Welke samenstelling zou je adviseren?


De Ammocryptocharax is een hillstreamer dus zou ik voor deze bak niet nemen. wel een erg gaaf visje.
Heb hier net nog eens naar gekeken, echt een interessant visje. Helaas niet geschikt voor dit aquarium.

Voor future reference, nog even wat waardevolle info:
Screenshot_20220410-192953_Chrome.jpg

Screenshot_20220410-194020_Chrome.jpg

Screenshot_20220410-194038_Chrome.jpg

Screenshot_20220410-194311_Chrome.jpg

Screenshot_20220410-194432_Chrome.jpg
 
Edit; zie dat we niet echt in de buurt van elkaar wonen :juggle: Wees welkom hoor, maar tis nogal een trip
Heel erg bedankt voor je reactie en het aanbod!
Ik hoopte al dat de waarheid, m.b.t. de grootte van de vis, ergens in het midden zou liggen.
Ik denk dat een schooltje van 10 wel moet lukken in combinatie met enkel een groepje garnalen.

Maar ik blijf nog even rondkijken, heb nog even de tijd want het aquarium zit nog een weekje in de dry start (wil zeker weten dat het mos overal goed is vastgegroeid) en daarna nog zo'n 5 weken indraaien.
Dus tot die tijd nog even puzzelen, wikken en wegen. Dus als er nog suggesties zijn... graag! 😀
 
Ik heb mogelijk nog 2 kandidaten, maar kan nog geen winkel vinden waar ze momenteel beschikbaar zijn.

Hyphessobrycon loretoensis
Screenshot_20220410-205125_Chrome.jpg


Trochilocharax ornatus
Screenshot_20220410-205259_Chrome.jpg
 
Tyttocharax Tambopatensis? zitten momenteel bij de groothandel waar vrijwel alle zaken vis bestellen.
 
sowieso zou ik aanraden het te beperken tot 1 soort vis.

De Ammocryptocharax is een hillstreamer dus zou ik voor deze bak niet nemen. wel een erg gaaf visje.

gezien de beschikbare ruimte is een harempje Poecilocharax weitzmani misschien ook wel een leuke optie. Of een schooltje Tucanoichthys tucano die niet groter worden dan 2 cm TL.
Denk je dat de Poecilocharax weitzmani samen zullen gaan met garnaaltjes?
Ik kan er niets over vinden, hoewel ze iets groter worden dan de garnalen (4 á 5 cm t.o.v. 3 cm van de garnaal) heb ik mijn twijfels, ook omdat hun gedrag lijkt op dat van dwerg Apisto's.
 
Hyphessobrycon elachys is misschien ook wel leuk
Bekijk bijlage 342415
Deze overwoog ik, maar komen een stuk zuidelijker voor t.o.v. alle planten. Dat is geen ramp, maar wel jammer dat het dan verre van biotoop correct wordt.
Net als de vuurtetra overigens die ik aan get begin overwoog. Beide opties zet ik even op de reservebank 😁
 
Denk je dat de Poecilocharax weitzmani samen zullen gaan met garnaaltjes?
Ik kan er niets over vinden, hoewel ze iets groter worden dan de garnalen (4 á 5 cm t.o.v. 3 cm van de garnaal) heb ik mijn twijfels, ook omdat hun gedrag lijkt op dat van dwerg Apisto's.

ik heb de combinatie nooit geprobeerd. Sowieso ligt mijn interesse gebied veel meer in zuidoost azië, dus is mijn kennis van zuid amerikaanse soorten beperkt tot wat ik toevalig tegenkom. Opzichzelf denk ik niet dat ze gericht een groep volwassen garnalen uit zullen roeien, maar het zijn geen normale vreedzame tetra's. Ik denk dat iedere combinatie met vissen en zuid amerikaanse garnalen een lastige is, ze blijken in het aquarium nou eenmaal minder productief dan de bekendere aziatische aquarium stammen.
Als je dat dan ook nog in een klein formaat aquarium en met visjes die toch wat pittiger zijn probeert.... Mijn inschatting is dat de garnalen populatie niet lang stand houd.
 
Even een update van de zoektocht.
Naast de Euryrhynchus amazoniensis, waar ik zo'n 6 stuks van wil kopen (2M en 4V als het lukt) ben ik er nog niet uit.

Qua biotoop zit ik in het noorden van Zuid-Amerika. Grofweg rondom, maar niet uitsluitend, de rio Negro.

Kandidaten zijn:
Poecilocharax weitzmani, valt af want zal vermoedelijk de garnalen als lopend buffet zien.
Tyttocharax Madeirae, is eigenlijk perfect, maar te exclusief en duur. Kost 12 euro per vis, en 10 stuks wordt dan een dure grap.
■ Paracheirodon simulans, is een optie, hoewel bronnen over de lengte (2,5 tot 3,5c) en aquarium maat (35l tot 60l) uiteenlopen.
■ Axelrodia riesei, is ook nog een optie, maar ook hier lopen de bronnen uiteen over afmetingen. Twee nanoboeken 2cm en 3cm, en op internet tussen de 2 en 4 cm.
Hyphessobrycon amandae en Hyphessobrycon elachys, worden zo'n 2cm, maar zijn niet biotoop getrouw, ze komen een stuk zuidelijker voor.

Op dit moment ben ik alles een beetje aan het afwegen, en ben wel benieuwd waarvoor jullie zouden kiezen?

Voor de mensen die niet alles willen terug lezen, het gaat om een 60l aquarium, afmetingen: 44 x 38 x 38. Echter, ik heb er een achterwand in gemaakt en vul het aquarium niet tot de rand, waardoor er zo'n 31,5 liter aan zwemruimte overblijft met een afmeting van 44 x 30 x 26.
 
De volgende nog gevonden:
■ Axelrodia stigmatias (worden zo'n 2,5cm).
■ Nannostomus anduzei (worden zo'n 2cm, maar zijn moeilijker verkrijgbaar).

Zoals het er naar uitziet, heeft een schooltje van 10 Axelrodia stigmatias mijn voorkeur.
 

Terug
Bovenaan