Welke T5 combinatie?


A

AkitaLuna

Guest
Heb op dit moment 4x T5 Juwel High Lite Day steken en vind het wat gelig ogen. Daarom zou ik een andere combinatie willen, maar welke?

Heb al wat rondgekeken op internet maar nog niet echt een deftig voorbeeld gevonden. De bak wordt binnen 2 weken volledig opnieuw ingericht met ardenner breuksteen, hout en veel planten.

Nature, colour, marine? Ik kom er niet uit. Belangrijkste blijft natuurlijk dat de planten het goed gaan doen.

Heb ook gelezen dat JBL een stuk beter zou zijn als de juwel T5's aangezien deze full spectrum zouden zijn. Maar die hebben nog wat meer keuze. :)

Iemand misschien met een combinatie van juwel of jbl T5's die me een visueel voorbeeld kan geven?
 
Mits de lengte gaat over eenkomen zou ik opteren voor philips 865.die is veel witter, maar ik moet opmerken dat ik in mijne nieuwe bak 100 cm arcadia lampen heb gestoken. 1x original trocal en 1x frechwattter.erg schoon licht, maar wel prijzige lampen.

beste groet
Christa
 
Dat had ik al nagekeken, maar helaas. Juwel gebruikt 120cm waar de standaardmaat 115cm is, zo slim zijn ze wel. Aangezien Arcadia ook de standaardmaten lijkt te gebruiken zijn die ook geen optie helaas.

Had er me al bij neergelegd dat het prijzige lampen gaan worden. :)
 
Een high-lite day wat gelig? Heel vreemd. Die is knetterkoud licht.
Je weet zeker dat het om high-lite day gaat die je hebt en niet high-lite nature? (de nature is juist de gele van die twee)

Lady zei:
philips 865.die is veel witter
De High-Lite Day heeft volgens de opgave van Juwel een kleurtemperatuur van 9.000 K. De day zou dus juist witter moeten zijn dan de 865.
 
Nee, hij is 8000k. Is een foutje op de site van Juwel.
Maar nog steeds superwit. ;)
 
Helaas wel. Wel degelijk 4x High Lite Day. Had het ook al gelezen dat het normaal gezien helder licht zou moeten zijn maar geen idee wat het anders is.

Heb al een glas kraanwater en een glas aquariumwater langs mekaar gezet en er is wel een beetje verschil uiteraard, maar niet van dat je zou zeggen dat het zo'n gele schijn geeft. Staat ook sinds een paar dagen zo'n Hydra stream op wat het water helderder zou moeten maken, maar zie tot nog toe geen verschil.

Momenteel geen medicatie, voedingsstoffen of CO2 in de bak. Misschien dan best een tijdje over actieve kool filteren om eventuele kleur er uit te halen? Het hout wat er in staat staat er ondertussen al een halfjaar in, dus neem aan dat dat niet meer echt gaat afgeven.
 
volgens mij is seachem purigen ook goed geschikt om verkleuringen uit het water te halen, en dan zonder de nadelige effecten van kool als ik het goed begrepen had.

verbeter me als ik dit fout zeg :D
 
Ik heb er een hydra stream opstaan, wat ongeveer hetzelfde zou moeten werken als purigen maar dan zonder het nodige regenerenen. Aan de kleur doet het alvast niets. :(
 
seachem doet 100% zeker wat voor verkleuring, en doorlaatbaarheid van het water.

ik gebruik het nu 5 dagen en nu is me licht veel helderder en me planten beginnen meer te groeien ( gebruik een enkele superfish ledcombi)
 
ik krijg het morgen binnen dus ben in mijn bak ook zeer benieuwd.
 
Arcadia combi Fresh Water Light en Original Tropical Light is volgens mijn langjarige ervaring zowat de beste combinatie die je kan gebruiken voor plantengroei en natuurlijke kleuren.

Heb al heel veel andere merken en combinaties gebruikt, maar kom toch steeds weer terug op deze combi.
En de kosten vallen mee! Arcadia's zijn pas na 2 jaar zover terug gevallen in lumenopbrengst dat ze vervangen moeten worden, en dat kan ik van veel andere merken T5 niet zeggen.
 
Bij de meeste TL lampen zoals Eheim, Dennerle, philips, osram, sylvania is er 10% verlies na 20000(twintigduizend) uur.
Zowel T5 als T8.
 
Wat is eigenlijk het verschil tussen T5 En T8 ? Ik wilde eigenlijk overgaan op led verlichting maar aangezien het prijskaartje wacht ik toch nog even .
Dus moeten er 2 nieuwe TL lampen komen (oude zijn behoorlijk zwart en er is niks meer leesbaar) , maar welke kleur ? Er zitten heel veel planten in mijn bakje .
 
De T8 zijn de oudere en dikkere buizen die je ook ziet in de 60cm bakjes. Ik gebruik zelf altijd de kleuren 840 en 830 uit de bouwmarkt.
Echter passen deze niet in de Juwelbakken.
Misschien kun je de volgende keer een eigen topic openen Cayman voor je vraag ;).
 
Ik heb van juwel T5 al de hi lite day en nature en Color gebruikt.

Momenteel nature en Color.

De nature vind ik geliger ogen dan de day, die geeft meer witter licht vind ik zelf. Voor de rest weet ik niet wat is wat qua lumen en wat ect.
 

Terug
Bovenaan