Welke slak is dit?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Ik heb een slak ontdekt in mijn aquarium, maar welke is dit?

KYcYGiYX2y03fP6qopYULqKg9_9DGn14.jpeg
 
Die kunnen zich vrij snel vermenigvuldigen weet ik.
Maar zijn niet schadelijk verder.
 
Verder zit er geen slak in, kan deze zichzelf bevruchten en zijn ze ook ergens goed voor?
 
Slakken zijn prima werklui in je aquarium.. eten oa afval op, wat anders zou gaan rotten.
En ja.. poelslakken zijn tweeslachtig.
 
Oke bedankt. Dus een paar slakken is zowaar prima. Ik heb er vijfstreepbarbelen bij. Eten deze vissen (baby) slakjes?
 
Ja hoor het zijn opruimers en de puntslakken zijn slakken die je bodem wat luchtig zullen houden.
Dit zijn vind ik zelf ook wel mooie slakjes om te zien.
Zolang je dus geen plaag hebt is er niks aan de hand.
 
en wordt het wel een plaag weet je dat je te veel voert. Ideale indicator :)
 
Ik heb zojuist een tweede slak gezien. Waarschijnlijk zijn deze dus meegekomen vanuit de winkel toen ik plantjes kocht. Ik hou het in de gaten. Zijn eitjes of iets dergelijks makkelijk te zien? En worden deze ook (deels) opgegeten weer?
 
Ze zijn vrij makkelijk te zien dacht ik maar worden hier niet opgegeten. Ik heb ze dus ook met de Posthoorn.
Als je teveel hebt doe je komkommer op de bodem en dan zuig je ze zo af met een slang van de komkommer.
 
Hobbeldino zei:
Ik heb zojuist een tweede slak gezien. Waarschijnlijk zijn deze dus meegekomen vanuit de winkel toen ik plantjes kocht. Ik hou het in de gaten. Zijn eitjes of iets dergelijks makkelijk te zien? En worden deze ook (deels) opgegeten weer?

De eitjes zijn wel te zien, maar ze kunnen ze ook leggen waar het je niet opvalt. Zo zien de eitjes eruit:

388863_0_82_img_0100.jpg
 
Oke super. Dankjewel allemaal! Ik zal de populatie slakken proberen te houden op enkele en als het er teveel worden dan zal ik ze gaan verwijderen. Kan ik deze dan eventueel ook in het wild uitzetten of is dat allemaal teveel werk / gaan ze dan alsnog dood?
 
Hobbeldino zei:
Oke super. Dankjewel allemaal! Ik zal de populatie slakken proberen te houden op enkele en als het er teveel worden dan zal ik ze gaan verwijderen. Kan ik deze dan eventueel ook in het wild uitzetten of is dat allemaal teveel werk / gaan ze dan alsnog dood?

Volgens mij is dit net als bij het uitzetten van vissen verboden.
 
Tja ik vraag me af wat je er anders mee moet doen??
Opeten is niet de moeite denk ik. Dus ik zet ze zelf vaak uit in de sloot hier. Doorspoelen vind ik ook wat. Dus dan blijft er weinig over.
 
Olympus zei:
Hobbeldino zei:
Oke super. Dankjewel allemaal! Ik zal de populatie slakken proberen te houden op enkele en als het er teveel worden dan zal ik ze gaan verwijderen. Kan ik deze dan eventueel ook in het wild uitzetten of is dat allemaal teveel werk / gaan ze dan alsnog dood?

Volgens mij is dit net als bij het uitzetten van vissen verboden.

Dus maar gewoon doodmaken eigenlijk...

Hmm ik zet ze liever uit als het kan, doorspoelen vind ik inderdaad niet zo fijn en aardig!
 
Tja de een kan dat wel en de ander weer niet. Lijkt me ook minder prettig om te moeten doen.
 
Zou ik met Alles doen, wat niet in je bak hoort, Maar,of dat verstandig is, is een tweede.

Wie ruimt dan de rommel op in je bak?
 
Volgens mij kun je poelslakjes best in de sloot zetten, daar komen namelijk ook gewoon poelslakken voor. Of dat dezelfde zijn weet ik niet zeker maar dat lijkt me wel.
 
Tja, je moet toch wat ermee denk ik dan.
Eten zou ik niet aanbevelen dus dan blijft er weinig over dus. Met dit weer overleven ze vast wel.
 

Terug
Bovenaan