Welke vis is dit ?


D

Depox

Guest
Hallo iedereen,
Deze vis doet nogal vervelend naar andere vissen toe.
is het mogelijk dat deze de oorzaak is van het verdwijnen van kleinere visjes zoals een Neon ?
Groetjes,
Olivier
 

Bijlagen

  • 47F7E665-5086-4EE3-A565-FF890A46EF27.jpeg
    47F7E665-5086-4EE3-A565-FF890A46EF27.jpeg
    276.5 KB · Weergaven: 91
Dat lijkt me een vorm van een vrouwtjes Zwaarddrager toe en of die volwassen Neons te pakken kan nemen durf ik niet te zeggen.
 
Mooi zwaarddragervrouwtje. Moet je er vanaf? :DD ;)
 
Zal overigens niet gauw andere vissen doden. Of het moet wel een heel psychopathisch geval zijn.
 
Dat is idd deze vis maar volgens internet is dit een rustige vis.
de mijne is volledig het tegenovergestelde en gaat constant achter anderen aan.
het is dus idd wel een vrouwtje zwaarddrager.
 
Zou deze dan mss de oorzaak kunnen zijn ?
Kheb al een andere ook in qarantaine gezet maar vannacht weer een Neon weg.
 

Bijlagen

  • 2E56E597-56C9-48D3-86C2-FE5E401E334B.jpeg
    2E56E597-56C9-48D3-86C2-FE5E401E334B.jpeg
    179.6 KB · Weergaven: 94
Dat is al een agressievere soort ja. Hoe groot is je bak? Wat vaak zitten ze te klein en dat werkt slecht gedrag in de hand.

Maar heb je die daadwerkelijk agressie zien tonen naar neons toe? Je zou denken dat ze die wel met rust laten over het algemeen.
 
150 liter
 

Bijlagen

  • 73DEF333-7A0A-41B7-94E2-E267F944E1A9.jpeg
    73DEF333-7A0A-41B7-94E2-E267F944E1A9.jpeg
    280.2 KB · Weergaven: 125
Okee. Dat is voor die soort eigenlijk te klein.

Maar dan nog verklaart dat niet per se de verdwijning van je neons.


Kheb al een andere ook in qarantaine gezet maar vannacht weer een Neon weg.

Wat bedoel je precies met quarantaine? Apart zetten vanwege gedrag, of vanwege ziekte of..? En je bent al meerdere neons kwijt zeg je. Die zijn van de ene op de andere dag spoorloos verdwenen?
 
Ik zie daar ook de staart van een Vuurstaartlabeo. Deze staat erom bekend dat hij erg territoriaal kan zijn. Misschien veroorzaakt deze de onrust in je bak?
 
Regenbooglabeo, een aanverwante soort. :) Die heeft ook rood in de andere vinnen. Net wat minder "aanwezig" dan de vuurstaart, maar nog altijd niet de meest vreedzame vis die een gezelschapsbak rijk kan zijn...
 
Dit is een Epalzeorhynchus frenatus, in het hollands grijze labeo of kennelijk ook regenbooglabeo.
Minder territoriaal dan de meer gangbare E. bicolor (vuurstaartlabeo) maar inderdaad niet overdreven verdraagzaam.

Maar dat deze vis andere visje laat verdwijnen (cq. opeet) lijkt me ook niet echt waarschijnlijk. Verjagen, verdringen bij het voeren, dat zou kunnen, maar verorberen dat lijkt me niet.

Kun je ons een compleet overzicht van je bestand geven? Dan kunnen we je wat beter advisereren.
 
Regenbooglabeo, een aanverwante soort. :) Die heeft ook rood in de andere vinnen. Net wat minder "aanwezig" dan de vuurstaart, maar nog altijd niet de meest vreedzame vis die een gezelschapsbak rijk kan zijn...

Nou dat verschil kende ik niet dus weer wat geleerd .
 
Volgens mij is die blauwe kreeft de mogelijke dader. :juggle: Je vermeldt ze niet maar ik zie ze wel... ;))
Welk L-nummer heb je in de bak? Idee van de soort? Misschien een detailfoto plaatsen anders, ter identificatie.

En niet om vervelend te doen maar je zou beter eens kritisch kijken naar je visbestand in deze bak.
Zie ik daar bvb ook een sluier met rafelige vinnen? :stars:

Ik vind het een zeer raar bestand eerlijk gezegd.
 
En wat zit er in de witte plastiek zak die aan de oppervlakte hangt? Nog nieuwe vissen?
Welke?

Misschien inderdaad eens je ganse bestand opschrijven zodat het duidelijk wordt wat er allemaal samen in de bak zwemt...
 
Ik had die foto nog niet gezien, maar die blauwe kreeft... dat zou zomaar kunnen. I

Ik heb er ook een gehad, lang geleden geadopteerd. Geen dier om samen met kleine visjes te houden eerlijk gezegd. En voor je planten zijn ze ook al niet handig. Mooi zijn ze wel. De mijne is op een dag de bak uitgeklommen via de achterwand. Tot nu toe nooit meer teruggevonden, misschien als dat hele aquarium ooit eens vervangen moet worden, dat-ie dan in gemummificeerde toestand ergens in een hoekje blijkt te liggen...

In ieder geval zou ik dit hele bestand maar eens inventariseren, want dat het niet in evenwicht is, lijkt me wel duidelijk.
 
Die "blauwe kreeft" lijkt mij op het eerste gezicht Cambarellus diminutus, een vrij onschuldige soort dwergkreeft.
Maar als het onverhoopt tòch Procambarus clarki (Amerikaanse rivierkreeft of Floridakreeft) zou zijn kan dat best de boosdoener zijn.

Maar ook voor de rest is het bestand dubieus.

Guppen, platy's en zwaarddragers kunnen prima bij elkaar, in onverwarmd hard water. En als de vis in de zak, zoals ik denk, een black molly is kan die er ook nog wel bij. Al is het dan wel een beetje een bij elkaar geraapt bestand van eigenlijk teveel soorten.
Maar de Epalzeorhynchus frenatus wil verwarmd zacht water, en C. diminutus ook.
En die telescoopsluierstaart (een kweekvorm die wat mij persoonlijk betreft eigenlijk sowieso niet zou mogen bestaan) hoort in een vijver thuis.

Ik weet niet of er nog andere soorten zijn die niet op de foto te vinden zijn, maar het lijkt me sowieso verstandig dit bestand eens goed te bekijken en vooral om keuzes te maken.
 
Telescoopsluierstaart is te kwetsbaar voor een vijver, maar hoort eigenlijk in een speciaalaquarium van liefst 120 cm breed op kamertemperatuur, met een of meer grote filters, want het zijn behoorlijke vervuilers.
 
Tja, altijd lastig in te schatten vanaf een foto, en ik lees ook dat ze de 4 cm kunnen halen. Maar de lichaamsverhoudingen (m.n. de scharen) bevestigen mijn inschatting.
En voor TS hoop ik dat ook, want ik heb zelf ooit ook - onder druk van een niet onbelangrijke derde - de enorme fout gemaakt een P. clarki te kopen. Dat kostte me 3/4 van mijn plantenbestand èn 3 van mijn 5 maanvissen.

Wat de telescoopsluierstaart ga ik direct met Giebeltje mee, want zij weet daar veel meer van dan ik.

Hoe dan ook lijkt het mij heel verstandig het visbestand eens heel kritisch te bekijken.
 
Ik heb destijds een filmpje van mijn inmiddels verdwenen Floridakreeft ( P. Clarki dus...) gemaakt, ik had hem uit het aquarium van een pannenkoekenrestaurant waar wij wel eens kwamen, en waar ze er veel te veel van hadden. Natuurlijk vraten die de bak kaal. Ik vond hem wel prachtig, maar heb er dus niet erg lang van kunnen genieten.

 
Volgens mij is die blauwe kreeft de mogelijke dader. :juggle: Je vermeldt ze niet maar ik zie ze wel... ;))
Welk L-nummer heb je in de bak? Idee van de soort? Misschien een detailfoto plaatsen anders, ter identificatie.

En niet om vervelend te doen maar je zou beter eens kritisch kijken naar je visbestand in deze bak.
Zie ik daar bvb ook een sluier met rafelige vinnen? :stars:

Ik vind het een zeer raar bestand eerlijk gezegd.
Goed gezien hoor
 

Terug
Bovenaan