Welke pomp/filter bij een 20L bak?


S

ShrimpNoob

Guest
Hallo!

Wij hebben een aantal weken geleden een 20L aquarium aangeschaft.
Hier zit een filter in die 100L/H pompt (SF Aqua-Flow 50 Binnenfilter).
Echter willen wij er binnenkort garnaaltjes bij doen, en die schijnen niet van die drukte te houden.
Dit filter zorgt dat er een behoorlijke stroming in het water komt en hij kan niet bijgesteld worden.
Ook hebben we het filter in verschillende posities in de bak gehangen, maar dit helpt niet mee om de stroming te verminderen.

Dus hebben we besloten opzoek te gaan naar een pomp voor een 20L bak met een milde stroming en het liefst met een sponsfilter erop.
Iemand ervaringen of adviezen welke te kiezen? Er zijn zo enorm veel soorten te krijgen dat ik even niet meer weet waar ik het zoeken moet haha!
 
Wat is het uiteindelijke beoogde vis/garnaal bestand van dit aquarium? Voor alleen garnaaltjes zou ik gewoon een sponsfilter op lucht aanraden. Prima biologische filtering voor een 20L bakje met garnaaltjes en voor vis is er eigenlijk toch al niet echt ruimte. Als je toch al vis hebt, welke en hoeveel dan?
 

Dit vind ik wel een mooi filter voor een klein aquarium. En dan zoals in de beschrijving staat combineren met een luchtsponsfilter, dan heb je daar dus geen luchtpompje voor nodig. Lekker stil, regelbaar tussen de 50 - 400 l/u, veilig voor garnalen en een hoop oppervlakte voor het groeien van bacteriën.
 
We hebben niet veel vis erin. 2 Black mollys en 2 corydoras pandas. We willen uiteindelijk wel een grotere bak, maar wouden toch liever beginnen met een kleine bak.
 

Dit vind ik wel een mooi filter voor een klein aquarium. En dan zoals in de beschrijving staat combineren met een luchtsponsfilter, dan heb je daar dus geen luchtpompje voor nodig. Lekker stil, regelbaar tussen de 50 - 400 l/u, veilig voor garnalen en een hoop oppervlakte voor het groeien van bacteriën.

Dankjewel voor je reactie! Ik zal gaan kijken naar dit filter. :D
 

Dit vind ik wel een mooi filter voor een klein aquarium. En dan zoals in de beschrijving staat combineren met een luchtsponsfilter, dan heb je daar dus geen luchtpompje voor nodig. Lekker stil, regelbaar tussen de 50 - 400 l/u, veilig voor garnalen en een hoop oppervlakte voor het groeien van bacteriën.

Is het sponsje wat erbij zit voldoende? Zoals in het filmpje te zien is, zou die er bij moeten zitten.
Of is het nodig om zo'n groot gevaarte met 2 sponzen in mijn, nogal kleine, aquarium te doen?
Neem aan dat ik met mijn 20L bak voldoende heb aan dit kleine sponsje, toch?
En eventueel kan ik bij de aanschaf van een grotere bak, andere sponzen aanschaffen.
 
We hebben niet veel vis erin. 2 Black mollys en 2 corydoras pandas. We willen uiteindelijk wel een grotere bak, maar wouden toch liever beginnen met een kleine bak.
Tja bij een kleine bak heb je super weinig keus wat vis betreft. De vis zelf heeft op dit moment geen enkel voordeel bij jouw intenties voor de toekomst, als je begrijpt wat ik bedoel. Helaas horen beide vissen echt niet in een 20L bakje thuis.
De black molly is voor een aquarium van minimaal 60cm maar liever 80cm lang en in dit kleine bakje heeft die de ruimte niet. Ook zal die je garnaaltjes niet met rust laten helemaal niet als je ook baby garnaaltjes wil laten opgroeien.
De corydoras is een groepsvis en voelen zich helemaal niet thuis zonder minimaal 8 soortgenoten. Nu bedoel ik niet dat je er nog 6 bij moet halen daar is simpelweg geen ruimte voor. Plus dat voor de corydoras nu ook gewoon te weinig zwemruimte aanwezig is.
 
