Wat is er nieuw

Welke soorten guppen heb ik? Genetica en combinaties maken.

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Leeftijd
40
Hallo!

ik wilde eigenlijk een specifieke stam guppen kweken maar hier is helaas (en zeker in deze tijd) erg moeilijk aan te komen. Ik ben dus uiteindelijk voor optie 2 gegaan en heb een aantal guppen gehaald bij een dierenwinkel in de hoop dat ik er wat leuks uit kan kweken en om me te laten verrassen.
Op het moment heb ik 3 mannen en 5 vrouwen, het waren er 6 maar 1 is helaas overleden. Nu heb ik 2 aquaria en wil er binnenkort nog een 3e bij doen voor het jonge grut. Het hoofdaquarium is 70 liter, het andere aquarium 30. In de laatste wil ik eigenlijk een trio-tje zetten.

Ik ben aardig bekend met de kleurengenetica van guppen maar heb nog wat moeite om deze op het oog te identificeren en dus te bepalen of ik iets interessant in mijn aquarium heb zitten (stammen) of misschien een leuke combinatie. Ik hoop eigenlijk dat jullie mijn aannames kunnen bevestigen of ontkrachten en mij kunnen adviseren over een koppel dat mogelijk een interessante combinatie kan zijn, komt ie:

De eerste man op de foto, heeft geen melanophores, geen iridophores maar wel gele en rode xantophores, dus alleen in de bovenste huidlaag zit pigment (?).
*Hij is wat gehavend en ook niet echt geinteresseerd in de vrouwen, ik vermoed dat hij de underdog is en dat de andere 2 mannen hem lastigvallen. Dit lijkt me niet een interessant individu voor de fok.
Dan heb ik twee oranje vrouwen (1 zichtbaar op de 2e foto) die vermoed ik van dezelfde stam komen als het mannetje hierboven, ook geen melanophores en iridophores, maar beiden wel rood pigment. Ook zij zijn wat traag, wat mijn vermoeden aanwakkert dat ze uit een ongezonde stam komen net zoals het mannetje. Kan deze aanname aannemelijk?

Dan staat op foto 2 nog een blauwe vrouw (rechts). Zij is eigenlijk een foutje, ik wilde 2 hele lichte blauwe, maar uiteindelijk toch deze mee gekregen (ik wilde vissen zonder melanophores) deze heeft denk ik wel melanophores, iridophores weet ik niet? In ieder geval wel op de staart maar het lichaam is gewoon grijs, dus ik denk niet dat zij iridophores op haar lichaam heeft, is dat correct? En geen xantophores daar ze niet paars of groen kleurt.

Dan deze dame op foto 3 waar ik helemaal weg van ben, helaas is zij ook niet zo'n actieve zwemmer maar ze is minder lethargisch dan de oranje vissen. Soms lijkt ze blauw, soms groen afhankelijk van de hoek. Zij heeft geen melanophores, hoogst waarschijnlijk wel iridophores daar ze soms groenig lijkt en de iridophores zorgen voor het blauwe pigment + ze ziet er vanuit elke hoek anders uit en dan gele xantophores, is dit aanemelijk?

Dan hebben we de blauwe dame, vlot ding, plaatje om te zien (vind ik dan) ze is echt bijna doorzichtig, heeft een blauwe staart en als je schuin van boven kijkt reflecteren haar schubben ook blauwig, maar dat kreeg ik helaas niet op de foto. Geen melanophores, wel iridophores en geen pigment in de xantophores. Toch?

Dan deze man (foto 5 en 6 en 7), ik weet niet waarom maar ik houd niet zo heel erg van patronen, maar het prachtige blauw deed het hem voor mij. ook hier weer geen melanophores, maar wel heel sterk iridophores. In de staart lijken wat gele xantophores te zitten en aan de rechterkant van zijn lichaam boven de rechter vin zit een geeloranje vlek als je onder de juiste hoek kijkt. De zwarte vlekken lijken mij te komen door concentraties van melanophores, maar deze lijkten niet het hele lichaam te bedekken.

Uiteindelijk nog de gele man die echt een drama was om op de foto te krijgen, enorm actief ding, samen met de lichtblauwe vrouw maakte het eigenlijk dat ik overstag ging om toch maar voor dierenwinkel guppen te gaan, in ieder geval voor nu. Hij is voor mij eigenlijk 1 groot raadsel, hij lijkt namelijk geen melanophoren te hebben, daar is hij immers veel te licht voor (of zie ik dat verkeerd?) maar op zijn kop lijkt hij deze wel weer te hebben. Dat zie je niet als je van de zijkant of onderkant kijkt, maar wel als je van boven kijkt. Dan is zijn kop bijna zwart. Heeft hij alleen heel plaatselijk melanophores of zitten die verstopt onder het geel van de xantophores? En hoewel hij aardig reflecteert kleurt hij alleen groenig in het voorste deel van zijn lichaam? Kan geel (en dus rood) melanophores en iridophores volledig bedekken? Ik ben erg benieuwd!

Welke combinaties zijn interessant om te maken!

Bedankt voor het lezen!

Bijlagen

• IMG_20200422_152434.jpg
    IMG_20200422_152434.jpg
    146.3 KB · Weergaven: 181
  • IMG_20200422_151904.jpg
    IMG_20200422_151904.jpg
    199.4 KB · Weergaven: 170
  • IMG_20200422_152124.jpg
    IMG_20200422_152124.jpg
    130.8 KB · Weergaven: 172
  • IMG_20200422_151648.jpg
    IMG_20200422_151648.jpg
    187.7 KB · Weergaven: 185
  • IMG_20200422_151548.jpg
    IMG_20200422_151548.jpg
    114.2 KB · Weergaven: 178
  • IMG_20200422_152832.jpg
    IMG_20200422_152832.jpg
    177.5 KB · Weergaven: 194
  • IMG_20200422_152836.jpg
    IMG_20200422_152836.jpg
    170.6 KB · Weergaven: 170
  • IMG_20200422_153037.jpg
    IMG_20200422_153037.jpg
    142.1 KB · Weergaven: 174
  • IMG_20200422_153215.jpg
    IMG_20200422_153215.jpg
    96.2 KB · Weergaven: 174
  • IMG_20200422_153317.jpg
    IMG_20200422_153317.jpg
    92.1 KB · Weergaven: 174
Ik heb geen verstand van genetica maar weet wel dat je Guppen in een 30 liter bakje moet doen want het zijn best drukke zwemmers.

Niet in een 30 liter denk ik dat je bedoelt? Voor een trio is het ook te weinig? Er zit dan verder niks anders bij.

Haha, ja sorry dat bedoelde ik inderdaad. Het zijn best drukke visjes en in een 30 liter heb je naar mijn idee veel te weinig zwemruimte.

Oke nouja, ik heb geen haast. Ik wacht nog andere reacties af en anders kijk ik of ik aan een grotere bak kan komen en gebruik de kleine voor het jonge grut.

Leuk verhaal,en prettig om te lezen dat het jou allemaal erg boeid,maar om nou aan te geven welke combinatie's het gewenste opleveren,dat is maar de vraag,ik geloof niet vooraf dat er zo maar een nieuwe kleurvariant de kop op steekt,of kweken moet niet jou bedoeling zijn.Moeilijk is wel om in deze tijden met iets nieuws te komen,alles is er al en in allerlei kleuren en variaties op het gebied van guppen.

Hey Treb, ja zo vermoeden had ik inderdaad al, vandaar dat ik eigenlijk aan een al bestaande stam wilde gaan werken, hobbymatig maar wel op een wijze dat de jongen goed in de markt liggen.

Ik heb nu een manusje van alles, ik weet bij paarden bijvoorbeeld dat A+B altijd C maakt mits de genen vererft worden, ik vermoed dat dat met guppen net zo is al weet ik dat melanophores vaak roet in het eten kunnen gooien, daarom heb ik op het oog dus alleen vissen genomen zonder die melanophores (al twijfel ik dus over de gele en was de grijsblauwe een foutje). Maar ik weet niet precies hoe het zit met de kleurdekking (bedekt geel en rood bijvoorbeeld zwart helemaal? En kan het ook blauw bedekken of wordt het dan gegarandeerd paars of groen?). Ik ben geen professionele kweker en dat is ook niet mijn ambitie, het gaat mij er meer om dat ik van de jonge vissen af kan komen en ik niet mijn lokale dierenwinkel hoef te sponsoren met allemaal kleurloze visjes of dat ze regelrecht naar de schildpadden gaan, ik noem maar wat. Ik weet hoe je met een stam moet kweken maar niet precies met verschillende kleurtjes om kleur te behouden (en misschien een gelukje te hebben ergens).

We hebben hier Stanovic op het forum en dat is een xpert maar goed die zie je niet zo heel vaak maar wellicht reageert die nog binnenkort.

Thanks! Ik heb inmiddels al contact met hem gehad, ook via mail. Heb veel info gevonden via zijn website maar kreeg helaas geen antwoord op of hij vissen beschikbaar had of via welke weg ik eventueel de gewenste vissen kon krijgen. Misschien komt dat nog! Maar hoe of wat zie ik tegen die tijd dan wel 😀

ik zou je even goed verdiepen in genentische overerving. is niet enorm gecompliceerd en cruciale kennis voor wat je wil doen. op deze manier kun je op uiterlijke kenmerken gaan selecteren en kijken welke fenotypische eigennschappen domiant en recessief zijn. zo kun je bepalen welke vissen je onderling gaat kweken.

ook denk ik dat als je echt een eigen lijn op wil zetten je beter de mannen en vrouwen gescheiden kan houden om ongewild nageslacht te voorkomen.

Thanks! Ik heb inmiddels al contact met hem gehad, ook via mail. Heb veel info gevonden via zijn website maar kreeg helaas geen antwoord op of hij vissen beschikbaar had of via welke weg ik eventueel de gewenste vissen kon krijgen. Misschien komt dat nog! Maar hoe of wat zie ik tegen die tijd dan wel 😀

Mooi dat je al contact hebt en Stan heeft erg veel kennis in huis.

Aangezien me het lijkt dat je ruimte vrij beperkt is...
Zou je geen zin hebben om minder bekende, bedreigde, wilde vormen te kweken?
Er zijn wss wel honderden wilde godeïden die met uitsterven bedreigde zijn (of die het in het wild al zijn) die hobbykwekers van over de hele wereld proberen in stand te houden

Godeïden? Ik ben niet bekend met die term en google helpt me niet verder, maar het klinkt wel interessant?

Ohh ik heb ze denk ik al gevonden, Goodeid, toch? Ik heb even rond lopen neuzen bij http://www.goodeidworkinggroup.com/zoogoneticus-purhepechus, ziet er interessant uit om met sommige soorten daarvan ook mee aan de slag te gaan. Zijn ze allemaal bedreigd en/of uitgestorven in het wild?

Ohh ik heb ze denk ik al gevonden, Goodeid, toch? Ik heb even rond lopen neuzen bij http://www.goodeidworkinggroup.com/zoogoneticus-purhepechus, ziet er interessant uit om met sommige soorten daarvan ook mee aan de slag te gaan. Zijn ze allemaal bedreigd en/of uitgestorven in het wild?
Ikzelf ben er niet mee bezig maar ik heb er wel eens een lezing over bijgewoond in de aquariumclub. Ronny Vannerom gaf die.
Op fb kan je die wel terugvinden.

Dank je wel, ik zal hem even opzoeken!

Volgens mij is het heel lastig om op kleuren te kweken, want ik heb uit een zwart met rood mannetje en een blauw vrouwtje een wit met geel mannetje gekregen😆 zit dus niet al te veel logica achter denk ik zelf

Als je guppen uit een dierenwinkel haalt heb je sowieso een mix en daar is geen genetica van bekend. Als je een blauwe gup koopt kan die net zo goed van een zwarte vader en gele moeder komen die ooit ergens een blauwe voorouder hadden. Maar die zwarte en gele genen zitten nog wel in de blauwe gup die je hebt en kunnen in volgende generaties naar voren komen.

Lang verhaal kort: Ze zijn zo gemixt dat je letterlijk nooit kan weten wat hun genetica is en hoe de nakweek wordt.

Haha, ja sorry dat bedoelde ik inderdaad. Het zijn best drukke visjes en in een 30 liter heb je naar mijn idee veel te weinig zwemruimte.
Showguppen kwekers gebruiken nog wel kleinere bakjes voor kweektrio's. Dit is niet echt een probleem.

Als je guppen uit een dierenwinkel haalt heb je sowieso een mix en daar is geen genetica van bekend. Als je een blauwe gup koopt kan die net zo goed van een zwarte vader en gele moeder komen die ooit ergens een blauwe voorouder hadden. Maar die zwarte en gele genen zitten nog wel in de blauwe gup die je hebt en kunnen in volgende generaties naar voren komen.

Lang verhaal kort: Ze zijn zo gemixt dat je letterlijk nooit kan weten wat hun genetica is en hoe de nakweek wordt.
Als je lang genoeg selectief kweekt zou je in theorie weer een purebred voor elkaar kunnen krijgen. Het is erg lastig lijkt me, maar het zou moeten kunnen. Als je vervolgens daar weer mee aan de slag gaat...

[SUP]Bedankt! Het is mij allemaal teveel gedoe, voor nu. Ik laat me gewoon verrassen met wat ik nu heb en ga eens kijken of ik wat moois kan doen voor de natuur met goodeids.[/SUP]

[SUP]Nog even een vraag:[/SUP]
[SUP]We weten dat kleur kweken lastig is maar, hoe zit dit met de iridiserende laag en de melatonine laag? Is dit net zo'n grote gok? [/SUP]

[SUP]EN nog een ander, van de gele man zaten er zeker 20 van dezelfde in de bak. Kan ik er van uit gaan dat dat dan wel een stam is geweest? [/SUP]

Bedankt! Het is mij allemaal teveel gedoe, voor nu. Ik laat me gewoon verrassen met wat ik nu heb en ga eens kijken of ik wat moois kan doen voor de natuur met goodeids.
Top.

een ander, van de gele man zaten er zeker 20 van dezelfde in de bak. Kan ik er van uit gaan dat dat dan wel een stam is geweest?
Nee. de vissen worden meestal allemaal door elkaar gekweekt en pas geselecteerd eens ze verkocht zijn.

Ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw heb ik ooit eens een schema gezien van de kleurvererving op internet. Ik kan het helaas nu niet meer terug vinden.

Guppy's uit een winkel zijn per definitie zwak. In Azië worden de dieren in grote bakken gehouden en gekweekt op kleur, niet per se op stamzuiverheid. Vervolgens worden de jongen met heel speciaal en qua samenstelling geheim voer in de zo kort als mogelijke tijd opgefokt om te worden verhandeld. Het is niet ondenkbaar dat de dieren die jij hebt gekocht niet veel ouder zijn dan een maand of 3. In mijn aquarium kan ik dan net aan het geslacht onderscheiden! Kortom, de groeispurt van pasgeboren naar een volwassen uiterlijk vergt enorm veel van de vis. Dat is uitputtend. Dat er zo met vissen wordt omgegaan is de kweker niet te verwijten, ook hij wil gewoon dagelijks zijn eten kunnen kopen, en wij vinden 10 euro voor een normaal gegroeide gup te duur.

Kleurzuiver of stamzuiver zijn je vissen dus niet.

Ik zou de 2 sterkste actieve vrouwen met de sterkste actieve man in het kweekbakje van 30 liter doen, met veel schuilplaatsen voor de verwachte jongen. Uit de combinatie komt van alles qua kleur, maar ook qua afwijkingen zoals krom groeien, dwerggroei en uiteraard zwakke of niet levensvatbare jongen. Streng selecteren en alleen de sterke gezonde jongen overhouden. De rest elimineren (echt niet verkopen, doet je latere handel geen goed). Of je uit de overgehouden jongen iets leuks krijgt is afwachten. Na een half jaar kan je daar wat van zeggen.

Veel succes.

Dank je wel Teunis en Vis & Versa, tis helemaal duidelijk.

Ik heb inderdaad ook al gezocht op kleurvererving maar iet echt heel concreet iets kunnen vinden. Jammer! Ik blijf het interessant vinden. Ik houd me aanbevolen mocht iemand nog zoiets tegenkomen!

Begrijpelijk dat vissen handel zijn, het zou eigenlijk niet moeten mogen maar dat is met zo veel dingen... De consument is daar eigenlijk net zo schuldig aan, vaak is het onwetendheid dat anderen in het nauw drijft, of in dit geval dan uiteindelijk de vissen.

De oranjegele man heeft het loodje gelegd, 1 van de oranje vrouwen ook, ik heb er een hard hoofd in dat de andere oranje vrouw het nog gaat overleven, dit mist nu ook een stuk staartvin en zijvin, geen idee hoe dat is gekomen, maargoed. Had vanaf het begin al mijn twijfels bij de oranje visjes. De anderen doen het erg goed. Moet alleen nog 1 dezer dagen wat vrouwen bij halen want inmiddels is de balans 7 vrouwen en 4 mannen, niet ideaal, moet even naar een ander dorp om vissen te halen daar de lokale dierenwinkel alleen nog de oranje vissen heeft en die ga ik natuurlijk niet kopen. Daarna gewoon lekker aan de slag met wat ik heb, nog even op onderzoek uit over de goodeids.

Ik zal zeker de zwakke en vergroeide jongen er tussenuit vissen, vind het cru om die te laten leven en een slechte naam heb je sneller dan een goede naam als je iets verkoopt, zelfs als het op kleine schaal is.

Nogmaals heel erg bedankt voor alle hulp!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan