Welke soort slak is aan te raden?


F

Forpus

Guest
Goedemiddag,

Voor in ons aquarium van pakweg 58L (60x35x30) zijn we opzoek naar een leuke slak.
Het is aardig beplant, er zwemmen 9 zebradanio's en het water is op kamertemperatuur, 19-22 graden. (Meestal boven de 20)
Jaren terug heb ik met veel plezier een gele appelslak (diffusa variant) gehad ("Davy Jones" :D ) en deze liet netjes alle planten staan.
Maar dat was ook nog in de tijd dat guppy's onverwoestbaar sterk waren, er in mijn beleving meer kleurvarianten te koop waren en ze nog geen euro per stuk kostten...
Dus hoe de appelslakken van vandaag de dag zijn?

Echter, mijn wederhelft wordt nu vaak door mij meegesleept naar verscheidene aquariazaken en is verliefd geworden op de zebra/renslak (neritina).
Deze vind ik ook mooi, en wel passen bij het zebra-thema van de bak, maar ik lees ook hier en daar over hardnekkige eitjes die nooit uit zullen komen maar wel weken blijven hangen.
En deze slak zou met meerdere tegelijk moeten worden aangeschaft? (Bron: internet)

We willen een slak toevoegen omdat ze niet alleen heel leuk zijn om te zien, maar ook een beetje kunnen meehelpen aan het onderhoud van de bak.

Ik ben dus benieuwd naar jullie tips en ervaringen, welke van deze slakken heeft jullie voorkeur, of zijn er nog andere leuke slakken?
We hebben geen slakkenplaag oid, dus slak etende slakken zullen het niet uithouden ben ik bang.
 
Appelslakken zijn nog steeds leuk en sterk en in veel kleuren te verkrijgen. Ze zijn alleen in de tussentijd op een zwarte lijst gekomen en het is nu dus in Nederland verboden deze soort te verkopen. Soms hebben hobbykwekers ze nog wel, maar in de winkel vind je ze niet meer.
Zebraslakken kunnen ook, maar inderdaad leggen ze wel veel hardnekkige eitjes. Of je je daaraan stoort kan alleen jij bepalen.
Maar beiden soorten kunnen bij jou in het aquarium. Beiden hoeven niet met super veel te zitten. Een slak of 2-3 is voldoende.
 
Zelf zou ik niet de Neritina nemen vanwege die vervelende eitjes. Appels kunnen prima en als je een hoge kh en gh hebt dan is de Tylomelania ook wellicht een optie.
 
Zo'n nertrinaslak kun je ook solo houden en dan heb je geen last van eitjes
 
Oke, dank voor de input! We gaan eerst één neritina halen :thumbs:
 
Inderdaad leuke info, John.
Ik denk sowieso wel dat er bij mij een aantal Neritinae (misschien ook wel een aantal soorten) gaan komen.
Ik heb ze alleen bij Vivarium nog niet kunnen vinden.
 
Misschien trouwens júíst wel meerdere soorten, zodat ik niet met die eieren hoof af te rekenen!
 
Ik trek nog wel eens een oud stuk hout uit een kist die ooit in een bak heeft gezeten met Nerita slakken. Die eitjes zitten nog steeds aardig vast zelfs na 10 jaar op het droge. Dan kan je ongeveer inschatten of je het waard vindt om ze te kopen. Overigens vond ik zelf al die kleine witte eitjes overal behoorlijk ergerlijk.
 
Haha, ja nee dat klinkt niet al te best.. Maar goed nieuws: we er nu eerst eentje. Staat ook goed in verhouding tot hoeveelheid alg/voedsel dat beschikbaar is in de bak. Hij zit er sinds zaterdag in en heeft al behoorlijk wat schoongepoetst!
 

Terug
Bovenaan