Een bak van 20 ltr is overigens niet geschikt voor vissen behalve dan een solitaire Betta.
 
Is het sponsje wat erbij zit voldoende? Zoals in het filmpje te zien is, zou die er bij moeten zitten.
Of is het nodig om zo'n groot gevaarte met 2 sponzen in mijn, nogal kleine, aquarium te doen?
Neem aan dat ik met mijn 20L bak voldoende heb aan dit kleine sponsje, toch?
En eventueel kan ik bij de aanschaf van een grotere bak, andere sponzen aanschaffen.

Tja ik was ook altijd positief over deze filters maar kom er wat van terug. Ik gebruik ook de mogelijkheid voor lucht in de bak en ik merk dat de sponzen al snel dicht gaan zitten en dat je dan geen lucht meer krijgt. Nog een nadeel is dat je de filter niet kan openmaken om bij de rotor te komen zoals bij een Aquaflow wel weer kan dus ik ben weer overgestapt op de SF Aquaflow 100 en dat werkt ook op 20 liter goed want deze ku je instellen.
 
Tja bij een kleine bak heb je super weinig keus wat vis betreft. De vis zelf heeft op dit moment geen enkel voordeel bij jouw intenties voor de toekomst, als je begrijpt wat ik bedoel. Helaas horen beide vissen echt niet in een 20L bakje thuis.
De black molly is voor een aquarium van minimaal 60cm maar liever 80cm lang en in dit kleine bakje heeft die de ruimte niet. Ook zal die je garnaaltjes niet met rust laten helemaal niet als je ook baby garnaaltjes wil laten opgroeien.
De corydoras is een groepsvis en voelen zich helemaal niet thuis zonder minimaal 8 soortgenoten. Nu bedoel ik niet dat je er nog 6 bij moet halen daar is simpelweg geen ruimte voor. Plus dat voor de corydoras nu ook gewoon te weinig zwemruimte aanwezig is.

Ik vind het erg jammer dit te lezen. Wij hebben deze visjes namelijk op advies van de medewerker in de winkel gekocht. Wat mij betreft hadden er sowieso geen vissen in gehoeven, het leek mijn man wel leuk. En toen de medewerker daar op reageerde met de mededeling dat deze vissen prima in een kleine bak met garnalen konden (en ik heb snel onderzoek gedaan op internet bij andere garnalen houders) dacht ik dat dit prima kon.
 
Tja ik was ook altijd positief over deze filters maar kom er wat van terug. Ik gebruik ook de mogelijkheid voor lucht in de bak en ik merk dat de sponzen al snel dicht gaan zitten en dat je dan geen lucht meer krijgt. Nog een nadeel is dat je de filter niet kan openmaken om bij de rotor te komen zoals bij een Aquaflow wel weer kan dus ik ben weer overgestapt op de SF Aquaflow 100 en dat werkt ook op 20 liter goed want deze ku je instellen.

Dankjewel voor je mening :D Zo kan ik toch wat gerichter zoeken naar een geschikt filter.
 
Ik vind het erg jammer dit te lezen. Wij hebben deze visjes namelijk op advies van de medewerker in de winkel gekocht. Wat mij betreft hadden er sowieso geen vissen in gehoeven, het leek mijn man wel leuk. En toen de medewerker daar op reageerde met de mededeling dat deze vissen prima in een kleine bak met garnalen konden (en ik heb snel onderzoek gedaan op internet bij andere garnalen houders) dacht ik dat dit prima kon.

Zo gaat het helaas te vaak. Waarschijnlijk staan er op de doos van je aquarium zelfs goudvissen afgebeeld, die kunnen er helemaal niet in.

Wat betreft het standaard sponsje, die zal ook al voldoende zijn. Tenminste, ik duf niet te zeggen wat die 4 vissen aan vervuiling zullen veroorzaken maar voor alleen garnalen is dat prima.
 
Waarschijnlijk ben je dan ook niet correct geholpen met het concept 'indraaien van een aquarium'. Hieronder meer leesvoer over de stikstofkringloop en indraaien van een aquarium en filter voor er vis wordt geplaatst. De keuze voor een filter had dus al ruim voor het plaatsen van de vis (4 weken) gemaakt moeten zijn.

