Welke vissen bij elkaar

Iskew

Active member
Lid geworden
23 februari 2021
Berichten
29
Leeftijd
18
Hallo, ik heb een nieuw tropisch aquarium van 60x30x30, zo'n 55 liter. Ik weet nog niet precies wat voor visjes ik hierin wil/kan doen, ik zat te denken aan neon tetras, dwerggoerami en ik vind betta's ook heel mooi maar die kunnen denk ik niet erbij. Kunnen jullie mij vertellen wat handig is? En wie heeft er nog voorstellen van andere vissen? Heel erg bedankt alvast
 
Voor Neon Tetra’s is deze bak veel te klein.
Ook valt de Goerami af.
Wat wel kan zijn nano-visjes zoals Rasbora’s en garnalen.
 
Leuk dat je een nieuw aquarium hebt!
Ik zou de neontetra veranderen door een kleiner scholenvisje zoals de rasbora galaxy, vuurtetra, ...
dan kan je er ook meer houden.
De dwerggourami is te ver doorgekweekt dus heel zwak en draagt ook een virus bij zich.
Je kan wel kiezen voor de honiggoerami: die blijft een stuk kleiner.
En als gezegd is een groepje garnalen ook heel leuk.

 
Een betta moet je sowieso alleen zetten. Uiteindelijk gaat het altijd mis. Net als @aquariumfan :-) zou ik kiezen voor een kleine scholenvis met garnalen. Vuurtjes zijn nog altijd het mooiste
 

Oke bedankt allemaal, mag ik vragen waarom ik beter geen neon tetras zou nemen?
 
Ik heb zelf ook altijd neon tetra's gehouden op 60cm bak. Is ook gewoon volgens de specificaties te doen. Ze deden het goed. Daarnaast had ik er ook een Beta bij.
Als je er goed voor zorgt heb ik er niets tegen. Uiteindelijk heb je het liefst elke vis in een bak > 1 meter dus 1.5 ofzo. In de natuur hebben ze altijd meer ruimte dan in een aquarium.
 
Hoi Iskew, welkom op het forum!

Leuk dat je een aquarium gekocht hebt en je eerst wilt laten informeren. Dat laat zien dat je goed voor je visjes wilt zorgen. Dat zien we graag! :)
Ik vind zelf neontetra's prima op 60cm. Toen ik begon met het aquarium, konden neons prima op 60cm. Het is zo dat de minimum aquarium lengte steeds iets verschoven wordt naar groter.
Zoals Maurice al zei, is groter altijd beter. Dit neemt niet weg dat je, als je goed voor je visjes zorgt, geen neontetra's op 55L zou kunnen houden.

Zoals je merkt, is er altijd veel discussie rondom het houden van vissen ;)

Dwerggoerami's dragen vaak een dodelijk virus, daarom raad ik deze niet aan als je net begint met de hobby. Het zou jammer zijn als je visje doodgaat (je kunt in de winkel niet zien of ze besmet zijn ja of nee).
 
Ik heb zelf ook altijd neon tetra's gehouden op 60cm bak. Is ook gewoon volgens de specificaties te doen. Ze deden het goed. Daarnaast had ik er ook een Beta bij.
Als je er goed voor zorgt heb ik er niets tegen. Uiteindelijk heb je het liefst elke vis in een bak > 1 meter dus 1.5 ofzo. In de natuur hebben ze altijd meer ruimte dan in een aquarium.
Had je een mannetjes beta of een vrouwtjes beta? Want ik hoor soms wel dat de mannetjes wat agressiever kunnen zijn 😅
Hoi Iskew, welkom op het forum!

Leuk dat je een aquarium gekocht hebt en je eerst wilt laten informeren. Dat laat zien dat je goed voor je visjes wilt zorgen. Dat zien we graag! :)
Ik vind zelf neontetra's prima op 60cm. Toen ik begon met het aquarium, konden neons prima op 60cm. Het is zo dat de minimum aquarium lengte steeds iets verschoven wordt naar groter.
Zoals Maurice al zei, is groter altijd beter. Dit neemt niet weg dat je, als je goed voor je visjes zorgt, geen neontetra's op 55L zou kunnen houden.

Zoals je merkt, is er altijd veel discussie rondom het houden van vissen ;)

Dwerggoerami's dragen vaak een dodelijk virus, daarom raad ik deze niet aan als je net begint met de hobby. Het zou jammer zijn als je visje doodgaat (je kunt in de winkel niet zien of ze besmet zijn ja of nee).
Heel erg bedankt! Fijn om te weten..
 
