Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Neem een uitstroombuis, boor de gaatjes op tot 4-5 mm en dan gelijk richten met het wateroppervlak,
Zo heb je en mooie uitstroom die gelijkmatig het hele oppervlak pakt, maar niet te hard spuit!
Ik zou zeggen gewoon aan de zijruit. Je moet wel zorgen voor een goede stroming ivm de voedingsstoffen namelijk.
Als de uitstroom te hard gaat kun je met kraantjes wat knijpen.
Spakske omschrijft het heel goed denk ik. Als de plantjes een beetje wiegen zeg maar dan is de stroming ok en voldoende.
Ik zou dus dmv een kraantje de uitstroom wat afknijpen zodat de stroming minder is.
En een beetje wapperen kan ook geen kwaad denk ik. Stroming is wel erg belangrijk om in je bak te hebben om zo ervoor te zorgen dat de voedingsstoffen goed verspreidt worden 🙂
Pomp zou ik niet knijpen omdat je twijfeld of je wel genoeg stroming heb .
je kan ook het dopje uit de spraybar halen of er een gat in boren.
Zelf doe ik het zonder.
Zonder spraybar het bochtstuk wat in mn bak hangt is het eindpunt van de slang en gelijk de uitstroom.
Zwarte tape om je slang scheelt een stuk voor aanslag in je slang.
Ja het water beweegt geen golven en spetters maar stroomt gewoon.....................Beetje sterk overtrokken al die verhalen over oppervlakte beweging een beetje kan echt geen kwaad.
De grootste van Dennerlee dacht voor 400l (ze hebben er 2 dacht ik) rechts in de hoek van bak naast de aanzuig (OFA oppervlakte) en uitstroombocht (hoog) van de ene eheim pomp in de andere hoek zit de aanzuig en uitstroom van de andere andere pomp en de verwarming.
De grootste flipper van Dennerlee voor 400l (ze hebben er 2 dacht ik) zit rechts in de hoek van bak de bovenkant ongeveer 10cm onder het wateroppervlak tegen de achterwand. daarnaast zit de aanzuig waarop een OFA oppervlakteafzuiging zit bevestigd, en uitstroombocht van het filter van een eheim pomp. In de andere hoek van het aquarium zit de aanzuig en uitstroom van de andere andere pomp en de verwarming. DE uitstomen van de beide pompen zitten net onder het wateroppervlak ongeveer 1-2 cm
Ik denk dat je onder de spraybar als die aan je rechter zijruit zit heus wel wat stroming hebt hoor. Wel minder dan aan de linker kant van de bak natuurlijk omdat de uitstroom daarop gericht staat.
Als je bv veel moerasplanten hebt dan kun je vaak met minder stroming wel uitkomen omdat die minder voeding behoeven.
Voor het gemak kun je stellen dat als de plantjes een beetje bewegen je voldoende stroming hebt.
De planten hoeven niet plat te liggen hoor. Als je bv wat diepvriesvoer erin doet vlakbij de uitstroom dan zie je wel welke weg het aflegt.
Wel zou ik zoals je al zegt kijken wat je co2 waarde is.
Net als John zegt kij wat het voer doet. Zelf doe ik het met de plantenvoeding die is donker of troubel als dat door de bak heen dwarrelt heb je toch stroming en als ik een bepaalde voeding er in gooit word heel de bak een minuut of 10 ff wit kan je mooi zien dat het overal komt.