Welke test is betrouwbaar??


ELPeter

Active member
Lid geworden
25 december 2018
Berichten
34
Leeftijd
57
Locatie
Parkstad Limburg
Op dit moment, na de vakantieperiode, heb ik nogal wat problemen met de bak.
Totale plantensterfte op 3 weken tijd, ondanks goede verzorging tijdens mijn vakantie.
80% van het water ververst en nieuwe planten gekocht. (Nu ook een fosfaatfilter)

Het volgende:

Ik heb al sinds het begin (waarbij de bak wel perfect draaide. (Tot aan nieuwe verlichting) moeite om de Ph te verminderen)
Ik heb hiervoor 3 verschillende testmethodes gebruikt.

JBL-scan = Ph 7,4
Sera druppels = Ph 9,0
Elektronisch = Ph 8,2

In een tijdsbestek van 3-4 minuten gemeten en het elektronisch apparaat is correct geijkt. evt. Houdbaarheid is niet overschreden.

Waar kan ik op vertrouwen?

Daarbij komt dat ik vaker eikenextract heb toegevoegd met 0 resultaat.

JBL:

2019-09-16.png


Sera:

IMG_20190916_152047789.jpg


Elektronische meting:

IMG_20190916_152129219_MP.jpg
 
Ik zou ook de electronische vertrouwen in dit geval.
 
Het zou goed zijn wanneer je wat meer waterwaarden zou kunnen geven. KH, NO3, PH4. zijn in ieder geval interessant maar geef zoveel mogelijk. Doe dit niet met dat JBL verhaal, dat is erg onbetrouwbaar kies in elk geval voor een druppeltest. Je hebt nieuwe verlichting? Welke verlichting heb je precies, graag zo nauwkeurig mogelijk omschreven. Hoe ziet je planten bestand eruit?
 
Ja die proscan is het meest onbetrouwbaar omdatie de kleurtjes afleest van een strip, maar bij lichtinval heb je met zoveel kleurschakeringen te maken dat dat niet betrouwbaar is
 
het zijn dus toch flagellaten,
Het zou goed zijn wanneer je wat meer waterwaarden zou kunnen geven. KH, NO3, PH4. zijn in ieder geval interessant maar geef zoveel mogelijk. Doe dit niet met dat JBL verhaal, dat is erg onbetrouwbaar kies in elk geval voor een druppeltest. Je hebt nieuwe verlichting? Welke verlichting heb je precies, graag zo nauwkeurig mogelijk omschreven. Hoe ziet je planten bestand eruit?

Nu lees je over druppels ook dat sommigen ervan uitgaan dat de eerste druppel lucht kan bevatten van het schudden o.i.d. en dus al een druppel meer toe zou moeten voegen dan voorgeschreven.

Waar ik mijn vraag bij heb is dat bij deze tests met sprongen gemeten wordt. Ph bijv.; geeft een mogelijke waarde van 7 en de volgende mogelijke waarde is dan 7.5 waarbij dan de marge tussen 7.25 en 7.75 kan liggen. Het zijn allemaal geen excessieve dingen maar daarom de vraag, hoe kan ik zo nauwkeurig mogelijk meten? Of moeten we niet nauwkeuriger willen?

Uiteraard gaan velen ervan uit hoe de bak erbij staat of het gezond is. En dat is in mijn ogen op zich geen verkeerde, totdat het fout gaat natuurlijk.

En welke waardes zijn van belang voor, in mijn geval, de complete plantensterfte? (Is denk ik wel een op zich staande vraag. Waar ik toch wel meer kennis over wil.)

Bij de JBL leg ik overigens het plaatje iedere keer op de zelfde plek met hetzelfde licht. Om idd de lichtinval op te vangen.
Zou JBL in dit systeem trouwens rekening mee gehouden hebben? Ik kan me nl. voorstellen dat zij hun naam niet zo maar te grabbel geworpen zou zien.


Plantenbestand nu:
Vallisneria australis 'Gigantea'
Echinodorus Bleheri
Alternanthera reineckii 'Rot'
Hygrophila polysperma 'Sunset'
Pogostemon quadrifolius

Dan is het de bedoeling dat daar nog bijkomt, de:
Hydrophila Difformis als drijvende plant. (o.i.i.g. boven aan het water)
Ceratophyllum Demersum

Maar in het verloop van de hoofdvraag:
Welke tests zijn waardevol om te weten in een dergelijk probleem? En zou hier dan ook een "milieuvriendelijk" antwoord op zijn?
Vaak worden nl. allerlei waardes gevraagd en minder vaak lees je daar dan een duidelijk of een eensluidend antwoord.
 