Had je een mannetjes beta of een vrouwtjes beta? Want ik hoor soms wel dat de mannetjes wat agressiever kunnen zijn 😅

Heel erg bedankt! Fijn om te weten..
Ik had een mannetjes betá. De vuistregel is dat je maar één betá mannetje in je aquarium mag hebben, als je er meerdere betas (dus ook vrouwen) in plaats zullen ze met elkaar vechten tot de dood. Niet doen dus ;)

Mijn beta was erg lui en was niet agressief ten opzichte van de rest van de vissen. Op zichzelf is hij altijd solo geweest. Dus hij deed het goed ;) Ik heb hem uiteindelijk ook nog in mijn (onze) 2-meter bak gegooid.
 
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een ander soort goerami bij neon tetras of zebravisjes te doen?
 
Hoi Iskew, de honinggoerami is een optie. Deze blijft iets kleiner en heeft het dodelijke virus niet.
Zebrabarbeeltjes moet ik je helaas wel afraden. Deze zijn heel erg druk en daarom hebben ze eigenlijk meer ruimte nodig. Goerami's zijn juist erg gesteld op rust. Als je deze combineert met te drukke vissen, dan zullen ze zich verschuilen en niet meer laten zien.
 
Hoi Iskew, de honinggoerami is een optie. Deze blijft iets kleiner en heeft het dodelijke virus niet.
Zebrabarbeeltjes moet ik je helaas wel afraden. Deze zijn heel erg druk en daarom hebben ze eigenlijk meer ruimte nodig. Goerami's zijn juist erg gesteld op rust. Als je deze combineert met te drukke vissen, dan zullen ze zich verschuilen en niet meer laten zien.
Ahhh bedankt, maar zouden neon tetras wel bij honinggoeramis kunnen bijvoorbeeld? En is er dan nog een ander soort vis met de grootte als een neon tetra die erbij zou kunnen?
 
En een blauwe goerami? Die vind ik ook erg mooi. Is dat een optie?
 
Ahhh bedankt, maar zouden neon tetras wel bij honinggoeramis kunnen bijvoorbeeld? En is er dan nog een ander soort vis met de grootte als een neon tetra die erbij zou kunnen?
Ja dat zou kunnen.
Je kan als extra visje bv. een dwergcorydoras nemen (mits je zand als bodem neemt): corydoras habrosus, corydoras pygmaeus of corydoras hastatus.
Ze hebben een heel leuk gedrag en passen ook bij de andere vissen die je wilt.
misschien dit bestandje;
10 neon tetra
2 honinggoerami
6 corydoras ...
 
Voor honinggoerami's zou ik 1 man en 2 vrouwen nemen.

Je zou nog kunnen kijken of je een visje voor op de bodem leuk vindt, dan heb je in alle waterlagen iets zwemmen.
Een corydoras-soort is erg populair hiervoor, ook omdat ze alle voerrestjes opeten en zo voorkomen dat je voer gaat rotten als de neons/goerami's het niet opeten. Van de corydoras-familie is de corydoras panda één van de kleinere. Erg leuk visje en ook qua karakter één van de leukere (zelf heb ik er ook een heel aantal)

@aquariumfan :-) Je was me net voor :DD
 
Ja dat zou kunnen.
Je kan als extra visje bv. een dwergcorydoras nemen (mits je zand als bodem neemt): corydoras habrosus, corydoras pygmaeus of corydoras hastatus.
Ze hebben een heel leuk gedrag en passen ook bij de andere vissen die je wilt.
misschien dit bestandje;
10 neon tetra
2 honinggoerami
6 corydoras ...
Dat is wel een leuke! En kan ik dan 2 vrouwtjes honinggoerami of 2 mannetjes nemen? Of moet je echt een koppel nemen? Want dan krijgen die natuurlijk ook weer kleintjes
 
Ja dat zou kunnen.
Je kan als extra visje bv. een dwergcorydoras nemen (mits je zand als bodem neemt): corydoras habrosus, corydoras pygmaeus of corydoras hastatus.
Ze hebben een heel leuk gedrag en passen ook bij de andere vissen die je wilt.
misschien dit bestandje;
10 neon tetra
2 honinggoerami
6 corydoras ...
Ik vind de corydoras habrosus wel leuk, alleen heb ik grind (het zijn wel kleine korreltjes dus zeker niet grof) in de kleur zwart, is dat een heel groot probleem?
 
Dat is wel een leuke! En kan ik dan 2 vrouwtjes honinggoerami of 2 mannetjes nemen? Of moet je echt een koppel nemen? Want dan krijgen die natuurlijk ook weer kleintjes
Bij de honinggoerami altijd een koppel nemen.
Je hebt niet veel kans dat ze kleintjes maken als je de temperatuur stabiel houdt op 22/23 graden.
Vanaf 24 zitten ze in de paarmodus.
 
Ik vind de corydoras habrosus wel leuk, alleen heb ik grind (het zijn wel kleine korreltjes dus zeker niet grof) in de kleur zwart, is dat een heel groot probleem?
Ja dat is inderdaad wel een leuke:).
De kleur zwart is zeker geen probleem. Maar het liefst willen ze wel zand.
Anders kunnen hun baarddraden afslijten en dan kunnen ze moeilijk voedsel innemen.
 
Is dit een goed bestand?

12x neon tetra
3x honinggoerami
6x corydoras habroses

En op welke temperatuur moet ik de verwarming dan zetten? Zo'n 23°? En ik heb als voer muggenlarven en gewone vlokken, zijn die goed?
 
Het is wel aan de krappe kant voor bijna 20 vissen op 60 cm, zorg er voor dat je veel plantjes in de bak zet.
Belgisch groen doet het altijd goed en kan je ook laten drijven, 2 of 3 anubiassen erbij en klaar, en/of een Cryptocoryne, Google maar eens op die namen.
Stukje hout is ook altijd leuk.
Blauwe neons zou ook nog kunnen, die blijven wat kleiner dan de Tetra en Kardinaal
 
Het is wel aan de krappe kant voor bijna 20 vissen op 60 cm, zorg er voor dat je veel plantjes in de bak zet.
Belgisch groen doet het altijd goed en kan je ook laten drijven, 2 of 3 anubiassen erbij en klaar, en/of een Cryptocoryne.
Stukje hout is ook altijd leuk.
Blauwe neons zou ook nog kunnen, die blijven wat kleiner dan de Tetra en Kardinaal

Google maar eens op die namen.
Ik heb al een stukje spiderwood, die moet alleen nog even zinken. Ik was inderdaad ook van plan om een groot pakket plantjes te kopen, staat mooi maar is ook fijn voor de visjes..

 
Zoek wel wat makkelijk plantjes uit, niet alle planten groeien goed zonder extra aandacht en/of co2

Ludwigia repens is een mooie rode plant die erg makkelijk is.
 
Zoek wel wat makkelijk plantjes uit, niet alle planten groeien goed zonder extra aandacht en/of co2
Bedankt, ik heb al wel voeding en meststoffen
 
Top!

Dat je de bak 4 a 5 weken moet indraaien weet je ook?
 
Top!

Dat je de bak 4 a 5 weken moet indraaien weet je ook?
Ja! Hij staat nu iets langer dan een weekje maar het duurt misschien ook nog wel even voordat het hout gaat zinken, daarna ga ik de plantjes erin zetten en het water testen, als alles goed is gaan de visjes er natuurlijk in! Maar ik doe rustig aan
 
Is dit een goed bestand?

12x neon tetra
3x honinggoerami
6x corydoras habroses

En op welke temperatuur moet ik de verwarming dan zetten? Zo'n 23°? En ik heb als voer muggenlarven en gewone vlokken, zijn die goed?
Ik zal eerst eens beginnen met 8 neons ipv 12. Daarnaast zou ik elke keer minimaaal een maand wachten voordat je een nieuwe groep vissen toevoegt. Dan denk ik verder wel dat dit een leuk bestandje is!

Verwarming op 22-23 graden is voor deze vissen prima. 's Zomers zal de bak ongetwijfeld veel warmer worden. maar dat geeft niet, het gaat er vooral om dat de bak niet het hele jaar door warm is.


Blauwe neons zou ook nog kunnen, die blijven wat kleiner dan de Tetra en Kardinaal

Deze zal ik juist afraden voor dit bestand, neontetra's, goeramies en de habrosus zijn meer ' subtropisch' en doen het goed bij lagere temperaturen die nodig zijn voor de goeramies. De P. simulans moet echter altijd wel 25 graden celsius of hoger gehouden worden. Neontetra/goeramies en de habrosus kunnen prima vanaf een graad of 21.
 
Ik zal eerst eens beginnen met 8 neons ipv 12. Daarnaast zou ik elke keer minimaaal een maand wachten voordat je een nieuwe groep vissen toevoegt. Dan denk ik verder wel dat dit een leuk bestandje is!

Verwarming op 22-23 graden is voor deze vissen prima. 's Zomers zal de bak ongetwijfeld veel warmer worden. maar dat geeft niet, het gaat er vooral om dat de bak niet het hele jaar door warm is.




Deze zal ik juist afraden voor dit bestand, neontetra's, goeramies en de habrosus zijn meer ' subtropisch' en doen het goed bij lagere temperaturen die nodig zijn voor de goeramies. De P. simulans moet echter altijd wel 25 graden celsius of hoger gehouden worden. Neontetra/goeramies en de habrosus kunnen prima vanaf een graad of 21.
Heel erg bedankt voor deze informatie!!
 
Deze zal ik juist afraden voor dit bestand, neontetra's, goeramies en de habrosus zijn meer ' subtropisch' en doen het goed bij lagere temperaturen die nodig zijn voor de goeramies. De P. simulans moet echter altijd wel 25 graden celsius of hoger gehouden worden. Neontetra/goeramies en de habrosus kunnen prima vanaf een graad of 21.
Dank voor de toelichting, ik was me daar niet van bewust.
 
Terug
Bovenaan