Wat is er nieuw

Welke verlichting?

DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Leeftijd
28
De verlichting in ons aquarium is eigenlijk al jaren te zwak maar net genoeg voor de planten om te overleven en langzaam te groeien. Het zijn dan ook makkelijke planten maar graag willen wij nu toch goed verlichting erin, wat meer plantenvoeding toevoegen maar wel zo dat co2 nog niet nodig is. Wie heeft er tips? En hoe zat het nog maar met kelvin, lumen etc.

In de afbeelding hoe het nu geregeld is. De vorige eigenaar heeft 2 led balkjes in de oude t5 houder gezet van 85 cm. Wij zouden wel graag een langere willen om de hoeken meer mee te pakken. En ik weet niet of met een goede lamp er twee nodig zijn. Ik hoor graag jullie ideeën 🙂

Bijlagen

• 20260327_133644.jpg
    20260327_133644.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 21
  • 20260327_144636.jpg
    20260327_144636.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 19
Morgen @DemiEllina
Welke lampen, merk en type gebruik je nu voor de bak? Lumen = kleur, Kevin = lichtintensiteit.

En welkom bij de (kben erevoorzitter:sorry:) club van moeite met bakken. (niet pannenkoeken 😃 )

Als jouw budget dit toelaat……….

Gaat het om de Eheim Vivaline 240 bak?
Wil jij de huidige T5/T8-armatuur (balk) waaraan de LED’s zijn bevestigd vervangen?

Stel bovenstaande antwoorden zijn, Ja , Ja

Lampen voor gemakkelijke planten, dat zijn planten uit de categorie “Easy”, dan voldoet verlichting tot 10-20 lm/L
IMG_0613.jpeg

Een gehele nieuwe LED armatuur bijvoorbeeld deze Chihiros Universal WRGB 1200

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Juwel Vision 260,-,Eheim Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Clearscape 300, Eheim-,Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Eheim Clearscape 300,-,Eheim Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

Dan zit jij op (info uit de link)
  • Lichtopbrengst: 6251 lumen
Jouw bak is 240L

Dat resulteert in (6251 lumen / 240L) = 26 lm/L en daarmee zit je in de planten categorie “Medium”
Je zult dus 50% moeten dimmen om bijvoorbeeld op 13 lm/L uit te komen
Deze lamp heeft een ingebouwde dimmer/controller en is dus geen probleem, daarnaast zijn er meer kleur instellingen mogelijk.
Ik verwacht dan deze ook compatibel is met de bestaande afdekplaten van jouw bak maar neem hiervoor echt contact op met verkoper.

Er zijn vast ook nog wel goedkopere “losse” LED lamp oplossingen, maar let er dan wel op dat niet elke LED lamp dimbaar is, ook met goedkopere kan je teveel licht hebben.

Laatst bewerkt:
Als toevoeging op @Tutorial kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de echte All-In-One plantenvoeding of naar het Ei schema, calculator van aquariumbemesting.nl.
(Ik lees en denk mee, ook voor mezelf )

Als toevoeging op @Tutorial kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de echte All-In-One plantenvoeding of naar het Ei schema, calculator van aquariumbemesting.nl.
(Ik lees en denk mee, ook voor mezelf )
met weinig lumen, weinig gemakkelijke planten en geen CO2 zou ik dat afraden, een eenvoudige bemesting volstaat waarschijnlijk (basis bemesting zonder toevoeging van nitraat/fosfaat)

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis
De vernieuwde plantenvoeding 'basis' is, zoals de naam doet vermoeden het startpunt voor gezonde planten. Een uitgebalanceerde mix van voedingsstoffen zonder dat u nitraat en fosfaat toevoegd aan uw aquarium

Laatst bewerkt:
met weinig lumen, weinig gemakkelijke planten en geen CO2 zou ik dat afraden, een eenvoudige bemesting volstaat waarschijnlijk (basis bemesting zonder toevoeging van nitraat/fosfaat)

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis
De vernieuwde plantenvoeding 'basis' is, zoals de naam doet vermoeden het startpunt voor gezonde planten. Een uitgebalanceerde mix van voedingsstoffen zonder dat u nitraat en fosfaat toevoegd aan uw aquarium
Mee eens. Je hebt ook nog eens erg weinig planten in de bak. Die hoeven geen Macro toevoeging.
De Chihiros Universal is een aanrader, maar zou em flink dimmen en heel voorzichtig opbouwen.

