Welke vis is geschikt om te kweken?


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Goedemiddag!

nadat mijn 70 liter is gesneuveld door wegwerkzaamheden en nu EINDELIJK na een half jaar diezelfde wegwerkzaamheden voorbij zijn heb ik een Juwel Primo 110 met kast gekocht. Naast dit grote aquarium heb ik nog een 30 liter staan waar gedurende deze maanden een albino pleco, 3 corydoras en een paar guppen in hebben gezeten. (Ik weet het: Te klein, maar die wegwerkzaamheden zouden na een maand klaar zijn). Nu ik een stuk groter aquarium heb wil ik eigenlijk een andere vissoort kweken dan alleen guppen, die zijn mij net iets te makkelijk zegmaar :p. Ze mogen gewoon blijven, maar ik ga in principe geen jongen meer 'redden' en apart houden om ze te laten overleven, iets dat ik met mijn kleinere aquaria wel deed.

Ik ben op zoek naar een vissoort die in een 110 liter kan zitten met bovenstaande vissen (+ mogelijk nog een schooltje van de 1 of andere vissoort die niet al te graag rooft, tips hiervoor zijn welkom). Mijn voorkeur gaat uit naar een vissoort met (vrij veel) kleurvariatie. Geen mollys of zwaarddragers, die zijn mij ook net wat te makkelijk en ik moet ze ook gewoon kunnen verkopen. Dat is niet mijn hoofddoel, maar ik vind het ook onnodig om de lokale dierenwinkel te sponsoren.
Dus kleurrijke vissen (of in ieder geval wat kleurvariatie) dat is wat mij altijd aan heeft getrokken aan de guppen, maar zoals ik al zei: Die zijn te makkelijk :p.

Op het moment heb ik dwerggoerami's op het oog, maar ik zou eigenlijk liever nog wat meer potentiele kleurvariatie zien. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Bedankt! Groetjes Tessa
 
heej tessa hier zijn ze ook flink aan het bouwen al maande lang gaat nog goed gelukkig :p

ik zou meschien kijke voor wat nano visjes die populair zijn en meer waard zijn dan 2 euro ea op markplaats
 
Bedankt gpatton! Wat irritant he.. Het huis waar ik in woon stamt uit 1902, heb geen voortuin, dus ze graven direct aan het huis en woon op een bovenverdieping. De vloer is ook niet meer helemaal 100% waterpas, als ze dan met oude rioleringen gaan smijten om ze te breken voor het makkelijk afvoeren ervan dan breekt er wel meer dan alleen een aquarium (ook een ruit, en bij de buren scheuren in het dak). Dus het was echt feest hier. Ik hoop dat het bij jou niet zo erg is!

Speaking of which: Ik moet ook een manier vinden om dit aquarium helemaal waterpast te krijgen!

Bedankt voor de tip, waarom raad je specifiek nanovisjes aan? Naar mijn idee zijn die zo klein dat ze in een 10 liter passen. Of zie ik dat verkeerd?
 
Bedankt voor de tip, waarom raad je specifiek nanovisjes aan? Naar mijn idee zijn die zo klein dat ze in een 10 liter passen. Of zie ik dat verkeerd?
Er bestaat geen vis die geschikt is om langetermijn in een 10 liter bak te houden.
 
Bedankt Lala, ik ben er ook geen voorstander van en zal bij mij ook niet gebeuren. Bij mij weten worden nanovisjes aangeprezen voor kleine bakken, dus dat is de associatie die ik heb. Ik wilde even checken of hij dat soort vissen bedoelt of dat 'nanovis' een grotere groep is.
 
Over het algemeen klopt het dat veel kleinere visjes geschikt zijn om in kleinere bakken te houden, maar vaak ook niet omdat ze bijvoorbeeld typischere zwemmers zijn die lange banen moeten kunnen trekken. Omgekeerd kan ook, een langvinnige betta behoeft niet zo veel ruimte en kun je in een nanobak kwijt.
Nano visjes zijn vaak juist leuk om erbij te hebben omdat je dan een mooie school kunt nemen, denk bijvoorbeeld aan vuurtetra's of pareldanio's. Er schieten me op het moment echter geen combi's te binnen van nanovisjes en met welke combi je dan kunt kweken.
 
Bedankt voor de tip, waarom raad je specifiek nanovisjes aan? Naar mijn idee zijn die zo klein dat ze in een 10 liter passen. Of zie ik dat verkeerd?
omdat als je dan gaat kweken je niet constant water wissel hoeft te doen en dan een buffer hebt als je veel jong hebt die snel groeien
als die vissen een kleinere omgeving nodig hebben koop je gewoon plastic plaat met zuig nappen om de bak kleiner te maken daar heb je setjes voor
 
Ooh bedankt gpatton! Ik snap hem nu. Ik heb eventueel die 30 liter nog als achtervang, die is ook volledig ingericht en draait voortdurend.
Zijn er specifieke soorten die relatief makkelijk te kweken zijn? Ik heb de nodige basiservaring, maar meer dan guppen, mollies en zwaarddragers kweken heb ik niet gedaan.

@Lala, bedankt voor de uitleg, ik snap nu wat er bedoelt wordt. Ik verdiep me er nog even verder in!
 
Ooh bedankt gpatton! Ik snap hem nu. Ik heb eventueel die 30 liter nog als achtervang, die is ook volledig ingericht en draait voortdurend.
Zijn er specifieke soorten die relatief makkelijk te kweken zijn? Ik heb de nodige basiservaring, maar meer dan guppen, mollies en zwaarddragers kweken heb ik niet gedaan.

@Lala, bedankt voor de uitleg, ik snap nu wat er bedoelt wordt. Ik verdiep me er nog even verder in!
gewoon goed research doen kweken verslagen van mensen lezen vaak heb je ook osmose water nodig etc. ik kan je niet een bepaald soort aanbevelen want ben niet thuis in de vissen ik doe garnaaltjes kweken
 
Ik zou vooral kijken naar soorten die niet zoveel nageslacht produceren. Ik had vroeger heterandria formosa, die kregen regelmatig jongen maar slechts een paar per keer. Ze voldoen alleen niet aan je criteria want zijn niet kleurrijk. Ik heb nu diamantregenboogvissen die zich gemakkelijk voortplanten, ze zijn kleurrijk en leuk karakter, maar hebben toch wel iets meer ruimte nodig. Ik denk eigenlijk dat er weinig vissen zoveel kleurvariatie hebben als guppies. Kan je niet een speciale kweekvorm nemen of endlerguppies bijvoorbeeld? Je zou ook eens naar Danio’s kunnen kijken, die heb je in veel verschillende vormen en veel daarvan kweken ook redelijk gemakkelijk.
 
Als je niet van plan bent om je aantal aquaria drastisch uit te breiden zie ik weinig opties.
Zo goed als alle (tropische) soorten kan je uitsluiten daar deze quasi allemaal hun jongen gaan opeten.

Het enige wat mss kan en ook een beetje verkoopbaar kan zijn kan een grotere killi soort zijn.
Een Fundalopanchax soort mss...
Zeer kleurrijk maar geen doetjes.
 
Pauwooggrondel, tateurndina ocellicauda misschien wat voor je?
 
Ik zou eigenlijk geen andere vis weten waarvan de variatie in kleur bij de nakomelingen die van de gup ook maar enigszins benaderd.
Er zijn genoeg prachtige vissen daar niet van maar binnen de (onder)soort is meestal maar een hele beperkte variatie
 
Ooh bedankt gpatton! Ik snap hem nu. Ik heb eventueel die 30 liter nog als achtervang, die is ook volledig ingericht en draait voortdurend.
Zijn er specifieke soorten die relatief makkelijk te kweken zijn? Ik heb de nodige basiservaring, maar meer dan guppen, mollies en zwaarddragers kweken heb ik niet gedaan.

@Lala, bedankt voor de uitleg, ik snap nu wat er bedoelt wordt. Ik verdiep me er nog even verder in!
alleen de platy ontbreekt aan het rijtje van levendbarenden:LOL::LOL:
 
Bedankt weer voor de reacties! Ik ga me er even in verdiepen. zoals ik al zei mag het best een beetje een uitdaging zijn en ik kan de jongen eventueel nog uitvangen als het moet.

Ik weet inderdaad ook wel dat er niet echt kleurrijkere vissen zijn dan guppen, ik wil gewoon wat variatie. Met de guppen vind ik het gewoon ontzettend leuk om te kijken hoe ze hun kleuren ontwikkelen, je raakt ze alleen aan de straatstenen niet kwijt.
Dwerggoeram's bijvoorbeeld komen in rood, blauw en alles er tussenin, toch? Of zijn dat mannelijke/vrouwelijke varianten of ondersoorten? Ik las ook dat ze enorm doorgekweekt zijn, pff, welke vissen zijn dat tegenwoordig niet meer?
Het gaat me er gewoon om dat ik een leuk projectje heb waarbij van dag tot dag ook nog wat verschil te zien is als ze zich ontwikkelen. Maar ik duik even in de vissen die jullie al gesuggereerd hebben!

Bedankt!
 
Een paar rovertjes zorgen er voor dat je overschotten als sneeuw voor de zon verdwijnen
stel je bij geen enkele vis voor dat het stormloopt om ze op te halen.
 
Het enige wat mss kan en ook een beetje verkoopbaar kan zijn kan een grotere killi soort zijn.
Een Fundalopanchax soort mss...
Voor in een kleinere bak als een nano is dit denk ik een optie maar goed bedenk ook dat je de jongen later wel kwijt moet kunnen en dat is soms best lastig. Kweken lijkt leuk maar er komt meer bij kijken dan men vaak denkt.
 
Voor in een kleinere bak als een nano is dit denk ik een optie maar goed bedenk ook dat je de jongen later wel kwijt moet kunnen en dat is soms best lastig. Kweken lijkt leuk maar er komt meer bij kijken dan men vaak denkt.
Dat moet je mij niet vertellen😅
Voordeel aan die killies is dat ze heel goedkoop te kweken zijn en je er dus geen kapitaal aan verliest als je ze gratis moet weggeven.
Ze hebben amper filtering nodig, geen verwarming en licht ook zo goed als niet.
Enkel wat levend voer af en toe en een maandelijkse waterwissel.
 

Terug
Bovenaan