Welke vis(sen) toevoegen.


Walterb

Member
Lid geworden
11 april 2020
Berichten
18
Leeftijd
46
Mijn familie zou graag wat meer vis activiteit in mijn aquarium zien. Ik heb nu 9 golden tetra's, maar dat zijn uitstekende verstoppers in mijn bak.
Ze hangen het liefst de hele dag onder de outlet die links achter zit. Door de opbouw van de hardscape zit daar een verborgen stuk. Enkel in de avond uren, zie ik er af en toe een boven uit zwemen of een rondje doen.

Welke vis(sen) zouden hier nog bijpassen? Ik wil het niet te druk maken weer. Dus een school van min. 10 anders lijkt mij te veel.

Welke enkele of paartjes vis zou hier passen? Voor beta's is de tank niet warm genoeg (23/24C) en Gouramies lijken springers. Met deze open top is dat niet handig.

Ik hoop dat jullie leuke tips hebben!


Details tank:
tank = 60*40*40
licht :led twinstar 600CC RGB
kH = 10
Ph = 7
temp = 23/24C
wekelijkse 45/50% waterwissel van kraanwater
5 dagen specialize nutrion plant voeding
Co2-art inline injection
Oase Thermo 200 vol seacham matrix (spoel om de maand)
Huidige populatie :
- 9 golden tetra
- 4 Otocinclus
- heel veel garnalen (rood, zwart, blauw 50/100 gok ik)
- 3 Clea helena om de slakjes in toom te houden
- licht langzaam aan om 10:00, vanaf 12:15 100% tot 16:00 en dan licht uit 20:00



1614249146159.png
 
Laatst bewerkt:
Als ik diverse iwagumi layouts zie (die zijn echt open en geen beschutting tussen de planten), zwemen de vissen (weet niet welk soort) daar gewoon rond.

Ik kan mij niet voorstellen dat er geen enkele vis zichtbaar in mijn bak zou zwemmen?

1614251124125.png
 
Hierbij de zij aanzichten voor een volledig beeld van de opzet.
 

Bijlagen

  • IMG_5884.jpeg
    IMG_5884.jpeg
    384.4 KB · Weergaven: 86
  • IMG_5885.jpeg
    IMG_5885.jpeg
    352.8 KB · Weergaven: 89
Als ik diverse iwagumi layouts zie (die zijn echt open en geen beschutting tussen de planten), zwemen de vissen (weet niet welk soort) daar gewoon rond.

Ik kan mij niet voorstellen dat er geen enkele vis zichtbaar in mijn bak zou zwemmen?

Bekijk bijlage 320066
Dat zijn plaatjes voor de leuk puur voor het plaatje, zoals je kan zien zit er ook geen filter op, al datsoort bakken zijn gemaakt voor het mooie (leuk voor youtube om zoveel mogelijk volgers te krijgen) maar zodra het filmpje of plaatje geplaatst is word de bak weer afgebroken of verkocht en starten ze een nieuw project (alles om maar inkomsten te genereren) maar deze bakken zijn compleet ongeschikt om vissen in te houden
 
Dat zijn plaatjes voor de leuk puur voor het plaatje, zoals je kan zien zit er ook geen filter op, al datsoort bakken zijn gemaakt voor het mooie (leuk voor youtube om zoveel mogelijk volgers te krijgen) maar zodra het filmpje of plaatje geplaatst is word de bak weer afgebroken of verkocht en starten ze een nieuw project (alles om maar inkomsten te genereren) maar deze bakken zijn compleet ongeschikt om vissen in te houden

Rechts zijn er glazen lilly pipes te zien op de voorbeeld foto.

Wat zou jij adviseren voor mijn situatie?
 
Rechts zijn er glazen lilly pipes te zien op de voorbeeld foto.

Wat zou jij adviseren voor mijn situatie?
Ikzelf zou er mooie vuurgarnalen in doen, die steken mooi af tegen dat groen en zijn minder lichtschuw als visjes en trekken zich doorgaans erg weinig aan van bewegingen buiten de bak
 
Die doen het erg goed, maar m'n zoontje wil graag naar vissen kijken.
Als ik wel eens 's nachts voorzichtig met een lampje in de bak schijn dan zitten er veel meer garnalen dan je denkt. Ik voer ze in de avond.
 

Bijlagen

  • IMG_5888.jpeg
    IMG_5888.jpeg
    380.5 KB · Weergaven: 101
Allereerst moet ik zeggen, mooie bak en scape! Leuk dat je ook naast je bak je gereedschap kan ophangen aan de magneet. Ik denk dat @Nicolientje-W wel een punt heeft dat de vissen schuilen doordat de bak vrij open is. Ik heb zelf geen ervaring met de ' golden tetra' en weet zo uit mn hoofd ook niet welk soort dit is en hoe schuw deze vissen uit zichzelf zijn. Daarnaast is een school van 9 een mooi aantal, maar in het gebied van een ' school' nog heel weinig. Wanneer je de bak rustig wilt houden kun je ervoor kiezen om dit aantal uit te breiden. Hoe groter de school is, des te meer lef ze zullen krijgen. Mijn tip is om toch wat meer drijfplanten te laten groeien, waardoor er meer diffuus licht in de bak komt, dit geeft meer veiligheid voor de vissen.

Mocht je nog een ander schooltje willen toevoegen dan lijkt een groep van 10 corydoras Hastatus mij een leuke toevoeging. Ik heb ze zelf niet, maar bij mijn weten is dit een relatief drukke cory(niet schuw) die meer in zwemt in de onder/middenlaag dan enkel op de bodem. Gezien ik Nicolien al getagt heb zal ze dit vast ook wel lezen, zij zit in de Corydoras-wereld en kan dit waarschijnlijk bevestigen(of juist ontkrachten..)
 
De hastatus heb ikzelf geen ervaring mee maar een corydorassoort zou kunnen alleen die dwergjes zijn doorgaans vrijs chuw als ze met teweinig gehouden worden dan zal je al gauw richting de 25 stuks moeten gaan denken in zo'n open bak willen ze zich wat comfortabel gaan voelen maar gezien het formaat van je auqraium is 25 stuks way to much, het is echt je inrichting die je opbreekt
 
Beetje voeding en de garnalen verzamelen zich. Die hebben het zeer naar hun zin in de bak ;)
 

Bijlagen

  • BD4B4431-C3B2-4985-91F2-16FE7F9A2646.jpeg
    BD4B4431-C3B2-4985-91F2-16FE7F9A2646.jpeg
    325.3 KB · Weergaven: 94
Allereerst moet ik zeggen, mooie bak en scape! Leuk dat je ook naast je bak je gereedschap kan ophangen aan de magneet. Ik denk dat @Nicolientje-W wel een punt heeft dat de vissen schuilen doordat de bak vrij open is. Ik heb zelf geen ervaring met de ' golden tetra' en weet zo uit mn hoofd ook niet welk soort dit is en hoe schuw deze vissen uit zichzelf zijn. Daarnaast is een school van 9 een mooi aantal, maar in het gebied van een ' school' nog heel weinig. Wanneer je de bak rustig wilt houden kun je ervoor kiezen om dit aantal uit te breiden. Hoe groter de school is, des te meer lef ze zullen krijgen. Mijn tip is om toch wat meer drijfplanten te laten groeien, waardoor er meer diffuus licht in de bak komt, dit geeft meer veiligheid voor de vissen.

Mocht je nog een ander schooltje willen toevoegen dan lijkt een groep van 10 corydoras Hastatus mij een leuke toevoeging. Ik heb ze zelf niet, maar bij mijn weten is dit een relatief drukke cory(niet schuw) die meer in zwemt in de onder/middenlaag dan enkel op de bodem. Gezien ik Nicolien al getagt heb zal ze dit vast ook wel lezen, zij zit in de Corydoras-wereld en kan dit waarschijnlijk bevestigen(of juist ontkrachten..)
Dank voor de tips! Qua waterplanten heb ik er deze week weer een berg uitgehaald. Zo onder het licht en met de voeding groeit het snel. Ik knip de wortels van de drijf planten af zodat ze niet blijven hangen aan de bodem planten. Binnen twee weken zit de bak weer voor 75% vol ;)
 
Dank voor de tips! Qua waterplanten heb ik er deze week weer een berg uitgehaald. Zo onder het licht en met de voeding groeit het snel. Ik knip de wortels van de drijf planten af zodat ze niet blijven hangen aan de bodem planten. Binnen twee weken zit de bak weer voor 75% vol ;)
Herkenbaar (;

Kun je merken dat ze meer actief zijn met meer drijvers?
 
Ik zou er gewoon een paar goudvissen in stoppen.

Grapje hoor. Mooie bak man! :D

Ik heb die goudtetra's nog nooit gehad, dus kan niet helemaal beoordelen of het een schuwere soort zou zijn. Ik vind de beplanting eigenlijk nog best aardig! Maar ik ben het wel eens met de anderen dat iets meer schuilmogelijkheden wenselijk zouden zijn. En gedempter licht vinden vissen (zeker scholenvissen) vaak fijn. Ik snap dat dit al gauw tegen het idee van aquascapen in gaat; wellicht kun je hier een compromis overwegen.

Je zegt dat een betta niet gaat vanwege de temperatuur. Jouw 23/24 graden is zat hoor! Het idee bestaat, misschien nog wel het meest in de Amerikaanse aquariumwereld, dat betta's heel graag warm zitten. Dit valt best wel mee. Ze kúnnen hoge temperaturen aan; het hoeft echter niet. Op een normale temperatuur heb je ook wat langer plezier van ze.

Dus die optie zou ik zeker niet wegstrepen. :) Verder zou je kunnen kijken, of de voorgestelde aanpassing in planten en/of licht het gedrag van je goudtetra's verandert. Misschien gebeurt dat wel en gaan jullie ze nog leuk vinden ook! ;) En dan kun je er wat bij nemen evt.

Dat zijn plaatjes voor de leuk puur voor het plaatje, zoals je kan zien zit er ook geen filter op, al datsoort bakken zijn gemaakt voor het mooie (leuk voor youtube om zoveel mogelijk volgers te krijgen) maar zodra het filmpje of plaatje geplaatst is word de bak weer afgebroken of verkocht en starten ze een nieuw project (alles om maar inkomsten te genereren) maar deze bakken zijn compleet ongeschikt om vissen in te houden
Nou nou nou nou nou nou...!! :br::br:

We zetten de DC-pomp van Nicolien maar weer even een standje lager. *pzzzzttttt* ;)
 
Bedoel je als bewoner niet de goudtetra? Volgens mij is die wat nieuwe in de hobby en dus grote kans dat het wildvang is. Heb je er een foto van? Dat helpt met tips
 
Hierbij wat foto’s. Die heb ik kunnen nemen door heeeeeel stil even te wachten. (Tijdje terug)
 

Bijlagen

  • 63DAB4CD-609B-45F3-ADA5-3BB309B5BCC1.jpeg
    63DAB4CD-609B-45F3-ADA5-3BB309B5BCC1.jpeg
    342 KB · Weergaven: 90
  • 9C739F01-4373-4C06-8D02-1814257EF5D7.jpeg
    9C739F01-4373-4C06-8D02-1814257EF5D7.jpeg
    319.7 KB · Weergaven: 86
Ik zou er gewoon een paar goudvissen in stoppen.

Grapje hoor. Mooie bak man! :D

Ik heb die goudtetra's nog nooit gehad, dus kan niet helemaal beoordelen of het een schuwere soort zou zijn. Ik vind de beplanting eigenlijk nog best aardig! Maar ik ben het wel eens met de anderen dat iets meer schuilmogelijkheden wenselijk zouden zijn. En gedempter licht vinden vissen (zeker scholenvissen) vaak fijn. Ik snap dat dit al gauw tegen het idee van aquascapen in gaat; wellicht kun je hier een compromis overwegen.

Je zegt dat een betta niet gaat vanwege de temperatuur. Jouw 23/24 graden is zat hoor! Het idee bestaat, misschien nog wel het meest in de Amerikaanse aquariumwereld, dat betta's heel graag warm zitten. Dit valt best wel mee. Ze kúnnen hoge temperaturen aan; het hoeft echter niet. Op een normale temperatuur heb je ook wat langer plezier van ze.

Dus die optie zou ik zeker niet wegstrepen. :) Verder zou je kunnen kijken, of de voorgestelde aanpassing in planten en/of licht het gedrag van je goudtetra's verandert. Misschien gebeurt dat wel en gaan jullie ze nog leuk vinden ook! ;) En dan kun je er wat bij nemen evt.


Nou nou nou nou nou nou...!! :br::br:

We zetten de DC-pomp van Nicolien maar weer even een standje lager. *pzzzzttttt* ;)
Dank!
Ik heb de afgelopen maanden (winter) al een beetje gespeeld met het licht. Een paar weken 50% licht. Waterplanten waren met lange wortels en bedekten 75% van het oppervlak.

je hebt gelijk als dat lastig is omdat ik ook graag optimale plant groei wil hebben. Daarom ook CO2 en licht.
Ik heb het gevoel dat ze het een fijn plekje vinden onder de inlet. Door de stroming hoeven ze amper zelf te ademen denk ik :).
Ook daar mee gespeeld door de outflow af te knijpen. Maakt geen verschil en ik heb gelezen dat tetra een beetje stroming wel lekker vinden. Op andere plekken is voldoende kalmer gebied.
het is alleen jammer dat die fijne plek uit zicht is.

ik heb gedacht om de in en outflow te veranderen. Daar kan ik geen goed alternatief vinden. Doordat het linksachter een stuk hoger is, is dat voor een outflow niet optimaal.
Ik ga verder inlezen op Betta gebied.
tank is de kleine voor meerdere vrouwtjes dus zal dan een mannetje solitair zijn.
 
Ik zou er gewoon een paar goudvissen in stoppen.

Grapje hoor. Mooie bak man! :D

Ik heb die goudtetra's nog nooit gehad, dus kan niet helemaal beoordelen of het een schuwere soort zou zijn. Ik vind de beplanting eigenlijk nog best aardig! Maar ik ben het wel eens met de anderen dat iets meer schuilmogelijkheden wenselijk zouden zijn. En gedempter licht vinden vissen (zeker scholenvissen) vaak fijn. Ik snap dat dit al gauw tegen het idee van aquascapen in gaat; wellicht kun je hier een compromis overwegen.

Je zegt dat een betta niet gaat vanwege de temperatuur. Jouw 23/24 graden is zat hoor! Het idee bestaat, misschien nog wel het meest in de Amerikaanse aquariumwereld, dat betta's heel graag warm zitten. Dit valt best wel mee. Ze kúnnen hoge temperaturen aan; het hoeft echter niet. Op een normale temperatuur heb je ook wat langer plezier van ze.

Dus die optie zou ik zeker niet wegstrepen. :) Verder zou je kunnen kijken, of de voorgestelde aanpassing in planten en/of licht het gedrag van je goudtetra's verandert. Misschien gebeurt dat wel en gaan jullie ze nog leuk vinden ook! ;) En dan kun je er wat bij nemen evt.


Nou nou nou nou nou nou...!! :br::br:

We zetten de DC-pomp van Nicolien maar weer even een standje lager. *pzzzzttttt* ;)
Zonder grappen dat zegt m’n familie ook. Doe er wat leuke goudvissen in. 😱
 
Mijn familie zou graag wat meer vis activiteit in mijn aquarium zien. Ik heb nu 9 golden tetra's, maar dat zijn uitstekende verstoppers in mijn bak.
Ze hangen het liefst de hele dag onder de outlet die links achter zit. Door de opbouw van de hardscape zit daar een verborgen stuk. Enkel in de avond uren, zie ik er af en toe een boven uit zwemen of een rondje doen.

Welke vis(sen) zouden hier nog bijpassen? Ik wil het niet te druk maken weer. Dus een school van min. 10 anders lijkt mij te veel.

Welke enkele of paartjes vis zou hier passen? Voor beta's is de tank niet warm genoeg (23/24C) en Gouramies lijken springers. Met deze open top is dat niet handig.

Ik hoop dat jullie leuke tips hebben!


Details tank:
tank = 60*40*40
licht :led twinstar 600CC RGB
kH = 10
Ph = 7
temp = 23/24C
wekelijkse 45/50% waterwissel van kraanwater
5 dagen specialize nutrion plant voeding
Co2-art inline injection
Oase Thermo 200 vol seacham matrix (spoel om de maand)
Huidige populatie :
- 9 golden tetra
- 4 Otocinclus
- heel veel garnalen (rood, zwart, blauw 50/100 gok ik)
- 3 Clea helena om de slakjes in toom te houden
- licht langzaam aan om 10:00, vanaf 12:15 100% tot 16:00 en dan licht uit 20:00



Bekijk bijlage 320062
Wat een mooi aquarium, ik moet die van mij nog inrichten met wat plantjes, welke plantjes heb jij erin?
 
Dit moeten ze allemaal zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar invitro plantjes. In het begin wel eens iets uit de bak van de aquarium winkel gehaald. Meteen slaken en een soort alg (nu gelukkig bijna weg) slakken niet, maar die eten de andere slakken op.
Succes met het planten!




https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Alternantherareineckii'Mini'(023CTC)/4439

https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Hemianthuscallitrichoides'Cuba'(048BTC)/4478



https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Taxiphyllum'Spiky'(003GTC)/18271

https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Rotalarotundifolia'H'ra'(032CTC)/19550
 
Dit moeten ze allemaal zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar invitro plantjes. In het begin wel eens iets uit de bak van de aquarium winkel gehaald. Meteen slaken en een soort alg (nu gelukkig bijna weg) slakken niet, maar die eten de andere slakken op.
Succes met het planten!




https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Alternantherareineckii'Mini'(023CTC)/4439

https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Hemianthuscallitrichoides'Cuba'(048BTC)/4478



https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Taxiphyllum'Spiky'(003GTC)/18271

https://tropica.com/en/plants/plantdetails/Rotalarotundifolia'H'ra'(032CTC)/19550
Heel erg bedankt!!
 
Na wat zoeken en informeren een mooi paartje dwerg goerami gekocht. Ze brengen de hele bak tot leven en de golden tetra's laten zich nu ook opeens veel meer zien.
Het vrouwjte is nergens bang voor en super nieuwsgierig. De man maakt regelmatig een schuimnest. Mooi om te zien!
 

Bijlagen

  • IMG_7134.JPEG
    IMG_7134.JPEG
    274.9 KB · Weergaven: 62
  • IMG_7135.JPEG
    IMG_7135.JPEG
    337.4 KB · Weergaven: 82
Leuk goud tetra, ik heb er zelf ook een aantal 15 in mijn Rio 450, deze zijn al 5 jaar oud.
Ze zijn wel zichtbaar in de bak er zijn dan ook veel rotala soorten aanwezig en ze kunnen goed schuilen indien nodig.

Het probleem bij een 60 cm en nog zo een mooie aquascape ook is dat het eigelijk een redelijk klein aquarium is voor vis en je snel tot een beperking aan loopt.
De door jou gekozen Goerami zijn mooi om te zien maar ze zitten eigenlijk al aan de krappe kant nu.
Als de Goerami ouder gaat worden zal die agressief gedrag gaan vertonen, hou dat wel goed in de gaten.

Veel plezier aan je mooie aquarium!
 

Terug
Bovenaan