Morgen @DemiEllina
Welke lampen, merk en type gebruik je nu voor de bak? Lumen = kleur, Kevin = lichtintensiteit.

En welkom bij de (kben erevoorzitter:sorry:) club van moeite met bakken. (niet pannenkoeken 😃 )
Hallo 🙂

Haha bedankt.Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Deze zaten al bij het aquarium en kan zo niet vinden helaas.

Als jouw budget dit toelaat……….

Gaat het om de Eheim Vivaline 240 bak?
Wil jij de huidige T5/T8-armatuur (balk) waaraan de LED’s zijn bevestigd vervangen?

Stel bovenstaande antwoorden zijn, Ja , Ja

Lampen voor gemakkelijke planten, dat zijn planten uit de categorie “Easy”, dan voldoet verlichting tot 10-20 lm/L
Bekijk bijlage 395669

Een gehele nieuwe LED armatuur bijvoorbeeld deze Chihiros Universal WRGB 1200

https://www.devisvoerwebwinkel.nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Juwel Vision 260,-,Eheim Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

https://www.aquaplantsonline.nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Clearscape 300, Eheim-,Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/chihiros-universal-wrgb-1200.html#:~:text=Eheim Clearscape 300,-,Eheim Vivaline 240,-, Eheim Proxima 325

Dan zit jij op (info uit de link)
  • Lichtopbrengst: 6251 lumen
Jouw bak is 240L

Dat resulteert in (6251 lumen / 240L) = 26 lm/L en daarmee zit je in de planten categorie “Medium”
Je zult dus 50% moeten dimmen om bijvoorbeeld op 13 lm/L uit te komen
Deze lamp heeft een ingebouwde dimmer/controller en is dus geen probleem, daarnaast zijn er meer kleur instellingen mogelijk.
Ik verwacht dan deze ook compatibel is met de bestaande afdekplaten van jouw bak maar neem hiervoor echt contact op met verkoper.

Er zijn vast ook nog wel goedkopere “losse” LED lamp oplossingen, maar let er dan wel op dat niet elke LED lamp dimbaar is, ook met goedkopere kan je teveel licht hebben.
Bedankt voor je reactie. We gaan er naar kijken. Vermoedelijk inderdaad een eheim vivaline 240 liter van de oude generatie mer inderdaad t5/t8 armatuur.Er zitten nu nog weinig in, maar we willen er wel meer mee doen, misschien wat moeilijkere (medium) en hopen doordat de planten groeien we stekjes krijgen en zo ook weer meer hebben. Tot welke lichtsterkte zou het nog zonder co2 kunnen vermoed je?

En heb ik dan maar 1 van deze lamp nodig? En waar moet ik hem in zetten? In de achterkant of de voorkant van balk?

Tot welke lichtsterkte zou het nog zonder co2 kunnen vermoed je?
IMG_0784.jpeg

• Easy, CO2 niet nodig, de natuurlijk aanwezige CO2 in water is voldoende
  • Medium, CO2 aanbevolen
  • Advanced, CO2 benodigd (gevorderde aquascaper)
Dit is een globale richtlijn.

Er zijn voldoende forumleden die planten uit de medium categorie hebben zonder CO2, planten zullen mogelijk minder hard/compact/kleurig/mooi groeien

En heb ik dan maar 1 van deze lamp nodig? En waar moet ik hem in zetten? In de achterkant of de voorkant van balk?

Ik zou echt beginnen met maar 1 x in het midden, dat is al een hele goede start, zeker als je nu hele zwakke verlichting gewend bent

Indien op 100% voor de Chihiros Universal WRGB 1200
  • 6251 lumen / 240L) = 26 lm/L (dit is de bruto, zonder hardscape/bodem)
  • 6251 lumen / 200L) = 31 lm/L (netto praktijk)
…..dat is echt al heel veel licht, velen zullen hieraan niet zitten

De gouden driehoek, ga je de lichtintensiteit sterk verhogen dan is er ook een grotere vraag naar toegevoegde CO2 en specifieke aanvullende bemesting
IMG_0614.jpeg

Laatst bewerkt:
…….. achterkant of de voorkant van balk?
Aanvulling

De T5/T8-armatuur/balk gaat er dan uit en de huidige afdekplaten kunnen waarschijnlijk op de nieuwe Chihios-armatuur aansluiten, informeer hiervoor bij jouw verkoper

Fijn dat je de kennis hebt en het zo goed uit weet te leggen @Tutorial . 🙂👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan