Wat is er nieuw

welke slak eet planten?

Lid geworden
27 oktober 2014
Wie weet welke slakken je planten opeten?

Ik heb een beginnende plaag van poelslakken en een paar van die kleine platte slakjes. Ik weet dat ze nuttig zijn om mijn zandbodem luchtig te houden en om het afval op te ruimen, maar ben bang dat mijn planten er aan gaan. Ik heb namelijk Belgisch groen in mijn aquarium staan en daar zitten nu allemaal kleine gaatjes in.

Wie heeft hier ervaring mee?

Poelslakjes eten alleen rottende delen van planten. Van gezonde bladeren blijven ze af. Ik denk dus niet dat je de oorzaak bij de slakjes moet zoeken.

Soms lijkt het de schuld van slakken, maar veelal missen planten bepaalde voedingen en veroorzaakt gaatjes en verkleuring.
Gaatjes komt denk door fosfaat tekort.

Gaten in Belgisch Groen is geen onbekend fenomeen.. niet zelden betreft een tekort aan kalium. Met name de oudere blaadjes (lagere blaadjes) zullen daar last van hebben.
Dat slakjes daar op af komen heeft te maken met het feit dat het blad-'vlees' rondom de gaatjes gaat rotten en dus lekker zacht en smeu�g is voor de slakjes om op te peuzelen. 😉
Zou toch even uitzoeken of er voldoende plantenvoeding aanwezig is voor de planten.

Bedankt voor jullie reacties!

Gelukkig blijven deze slakken dus als het goed is van mijn planten af.

Ik geef elke dag Easy carbo, 1 keer per week bij de waterverversing Profito en verdeeld in de bodem heb ik van HS aqua Lateritabs in de bodem gedaan, want dat adviseerden ze mij. Als het goed is zijn dat ijzertabletten.

De rest van de planten slaan wel goed aan, de bak draait sinds 10 oktober in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan