind je planten er fris bijstaan (al helemaal zonder CO2!) en ook weinig alg. Of heb je alg net ervoor verwijderd?Begin nu toch wel veel draadalg te krijgen. Planten gaan ook niet fantastisch, het rood trekt weg, bladeren kleuren groen en raken onder de draadalg. Ook de nieuwe crypto's raken onder de alg en blaadjes beginnen te 'verslijmen'. Vestigt alg overal in de bak of alleen op planten met tekorten?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nitraat zit rond de 20ppm. Voeg geen carbo of anti-alg middelen toe, enkel de complete plantenvoeding. Skimmer heb ik nog maar 25% van de tijd aan.
Idd , voor de techniek en middelen die je nu ter beschikking hebt ziet de progressie er goed uit .Jawel. Als je focus ligt op mooie planten gebruik dan de volgende keer een andere bodem zoals een goede aquasoil of voedingsbodem
Een aquasoil is gewoon de meest efficiënte manier om planten probleemloos te laten groeien.
Wanneer je de Ludwigia en de Alternanthera echt mooi wilt hebben ben je licht nodig, veel licht! In mijn bak, een Juwel Rio 180, was de lichtsterkte rond de 49 lumen per liter. En in dat geval ontkom je niet aan extra CO2 toevoeging. Alternanthera wil trouwens sowieso graag extra CO2. Denk bij deze soorten ook aan bodemvoeding!
Draadalg wijst op een CO2 tekort, een mindere waterdistributie. Bladeren die groen worden van rode planten. Je ziet dat nu gebeurd wat ik al in een eerder bericht aangaf. Je lichtsterkte is te laag om deze planten te houden. Je lichtsterkte verhogen vraagt om CO2 toevoeging. Geen Carbo. Je moet dus gewoon planten gaan kiezen passend bij je hardware mogelijkheden. Je Crypto's hebben genoeg aan een gemiddelde lichtsterkte. Wel hebben ze een hekel aan wijzigingen zo als ver- of her-planten. Ze reageren dan door schijnbaar af te sterven maar komen, wanneer je ze met rust laat, wel weer terug. Echt verslijmen kan ook wijzen op een voedsel tekort. Met name bodemvoeding. Je kan het beste kiezen voor kleibolletjes (Aquariumbemesting.nl) eventueel gemixt met lateriet. Je kan die bolletjes zelf heel voordelig maken met poeders aangelengd met water hier verkrijgbaar:Begin nu toch wel veel draadalg te krijgen. Planten gaan ook niet fantastisch, het rood trekt weg, bladeren kleuren groen en raken onder de draadalg. Ook de nieuwe crypto's raken onder de alg en blaadjes beginnen te 'verslijmen'. Vestigt alg overal in de bak of alleen op planten met tekorten?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Nitraat zit rond de 20ppm. Voeg geen carbo of anti-alg middelen toe, enkel de complete plantenvoeding. Skimmer heb ik nog maar 25% van de tijd aan.
Het is een set met Sera drukverminderaar en Weipro ph2010 ph-controller. Heb elders op het forum gelezen dat de 1-punts-calibratie hiervan niet ideaal is maar wel voldoende.Het ligt er ook aan welke set je wil aanschaffen
Oh bedankt! Heel handig.
Is een Weipro ph2010 ph-controller niet bedoeld voor een zeewaterbak? Daar ligt mij, ik weet niet meer waarom, iets van bij. Als dat zo is staat e.e.a. ook afgesteld op veel hogere PH waardes.Het is een set met Sera drukverminderaar en Weipro ph2010 ph-controller. Heb elders op het forum gelezen dat de 1-punts-calibratie hiervan niet ideaal is maar wel voldoende.
Op de productpagina staat dat hij voor zowel zoetwater- als zoutwaterbakken geschikt is.Is een Weipro ph2010 ph-controller niet bedoeld voor een zeewaterbak? Daar ligt mij, ik weet niet meer waarom, iets van bij. Als dat zo is staat e.e.a. ook afgesteld op veel hogere PH waardes.
Heb de kh laten testen in de LFS. Deze kwam uit op 6. De gh was overigens 4 (raar?), no3 25 en de Ph 7,5. Adhv de ph/kh-tabel zou ik de controller dan op Ph 7 moeten instellen. Toch?Nee op welke waarde de ph moet hangt mede af van je kh
Heb de colombo checker in gebruik genomen. Is nu donkerblauw dus ben erg benieuwd hoe deze verkleurt de komende week.en zelf werk ik met de Colombo checker want deze heeft een witte achtergrond en is niet echt duur.
Met welke dosering zal ik beginnen dan? Hoeveel bellen p/m? En hoeveel per dag erbij?Elke dag wat extra geven tot hij lichtgroen kleurt.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.