 
Waarschijnlijk ben je dan ook niet correct geholpen met het concept 'indraaien van een aquarium'. Hieronder meer leesvoer over de stikstofkringloop en indraaien van een aquarium en filter voor er vis wordt geplaatst. De keuze voor een filter had dus al ruim voor het plaatsen van de vis (4 weken) gemaakt moeten zijn.


Ik ga me even inlezen. Misschien sneu voor de visjes die we nu hebben aangeschaft, maar beter nu leren hoe het echt moet dan dat we bij een volgend (groter) aquarium weer de mist in gaan. Dankje!
 
Ik vind het erg jammer dit te lezen. Wij hebben deze visjes namelijk op advies van de medewerker in de winkel gekocht. Wat mij betreft hadden er sowieso geen vissen in gehoeven, het leek mijn man wel leuk. En toen de medewerker daar op reageerde met de mededeling dat deze vissen prima in een kleine bak met garnalen konden (en ik heb snel onderzoek gedaan op internet bij andere garnalen houders) dacht ik dat dit prima kon.
De meeste verkopers in winkels zullen je vanalles 'adviseren', zolang ze maar iets kunnen verkopen. Helaas.
Blij in ieder geval te lezen dat jezelf wel het beste met je visjes voor hebt. :) Ik weet niet in welke regio je zit, maar met onze gedeelde kennis kunnen we je vast verwijzen naar een goede (of betere) LFS / dierenwinkel.
 
Persoonlijk zou ik voor de vissen een groter aquarium zoeken.
20 liter is prima geschikt voor garnalen of alleen een betta man.

Ik zou voor een sponsfilter gaan of voor een dennerle hoekfilter.
 
Heel erg bedankt voor jullie informatie! Hier hebben we heel veel aan.

We hebben dan ook een aquarium van 60L aangeschaft, toch wat meer ruimte voor de vissen.
We zouden inderdaad graag een goede dierenwinkel geadviseerd krijgen. We wonen in Leeuwarden.
Dus mocht iemand een goede weten, dan hoor ik het graag!

Ik ga nu op internet de benodigdheden aanschaffen die passen bij een 60L aquarium.
Deze gaan we adhv de verkregen informatie goed laten indraaien. Dit zal nog wel een poosje duren,
dus ik hoop dat de vissen het tot die tijd volhouden in de te kleine bak.
 
Fijn te horen dat je een mooie bak hebt gevonden voor de visjes.
Dierenwinkel bij Leeuwarden heb ik geen ervaring mee. Mocht je advies willen over je beoogde spulletjes voor je nieuwe bak, kun je je vragen uiteraard ook hier kwijt. :)
 
Nou ik ben dus opzoek naar een filter, omdat ons huidige filter niet geschikt is voor garnalen. Deze willen we in de toekomst gaan toevoegen aan de bak. Nu vind ik genoeg sponsfilter. Maar deze moeten aangesloten worden op een pomp, maar dan zijn er nog 100 soorten pompen. En dan ben ik alweer helemaal bang dat ik dan weer de verkeerde aanschaf. Kan iemand mij misschien uitleggen welke onderdelen er in totaliteit nodig zijn voor een sponsfilter. Ik heb al een thermostaat gevonden die beschermd is en geschikt voor een 60L bak.

En oja, nog een vraag. Een luchtpomp is dan toch niet meer nodig icm met een sponsfilter? Want als ik Youtube moet geloven dan geeft een sponsfilter tegelijk ook zuurstof in het aquarium. Maar goed, ik kan het ook verkeerd begrepen hebben natuurlijk.
 
Fijn te horen dat je een mooie bak hebt gevonden voor de visjes.
Dierenwinkel bij Leeuwarden heb ik geen ervaring mee. Mocht je advies willen over je beoogde spulletjes voor je nieuwe bak, kun je je vragen uiteraard ook hier kwijt. :)

Even een Quote, zodat je mijn bericht hierboven kan zien.
 
