Welke spullen zijn het best voor in me filter bij sluierstaarten


V

Vinz

Guest
Goeiemorgen daar ben ik weer haha

Eigelijk nooit bij stil gestaan wat het beste filter matriaal is voor in mij pompen.

Ik heb ryukins en ranchus zwemmen.
Nu heb ik 2 pompen op me bak staan

1 eheim 2028 deze is met paar x filtermatten.en ronde balletjes lijkt op wat ze soms in plantenbakken doen..zakje met actief kool.

1 tetra 1200 deze heeft ook filtermatten en ronde krijtjes met een hol er in.en zwarte plastic balletjes

Iemand tips want ik dacht te lezen dat actief kool niet kan samen met die soort van witte krijtjes ???
 
Dit zit in pomp 1) met actief kool witte watten en filter matten

Screenshot_2018-06-04-12-57-40.png
 
Je hebt dus een goudvis aquarium.

Dat zijn behoorlijke vervuilers.

Ik zou een filter inrichten als mechanisch filter. Dus met veel sponzen.
Neem hiervoor het filter wat je makkelijk en snel kunt schoonmaken.
Dit filter kun je het best 1-2 wekelijks schoonmaken. De sponzen vangen veel vuil af.

Het andere filter dus biologisch inrichten.

Denk in de richting van het water. Dus van vuil naar schoon.

Biologisch:

Eerst keramische pijpjes. 1 mandje of 1 liter. Daarna de mandjes vullen met siporax. Geen watten.
Dit filter laat je 2-3 maanden zijn werk doen. En de keramische buisjes kun je dan goed uitspoelen.
De siporax die haal je alleen een paar keer op en neer in een emmer met aquarium water.


Siporax is te vergelijken met de ronde eheim pro balletjes. Dus biologisch.

Mechanisch:

Grove spons, fijne spons, watten.

Actief kool, kun je in je mechanische filter houden, dit moet je regelmatig vervangen.

Zet je filtermateriaal eens op de foto, of zoek een foto op internet.
Dan weten wij wat je al hebt.

Siporax en kersmische ringen worden heel snel verward.

Keramisch is. Eheim mech, Sera biopur, jbl cermec.

Biologisch sinterglas is. Eheim substrate (pro), sera siporax, jbl sintomec.
 
Dit in pomp 2 met alleen filtermatten en zwarte bioballen

Screenshot_2018-06-04-12-55-32.png
 
Dat substrat is prima en men adviseert vaak mer Siporax dan sponzen omdat dan de doorstroming beter blijft en het makkelijk in onderhoud is. Zelf heb ik wel in al mn buitenfilters 1 spons. En wat witte watten voor het fijne vuil.
 
Dat substrat is prima en men adviseert vaak mer Siporax dan sponzen omdat dan de doorstroming beter blijft en het makkelijk in onderhoud is. Zelf heb ik wel in al mn buitenfilters 1 spons. En wat witte watten voor het fijne vuil.

Daarom ook mijn optie voor 2 filters.
 
Oké hier kan ik wat mee ik zal wel van de week een foto maken van me filters zelf
 
Die zwarte bioballen zijn van plastic zeker?
Die zijn vaak wel okee om te gebruiken maar zijn mijn inziens beter geschikt in een dynamisch filter (wervelbed)
Aangezien jij gebruik maakt van een filter met enkel statisch materiaal is gesinterdglas beter geschikt als biologisch materiaal.
 
Dit is me eerste pomp duidelijker voor jullie de echte foto's

20180605_175140.jpg
 
En dit is me 2e pomp die heb ik zo gekocht

Wat kan ik het best weg doen of erbij doen

Wat iemand anders al zei 1 pomp alleen maar watten en matten en de anders met alle balletjes en die pijpjes ?

IMG-20180605-WA0004.jpeg
 
Denken het wel vraag me alleen af welke volgorde ik het beste kan doen per pomp en met wat
 
De pomp welke je het makkelijkst schoon kunt maken. Dus die snel open en dicht kan en makkelijk start.

Daar doe je sponzen en als laatst watten in.

De filter welke je langdurig wilt laten staan.

Daar doe je onderop de plastic ballen. En dan de bolletjes. En als je genoeg plaats hebt.
Plastic ballen, dan de pijpjes en dan de bolletjes.
 

Terug
Bovenaan