Wat is er nieuw

Welke verwarming krijgt de bak op (gewenste) temperatuur?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik heb een juwel Rio 180, ruimte tussen grind en oppervlakte water is voor 39 en achter 35 cm. Jbl buitenfilter 1502, Superfish verwarming op 25 haalt 22 graden, bij ingesteld op 28 haalt deze 24 graden. Een eheim verwarming 150 watt past maar heeft ook moeite. Kamertemperatuur is 15 graden. Wat zou beter werken, een externe heeft als nadeel slangen moeten schuin, Co2 inline diffuser werkt dan niet zoals het moet...

Zou het met de eheim moeten lukken? Kalibreren?

Ik heb geen centrale verwarming, kachel moet dan extra stoken, kost ook weer energie.
We hebben 2 kachels, 1 in kamer, 1 in keuken, weinig geïsoleerd. Oudere boerderij.....

Wil je het goed doen. Kies dan voor:

Inkbird ITC-306 of 308s
Schego titanium heater.

ik heb ze 2x die set 1 voor mijn 150cm en 1 voor de 100cm en een losse Inkbird voor de 60cm
Ik ben zeer tevreden en zeer nauwkeurig,.

Inkbird kan je bij Amazon of ali kopen
Schego bij conrad

De 308t gaan wij gebruiken voor het laten gisten van bier. Je kunt op dat model 1 laten verwarmen en 1 laten koelen....niet beide laten verwarmen. Daar is de ITC306 beter geschikt voor.....tenminste, zo lees ik dat op de beschrijving van Inkbird.

Temperature Controller ITC-308 FAQs
Can this be used to control heaters on both channels?
A: This item can't control both heaters. It designed for one heating output and one cooling output. For both heating output, you can check our new model ITC-306T

De 308t gaan wij gebruiken voor het laten gisten van bier. Je kunt op dat model 1 laten verwarmen en 1 laten koelen....niet beide laten verwarmen. Daar is de ITC306 beter geschikt voor.....tenminste, zo lees ik dat op de beschrijving van Inkbird.

Temperature Controller ITC-308 FAQs
Can this be used to control heaters on both channels?
A: This item can't control both heaters. It designed for one heating output and one cooling output. For both heating output, you can check our new model ITC-306T
Ik zelf gebruik de 308s.

Werkt prima, daar kan je ook een ander sensor bestellen en dan is het gewoon erin pluggen en klaar.
Je kan je aqua mee verwarmen en in de zomer met een coolerfan coolen.

Ik heb een juwel Rio 180, ruimte tussen grind en oppervlakte water is voor 39 en achter 35 cm. Jbl buitenfilter 1502, Superfish verwarming op 25 haalt 22 graden, bij ingesteld op 28 haalt deze 24 graden. Een eheim verwarming 150 watt past maar heeft ook moeite. Kamertemperatuur is 15 graden. Wat zou beter werken, een externe heeft als nadeel slangen moeten schuin, Co2 inline diffuser werkt dan niet zoals het moet...

Zou het met de eheim moeten lukken? Kalibreren?
Ja

Eerst aandoen in de water tot hij uitgaat en blijft, en dan het rode knopje (de aanwijzer) voorzichtig draaien naar wat de temperatur is

Dat rode pijltje kun je draaien (met punt van schaar bv.), blauwe ring vasthouden
Dus die je zet je op de temp wat het water ook werkelijk is.
Dus als je thermometer 22 zegt, zet je dat rode pijltje op 22
Dan staat hij goed en kun je nu met de blauwe de juiste en gewenste temperatuur instellen

20201208_091802.jpg

Die aan de achterkant is het alleen maar het afstel bereik (deze doet verder niets)

20201208_091836.jpg

Succes!

Laatst bewerkt:
Die gewone verwarmingsstaven, daar zit de thermostaat ingebouwd. Als die aan gaan, dan wordt de thermostaat zelf ook wat mee verwarmd, en dus zal zo'n staaf nooit 100% van de tijd stoken.

Jij wil een bak van 24 graden in een ruimte die 15°C warm is, dan heb je een pak meer vermogen nodig omdat je warmte verlies véél groter is dan als je bak in een normaal verwarmde huiskamer van 20 graden staat.

Ik heb geen centrale verwarming, kachel moet dan extra stoken, kost ook weer energie.
We hebben 2 kachels, 1 in kamer, 1 in keuken, weinig geïsoleerd. Oudere boerderij.....

Is piepschuim aan de achter en of zijkant geen optie, om de uitstraling wat te dempen zeg maar ?

Ja

Eerst aandoen in de water tot hij uitgaat en blijft, en dan het rode knopje (de aanwijzer) voorzichtig draaien naar wat de temperatur is

Dat rode pijltje kun je draaien (met punt van schaar bv.), blauwe ring vasthouden
Dan staat hij goed en kun je nu met de blauwe de juiste en gewenste temperatuur instellen

Bekijk bijlage 313741

Die aan de achterkant is het alleen maar het afstel bereik (deze doet verder niets)

Bekijk bijlage 313742

Succes!

Ik krijg vandaag mijn allerlaatste bak pakketje in de vorm van de JBL inline heater 500 Watt
Dit is mijn tweede reserve 200 Watt is geschikt tot 400 liter staat erop, maar lijkt mij dat wel behoorlijk optimistich, maar je mag em hebben als je wilt

Beetje overcapaciteit is in deze zin altijd nuttig, wat de verwarming niet hoeft te brengen gebruikt ie niet en als het wel es echt nodig is dan kan hij het in elk geval aan.

Ja

Bekijk bijlage 313741

Bekijk bijlage 313742

Succes!
Beste mensen, helpende handen van meedenkers.
Ik heb weer de verwarming aangeschaft die ik de 1e x op advies van LFS heb gekocht, de Eheim thermocontrol 200 Watt. Zoals in de chat geholpen door @TonHageraats - thermometer temidden @jessicapilon 1 verwarmingsstaaf - en daarna het advies van @Scalari . En nu eens kijken naar wat het resultaat gaat worden. Een paar dagen in de gaten houden zal het beste zijn.

Bedankt wederom !!

Mocht alles niet werken Andre dan zou ik toch overwegen om te gaan verhuizen naar een lekker warm flatje op 4 hoog :DD :DD 😉

Even een zeer belangrijke update! Het is opgelost! 👍
Een JBL Protemp e500 inline verwarmer na het filter op de terugstroom (gevolgd door de inline Co2 diffuser) brengt de temperatuur naar het gewenste niveau EN nu is zelfs de pH 7.

:thumbs:

Bijlagen

• 20201212_224605.jpg
    20201212_224605.jpg
    117.2 KB · Weergaven: 164
Even een zeer belangrijke update! Het is opgelost! 👍
Een JBL Protemp e500 inline verwarmer na het filter op de terugstroom (gevolgd door de inline Co2 diffuser) brengt de temperatuur naar het gewenste niveau EN nu is zelfs de pH 7.

:thumbs:
Nu hoef je alleen nog maar te controleren of de aangegeven temperatuur ook de juiste is...🙂😉

Nu hoef je alleen nog maar te controleren of de aangegeven temperatuur ook de juiste is...🙂😉

En dat is helaas geen geintje
Ik heb inmiddels dezelfde die ik op 26.5 heb staan om de bak op 24 te krijgen, dat vind ik wel bedenkelijk of kun je deze dingen ook instellen ??

En dat is helaas geen geintje
Ik heb inmiddels dezelfde die ik op 26.5 heb staan om de bak op 24 te krijgen, dat vind ik wel bedenkelijk of kun je deze dingen ook instellen ??
Lijkt me nogal logisch als ie toch voor een echie bij mij hangt. 😆
Ik heb de mijne op 24 ingesteld, temperatuur bak is 23...

Beste luitjes. Meer vermogen (300Watt) in de bak zou betekenen extra goed zichtbaar in de bak door lengte staafverwarming en dat is ook niet ideaal plus de distributie van de warmte werkt nu beter.

Als je waterdistributie goed is in de bak zit die warmte verdeling wel goed.

Nu moet het verwarmde water eerst door een niet geïsoleerde slang naar het aquarium. Van 15 (kamertemperatuur) naar 25 graden is echt een flinke verhoging. Dan is het logisch dat je watt extra wattages nodig hebt 🙂

Als je waterdistributie goed is in de bak zit die warmte verdeling wel goed.

Nu moet het verwarmde water eerst door een niet geïsoleerde slang naar het aquarium. Van 15 (kamertemperatuur) naar 25 graden is echt een flinke verhoging. Dan is het logisch dat je watt extra wattages nodig hebt 🙂

Kamer temperatuur op 15 ???

In de iglo zeker :DD

Kamer temperatuur op 15 ???

In de iglo zeker :DD
Kamertemperatuur is 15 graden
Ik verzin het ook niet zelf 🤷🏼‍♀️

Ik ken het 'probleem' want als ik weg ben laat ik mijn verwarming ook niet loeien. Dus koelt het huis ook af naar 16 graden. Ik gebruik ook een hoger wattage verwarmingselement dan 'normaal'.

Ach ja ik vergeet wel es dat ik flink verwend ben met een super geïsoleerd huis
Overdag staat ie op 21 s'avonds om 22:00 zet de computer de verwarming op 16, s'morgens is het nog 19,5

Beste mensen ik heb nog meer goed nieuws. John kan Jessica gerust stellen. Ze hoeven voorlopig nog niet te verhuizen naar een warm flatje 4 hoog.

Fijn hè? Das keiiiiiigoeie nieuws.
Toch? :DD🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan