Welke soort slak?


A

Appelslakje

Guest
Hallo,

Vanmiddag heb ik mijn aquarium eens flink onder handen genomen en bij het (deels) verwijderen van de algenaanslag op mijn achterwand - het liep de spuigaten uit - ben ik erachtee gekomen dat deze slakjes in mijn aquarium leefde. Met name in de verschillende sponzen van mijn pomp. Daar heb ik ze ui gehaald, want ik heb niet gelijk de neiging om een slak, die geen appelslak is, te doden.

Misschien dat ze juist geen kwaad kunnen, maar ik wil ook niet dat ze een plaag gaan vormen. Ik weet nu niet precies wat het voor soort is: kapslakjes, posthoornslakjes of poelslakjes. Het zou allemaal wel kunnen. Wat ik wel weet, is dat het geen kleine appelslakjes zijn.

Ik weet nog niet hoe ik een foto ervan aan dit bericht kan toevoegen, maar daar zal ik snel genoeg achterkomen.

Groetjes,
Appelslakje
 
Ik heb inmiddels gevonden hoe ik een foto moet uploaden. Althans, hoe ik aan de url kom... hopen dat het uploaden lukt :)
slakjes_welke.jpg


Ah, gelukkig, het is gelukt! Ik weet dus niet wat voor slakjes het zijn: kapslakjes, posthoornslakjes of poelslakjes.
 
Welkom, Appelslakje :)

Ik vermoed dat je Planorbis planorbis, oftewel schijfhoornslakjes hebt.
 
Dankjewel Jones, voor het antwoord. Ik heb ze eventjes snel op google opgezocht en het zouden inderdaad de schijfhoornslakjes kunnen zijn. Ik wacht nog even af wat andere forumleden zeggen en of ze al dan niet schadelijk zijn.

Maar dan rijst er bij mij al gelijk weer een nieuwe vraag: hoe komen ze in mijn aquarium? Waarschijnlijk meegereisd met de planten, via de winkel waar ik ze heb gekocht, maar ik heb ook weer ergens anders gelezen dat ze zelfs tussen de bodembedekking (grind e.d.) kunnen zitten.
 
Ze zijn niet schadelijk, maar juist erg nuttig. Ze ruimen allerlei rommel op (voerresten, afgestorven plantendelen) en dragen daardoor bij aan een goede balans.
Ze zullen hoogstwaarschijnlijk met plantjes meegekomen zijn inderdaad.
 
Dan ga ik ze zo meteen weer terug in het aquarium zetten! Ik had ze even apart gehouden voor alle zekerheid. Toch goed dat ik ze niet gedood heb, want op de ene website over schijfslakken lees ik dat ze nuttig zijn en op de andere lees ik dat ze schadelijk zijn en dat je ze het beste kunt verwijderen. Als je ze op het glas ziet zitten, dan moet ik ze dooddrukken... geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!

Dankjewel Jones!
 
Ze zijn zeker nuttig alleen kunnen ze door de aanwezigheid van veel dode plantenresten en veel voeren tot gigantische hoeveelheden uitgroeien zodat alles onder de slakjes zit en dat is niet zo'n fraai zicht.
 
Dat heb je dus zelf in de hand door plantenresten tijdig te verwijderen en niet teveel te voeren.
 

Terug
Bovenaan