Welke (spons)filter voor 30L garnalenbakje


Sophie1

Active member
Lid geworden
9 april 2023
Berichten
37
Leeftijd
35
Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort een 2e bakje opstarten naast mijn 60cm bak, namelijk een nano (30L) voor garnalen. Nu ben ik nog in dubio voor welk filter ik wil gaan. Het moest sowieso een binnen filter worden en dus garnalenproof.

Nu heb ik uiteraard al even gezocht op het forum en las veel positieve ervaringen over de Aquael pat mini. Maar ook dat hij snel dichtslibt.

Een andere optie is de superfish aquaflow 100 met een panty, dit heb ik vroeger ook gedaan in mijn nano aquarium. Maar kreeg toch het idee dat de panty op een gegeven moment ook ging dichtslibben. Dus dan zou ik toch liever voor een filter gaan die uit zichzelf garnalenproof is.

Tot slot ook nog gekeken naar dit filter van Dennerle https://www.aquastorexl.nl/dennerle-nano-clean-hoekfilter.html

Incl dit opzetstukje https://www.aquastorexl.nl/dennerle-nano-babyprotect.html

Nu ben ik benieuwd of er mensen zijn ervaring hebben met 1 of meerdere van deze filters en welke jullie zouden kiezen voor een 30L garnalen aquarium. (Andere opties voor filters uiteraard ook welkom :) ) Hij hoeft overigens niet muisstil te zijn dus dat is niet de belangrijkste overweging. Zoek gewoon een steady filter waar geen garnalen in kunnen komen.

Alvast bedankt!
 
Ik heb de mini pat ook gehad en prima filter maar je moet er wel een iets grovere spons bijkopen want de fijne slaat snel dicht inderdaad.
Hoekfilters van Dennerle vond ik ondingen en je kan ook kijken naar HOB filter zoals de Eden 105 dacht ik.
 
Voordeel van spons op luchtpompje is dat je met 2 sponsen kunt werken en ze om de beurt lichtjes uit kunt knijpen. Beter voor de stabiliteit van de bak.
Ik weet dat bij grotere versies van de Aquael filters je ook 2 sponsen kunt plaatsen, maar of dat bij de minipat ook kan durf ik niet te zeggen.
Dan zou je de stilte van de minipat hebben en het voordeel van twee sponsen die je om de beurt lichtjes uit kun knijpen om "schoon" te maken.

Even mailen met onlineaquariumspullen (webshop) zou ik zeggen en vragen naar de mogelijkheden met de minipat.
 
Deze heb je ook maar die zijn niet erg klein:

Er zijn dus versies van de Aquael filters waar je deze op kunt plaatsen. LIjkt me handiger met pompje onderhouden.
 
Super bedankt voor de reacties allemaal!

@NicoleE ik had inderdaad gevonden dat je op de pat mini ook 2 sponzen kan plaatsen, denk dat ik daarvoor dan ga! :) Lijkt me idd handig qua onderhoud.
 

Terug
Bovenaan