Die eerste quote hoort hier dus niet bij.
Oops.
 
Toevallig heb ik laatst een JBL scan gekocht en helaas pas daarna dit filmpje bekeken.



Zelf gebruik ik de druppeltest van profish.

Op je vraag: (ik kom hier pas een week en heb pas enkele maanden een aquarium dus als een ander iets beters weet hoor ik het graag.

En welke waardes zijn van belang voor, in mijn geval, de complete plantensterfte

Zoals ik het begrepen heb, hebben de planten no3 nodig om te groeien. En bemesting.
 
Toevallig heb ik laatst een JBL scan gekocht en helaas pas daarna dit filmpje bekeken.



Zelf gebruik ik de druppeltest van profish.

Op je vraag: (ik kom hier pas een week en heb pas enkele maanden een aquarium dus als een ander iets beters weet hoor ik het graag.

En welke waardes zijn van belang voor, in mijn geval, de complete plantensterfte

Zoals ik het begrepen heb, hebben de planten no3 nodig om te groeien. En bemesting.


Je heb al maanden een aquarium zeg je, dan is het wel een beetje spijtig dat je niet eerst je goed hebt ingelezen op dit forum of elder eerst informatie en kennis hebt opgedaan als je aan een aquarium met planten begint en vissen.
Om te beginnen hebben planten voeding nodig en dat zijn spoorelementen <(micro's) en Fosfaat en nitraat kalium <(macro's) en een bepaalde hoeveelheid licht om te groeien en te assimileren (co2 > zuurstof)
Water waardes zijn belangrijk om te weten zodat je weet waar een parameter te hoog is of te laag om dit bij te stellen.

PH = zuurtegraad KH gebonden met zuren en Co2/zuurstof verhouding wordt deels beplaald door de waarde KH en Co2 en zuurstof gehalte in het water.
KH = Karbonaat hardheid deze bepaald je buffer voor de PH, optimaal in een aqurium is 4-7 , te lage KH onder 2 kan de PH crashen of wel zo laag worden dat het water onder PH6 duikt en te zuur wordt voor vissen en planten.
GH = Gezamelijke hardheid van magnesium calcium in het water optimale waarde ligt tussen 6 en 12, bij beplant aqaurium. (ook biotoop bepalend of gehouden planten zoals Valisinera die 8-12 GH lekker vindt en Vaantjesplant weer 5-7GH lekkerd vindt)
DH = Totale Duitse hardheid, deze waardes liggen meestal rond 12-22 en beste voor een planten bak is 6-12DH
No2 = Nitriet deze mag niet aanwezig zijn of niet meer bedragen dan 0,2mg dit is dodelijk voor vissen + als je dat hebt is de filtratie niet op orde met bacterien of je reinigd het filter te vaak
No3 = Nitraat deze moet minimaal 10mg zijn in een beplant aquarium en max 60mg is wel de max drempel dat bepaalde vissen er problemen mee krijgen zoals maanvissen en discusvissen. bij kweek is 20mg nitraat al te hoog.
PO4 = Fosfaat deze is moet minimaal 0,2mg aanwezig zijn voor planten maar dit is afhankelijk van je Nitraat verhouding .. mooiste waardes is No3=20mg en fosfaat 1mg het voorkomt blauwalgen en voldoende macro voeding voor planten.
FE2 = ijzer/ferro deze moet minimaal 0,2mg aanwezig zijn voor planten liefst 0,5mg tot 1mg bij rode planten soorten of valisinera,cabomba,belgies groen,vaantjesplant en zwaardplanten houden hiervan
Co2 = Koolzuur verhouding in het water, deze moet bij lage belichting iets aanwezig zijn zo 5-10mg om gezonde groei te houden, bij Co2 injectie/toedienen 25-35mg is oiptimaal en max 40mg omdat vissen hier problemen mee krijgen en vergast worden omdat Co2 net als bij mensen makkelijker wordt opgenomen als zuurstof en dus dodelijk kunnen zijn
Chloor = dit moet gewoon 0,0 zijn en mag niet aanwezig zijn, tast de slijmlaag en kieuwen van vissen aan en kan bij hoge concentratie dodelijk zijn net als No2 nitriet.
Kalium = Dit element wordt vaak over het hoofd gezien door veel mensen met een aquarium met planten en planten hebben vrijwel altijd grote behoefte aan Kalium en zullen hier altijd een te kort aan hebben en met name snelgroeiers en drijfplanten, minmale waarde van kalium is 0,2mg en liefs 0,6mg tot 1mg >maar pas op kalium waardes boven 5mg zijn schadelijk voor vissen.
Voor meer info over Kalium zie hier : https://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Pagi...eeft-een-plant-kalium-nodig.aspx#.XYAZAnduIRY

Voor al deze genoemde water parameters en voedingstoffen zoals macro's zijn testsetje te koop ook complete testkoffer sets die elke aquariaan gewoon nodig heeft om zijn aquarium te monitoren op gezondheid voor de vissen maar ook voedingstoffen voor de planten.
Daarom is belangrijk om je water te meten op deze parameters en voedingstoffen voor planten maar ook voor je vissen als bepaalde waardes te hoog oplopen kan dit schadelijk zijn.
Water zachter maken kan met osmosewater of regen water te vermengen met leiding water 50/50, of over turf filteren maar dat gaat weken duren voordat er goede waardes worden gehaald met hard water.

Er zijn twee soorten planten beschikbaar in het Aqaurium , moerras planten en waterplanten
Moerrasplanten nemen het grootste deel 80% voeding op via een wortelstelsel en 20% via bladeren dus hier zul je voedings capsules of kleibollen of osmoscote bij de wortels moeten drukken als je geen voedingsbodem gebruikt.
Moerrasplanten zijn, zwaardplanten, vaantjeplant, nophilia stricta, valisinera soorten,crypocorne soorten,aponogeton soorten als voorbeeld hebben wortels .

Waterplanten zijn, Cabomba soorten,waterpest, gedoorndhoorn blad, vele drijplanten, javavaren,eikenblad varen en noem maar op, deze maken nauwelijks of geen wortels in substraat en halen 80-100% voedingstoffen direct uit het water door het blad of luchtwortels.

Gaan je planten dood kan dit vele oorzaken hebben zoals te weinig licht of verhouding voedingstoffen is niet op orde, zoals geen spoorelementen maar wel marco elementen betekent geen groei en visaversa.. dus je zal van alles genoeg moeten hebben om geen tekorten te hebben voor planten maar teveel overschotten is ook funnest dus een balance maken tussen deze 3 belangrijke elementen voor groei is wel belangrijk en zo ook de water parameters die invloed hebben op de groei en voedings opname van planten.

Dus meten is weten en waar de onbalance zit in het water of het licht.

Er zijn voldoende voedings capsules of tabs en sticks te koop voor bij de wortels te drukken en ook vloeibare voeings stoffen en spoorelementen zijn goed verkrijgbaar

In een beplant aquarium is het niet erg gewenst om bijvoorbeeld over ,zeoliet,cleanwater,aktief kool of ander chemische absorberende filtermedia te filteren omdat het voedingstoffen uit het water ontrekt die planten nodig hebben, dus Nitaat of Fosfaat overschotten zul je moeten verdunnen met 30% of 50% water verversing per week om deze stoffen niette laten oplopen als de planten dit niet allemaal verbruiken.. bij een tekort aan Fosfaat of Nitraat ook voor een water verversing betekent dat de planten meer opmaken dan de vissen produceren met hun uitwerpselen of je hebt een klein visbestand op veel liter water dan moet je zelf Nitraat en Fosfaat gaan aanvullen.

Tenslot de verlichting richtlijnen, deze kunnen erg verschillen per Aquarium en of planten bestand maar we nemen een midden weg.
In jouw post dien je geen Co2 toe en kwam je PH gemeten met electronische PH meter op 8.2 uit en vaak is zal dan de KH 5-6 uitkomen.
Zonder Co2 toedienen is het opletten bij teveel licht dat er een Co2 tekort optreed en baardalgen en bij geen fosfaat in het water ook groene wieralgen en groenpuntalgen opdoemen op ruiten planten en decoratie.
Het kan zomaar zijn dat je T5 tlbuizen gebruikt die dan te veel licht afstralen in zo'n situatie dus veel drijfplanten zullen een oplossing kunnen zijn om het licht te dimmen op je planten dus ook hier kan de oorzaak zijn dat je planten ook kwarren en slecht aanslaan of zelfs dood gaan door nog meer gebreken in de voeding zoals fosfaat dat je nu eruit filtert.
De graad meter is bij niet Co2 toedienen max 15lumen de liter water en met Co2 toedienen kan dit oplopen tot 20-50Lumen per liter water voor moeilijk planten die alleen onder veel licht en Co2 kunnen gehouden worden in ons aquarium.
Maar ik weet verder jouw verlichting type en de samenstelling niet.

