Welke plantenvoeding


En is de kleur van je dropchecker veranderd doordat je net ververst hebt of is het altijd zo "blauw"?
 
Ik denk dat je toch best nu eerst je lichtperiode flink terug schroeft. Ik zou maximaal 7 uur licht geven en eerst zorgen dat alles merkbaar groeit.
10 uur is sowieso te lang en nu doet dat meer kwaad dan goed volgens mij.



Heb je de eerste weken het door ADA voorgeschreven verversingsregime opgevolgd eigenlijk?


Okee, dan ga ik de licht duur terug schroeven, alles groeit wel maar zie niet veel verschil bij de voorgrond plantjes de rest groeit wel erg goed. Ja heb het verversingsregime netjes gevolgd zoals ze opgeven bij ADA.

Ja net ververst indd, maar heb ook het idee dat de stroming noet optimaal is en dat de CO2 niet goed verspreid door de gehele bak (wordt misschien te veel tegen gehouden door de rotala wallichi?)
 
Ja net ververst indd, maar heb ook het idee dat de stroming noet optimaal is en dat de CO2 niet goed verspreid door de gehele bak (wordt misschien te veel tegen gehouden door de rotala wallichi?)

Stond je filter aan toen je deze foto nam?
Want de CO2-belletjes gaan precies recht omhoog wat niet wijst op ideale flow.
Ze lijken trouwens ook vrij grof (de bellen) wat me doet vermoeden dat ook je diffuser niet ideaal is eerlijk gezegd...
 
Nog niet voldoende naar mijn idee. Wel een nieuwe diffusor en extra pomp in mijn aquarium gedaan lijkt erop dat dit wel helpt aangezien ik door het gehele aquarium meer groei zie alleen begint er nu door het gehele aquarium meer groene alg te ontstaan (is niet heel veel) sinds ik ben gewisseld van voeding maar even aankijken of ik daarmee meer kan doseren dan voorgeschreven. Kom overigens niet op de naam van de plantenvoeding zou relatief nieuw spul zijn in een zwarte fles met rode letters erop, zal als ik thuis ben even kijken.
 
Hoe doen jullie dat met die zakjes? Maak je 1 fles en daar doe je dan alles in?. Of mengen jullie alles appart?
 
De csm doe je apart en de nitraat en fosfaat kan in een fles maar dan kun je niet meer makkelijk bijsturen. Dus die kun je in dat geval ook in 2 flesjes doen.
Zelf heb ik het in een fles en om dan een goede verhouding te krijgen met doseren moet je de fosfaat verdubbelen. Normaliter voeg je op 100 liter 20 ml no3 toe en 40 ml fosfaat om met 20/2 te verhogen. Door de po4 te verdubbelen kun je dus 20 ml doseren per 100 liter.
Dan los ik het op zoals op de zakjes staat dus. 83 gr no3 en 4 gram (hier dus 8) fosfaat.
 
Hoewel een basic/complete set handig is - zeker voor beginners, verkies ik het ook om vrijwel elke stof 'persoonlijk' bij te sturen. Al ben ik er wel toe genoodzaakt: Mijn kraanwater wordt namelijk ontharst - met een scheefgetrokken waterwaarde tot gevolg.
 

Terug
Bovenaan