Wat is er nieuw

Welke slakken houden bodem open?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden.

Ik ben eigenlijk op zoek naar slakken die mijn zandbodem een beetje omwoelen en de bodem structuur op deze manier wat opener houden. ik heb filterzand en zover ik weet slibt dit bijna nooit dicht maar vind het toch wel een prettig gevoel dat de bodem soms eens een beetje omgewoeld word zonder dat ik dit hoef te doen. Zelf doe je dit namelijk snel nog al te grof waardoor weer andere risico's kunnen ontstaan voor de vissen.

Hoor het wel 🙂

Torenslakjes

r22HOYMpkBHLADCWE9Yeguox4nciFnbK.jpeg

Zie jij posthoornslakken de bodem in gaan?

Maar dat Kevin dat niet weet?

Nee de posthoorn dus zeker niet.
De torenslak doet dat wel en de Tylomelania ook beperkt maar die hebben hoge kh en ph nodig en zijn best prijzig en groot.

Ja,maar net zo diep,dat het slurfje nog te zien is.
Ben er mee vergeven.

Ik heb hier op het forum al vaker gelezen dat het in sommige bakken krioelt van de torenslakjes. Naar mijn beste weten heb ik er geen, maar wil er ook wel een paar hebben.
Gewoon naar de lfs gaan?

Je zou ook eens hier een advertentie kunnen plaatsen in de rubriek : gevraagd

Torenslakjes worden soms een plaag en dan zijn mensen blij als iemand er een aantal op komt halen

AquaVISie zei:
Je zou ook eens hier een advertentie kunnen plaatsen in de rubriek : gevraagd

Torenslakjes worden soms een plaag en dan zijn mensen blij als iemand er een aantal op komt halen
Voor de biocultuur lijkt het me hartstikke goed om er wat te hebben (en dan maar hopen dat het ook geen plaag wordt). Bedankt voor de tip :thumbs:

Bertus zei:
PLaag of niet.
Dat liever dan bodemrot.
Dat klopt als een zwerende vinger. Vooral bij een (hele fijne) zandbodem i.v.m. dichtslibben.
Zelf heb ik filterzand met korrel 0.71/1.25 gemengd met 0.40/0.80, dus dat is nogal redelijk luchtig.

Ik heb zelf aquarium grint 2 mm. Dat is open.
Zo fijn kan de bodem dichtslaan.

Bertus zei:
Ik heb zelf aquarium grint 2 mm. Dat is open.
Zo fijn kan de bodem dichtslaan.
Ik denk dat we allebei wel redelijk goed zitten. De jouwe is wat meer open dan de mijne.

Trouwens excuses voor het topic kapen TS :sorry:

Je kan niet alles weten he Bertus 😛
Heb wel eens gelezen dat er slakken waren die er wel van hielden om te graven maar was de naam even kwijt.

Ik ga maar eens even rondzoeken of er iemand hier in de buurt een paar torenslakjes kan missen worden er vanzelf weer meer 🙂

Bedankt voor de reacties 🙂

Je kan niet alles weten he Bertus???

Wel dat de puntslakken de bodem open houden.
Als jij de naam kwijt bent??

Oja, Vanavond is LEVI langs geweest,voor rode posthoorn.
Had ik uitgesorteerd vanuit de slakkenbak,rode en puntslakken.

Maar ja,Je kan niet alles weten he Bertus. Zo is het.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan