Welke visjes passen goed bij elkaar in een mega nano aquarium?


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,088
Locatie
Gelderland
Mijn aquarium is 140 x 60 x 55 cm. Ik denk erover om er een mega nano aquarium van te maken met nanovisjes.

Wat vinden jullie leuke nano visjes die goed bij elkaar passen?
Ik twijfel nog over hoeveel graden: de range is 20 tot 23 graden. Mijn gevoel zegt me dat er meer mogelijk is bij 22/23 graden.

Handig om te weten is dat ik een beetje ‘van de oude stempel’ ben. Dus geen co2, wel wat kleibolletjes en voeding bij de plantjes indien nodig en verder gewoon draaien met potfilter en evt verwarming.
Lekker wat hout, stenen en planten erin voor de beschutting.
O ja, en de nitraatafbraakfabriek staat op m’n aquarium met de voetjes in t water.

Foto toen er nog discussen in zaten.

Ik heb nog nooit een nanobak gehad, dus kom maar op met leuke ideeën! 😁
 

Bijlagen

  • 849D28D4-9F6D-4B49-ACB4-2B3B8B7C8E65.jpeg
    849D28D4-9F6D-4B49-ACB4-2B3B8B7C8E65.jpeg
    173.2 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:
dario dario is een best mooi klein visje dat in wel in die tempratuur range zit, mischien ook wel badis badis al word die al een stuk groter
 
Dank voor je reactie.
Ik lees overal dat ze lastig met eten zijn. Eten ze geen droogvoer? Of is dat inmiddels al achterhaald? Ik vind ze beiden heel mooi.
 
Pseudomugil furcatus?
killi's?
Rasbora galaxy?
grote school van de kleine soort corydoras (welke was dat ook weer, de habrosus?)
lichtoogjes? (Poropanchax)
Rijstvisje (Oryzias)
dwergmeerval (Erethistes Jerdoni)
om te beginnen.....

Oh, ships niet op de temperatuur gelet. Dat zul je dus even moeten checken.
 
Brevibora dorsiocellata is een heel leuk scholenvisje die prima op die temperatuur kunnen.
Rasbora kubotai?
Boraras sp. is sowieso heel leuk.

Dario dario kan prima hoor, alleen vrouwen vinden is lastig. Je zou kunnen gaan voor Dario tigris, die heeft @trotsemammie laatst gekocht. Prachtig visje, een echte eye catcher.
Eten zullen ze wel doen, uiteindelijk pakken ze gewoon wat ze te pakken kunnen krijgen.
 
Pseudomugil furcatus?
killi's?
Rasbora galaxy?
grote school van de kleine soort corydoras (welke was dat ook weer, de habrosus?)
lichtoogjes? (Poropanchax)
Rijstvisje (Oryzias)
dwergmeerval (Erethistes Jerdoni)
om te beginnen.....

Oh, ships niet op de temperatuur gelet. Dat zul je dus even moeten checken.

Dank je! Ik ga op mn gemakje ze opzoeken en checken wie bij wie kan op welke temperatuur.
 
Brevibora dorsiocellata is een heel leuk scholenvisje die prima op die temperatuur kunnen.
Rasbora kubotai?
Boraras sp. is sowieso heel leuk.

Dario dario kan prima hoor, alleen vrouwen vinden is lastig. Je zou kunnen gaan voor Dario tigris, die heeft @trotsemammie laatst gekocht. Prachtig visje, een echte eye catcher.
Eten zullen ze wel doen, uiteindelijk pakken ze gewoon wat ze te pakken kunnen krijgen.

Ook hartelijk dank. Wat is de optie als je geen vrouwen vindt? Een man alle. Of een mannengroepje of wordt dat knokken?
Ik ga de daria tigris en de anderen opzoeken.
 
Alleen mannen... ik zou het niet doen. Je krijgt geen natuurlijk gedrag. Of het vechten word? Durf ik niet te zeggen.
De tigris is een hele goede 'vervanger', misschien stiekem wel mooier.
 
Alleen mannen... ik zou het niet doen. Je krijgt geen natuurlijk gedrag. Of het vechten word? Durf ik niet te zeggen.
De tigris is een hele goede 'vervanger', misschien stiekem wel mooier.

Hou je de Dario tigris in een koppel of harem? Op internet kan ik niet veel info vinden, maar het is zeker een hele goede vervanger. Een serieuze kandidaat.
 
Weet iemand meer over de killi’s? Er zijn zoveel soorten, maar ik lees dat ze niet allemaal even makkelijk zijn. Is er een kili die ook goed droogvoer eet ( niet alleen levend en diepvries) en die iets ouder wordt dan een jaar?
 
Ik heb ervaren dat de Gardneri een makkelijke eter is en ook de Aphyosemion australe Kaap Lopez wel.
De Dageti eet ook wel alles maar is iets groter en best een felle vis die veel bovenin zwemt.

Volgens mij zijn er ook soorten die een wat lagere ph wensen maar dat kan @John je wellicht zeggen. Ik heb ze altijd op een ph van rond de 7.5 gehouden. De Dageti overigens op een wat lagere ph door toevoeging van co2.
 
Phalloceros Caudimaculatus Reticulatus is een leuk visje voor een nanobak, met een evenleuke historie (Met deze soort werd de levendbarende tandkarper ontdekt) maar kan enkel met vreedzame medebewoners samen.
Kwa waterwaarden zijn ze niet veeleisend. De beoogde temperatuur is prima.
 
Tja Killi´s, zijn echte carnivoren, het meeste droogvoer bevat flink wat koolhydraten en dat is lastig te verteren voor ze. Het gevolg is korte levensduur en allerlei problemen.
Dierlijk voer dus, diepvries prima, levend ook. Granulaat voer gemaakt van alleen vismeel is ook heel goed. Nitraten in het water houden ze ook niet zo van, vaak water verversen dus. Ph etc is minder relevant.

Aphyosemion striatum, Epiplatys dageti, Poropanchax normani, Procatopus soorten en de wat lastiger verkrijgbare Lacustricola soorten zijn perfect voor een gezelschaps aquarium met een temperatuur van 21-23C.

M.v.g. John.
 
Tja Killi´s, zijn echte carnivoren, het meeste droogvoer bevat flink wat koolhydraten en dat is lastig te verteren voor ze. Het gevolg is korte levensduur en allerlei problemen.
Dierlijk voer dus, diepvries prima, levend ook. Granulaat voer gemaakt van alleen vismeel is ook heel goed. Nitraten in het water houden ze ook niet zo van, vaak water verversen dus. Ph etc is minder relevant.

Aphyosemion striatum, Epiplatys dageti, Poropanchax normani, Procatopus soorten en de wat lastiger verkrijgbare Lacustricola soorten zijn perfect voor een gezelschaps aquarium met een temperatuur van 21-23C.

M.v.g. John.
Weet jij wat nitraat doet met de visjes waardoor ze minder lang leven? En tot welke waarde kun je nitraat in de bak hebben?
 
Weet jij wat nitraat doet met de visjes waardoor ze minder lang leven? En tot welke waarde kun je nitraat in de bak hebben?
Door een hoger nitraat gehalte ervaar ik dat ze problemen krijgen met de slijmhuid waardoor schimmels en bacteriën een kans krijgen. Korter leven sloeg op een verkeerd dieet.

Groetjes John.
 
Tja Killi´s, zijn echte carnivoren, het meeste droogvoer bevat flink wat koolhydraten en dat is lastig te verteren voor ze. Het gevolg is korte levensduur en allerlei problemen.
Dierlijk voer dus, diepvries prima, levend ook. Granulaat voer gemaakt van alleen vismeel is ook heel goed. Nitraten in het water houden ze ook niet zo van, vaak water verversen dus. Ph etc is minder relevant.

Aphyosemion striatum, Epiplatys dageti, Poropanchax normani, Procatopus soorten en de wat lastiger verkrijgbare Lacustricola soorten zijn perfect voor een gezelschaps aquarium met een temperatuur van 21-23C.

M.v.g. John.

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik denk nog even over killi’s, want ze zijn wel iets veeleisender dan ik dacht.
 
Phalloceros Caudimaculatus Reticulatus is een leuk visje voor een nanobak, met een evenleuke historie (Met deze soort werd de levendbarende tandkarper ontdekt) maar kan enkel met vreedzame medebewoners samen.
Kwa waterwaarden zijn ze niet veeleisend. De beoogde temperatuur is prima.

Dat is ook een leuk visje. Ik zit alleen te denken om mn koigupjes er ook in te laten zwemmen. Die zouden dan ook een upgrade krijgen. Dan is het we niet helemaal nano. Het is waarschijnlijk niet handig om twee levensbarenden bij elkaar te zetten. Te weinig kennis over, maar misschien komen er dan hybriden. Weet jij dat?
 
Het is ongelofelijk wat een keuze als je je hierin verdiept.
Inmiddels heb ik de eisen wat aangepast: doorvoer etend, ongeveer 23 graden en liefst een beetje blij in een groot aquarium waarin ik veel schuilplaatsen enzo zal maken.

Ik heb inmiddels de volgende vissen gevonden en vraag mij af of jullie hier nog meningen over hebben.
Zijn er soorten bij die je absoluut niet zou aanraden?
Of die bijzondere behoeften hebben?

Microdevario kubotai – Smaragd Dwergrasbora
Boraras maculata - Dwergrasbora
Rasbora Galaxy - Pareldanio
Dario tigris -
Blauwoogje - Aplocheilichtys normani
Heterandria formosa – Dwergtandkarper
Paracheirodon simulans – Blauwe Neon
Trigonostigma Hengeli - Kegelvlekrasbora
Axelrodia riesei
Trichopsis pumila – Kleine Knorgoerami
Corydoras pygmaeus

Alvast dank voor het vele meedenken, dat waardeer ik erg! 😁
 
Dat is ook een leuk visje. Ik zit alleen te denken om mn koigupjes er ook in te laten zwemmen. Die zouden dan ook een upgrade krijgen. Dan is het we niet helemaal nano. Het is waarschijnlijk niet handig om twee levensbarenden bij elkaar te zetten. Te weinig kennis over, maar misschien komen er dan hybriden. Weet jij dat?
De twee soorten kunnen niet kruisen. Zijn niet nauw genoeg verwant. Wel zijn beide soorten voorzien van een gonopodium, dus mogelijk zullen er wel pogingen worden gedaan.

Ik houd de mijne samen met de Microdevario Kubotai, en dat bevalt reuze. De smaragdrasbora heeft heel leuk voedergedrag om naar te kijken. Maar in een beplante bak zijn ze wel minder mooi om te zien dan tegen een zwarte achtergrond.
 
Gisteren een schooltje smaragd rasbora’s en blauwe neons gekocht. En een koppeltje honinggoerami’s. Zijn nu aan het wennen, zwemmen nu nog netjes in school.
 
Wij hebben altijd kleine visjes gehad, ook toen we nog een 1.30m aquarium hadden. De grootste charme ervan vond ik altijd dat je die kleine visjes in verhouding natuurlijk veel meer ruimte biedt dan grotere vissen. We merkten dat we ook ander gedrag gingen zien. Een andere reden was dat met heel kleine visjes je aquarium heel groot lijkt :)

We hadden ember tetra's (fantastisch visje in onze beleving, veel warme kleur in het aquarium en erg sterk en makkelijk. Af en toe bij verstoring lieten ze ook erg grappig groeps/schoolgedrag zien. Verder is het vooral een rustig vredig visje waaraan je niet makkelijk veel sociaal gedrag ziet (wij dan).

Ook hadden we rasbora kubotai (of 1 van de vele andere namen). Erg leuke actieve vis met veel sociaal gedrag tov elkaar.

In ons nieuwe aquarium wilden we de ember tetra's behouden maar we zijn ivm met overgang naar minimale temperatuur 20 graden ipv 22 naar andere bewoners gegaan.
We hebben nu waaierhandgarnalen en neocaridina garnalen. Qua vissen hebben we Vietnamese danio's (wat meer kleur, wat kleiner en iets vriendelijker onderling dan de standaard Chinese variant) en Sewellia Lineolata. Al deze garnalen en vissen kunnen overweg met, of houden van stevige stroming. Ook kunnen ze allemaal goed om gaan met de ondertemperatuur van 20 graden.
Zowel de Vietnamese danio als de Sewellia laten erg leuk, actief en sociaal en gedrag zien. De waaierhandgarnalen zitten bijna 24/7 op hun steen voor de spraybar te eten :) .
 
Het is inderdaad een leuk effect, kleine visjes in een grote bak.
Embertetra’s staan ook nog op de lijst. Ik heb zo ooit al eens gehad en ze zijn sterk en leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Leuk topic, ben zelf ook opzoek naar een kleine vissoort, dus veel goede inspiratie gevonden!

Ook jouw nitraatafbraakfabriek vond ik wel grappig! Heb je daar misschien meer informatie over hoe dat werkt en waar je op moet letten enzo?
 
Leuk topic, ben zelf ook opzoek naar een kleine vissoort, dus veel goede inspiratie gevonden!

Ook jouw nitraatafbraakfabriek vond ik wel grappig! Heb je daar misschien meer informatie over hoe dat werkt en waar je op moet letten enzo?
Je zou eens op kunnen zoeken : hydroponics
Het iedee er achter is dat je planten met de wortels in het water laat groeien (de planten maken speciale wortels aan die in het water kunnen hangen) kan met allerlei planten!
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Brevibora dorsiocellata is een heel leuk scholenvisje die prima op die temperatuur kunnen.
Rasbora kubotai?
Boraras sp. is sowieso heel leuk.

Dario dario kan prima hoor, alleen vrouwen vinden is lastig. Je zou kunnen gaan voor Dario tigris, die heeft @trotsemammie laatst gekocht. Prachtig visje, een echte eye catcher.
Eten zullen ze wel doen, uiteindelijk pakken ze gewoon wat ze te pakken kunnen krijgen.
Klopt de Dario Tigris is een erg mooi visje, ik vind hem zelf mooier dan de Dario Dario.
Ik zal wat foto's meesturen
 

Bijlagen

  • 20230319_195506.jpg
    20230319_195506.jpg
    265.4 KB · Weergaven: 48
  • 20230320_215844.jpg
    20230320_215844.jpg
    206.6 KB · Weergaven: 47
  • 20230319_195430.jpg
    20230319_195430.jpg
    202.5 KB · Weergaven: 46
  • 20230319_124921.jpg
    20230319_124921.jpg
    200.3 KB · Weergaven: 45
  • 20230301_220333.jpg
    20230301_220333.jpg
    247.5 KB · Weergaven: 45
Dat is ook een leukerd! T wordt nog lastig kiezen, al die leuke visjes. Het enige voordeel is dat ik wel wat schooltjes erin kwijt kan. Die kleine hummels in mn bak zijn echt leuk. Als de bak een beetje stabiel is, zal ik eens een filmpje maken.
 
De nitraaksafbraakfabriek bestaat uit kamerplanten die ontdaan zijn van aarde en op een rek (zo eentje uit de bouwmarkt, groen geplastificeerd) met de wortels in het water hangen. Het kan met veel planten, op internet vind je veel ideeën, maar hier op aquaforum kwam ik dit tegen: https://aquaforum.nl/threads/welke-planten-geschikt-voor-hydroponie-in-aquarium.174943/
Het enige wat mij opvalt is dat varens kleine wortelbonkjes hebben en niet echt goede wortels om te gebruiken. De wortels moeten de afstand naar het water overbruggen.

Ik heb overigens geen idee wat objectief het effect. Ik heb niet voor en na gemeten maar ach, baat t niet dan schaad t niet.
 
Leuk idee, ik ga mij er eens in verdiepen! Kan mij ook voorstellen dat er plannen zijn die een negatief effect op de bak hebben of niet goed zijn voor de vissen?
 

Terug
Bovenaan