Welke Tang's kunnen in een 200 l?


V

Vsn15

Guest
Puur uit nieuwsgierigheid, welke Tang's kunnen in een 200 l aquarium? Ik vind hier weinig info over.
Mvg,
Daan
 
Ik kan niet editen daarom post ik opnieuw een bericht. Normaal gezien (de weinigen die hiervan op de hoogte zijn weten dit) ga ik een aquarium van 150x30x30 naast mijn bed zetten, echter ben ik nu aan het overwegen om een aquarium van 100x40x50 (200 l) of 100x50x50 (250 l) vóór mijn bed te plaatsen. Met 200 of 250 l heb ik echter wel wat meer mogelijkheden dan in een 127 l bak. Ik heb gelezen over Calvussen (geen idee of dat het meervoud is van Calvus) maar ik denk dat er wel wat meer mogelijkheden zijn. Ik zoek ook niet naar een heel bestand, enkel een koppel (of trio als dat nodig is) van een mooie, sterke vis.
 
60*30*30 / 54 liter
Geschikt als kweekbak of aquarium voor één soort.
«Lamprologus» multifasciatus (5)
«Lamprologus» similis (5)
«Lamprologus» caudopunctatus 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» brevis 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» kungweensis 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» leloupi 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» ocellatus 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» stappersi 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» ornatipinnis 1 stel mits "gematched"
«Lamprologus» wauthioni 1 stel
Julidochromis ornatus 1 stel mits "gematched"
Julidochromis transcriptus 1 stel mits "gematched"
Neolamprologus signatus 1 stel mits "gematched"
Telmatochromis bifrenatus 1 stel mits "gematched"
Telmatochromis brichardi 1 stel mits "gematched"
Telmatochromis bourgeoni 1 stel mits "gematched"
Telmatochromis vittatus 1 stel mits "gematched"
Phyllonemus typus 1 stel (kweek)
Lophiobagrus brevispinis 1 stel (kweek)

80*30*40 / 96 liter
Als kweekbak of voor enkele soorten
Altolamprologus sp. compressiceps shell (2)
Rotsbewoners uit lijst "50 liter" + slakkenhuiscichliden (1 soort)

80*40*40 / 128 liters.
soort-aquarium:
Neolamprologus pulcher 2 volwassen plus familiezwerm
N. brichardi; zelfde scenario als N. pulcher
N. olivaceus; zelfde scenario als N. pulcher
N. gracilis; zelfde scenario als N. pulcher
N. marunguensis; zelfde scenario als N. pulcher
N. splendens; zelfde scenario als N. pulcher
Altolamprologus spp 1 stel
Telmatochromis 1 stel plus jongen
Chalinochromis 1 stel plus jongen
Lepidiolamprologus meeli/hecqui/boulengeri 1 bestaand koppell, kweek
Xenotilapia flavipinnis 1 stel, kweek
Paracyprichromis spp groepje, kweek
S. petricola kweekbak voor groepje (4-6)
Lophiobagrus cyclurus kweekbak
meerdere soorten
«Lamprologus» multifasciatus (5) + Synodontis lucipinnis (3)
«Lamprologus» similis (5) + Synodontis lucipinnis (3)

100*40*40 / 160 liter
Altolamprologus calvus (1), Synodontis lucipinnis (3), Julidochromis ornatus/transcriptus/dickfeldi (2), Lamprologus occelatus (2)
Combinatie tussen slakkenhuiscichliden en een holenbroeder, beiden uit het rijtje bij 60*30*30.

125*40*40 / 200 liter
Groep Paracyprichromis (10) + Julidochromis transciptus/ornatus/dickfeldi (2) + slakkenhuiscichlide koppel of groep
Paracyprichromis nigripinnis (8), Phyllonemus typus (2/2), Mastacembelus tanganicae (2)

150*50*50 / 375 liter
Neolamprologus-soorten, koppel (+zwerm) met Synodontis-soort (alle Tanganyika-soorten), Altolamprologussoort + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Cyprichromis (10) + Altolamprologus calvus/compressiceps (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Paracyprichromis (15) + Altolamprologus calvus/compressiceps (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Cyprichromis (10) + Chalinochromis / Julidochromis (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
Groep Paracyprichromis (15) + Chalinochromis / Julidochromis (2) + slakkenhuiscichlide + Synodontis lucipinnis / PWZ
 
Dat is de info dat ik nodig had! Kan je cichliden houden op speelzand, of is rivierzand beter?
 