Dus nu je wat meer info hebt op deze manier is het belangrijk om je water waardes eens hier te posten die je gaat meten en meer te vertellen over je verlichting en groote van het aquarium.. dan kunne wij je verder op weg helpen.
 
>Dan is het de bedoeling dat daar nog bijkomt, de:
>Hydrophila Difformis als drijvende plant. (o.i.i.g. boven aan het water)
>Ceratophyllum Demersum

Even nog een kleine aanvulling op jouw keuze drijfplanten.

Hydrophila Difformis (vaantjes plant)
s-l300.jpg

Deze is een moeras plant dus totaal niet geschikt als drijfplant omdat hij een wortelstelsel maakt en zijn voeding uit de bodem ontrekt, ook is vaak hij niet geschikt om met Valisinera soorten samen te houden omdat de vaantjesplant van zacht water houd GH6-8 en PH6.5 tot 6.8 terwijl Valisinera een plant is die van harder water houd Gh8-12 en PH 6.8 - 7.5

Ceratophyllum Demersun of Gedoornd hoornblad kan je wel als drijfplant inzetten, alleen deze plant houd van hoge Nitraat en fosfaat en ijzer Co2 minnend waterplant dus wil hij lekker groeien en dikke stelen houden is matige/middel belichting een must, verder steld deze niet veel eisen aan het water zolang het maar wel binnen de beperken blijft met PH niet lager dan 6.5 en hoger dan 7.5 , GH 6-12 wordt getollereerd anders wordt hij na een poosje dun en slap en valt vaak uit elkaar net als Cabomba soorten
untitled.png


Alternanthera reineckii 'Rot'
Deze houd van veel licht en veel ijzer dus kan een probleem worden als je geen Co2 toedient en dat geld voor bijna alle rode planten die vaak licht behoefend zijn.
Dus deze kan slecht groeien zonder veel licht en geen Co2 wat dan weer andere problemen kan geven met veel licht.
hygrophila-polysperma-sunset-in-vitro-xl.jpg
 
Je heb al maanden een aquarium zeg je, dan is het wel een beetje spijtig dat je niet eerst je goed hebt ingelezen op dit forum of elder eerst informatie en kennis hebt opgedaan als je aan een aquarium met planten begint en vissen.
Om te beginnen hebben planten voeding nodig en dat zijn spoorelementen <(micro's) en Fosfaat en nitraat kalium <(macro's) en een bepaalde hoeveelheid licht om te groeien en te assimileren (co2 > zuurstof)
Water waardes zijn belangrijk om te weten zodat je weet waar een parameter te hoog is of te laag om dit bij te stellen.

PH = zuurtegraad KH gebonden met zuren en Co2/zuurstof verhouding wordt deels beplaald door de waarde KH en Co2 en zuurstof gehalte in het water.
KH = Karbonaat hardheid deze bepaald je buffer voor de PH, optimaal in een aqurium is 4-7 , te lage KH onder 2 kan de PH crashen of wel zo laag worden dat het water onder PH6 duikt en te zuur wordt voor vissen en planten.
GH = Gezamelijke hardheid van magnesium calcium in het water optimale waarde ligt tussen 6 en 12, bij beplant aqaurium. (ook biotoop bepalend of gehouden planten zoals Valisinera die 8-12 GH lekker vindt en Vaantjesplant weer 5-7GH lekkerd vindt)
DH = Totale Duitse hardheid, deze waardes liggen meestal rond 12-22 en beste voor een planten bak is 6-12DH
No2 = Nitriet deze mag niet aanwezig zijn of niet meer bedragen dan 0,2mg dit is dodelijk voor vissen + als je dat hebt is de filtratie niet op orde met bacterien of je reinigd het filter te vaak
No3 = Nitraat deze moet minimaal 10mg zijn in een beplant aquarium en max 60mg is wel de max drempel dat bepaalde vissen er problemen mee krijgen zoals maanvissen en discusvissen. bij kweek is 20mg nitraat al te hoog.
PO4 = Fosfaat deze is moet minimaal 0,2mg aanwezig zijn voor planten maar dit is afhankelijk van je Nitraat verhouding .. mooiste waardes is No3=20mg en fosfaat 1mg het voorkomt blauwalgen en voldoende macro voeding voor planten.
FE2 = ijzer/ferro deze moet minimaal 0,2mg aanwezig zijn voor planten liefst 0,5mg tot 1mg bij rode planten soorten of valisinera,cabomba,belgies groen,vaantjesplant en zwaardplanten houden hiervan
Co2 = Koolzuur verhouding in het water, deze moet bij lage belichting iets aanwezig zijn zo 5-10mg om gezonde groei te houden, bij Co2 injectie/toedienen 25-35mg is oiptimaal en max 40mg omdat vissen hier problemen mee krijgen en vergast worden omdat Co2 net als bij mensen makkelijker wordt opgenomen als zuurstof en dus dodelijk kunnen zijn
Chloor = dit moet gewoon 0,0 zijn en mag niet aanwezig zijn, tast de slijmlaag en kieuwen van vissen aan en kan bij hoge concentratie dodelijk zijn net als No2 nitriet.
Kalium = Dit element wordt vaak over het hoofd gezien door veel mensen met een aquarium met planten en planten hebben vrijwel altijd grote behoefte aan Kalium en zullen hier altijd een te kort aan hebben en met name snelgroeiers en drijfplanten, minmale waarde van kalium is 0,2mg en liefs 0,6mg tot 1mg >maar pas op kalium waardes boven 5mg zijn schadelijk voor vissen.
Voor meer info over Kalium zie hier : https://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Pagi...eeft-een-plant-kalium-nodig.aspx#.XYAZAnduIRY

Voor al deze genoemde water parameters en voedingstoffen zoals macro's zijn testsetje te koop ook complete testkoffer sets die elke aquariaan gewoon nodig heeft om zijn aquarium te monitoren op gezondheid voor de vissen maar ook voedingstoffen voor de planten.
Daarom is belangrijk om je water te meten op deze parameters en voedingstoffen voor planten maar ook voor je vissen als bepaalde waardes te hoog oplopen kan dit schadelijk zijn.
Water zachter maken kan met osmosewater of regen water te vermengen met leiding water 50/50, of over turf filteren maar dat gaat weken duren voordat er goede waardes worden gehaald met hard water.

Er zijn twee soorten planten beschikbaar in het Aqaurium , moerras planten en waterplanten
Moerrasplanten nemen het grootste deel 80% voeding op via een wortelstelsel en 20% via bladeren dus hier zul je voedings capsules of kleibollen of osmoscote bij de wortels moeten drukken als je geen voedingsbodem gebruikt.
Moerrasplanten zijn, zwaardplanten, vaantjeplant, nophilia stricta, valisinera soorten,crypocorne soorten,aponogeton soorten als voorbeeld hebben wortels .

Waterplanten zijn, Cabomba soorten,waterpest, gedoorndhoorn blad, vele drijplanten, javavaren,eikenblad varen en noem maar op, deze maken nauwelijks of geen wortels in substraat en halen 80-100% voedingstoffen direct uit het water door het blad of luchtwortels.

Gaan je planten dood kan dit vele oorzaken hebben zoals te weinig licht of verhouding voedingstoffen is niet op orde, zoals geen spoorelementen maar wel marco elementen betekent geen groei en visaversa.. dus je zal van alles genoeg moeten hebben om geen tekorten te hebben voor planten maar teveel overschotten is ook funnest dus een balance maken tussen deze 3 belangrijke elementen voor groei is wel belangrijk en zo ook de water parameters die invloed hebben op de groei en voedings opname van planten.

Dus meten is weten en waar de onbalance zit in het water of het licht.

Er zijn voldoende voedings capsules of tabs en sticks te koop voor bij de wortels te drukken en ook vloeibare voeings stoffen en spoorelementen zijn goed verkrijgbaar

In een beplant aquarium is het niet erg gewenst om bijvoorbeeld over ,zeoliet,cleanwater,aktief kool of ander chemische absorberende filtermedia te filteren omdat het voedingstoffen uit het water ontrekt die planten nodig hebben, dus Nitaat of Fosfaat overschotten zul je moeten verdunnen met 30% of 50% water verversing per week om deze stoffen niette laten oplopen als de planten dit niet allemaal verbruiken.. bij een tekort aan Fosfaat of Nitraat ook voor een water verversing betekent dat de planten meer opmaken dan de vissen produceren met hun uitwerpselen of je hebt een klein visbestand op veel liter water dan moet je zelf Nitraat en Fosfaat gaan aanvullen.

Tenslot de verlichting richtlijnen, deze kunnen erg verschillen per Aquarium en of planten bestand maar we nemen een midden weg.
In jouw post dien je geen Co2 toe en kwam je PH gemeten met electronische PH meter op 8.2 uit en vaak is zal dan de KH 5-6 uitkomen.
Zonder Co2 toedienen is het opletten bij teveel licht dat er een Co2 tekort optreed en baardalgen en bij geen fosfaat in het water ook groene wieralgen en groenpuntalgen opdoemen op ruiten planten en decoratie.
Het kan zomaar zijn dat je T5 tlbuizen gebruikt die dan te veel licht afstralen in zo'n situatie dus veel drijfplanten zullen een oplossing kunnen zijn om het licht te dimmen op je planten dus ook hier kan de oorzaak zijn dat je planten ook kwarren en slecht aanslaan of zelfs dood gaan door nog meer gebreken in de voeding zoals fosfaat dat je nu eruit filtert.
De graad meter is bij niet Co2 toedienen max 15lumen de liter water en met Co2 toedienen kan dit oplopen tot 20-50Lumen per liter water voor moeilijk planten die alleen onder veel licht en Co2 kunnen gehouden worden in ons aquarium.
Maar ik weet verder jouw verlichting type en de samenstelling niet.

Dus nu je wat meer info hebt op deze manier is het belangrijk om je water waardes eens hier te posten die je gaat meten en meer te vertellen over je verlichting en groote van het aquarium.. dan kunne wij je verder op weg helpen.
Javavarens, eikenvaren familie zijn moerasplanten. Er zijn maar heel weinig echte waterplanten. Ze groeien vaak daar waar ze niet altijd onder water staan. Op wortels van bomen , bijvoorbeeld. De planten staan dus soms volledig boven water maar uiteraard ook van tijd tot tijd onder water.
 
>Dan is het de bedoeling dat daar nog bijkomt, de:
>Hydrophila Difformis als drijvende plant. (o.i.i.g. boven aan het water)
>Ceratophyllum Demersum

Even nog een kleine aanvulling op jouw keuze drijfplanten.

Hydrophila Difformis (vaantjes plant)
Bekijk bijlage 280064
Deze is een moeras plant dus totaal niet geschikt als drijfplant omdat hij een wortelstelsel maakt en zijn voeding uit de bodem ontrekt, ook is vaak hij niet geschikt om met Valisinera soorten samen te houden omdat de vaantjesplant van zacht water houd GH6-8 en PH6.5 tot 6.8 terwijl Valisinera een plant is die van harder water houd Gh8-12 en PH 6.8 - 7.5

Ceratophyllum Demersun of Gedoornd hoornblad kan je wel als drijfplant inzetten, alleen deze plant houd van hoge Nitraat en fosfaat en ijzer Co2 minnend waterplant dus wil hij lekker groeien en dikke stelen houden is matige/middel belichting een must, verder steld deze niet veel eisen aan het water zolang het maar wel binnen de beperken blijft met PH niet lager dan 6.5 en hoger dan 7.5 , GH 6-12 wordt getollereerd anders wordt hij na een poosje dun en slap en valt vaak uit elkaar net als Cabomba soorten
Bekijk bijlage 280066

Alternanthera reineckii 'Rot'
Deze houd van veel licht en veel ijzer dus kan een probleem worden als je geen Co2 toedient en dat geld voor bijna alle rode planten die vaak licht behoefend zijn.
Dus deze kan slecht groeien zonder veel licht en geen Co2 wat dan weer andere problemen kan geven met veel licht.
Bekijk bijlage 280067
De laatste/onderste foto is geen Alternathera reineckii 'rot' maar een Hygrophilia Polysperma Rosanervig.
Hieronder zie je de juiste plant, dit om verwarring te voorkomen:
Alternanthera%20reineckii%20'Rot'.jpg
 

Terug
Bovenaan