Wat is er nieuw

Welke varen soort is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Polarbear
  • Startdatum Startdatum
P

Polarbear

Guest
Zoals topic naam al zegt, zou ik graag de latijnse naam willen weten van deze varen soort, eventueel ook nederlandse als die er 1 heeft.
Veel zie ik er niet van.
De lengte van deze plantjes zijn +/- 7/15 cm max. en wordt op kienhout aangebracht.

3uji.jpg

microsorum pteropus narrow?

Via google lijkt 't er wel aardig op.

Javavaren.

Dat wist ik al, Maar welke exacte soort, aangezien dit een klein blijvende soort is.

Volgens mij zijn het gewoon jonge plantjes die bij de juiste omstandigheden uitgroeien tot grote (moeder)planten.

AadMec zei:
Volgens mij zijn het gewoon jonge plantjes die bij de juiste omstandigheden uitgroeien tot grote (moeder)planten.
Nee, deze blijven klein.

Polarbear zei:
AadMec zei:
Nee, deze blijven klein.
Dat kan zomaar aan de omstandigheden van je aquarium liggen.

Wij hebben hier een javavaren die aan de voorkant minder licht krijgt door drijfplanten, aan de achterkant is dat niet en raad eens: voor worden de bladeren tot anderhalf keer zo breed en makelijk 5 a 8 cm groter. Typisch voor een plant: bij voldoende licht is de groei vaak compacter.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Polarbear zei:
AadMec zei:
Nee, deze blijven klein.
Dat kan zomaar aan de omstandigheden van je aquarium liggen.

Wij hebben hier een javavaren die aan de voorkant minder licht krijgt door drijfplanten, aan de achterkant is dat niet en raad eens: voor worden de bladeren tot anderhalf keer zo breed en makelijk 5 a 8 cm groter. Typisch voor een plant: bij voldoende licht is de groei vaak compacter.

~ Ivo
De winkel waar ik het destijds had gekocht, zeiden dat dit klein blijvend is, omdat de normale javavarens te groot zouden worden naar mijn smaak (20 / 30 cm).
Totheden zijn ze nog steeds klein, heb geen drijfplanten, dus licht genoeg (8 uur brandtijd dmv tijdschakelaar)

En wat ypoc zei qua naam, leek het er wel op. Hoopte dat meer daar ook mee eens waren of toch een andere bevinding bij hadden.
Naam: Kleine Javavaren
Latijns: Microsorum Pteropus "narrow"

Kom bij google de Microsorium 'Philippines' tegen, die inderdaad kleiner lijkt te blijven.

Nou dan ben je er dus uitgekomen 😉

Overigens zien de blaadjes er in dit geval wel als jong blad uit !!

Maar ik kijk niet zo narrow !!!

AadMec zei:
Overigens zien de blaadjes er in dit geval wel als jong blad uit !!

Maar ik kijk niet zo narrow !!!
grote bladeren zijn cm of 5. Ze groeien niet zo super snel. Weet ook niet zeker hoe groot ze daadwerkelijk worden.

Polarbear zei:
De winkel waar ik het destijds had gekocht, zeiden dat dit klein blijvend is, omdat de normale javavarens te groot zouden worden naar mijn smaak (20 / 30 cm).
Dan weet die winkel toch ook zeker nog een naam van die plant? Die hebben hem zelf nota bene bested en hoewel er ook wel eens planten onder foutieve namen verkocht worden is het allerminst een indicatie.

Polarbear zei:
Totheden zijn ze nog steeds klein, heb geen drijfplanten, dus licht genoeg (8 uur brandtijd dmv tijdschakelaar)
Precies, genoeg licht. Dus geen enkele redden voor een plant om enorme bladeren te gaan maken. Zoals het gedrag van onze normale javavaren dat ik beschreef.

Nog los van het feit dat het een erg langzame groeier is, die opmerking maak je zelf ook al.

Polarbear zei:
Ik denk dat narrow kleiner is.

Hier wordt dat ook verteld.

http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=48&t=4959
Je denkt? Kleiner dan wat? Kleiner op welke manier, in de lengte? Ik lees: "smaller dan Philippines"

~ Ivo

Microsorium pteropus 'Phillippines' wrs. Ik heb deze ook samen met wat verdwaalde Microsorium pteropus op mijn achterwand zitten. De bladeren verschillen duidelijk. Deze hebben met een cm of 8 wel hun max gehaald. Ze zijn ook smaller dan de normale vorm. De 'narrow' is het sowieso niet want deze heeft hele dunne haast naaldvormige bladeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan