Welke spons in binnenfilter.


AlexT

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2008
Berichten
61
Locatie
Capelle aan den IJssel
Ik heb een Eheim biopower 160 binnenfilterpomp en moet binnenkort de sponzen erin vervangen.
Nu zitten er 2 filtermedia sponzen in maar ik kan er ook een actieve kool of fosfaat spons in doen.

Duss de vraag is wat is beter?
Hieronder kun je ze zien er zit nu een kleine bovenin en grote onderin.
 

Bijlagen

  • 234A6327-F552-4D7D-9EE1-7F257AE1C0CE.jpeg
    234A6327-F552-4D7D-9EE1-7F257AE1C0CE.jpeg
    341.1 KB · Weergaven: 60
Waarom zou je d esponzen moeten vervangen dna? vallen ze uitelkaar van ellende? want wat d efabrikant voorschrijft is pure larie (iedere 3 maanden de boel vervangen) die sponzen gaan tientallen jaren mee en je gooit een complete gezonde bacteriecolonie weg met alle ellende vandien
 
Ik heb het idee dat het niet meer goed “schoon” water uit komt.
Als ik het water ververst heb en het filter schoon gespoeld heb komt er daarna een bruingroene kleur uit terwijl het water mooi helder is.

De bacteriën zitten sowieso nog in de poreuze balletjes trouwens.
Deze pomp draait ook al ruim een jaar zonder wisselingen.

Ik dacht ook dat die actieve kool en fosfaat beter/upgrade zouden zijn daarom ook de vraag welke beter is.
Ik kan ook nog een compartiment toevoegen duss daar zou ik dan ook nog 1 kwijt.
 
Oke, ja die koolstofspons werkt maar tijdelijk omdat koolstof vrij snel verzadigd en eigenlijk gebruik je actieve kool alleen in een aquarium als je er gifstoffen uit wil filteren of medicijnresten en anders niet want het filtert ook goede stofjes eruit, dus zou geen koolstoffilter doen, fosfaatspons geloof ikzelf niet in, fosfaat hou je toch wel in een aquarium dat gaat zo'n klein sponsje echt niet tegen houden, denk dat zoiets vrij snel verzadigd raakt. Wil je fosfaat uit je aquarium filteren kun je beter fosfaathars kopen
 
actieve kool / fosfaatverwijderaar gebruik je met een specifiek doel, niet om zomaar jarenlang over te filteren. Even grofweg; sponzen voor mechanische filtering, balletjes/matrix/whatever voor biologische filtering en bijvoorbeeld filterwatten en/of purigen voor respectievelijk fijn vuil en chemische filtering en dan zit je qua filter wel goed.
 

Terug
Bovenaan