Neem filterzand. Net zo goedkoop en allemaal dezelfde korrel grootte.
 
Ik kan niet zo makkelijk aan filterzand geraken, ik kan super makkelijk aan speelzand of rivierzand geraken, mijn vraag was eigenljjk of speelzand giftig is voor vissen.
 
Niet aan te raden. Zie hier een mooie video met een vergelijking van verschillende soorten zand waaronder speel en rivierzand.



En weetje, je kan beter een uurtje meer aan de voorbereiding doen dan jaren lang problemen hebben met een aquarium.
 
Ik heb gezien dat rivierzand veel kalk bevat, perfect toch voor een Tang bak?
 
Ik heb zelf speciaal aquarium zand gebruikt, ook heb ik zilverzand gebruikt waar je ook makkelijk aan kan komen.
 
Als rivierzand de ph verhoogd is dat wel mooi meegenomen volgens mij. Het is ook mooier naar mijn smaak (eigen mening).
 
Niet aan te raden. Zie hier een mooie video met een vergelijking van verschillende soorten zand waaronder speel en rivierzand.



En weetje, je kan beter een uurtje meer aan de voorbereiding doen dan jaren lang problemen hebben met een aquarium.


LoL
Even de moeite genomen om hem nog eens een kans te geven. ;)

Ik vraag me af: waarom doet hij in hemelsnaam het zoutzuur via een spuit in vier glazen om die dan over het zand te gieten?
Kan hij toch ook gewoon het zoutzuur over het zand spuiten? :!:!
Minder afwas en minder langdradige beelden. :thumbs:
Ik heb hem dus na amper 2 minuten maar weer opgegeven...

:D:D:D
 
LoL
Even de moeite genomen om hem nog eens een kans te geven. ;)

Ik vraag me af: waarom doet hij in hemelsnaam het zoutzuur via een spuit in vier glazen om die dan over het zand te gieten?
Kan hij toch ook gewoon het zoutzuur over het zand spuiten? :!:!
Minder afwas en minder langdradige beelden. :thumbs:
Ik heb hem dus na amper 2 minuten maar weer opgegeven...

:D:D:D
Ik dus ook, wel handige info want nu weet ik ook meteen dat rivierzand kalkhoudend is.
 
Haha ik wist dat dit ging komen. Ik ben ook geen fan van het langdradige geouwehoer en jip en janneke gedoe.. Maar buiten dat rivierzand kalkhoudend is (en of je dat wel of niet wil laat ik aan jou) laat hij het ook onder de microscoop zien en dat is dan wel weer interessant. Ik heb liever zand op de bodem liggen waar niks in zakt en onscherp is dan zand wat meer leeft en scherp is.
 
Dus eigenlijk is rivierzand compleet onbruikbaar? Nog een snel vraagje, kan ik een koppel Calvus houden in een bak van 200 of 250 l? Als dat kan, dan neem ik ook alleen maar calvus en niets anders. Ik vind het namelijk prachtige vissen!
 
Ik vraag me af: waarom doet hij in hemelsnaam het zoutzuur via een spuit in vier glazen om die dan over het zand te gieten?
Kan hij toch ook gewoon het zoutzuur over het zand spuiten? :!:!
Jij denkt te simpel, dit voegt an element of drama toe :deal: :D Misschien gaat het wel mis en wordt ie geraakt door zoutzuur, de spanning!
En daarnaast ziet zo'n glas er chiquer uit dan een spuitje.
 
Ik denk dat het toch Multi's of een dergelijke shell dweller gaat worden. Morgen kom ik thuis en overmorgen ga ik wss naar de doe het zelf zaak. Ik ga wss 50x50 hout halen en wat multiplex enzo.
 
Hout voor een Tanganyika tank?
 
Nee, voor het meubel. Dat ga ik zelf maken.
 

Terug
Bovenaan