Welke samenstelling zou je adviseren?


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Hoewel ik al jaren aquaria heb en al verschillende samenstellingen heb gemaakt en adviezen heb gegeven, blijft het (voor mij althans) altijd een soort strijd tussen verlangen en verstand.

Zo ook nu, mijn aquarium zit nog in de dry start, en ondanks de voorbereidingen ben ik aan het wikken en wegen over de samenstelling. Wat kan allemaal en wanneer is het te veel?
Daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken en wellicht leidt het zelfs tot stof voor discussie.

Hieronder de verschillende inwoners die ik overweeg. Niet allemaal in een bestand (om al direct misverstanden te voorkomen).
In welke samenstelling hoor ik graag van jullie.

Het aquarium, zonder de filter capaciteit (200 liter per uur) en zonder hardscape en bodem bevat zo'n 30 liter water. De zwemoppervlakte is 26 x 43,5 cm en ongeveer 8 x 22 cm voor de 'grot'. Hieronder een foto met beplanting tijdens de dry-start.
20220408_080401.jpg


Axelrodia riesei (Volwassen 2,5 cm)
Screenshot_20220409-134826_Chrome.jpg


Euryrhynchus amazoniensis "Amazone blad/zebra garnaal" (Volwassen 3 cm)
Screenshot_20220409-135002_Chrome.jpg


Corydoras hasbrosus (Volwassen 3,5 cm)
Screenshot_20220409-135344_Chrome.jpg


Otocinclus vittatus (Volwassen 4 cm)
Screenshot_20220409-134903_Chrome.jpg


Ammocryptocharax elegans (Volwassen 5 cm)
Screenshot_20220409-134744_Chrome.jpg


Ik ben erg benieuwd naar jullie samenstelling, meningen en onderbouwing. Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Persoonlijk denk ik dat 30 liter voor een schooltje habrosus of vittatus veel te weinig is.
Vittatus bijvoorbeeld is een aquarium nodig van minimaal 60 liter ongeveer 6 maanden ingedraaid
met bealgde zij en achter ramen , bealgd hout en of stenen.
Habrosus is geen echte zwemmer maar een schooltje plusminus 7 stuks lijkt mij 30 liter ook te weinig.
Axelrodia riessei en Ammocryptocharax elegans zou ik niet weten of 30 liter genoeg is.
Ik denk dat de garnalen wel prima gaat.
 
Vittatus bijvoorbeeld is een aquarium nodig van minimaal 60 liter
Allereerst bedankt voor je reactie! Als 60 liter de minimum referentie is als aquarium maat, dan voldoet dit aquarium. Zonder hardscape, bodem, filtermedia en tot de rand gevuld kom ik aan 60l. Het aquarium is een Dennerle Nano Cube 60l.
Veel hobbyisten verwijzen vaak naar dit soort standaard aquariummaten. Maar zoals je ziet krijg je een aardig vertekend beeld wanneer je de bodem en hardscape eraf haalt.
 
Inderdaad een vertekend beeld ,
Zelf heb ik ze in een aquarium van 100 liter met een bodem oppervlak van 68 x 35 cm.
Voor de vittatus is het vooral belangrijk dat er veel alg in het aquarium zit, het zijn ''aufwuchs'' eters
en soms moeilijk op ander aangeboden voer te krijgen.
Heb je nog gekeken op andere sites voor de minimum vereisten voor Axelrodia riessei en Ammocryptocharax elegans?
 
Voor de vittatus is het vooral belangrijk dat er veel alg in het aquarium zit, het zijn ''aufwuchs'' eters
Ja klopt helemaal. Ik heb ze in het verleden al eens gehad. Ik heb ook nog van die groene voedertabletten liggen.
Heb je nog gekeken op andere sites voor de minimum vereisten voor Axelrodia riessei en Ammocryptocharax elegans?
Ja, maar die zijn erg wisselend. Voor de Axelrodia gaat het van aquaria van 40 tot 60 cm. Op forums lees je vooral dat de hoeveelheid beplanting ook een grote rol spelen.
Over de Ammocryptocharax is weinig bekend. Maar ook hier zie je wisselende aanbevelingen.
 
Wel een mooi aquarium zeg, is het de bedoeling dat hij gevuld wordt tot aan de bovenkant van de grot?
 
Die garnalen kun je beter niet doen, die pakken alles wat zwemt en kruipt
Ik heb al behoorlijk wat Nederlands-, Frans-, Engelstalige en Portugese websites erover doorgenomen, maar kan tot nu toe geen bron vinden die aangeeft dat ze kleine vissen opeten. Wel zijn er bronnen die aangeven dat ze (uiteraard) niet met grotere vissen samen kunnen.
Ook lees ik dat ze in de natuur hoofdzakelijk verscholen zitten tussen bladstrooisel.

Heb je ze zelf al eens gehad? Of verwacht je problemen i.v.m. de scharen van de mannetjes?
 
Wel een mooi aquarium zeg, is het de bedoeling dat hij gevuld wordt tot aan de bovenkant van de grot?
Bedankt! :D
Het water komt inderdaad net iets boven de bovenkant van de grot, er zit een watervalletje en beekloop aan de bovenkant en ruimte voor emers beplanting. Hieronder wat oudere foto's ter verduidelijking:
20220408_081848.jpg

20220325_165548.jpg
20220330_110134.jpg
 
Ik heb de specificaties van de Dennerle Nano Cube 60l even opgezocht , deze heeft zonder "scape"
een bodem oppervlakte van 38x38 cm.
Het kan zijn dat ik mis zit hoor maar is het niet zo dat voor visjes een minimum lengte van 60 cm
wordt geadviseerd?
In dat geval zou je die garnaaltjes die je leuk vindt kunnen doen als enige bewoners.
 
deze heeft zonder "scape"
een bodem oppervlakte van 38x38 cm.
38 x 43. Die andere 38 verwijst naar de hoogte. Beetje onduidelijk bij sommige websites inderdaad. De inhoud staat er hieronder ook bij.
Screenshot_20220409-174753_Chrome.jpg
 
Het kan zijn dat ik mis zit hoor maar is het niet zo dat voor visjes een minimum lengte van 60 cm
wordt geadviseerd?
Voor zo ver is er geen 'standaard' maat om dat te bepalen, hoewel er wel degelijk een minimum grens zal zijn waarbij het niet meer diervriendelijk is om vissen te huizen.
Er zijn zat 'nano' aquariums met 'nano' visjes. Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat dit ook automatisch betekend dat deze bakjes geschikt zijn, of dat dit soort visjes in een klein aquarium thuis horen.
Maar ik heb, als voorbeeld, al vaak schooltjes met muskiet rasbora's gezien in aquaria van 30 of 40 cm breed.
 


Die garnalen kun je beter niet doen, die pakken alles wat zwemt en kruipt
Dat klopt niet. Vanwege de scharen denk je misschien aan Macrobrachium, daar wordt inderdaad een hoop van dat soort dingen over geschreven. Euryrhynchus Amazoniensis is maar een klein garnaaltje en zit eigenlijk voornamelijk verborgen. Nergens iets kunnen vinden over agressie of vissen als voer (heb zelf ook het halve internet afgespeurd, omdat ik ze overwoog).

Wel zou ik afraden om ze samen met de oto's te houden. De garnalen zitten bij alle online verslagen op een relatief hoge temperatuur, waar de Oto's geen behoefte aan hebben.
 
Ik heb eens een lijst gezien van vissen per maat aquarium op dit forum dacht ik, maar ik kan hem niet weer vinden.
 
Heb hem gevonden staat in "samenstelling visbestand" in sticky threads , visbestanden per bakmaat.
 
Wel zou ik afraden om ze samen met de oto's te houden. De garnalen zitten bij alle online verslagen op een relatief hoge temperatuur, waar de Oto's geen behoefte aan hebben.
Die vind ik ook discutabel, om 2 redenen:
Er zijn op internet veel bronnen te vinden die een temperatuur aanbeven rond de 24 graden. Zelfs een uitschieter die 20 graden als min. temperatuur meld:
Screenshot_20220409-183715_Chrome.jpg

Wel zie ik in de kweekverslagen terug dat er voor kweek een hogere temperatuur vanaf 26 graden verlangt wordt.

Volgens GBIF (Global Biodiversity Information Facility) komen de soorten in in de natuur in overlappende regio's voor.
 
Ik heb al behoorlijk wat Nederlands-, Frans-, Engelstalige en Portugese websites erover doorgenomen, maar kan tot nu toe geen bron vinden die aangeeft dat ze kleine vissen opeten. Wel zijn er bronnen die aangeven dat ze (uiteraard) niet met grotere vissen samen kunnen.
Ook lees ik dat ze in de natuur hoofdzakelijk verscholen zitten tussen bladstrooisel.

Heb je ze zelf al eens gehad? Of verwacht je problemen i.v.m. de scharen van de mannetjes?
Ervaring met de roodschaargarnaal en dit is niet anders het zijn gewoon rovers
 
Heb hem gevonden staat in "samenstelling visbestand" in sticky threads , visbestanden per bakmaat.
Heb hem gelezen, maar hoewel dat overzicht goed is bedoeld worden we daar niet direct wijzer van.
Zijn deze afmetingen en liters maten van de aquaria zonder iets er in? Die suggestie wekt het wel omdat het allemaal standaard maten zijn (40, 60, 80 cm etc.).
Als dat het geval is zou een aquarium van 60 liter Otocinclus vittatus kunnen bevatten in combinatie met een scholenvis.
Echter zegt dat ons alleen iets over de daar specifiek benoemde combinaties (als het al allemaal klopt).
Zo staat er ook dat een 60 liter Apistogramma Borelli kan huisvesten. Er zijn zat bronnen die dat in twijfel trekken.
 
Mooie bak. :)

Bijzondere soort die Ammocryptocharax elegans, ik kende die nog niet. Zo'n heldergroene kleur zie je niet vaak! Het lijkt wel een hagedisje.

Ik kan niet heel veel toevoegen over het combineren van deze soorten. Wel zou mijn advies/voorkeur zijn om die habrosus liever niet te doen. Het zijn kleine visjes die niet altijd even actief zijn, maar als ze de ruimte krijgen, kunnen ze wel degelijk (in fases) veel rondzwemmen. Als je wel eens een "trein" van habrosusjes hebt zien rondstomen, snap je wat ik bedoel.

Ze komen denk ik dus beter tot hun recht met meer zwemruimte. Ook als ze wellicht 90% van de tijd voor pampus liggen. ;)
 
Bijzondere soort die Ammocryptocharax elegans, ik kende die nog niet. Zo'n heldergroene kleur zie je niet vaak! Het lijkt wel een hagedisje.
Ja tof hé, voor mij is die ook nieuw. Hij schijnt zelfs zijn kleur aan te passen van bruin naar groen, afhankelijk van het blad/hout waar hij op zit. Als een soort kameleon.
 
Heb hem gelezen, maar hoewel dat overzicht goed is bedoeld worden we daar niet direct wijzer van.

Zijn maar voorbeeldjes he, maar bij 40 cm staan een paar boraras soorten die je misschien
wel leuk vindt, sommige killi vissen worden ook wel per koppel of harem gehouden
in kleinere bakken.
 
Heb er zelf geen ervaring mee maar wel gezien bij een kweker die ze per soort zo hield.
 
Ik ben redelijk overtuigd van een schooltje Axelrodia riesei en denk ook wel van de Otocinclus vittatus. Kan ik daar nog iets aan toevoegen?
Wat denken jullie van de volgende opties:

Optie 1
8 - 10 Axelrodia riesei
6 Euryrhynchus amazoniensis
6 Otocinclus vittatus

Optie 2
8 - 10 Axelrodia riesei
6 Ammocryptocharax elegans
6 Otocinclus vittatus
 
Heb je volwassen Axelrodia in het echt gezien? Worden helaas een stuk groter dan 2.5cm, heb ze wel eens formaatje kardinaaltetra (~4cm) gezien. Buiten of het kan of niet kan wat bakmaat, het zou best kunnen dat het er gewoon niet uitziet in een klein bakje. Keuze is voor de rest aan jou uiteraard, maar dan voorkom je iig een verrassing als ze vrij groot worden :p
 
Heb je volwassen Axelrodia in het echt gezien? Worden helaas een stuk groter dan 2.5cm, heb ze wel eens formaatje kardinaaltetra (~4cm) gezien. Buiten of het kan of niet kan wat bakmaat, het zou best kunnen dat het er gewoon niet uitziet in een klein bakje. Keuze is voor de rest aan jou uiteraard, maar dan voorkom je iig een verrassing als ze vrij groot worden :p
Zou de Paracheirodon Simulans (blauwe tetra) of Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) geschikter zijn denk je?
 
Beiden ong. hetzelfde formaat als de Axelrodia.
Was ik al bang voor. Ik vind het lastig.
Zo zie ik bij de Paracheirodon Simulans ook tal van bronnen die 2,5 cm en 3 cm aangeven, en weer een uitzondering die 4 cm aangeeft. Welke is nu correct?
Bij de Axelrodia riesei is het hetzelfde, tal van bronnen geven 2,5 cm of 3 cm aan, een uitzondering weer 4 cm.

Enerzijds denk ik dat een schooltje best moet kunnen. Geadviseerde aquarium maat voor dit soort visjes is 60cm en soms zelfs kleiner afhankelijk van de bron.
Anderzijds wil ik ook niet de fout maken om te overstocken en een disbalans riskeren.
 
sowieso zou ik aanraden het te beperken tot 1 soort vis.

De Ammocryptocharax is een hillstreamer dus zou ik voor deze bak niet nemen. wel een erg gaaf visje.

gezien de beschikbare ruimte is een harempje Poecilocharax weitzmani misschien ook wel een leuke optie. Of een schooltje Tucanoichthys tucano die niet groter worden dan 2 cm TL.
 
sowieso zou ik aanraden het te beperken tot 1 soort vis.

De Ammocryptocharax is een hillstreamer dus zou ik voor deze bak niet nemen. wel een erg gaaf visje.

gezien de beschikbare ruimte is een harempje Poecilocharax weitzmani misschien ook wel een leuke optie. Of een schooltje Tucanoichthys tucano die niet groter worden dan 2 cm TL.
Bedankt voor de suggesties. Heb beide bekeken. De Tucanoichthys tucano hebben eigenlijk de ideale grootte, maar heel eerlijk wil ik liever een iets kleurrijkere vis. Vooral omdat het water veel tannine bevat en wat donkerder zal kleuren.

De Poecilocharax weitzmani zou ik zo een harempje van willen, maar kan geen winkel vinden die ze (momenteel) verkoopt.

Denk je dat een schooltje Axelrodia riesei als enige vis in combinatie met een groep Euryrhynchus amazoniensis wel prima is?
 
Die vind ik ook discutabel, om 2 redenen:
Er zijn op internet veel bronnen te vinden die een temperatuur aanbeven rond de 24 graden. Zelfs een uitschieter die 20 graden als min. temperatuur meld:
Bekijk bijlage 342191
Wel zie ik in de kweekverslagen terug dat er voor kweek een hogere temperatuur vanaf 26 graden verlangt wordt.

Volgens GBIF (Global Biodiversity Information Facility) komen de soorten in in de natuur in overlappende regio's voor.
Ze komen inderdaad wel in een groot gebied voor, maar de vraag is of je ze constant op bijvoorbeeld een 26 graden in de kweekstand wil hebben. Lijkt me niet bevordelijk voor de leeftijd, maar wat jij zegt, het is wel discutabel.
 
Ik ben redelijk overtuigd van een schooltje Axelrodia riesei en denk ook wel van de Otocinclus vittatus. Kan ik daar nog iets aan toevoegen?
Wat denken jullie van de volgende opties:

Voor een schooltje Otocinclus vittatus ben je een bealgd plusminus 6 maand ingedraaid aquarium nodig,
met zware beplanting en hout.
Het zijn "aufwuchs" eters, welke voorkomen in algen. Doe je ze in een "vers" aquarium gaan ze dood van de
honger ook al bied je ze voer aan.
Bovendien is een cube echt te klein deze vissen.
 
Hier de riesei in verschillende bakken gehad en ze zitten nu in de Juwel 350. Zijn geen hele drukke zwemmers en hangen vooral in het water, maar of 43cm voldoende zwemruimte is... Het zijn vissen, van wat ik hier merk, die echt wel een best aantal soortgenoten nodig hebben voordat ze zich echt op hun gemak voelen en zich laten zien. Dan is het een prachtige vis om te zien met hun kleuren en de opvallende vlek op hun staart. Schat ze hier zo rond de 3cm en dan hebben ze altijd de ruimte en voldoende voeding gehad. Wees welkom om te kijken

Edit; zie dat we niet echt in de buurt van elkaar wonen :juggle: Wees welkom hoor, maar tis nogal een trip
 
Bedankt voor de suggesties. Heb beide bekeken. De Tucanoichthys tucano hebben eigenlijk de ideale grootte, maar heel eerlijk wil ik liever een iets kleurrijkere vis. Vooral omdat het water veel tannine bevat en wat donkerder zal kleuren.

De Poecilocharax weitzmani zou ik zo een harempje van willen, maar kan geen winkel vinden die ze (momenteel) verkoopt.

Utaka in Amersfoort heeft de Poecilocharax zitten
Denk je dat een schooltje Axelrodia riesei als enige vis in combinatie met een groep Euryrhynchus amazoniensis wel prima is?
opzichzelf denk ik van wel. Maar van wat ik ervan begrepen heb zijn deze garnalen bijzonder lastig te houden, zelfs bij mensen die ze aan het kweken krijgen blijft de populatie vaak alleen stabiel. Met vissen erbij is kweken alleen maar lastiger.
 

Terug
Bovenaan