Sponsfilters werken op lucht, dus andere pompen heb je dan niet nodig, en als je alleen garnalen neemt is ene thermostaat overbodig die kunnen prima op kamertemperatuur
 
Sponsfilters werken op lucht, dus andere pompen heb je dan niet nodig, en als je alleen garnalen neemt is ene thermostaat overbodig die kunnen prima op kamertemperatuur

Nou we hebben nu een aantal vissen waarover we verkeerd geinformeerd waren, maar zolang deze leven blijven ze gewoon in de bak. Dus tot die tijd hebben we wel een goede thermostaat nodig. Maar dat komt helemaal goed. Het kan bij ons in huis nogal koud worden in de winter, dus het is dan in de toekomst voor de garnalen ook wel fijn dat het water niet onder de 20 graden zakt denk ik.
 
Meeste garnaaltjes kunnen nog wel iets lager dan 20 graden. Ik heb zelf nooit een verwarming gebruikt voor een garnalen bakje maar goed als je andere vis het nodig heeft dan zal je wel moeten.

De meeste sponsfilters kun je op lucht doen inderdaad. Echter het filtertje wat ik als eerste had voorgesteld is 'speciaal' hierin dat deze dus een sponsfilter ook met een motortje kan gebruiken. Dat is dus die Aquael pat mini filter. Het losse sponsfiltertje wat ik had aangeraden kun je dus ook op een luchtpompje aansluiten, daar is die eigenlijk ook voor bedoelt.

Hieronder een korte video waarin je kunt zien hoe dat werkt.



Echter, nu het een 60L bakje is geworden kun je ook eens kijken naar een extern filter bijvoorbeeld de Eheim classic 150 (2211) of de grotere versie 250 (2213). Zo'n filter samen met een shrimp guard kun je ook veilig maken voor garnalen en heeft een hogere filter capaciteit, plus dat je daar weinig van terug ziet in je aquarium. Ik ben zelf een voorstander van externe filters om deze reden.
 
Meeste garnaaltjes kunnen nog wel iets lager dan 20 graden. Ik heb zelf nooit een verwarming gebruikt voor een garnalen bakje maar goed als je andere vis het nodig heeft dan zal je wel moeten.

De meeste sponsfilters kun je op lucht doen inderdaad. Echter het filtertje wat ik als eerste had voorgesteld is 'speciaal' hierin dat deze dus een sponsfilter ook met een motortje kan gebruiken. Dat is dus die Aquael pat mini filter. Het losse sponsfiltertje wat ik had aangeraden kun je dus ook op een luchtpompje aansluiten, daar is die eigenlijk ook voor bedoelt.

Hieronder een korte video waarin je kunt zien hoe dat werkt.



Echter, nu het een 60L bakje is geworden kun je ook eens kijken naar een extern filter bijvoorbeeld de Eheim classic 150 (2211) of de grotere versie 250 (2213). Zo'n filter samen met een shrimp guard kun je ook veilig maken voor garnalen en heeft een hogere filter capaciteit, plus dat je daar weinig van terug ziet in je aquarium. Ik ben zelf een voorstander van externe filters om deze reden.


Ik heb inderdaad gekeken naar jouw voorgestelde filter, maar wist niet zeker over deze met een 60L bak wel voldoende zou zijn.
Ook heb ik een paar handige filmpjes op youtube gevonden hoe een sponsfilter werkt. Hierin zal ik mij dus wel gaan redden.
Ook kijk ik even naar een extern filter, aangezien ik hier nog niet naar gekeken had. Dank voor je geduld en uitleg!
 
Qua filter voor zo’n bakje is een JBL i80 een hele mooie, of als je extern wilt een eheim classic.
De jbl is al “shrimpsafe” als je voor de eheim (oid) gaat kan je nog “shrimpguards” aanschaffen
 
Qua filter voor zo’n bakje is een JBL i80 een hele mooie, of als je extern wilt een eheim classic.
De jbl is al “shrimpsafe” als je voor de eheim (oid) gaat kan je nog “shrimpguards” aanschaffen

Dankjewel :D Ik zal er naar kijken!
 

Terug
Bovenaan