Welke pomp, graag meningen en ervaringen!


RednasNL

Well-known member
Lid geworden
16 oktober 2018
Berichten
741
Even ter info,

Het gaat om een 60x60x60 aquarium, grofweg 200 liter.

Rand van het aquarium komt ongeveer 1.65m vanaf de grond, en ik heb de pomp het liefst op de betonnen vloer staan ivm trillingen, resonantie etc. dus de max opvoerhoogte moet toereikend zijn.
Verder heb ik het liefst overcapaciteit kwa L/H doorstroming die regelbaar is zodat ik het naar wens en behoefte kan aanpassen. Verminderen is dan altijd een optie, maar meer maken dan de pomp aankan gaat niet ;)

Budget is ongeveer 180 euro, minder is altijd beter zolang ik niet inlever op kwaliteit en voldoe aan de meeste van mijn behoeftes.

ProductL/HRegelbaarOpvoerhoogtePrijsOpmerkingen
Eheim classic 6001.000Nee2,3120ik mis de optie om de doorflow te regelen, opvoerhoogte en kwaliteit zijn wel perfect.
JBL CristalProfi e902 Greenline900ja1,890Liever iets meer pompvermogen, knijpen kan altijd verhogen niet.hornbach
Oase 250900ja1,3167Opvoer hoogte is gewoon niet toereikend voor mijn situatieJBL CristalProfi e902 Greenline
JBL CristalProfi e902 Greenline1400ja1,8135Reviews zeggen dat deze pomp erg luid is tov de 902 en andere modellen.hornbach

Als jullie nog goede ervaringen hebben met bepaalde pompen of me iets anders kunnen aanraden dan hoor ik het graag.
Ik ben momenteel bezig te bekijken wat ik nog meer voor opties heb.
 
De JBL 1502, staat onjuist vermeld in je eerste post, is beslist niet luid. Het is een erg complete pomp die prima werkt is mijn ervaring. Dat zelfde geld overigens voor de 902. Het is goed om de debietwaarde bij pompen net boven een halvering te beschouwen. Producenten werken altijd met brutto waardes die je nooit haalt in de praktijk. Voor de JBL 902 zou ik een debietwaarde van 450 ltr/h hanteren en voor de 1502 kan je uitgaan van zo'n 800 ltr/h netto. Uiteraard geldt dit ook voor andere merken.
 
De JBL 1502, staat onjuist vermeld in je eerste post, is beslist niet luid. Het is een erg complete pomp die prima werkt is mijn ervaring. Dat zelfde geld overigens voor de 902. Het is goed om de debietwaarde bij pompen net boven een halvering te beschouwen. Producenten werken altijd met brutto waardes die je nooit haalt in de praktijk. Voor de JBL 902 zou ik een debietwaarde van 450 ltr/h hanteren en voor de 1502 kan je uitgaan van zo'n 800 ltr/h netto. Uiteraard geldt dit ook voor andere merken.
Heel erg bedankt voor de aanvulling, in dat geval valt de 902 voor mij al af, ik wil het liefst de mogelijkheid hebben om een aardige overcapaciteit te hebben zodat ik zelf kan bepalen of de in/uitstroom minder moet zijn dan de max.
Wat dat betreft stond de 1502 ook als eerste keus op mijn lijst.

Ik heb hier thuis een tweedehands eheim pro 3 2076 staan met alle problemen die op internet ook terug te vinden. Adapter zat vast door achterstallig onderhoud, dit heb ik vernieuwd maar nu blijkt dat ook de aanzuigknop niet naar behoren werkt, en daarbij ook nog eens de kop vol loopt.
Gelukkig kostte het ding me bijna niks en kreeg ik er een doos aan kraantjes, pijpen bochten en andere spullen bij dus het was geen weggegooid geld. Ik zal deze pomp tzt helemaal proberen te reviseren en als back-up te houden.
Voor nu wil ik gewoon een nieuwe degelijke pomp die betrouwbaar is! :)

edit: en wat betreft het geluid van de 1502 heb ik me gebaseerd op reviews op het net, natuurlijk plaatsen de meeste mensen alleen maar reviews met wat niet goed is, en zul je het overgrote deel van de gebruikers waarbij de pomp gewoon goed loopt niet horen. Hier ben ik me dan ook bewust van ;)
 
Ik heb ook 2 JBL filters en beide zeer stil. Wel zou ik op 200 liter gaan voor een 1502 want dan hou je ongeveer 3-3,5 keer de netto inhoudt over.
Ik heb op een bak van 330 liter de 1502 maar had achteraf beter de 1902 kunnen nemen.
 
Het filter moet ook geschikt zijn voor de aankomende bewoners, plantenbestand en de lichtintensiteit,
Low light zou ik kiezen voor de Eheim classic 600, voor high-light (dus CO2) minimaal de CristalProfi e1502
 
Ik heb een Eheim Compacton. Kijk er eens naar, deze zijn in een reeks van capaciteit/opvoerhoogte te verkrijgen en zijn regelbaar. Over het geluid kan ik zeggen dat ik er wel mee heb lopen tobben, ben er destijds zelfs mee terug geweest naar de lfs. Die hing hem vervolgens in zijn bak, en..... muisstil !!
Geluid komt vaak door resonantie met kast of leidingwerk. Ik heb hem nu in de sump staan, de sump zelf staat niet op een plank van de kast maar op de grond in de kast en leidingwerk vanaf de pomp bestaat voor de eerste anderhalve meter uit flexibele siliconenslang (NIET die stugge groene , maar echt die doorzichtige dure) .

NULL geluid nu, prima pomp en niet zo heel erg duur.

gr

Mark
 
OOps...

Ik zie nu dat je FILTER-pomp waarschijnlijk bedoelt, de topicnaam was "pomp" ik reageerde vanuit de veronderstelling "opvoerpomp"

sorry
 
Het filter moet ook geschikt zijn voor de aankomende bewoners, plantenbestand en de lichtintensiteit,
Low light zou ik kiezen voor de Eheim classic 600, voor high-light (dus CO2) minimaal de CristalProfi e1502
Bewoners worden aangepast aan hoe ik de bak krijg. Mijn droom is altijd om gewoon een plaatje van een plantenbak/scape te hebben. Dus dat is mijn doel, bewoners zijn uiteindelijk "bijzaak"
 
OOps...

Ik zie nu dat je FILTER-pomp waarschijnlijk bedoelt, de topicnaam was "pomp" ik reageerde vanuit de veronderstelling "opvoerpomp"

sorry
haha sorry inderdaad niet geheel goed verwoord, ik bedoel inderdaad een buitenfilter :)
 
Ik heb de JBL 1502. Bruto 1400 l/h op een meter bak, 180 liter van Juwel. Met een diy spraybar vindt ik de verdeling beter zonder op de pomp te hoeven te knijpen qua l/h. De spraybar heb ik over de achterwand. Diy spraybar is een tip van @benvo, heb dank daarvoor!
 
Ik denk dat de zaak ondertussen vrij duidelijk is voor me.. eerste ingeving dan maar :) heb net de jbl 1502 gereserveerd.
 
Dat moet op 200 liter prima werken want ik had op de meterbak voorheen de 901.
 
Misschien ook handig om even te vermelden.. Ik heb ooit als tip gelezen op dit forum om de achterkant van het aquarium te verven in meerdere lagen met wat tijd daartussen met schoolbord verf van de action en een schuimroller. Bevalt me echt goed om de spraybar gemakkelijk te kunnen plaatsen en bij onderhoud.
 
Ik wil denk ik geen spraybar, tenzij ik daar een mooie toepassing van vind, ik heb rvs in en uitstroom pijpenstelen besteld. Wil de bak zo clean en strak mogelijk kwa techniek
 
Ik wil denk ik geen spraybar, tenzij ik daar een mooie toepassing van vind, ik heb rvs in en uitstroom pijpenstelen besteld. Wil de bak zo clean en strak mogelijk kwa techniek
als je toch niet tevreden bent over de stoming zou je de metalen outflow kunnen omwisselen met een Violet lily. Deze staat meer naar schuin naar beneden gericht en is speciaal ontworpen voor hogere bakken.
 
als je toch niet tevreden bent over de stoming zou je de metalen outflow kunnen omwisselen met een Violet lily. Deze staat meer naar schuin naar beneden gericht en is speciaal ontworpen voor hogere bakken.
Thanks voor de tip! Die hou ik zeker ook in gedachten, eerst eens kijken hoe alles draait als het eenmaal is opgebouwd. Ik ga vanavond beginnen aan de stand.
 
Misschien ook handig om even te vermelden.. Ik heb ooit als tip gelezen op dit forum om de achterkant van het aquarium te verven in meerdere lagen met wat tijd daartussen met schoolbord verf van de action en een schuimroller. Bevalt me echt goed om de spraybar gemakkelijk te kunnen plaatsen en bij onderhoud.
Gaat dit hopelijk om de buitenste achterkant meeterollen, een zuignap of twee plaatsten we dan weer aan de binnenzijde, die niet beter hechten zal, ook mooi de spraybar, zie je het minder opvallend op een donkere achterwand.
 
Ik ga zelf blindeer folie van een auto gebruiken, ben er nog niet uit of dit zwart of mistig wit word. Net zo mooi als verf alleen minder werk ;)
 
Het lukt mij nooit om dit zonder luchtbellen erop te krijgen en ik denk dat je met een roller net zo snel schoolbordverf erop hebt zitten hoor.
En dat is altijd strak.
 
Het lukt mij nooit om dit zonder luchtbellen erop te krijgen en ik denk dat je met een roller net zo snel schoolbordverf erop hebt zitten hoor.
En dat is altijd strak.
Pak een plantenspuit en vul die met water, spuit de achterkant van je aquarium en de plakkant van de folie drijfnat en plaats dan de folie. Met een rubber of een plastic ter grootte van een bankpasje strijk je vanuit het midden naar buiten toe het water onder de folie uit en je krijgt een resultaat zonder luchtbellen. Zorg dat het glas schoon en vetvrij is en maak je handen nat als je de folie vastpakt, dan krijg je geen vingerafdrukken op de plakkant.
 
Tja Xammy ik had de Fusion destijds apart zo neergelegd dat de achterkant naar boven lag en het zoals jij zegt goed nat gemaakt en met een raamtrekker glad gestreken en dat leek aardig goed tot ik na enkele dagen weer de eerste bellen zag.
Nou ja ik heb er toch hout en veel planten voorstaan maar waarschijnlijk zijn deze klusjes niet aan mij besteed.
 
Tja Xammy ik had de Fusion destijds apart zo neergelegd dat de achterkant naar boven lag en het zoals jij zegt goed nat gemaakt en met een raamtrekker glad gestreken en dat leek aardig goed tot ik na enkele dagen weer de eerste bellen zag.
Nou ja ik heb er toch hout en veel planten voorstaan maar waarschijnlijk zijn deze klusjes niet aan mij besteed.
Denk dat het probleem dan de trekker is, ik doe het altijd met een pasje en nooit problemen. Echt een klusje van 5 minuten
 
Ik zou die pomp toch gewoon wat hoger plaatsen.
die opvoerhoogte mag dan kunnen het kost je wel een stuk capaciteit van de pomp.
 
Tja Xammy ik had de Fusion destijds apart zo neergelegd dat de achterkant naar boven lag en het zoals jij zegt goed nat gemaakt en met een raamtrekker glad gestreken en dat leek aardig goed tot ik na enkele dagen weer de eerste bellen zag.
Nou ja ik heb er toch hout en veel planten voorstaan maar waarschijnlijk zijn deze klusjes niet aan mij besteed.
Met een raamtrekker pak je een te breed stuk van de folie waardoor je te weinig druk uitoefent om het water weg te wrijven, daardoor hechtte de folie niet en krijg je inderdaad bellen na verloop van tijd. Een botte ijskrabber van maximaal 10 cm of iets soortgelijks waarmee je redelijk stevig over de folie wrijft doet het zeker. Het is echt heel gemakkelijk, schoolbordverf geeft een hoop geknoei en de hechting aan glas is er niet echt.
 
Onthouden we voor de volgende keer Xammy.
 
Ik heb er gewoon meerdere lagen schoolbordverf op gedaan en werkt gewoon goed. Ieder zal wel zijn eigen voorkeuren hebben maar dit geeft geen bubbels en je loopt niet het risico dat je jezelf achter het "behang" plakt. :deal:
da_03.jpg
 
Ik heb er gewoon meerdere lagen schoolbordverf op gedaan en werkt gewoon goed. Ieder zal wel zijn eigen voorkeuren hebben maar dit geeft geen bubbels en je loopt niet het risico dat je jezelf achter het "behang" plakt. :deal:
Bekijk bijlage 345571
Dat gevoel heb ik altijd als ik iets moet verven 😂
 

Terug
Bovenaan