Wat is er nieuw

Welke slak is geschikt?

AquaElv

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2025
Leeftijd
35
Website
www.huisdiertekening.nl
Ik heb een nieuw aquarium ingericht, wederom voor neocardina garnalen.
Mijn bodem is van zand, welke slak is geschikt om door de bodem te woelen?
Ik heb posthornslakjes, maar die woelen volgens mij niet door de bodem.

Torenslakjes -> Veilig voor planten, kunnen bij teveel voeren een plaag worden, maar je kan ze makkelijk uitvangen, voordeel van een slak is dat hij weg rent :DD Woelen goed door de bodem.
Asolene Spixii ->Niet geheel veilig voor zachtere planten bij te weinig voer. Graven zich wel in maar woelen niet echt door de bodem. Zijn wel mooi om te zien.
Tylo/Sulawesi slakken -> Niet geheel veilig voor zachtere planten, woelen wel iets meer door de bodem dan Spixii en planten zich minder snel voort.

Zullen er vast nog meer zijn maar dit zijn denk ik wel de meest gangbare.
Mocht je iemand in de buurt hebben met aquaria dan heeft die meestal wel torenslakjes beschikbaar voor je, sommige winkels vragen er de hoofdprijs voor.

Volgens mij vraagt de Tylo wel om een wat hogere temp wat de neo s weer niet nodig hebben. Ik zou daarom ook zeggen puntslakjes maar of dat nodig is weet ik niet want de garnalen ruimen normaliter de bodem netjes op.

Op 23/24 kunnen de tylos prima, neos kunnen onverwarmd maar ook op die temperatuur. is maar net wat je wilt 🙂

Torenslakjes worden niet echt meer verkocht in de lfs, iig bij mij. Ik kreeg als antwoord dat ze worden gezien als plaag en daardoor niet meer verkocht mochten worden. Misschien vind ik er ergens een paar via Marktplaats.
Mijn temp is 23 graden

Je kan bij aangeboden hier vragen wie er wat voor je heeft.

In plaats van slakken voor de bodem, kun je ook naar blackworms (broze slibworm) kijken. Die graven door de bodem op zoek naar lekkers en doen daar dus veel nuttig werk. (mijn aquariumwinkel kan ze bestellen voor me, ik neem aan dat er dan wel meer winkels dat kunnen.)

Ik heb een tyli maar zie hem of haar niet echt door de bodem woelen

Ik heb een tyli maar zie hem of haar niet echt door de bodem woelen
Ik heb ook Tylo s gehad maar ook ik zag ze niet echt woelen maar meer zich net onder het oppervlak ingraven en daar bleven ze vaak rustig zitten.

Witte stekelhoorn slak dan? Wat groter, dus even goed kijken naar de van je aquarium. Woelen minder extreem dan torenslakjes, maar trekken wel wat los.

IMG_2078.jpeg

Wat een mooierd. Lijkt echt op een Tylo, nooit eerder van gehoord.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan