Wat is er nieuw

welke slak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tikki
  • Startdatum Startdatum
T

Tikki

Guest
Welke slakken zouden jullie aanbevelen als het gaat om het weg eten van (bruine) alg en rommel van de bodem? Het zou hierbij fijn zijn als mijn plantenbestand intact bleef.... :daisy:

Daarbij besef ik mij uiteraard dat die beesten de bak niet zoooo schoon eten dat je er ``van de vloer`` kan eten...

Ik heb ene bak van 60L, hoeveel zou je er dan in plaatsen?

Thanks vast

Slakken eten wel wat alg en vuil maar niet echt veel. Een goed ingedraaide bak heeft geen troep op de bodem bijna.
Als je slakken wil nemen kun je aan puntslakken denken want die houden de bodem goed luchtig.
Algen en troep op de bodem kun je beter voorkomen 😉.

Die troep op de bodem valt wel mee. Ik voer alleen wat de vissen opeten en plantenresten haal ik meteen weg.

Ik zit een beetje in een tweestrijd. Op een niet al te lange termijn komt er wat mij betreft een grotere bak, ik moet alleen het vrouwvolk daar nog even van overtuigen....

Op dit moment is in mijn ogen de oorzaak dat er te weinig CO2 in het water zit. Ik vang dit op door easycarbo. De planten gaan als een dolle, dus dat zal het niet zijn en ook de verlichting is het niet in mijn ogen. Een CO2 systeem zal wel uitkomst bieden, maar met een oog op een grotere bak zie ik de inverstering niet zo zitten. Zeker omdat het maar een klein probleem is.

Het is geen plaag, maar ik heb toch wel geregeld wat plekken op de ruiten zitten. Het zou dus fijn zijn als er wat van die beestjes rondkruipen die ene beetje in de schoonmaak kunnen helpen.

Ik zou dan gaan voor enkele Appelslakken, erg mooi slakken. Ik denk toch dat je toch geregeld te ruiten zal moeten poetsen, dit kun je prima doen met een plukje filterwat of een oud bankpasje.

Te weinig co2 kan groenalgen geven. Nu eerst het vrouwvolk maar overtuigen van een grotere bak dus 😉.

Hi!!! Als het om de ruiten gaat heb ik twee kleine helpers gevonden

Ik heb zelf nu twee Afrikaanse/Zebra renslakken (neritina) in mijn 60 cm Juwel. http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... brarenslak

De aquarium is net een paar week klaar met indraaien en ik moet zeggen dat deze slakjes de ruiten perfect schoon houden. Ze zijn ook al aan het groeien en zijn supermooi om te zien.

De Neritina legt vaak irritante eitjes op alle plekken die maar kan bedenken en deze zijn erg lastig weg te halen en ze komen dan ook niet uit.
Om die reden heb ik deze slak niet meer.

Ik moet zeggen dat alleen de eitjes op de ruit tot nu toe irritant zijn geweest; ik kijk om de twee dagen waar ze zitten en haal ze er vrij makkelijk af met mijn nagel.

Dat gezegd hebbende, misschien wordt in de toekomst het vervelend als ze meer gaan leggen; als het hierbij blijft is het echter voor mij prima.

Ik had ze ook vaak op het filterhuis zitten en als man had ik weinig nagel dus dat werd lastig.
Natuurlijk zijn ze wel te verwijderen maar je zal er enige moeite voor moeten doen en dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan