Welke pomp/filter voor 54L bak garnalen?


S

ShrimpNoob

Guest
Hallo,

Wij hebben een aquarium van 54L. Inwoners: 20 vuurgarnalen, 15 tetra cardinaalvissen en 2 panda visjes.
Op dit moment hebben wij de Aquael pat mini filter. Deze filtert goed en blaast zuurstof de bak in.
Maar hij moet een aantal keren per week uitgespoeld worden, omdat hij anders stopt met draaien.
Dit is niet alleen heel jammer voor de bacterien die erin zitten, maar ook voor de mini garnaaltjes die net geboren zijn.
En er zijn sowieso nog 4 garnaaltjes met eitjes, dus ik wil een filter die ik even met rust kan laten en toch doorgaat.

Het is voor ons wel belangrijk dat het een filter is die ook zuurstof het water in pompt en eventueel dit keer met actieve kool..
Ik sta open voor suggesties! Dus kom maar op met jullie advies.
 
Het is voor ons wel belangrijk dat het een filter is die ook zuurstof het water in pompt
Door een lichte rimpeling aan de oppervlakte zorg je dat er voldoende zuurstof in de bak komt, eventuele planten helpen daar ook bij, ik zou in jouw geval voor een externfilter kijken met een schrimpguard aan de aanzuigzijde.
Buiten dat zijn de inwoners op de garnalen na niet erg goed gekozen voor dit formaat bak.
 
Een externe is in de regel het beste zoals Ton al zegt en anders werkt een Aquaflow 100 ook prima al zal je daar wel een aanpassing met een stukje panty aan moeten doen om hem veilig voor garnalen te krijgen.
 
ik heb in mijn 54L bakje 2x de aqua flow 100, misschien wel iets te, maar zo kan ik altijd om en om een filter schoon maken
 
Je kan ook de gewone sponsjes die erin zitten doorknippen en zo het uitspoelen dus afwisselen:!
 
Bedankt voor jullie advies. Ik zal eens kijken naar de Aquaflow 100. Dank!
 
Die luchtbelletjes voegen weinig tot geen zuurstof toe aan je water, immerd ze gaan in no time terug het water uit. Ze wekken enkel die illusie.
Waarom zou je actieve kool willen gaan gebruiken? Je bedot er enkel jezelf (en je dieren) mee. Het wekt immers de indruk dat je water proper is terwijl het heel vuil kan zijn. (het haalt immers alleen kleur en geurstoffen uit het water, geen nitraten en fosfaten)

Ik gebruik de aquael turbo 500 in m'n 60l bakjes. Daar kan je de spons gerust vaak uitspoelen terwijl in het bakje de biologische media zit en ze zijn perfect garnalen veilig, zoals de mini.
 
Die luchtbelletjes voegen weinig tot geen zuurstof toe aan je water

Naast dat heb ik hier de ervaring met de mini pat dat de sponsjes snel verstopt gaan raken en dan nog wel voldoende filteren maar je amper of geen belletjes meer krijgt.
Daarom heb ik deze weer vervangen door de Aquaflow in de 2 nano s.
 
Naast dat heb ik hier de ervaring met de mini pat dat de sponsjes snel verstopt gaan raken en dan nog wel voldoende filteren maar je amper of geen belletjes meer krijgt.
Daarom heb ik deze weer vervangen door de Aquaflow in de 2 nano s.
De mini heb ik zelf nog nooit gehad. Voor die 100lph meer heb ik altijd de turbo genomen.
Maar die van de turbo vind ik heel goed meevallen. Enkel bij hele grote vervuilers gaat het snel. (maar dat kan je wel verwachten van een bak met honderden posthoornslakken in)
 
Ja die is anders dan de Mini Pat en ik heb de bijgeleverde fijne spons dan ook snel vervangen door de grovere maar ja ook dat vond ik nog net ideaal.
Werk je zonder die belletjes dan is het best een leuk filtertje.
 

Terug
Bovenaan