Welke vissen erbij?


Middenlaag: 20à25 kardinaaltetras



Bodem: groepje van 7 corydoras
Houd er rekening mee dat kardinalen relatief warm moeten zitten en dat niet alle corydoras op die temperatuur gehouden kunnen worden.
Naast waterwaardes moet de temperatuur waarop verschillende soorten gehouden moeten worden ook kloppen.


Extra opruimer: klein blijvend L-nummer of enkele ottocinclus
Opruimers bestaan in mijn ogen niet. Ze schijten net zoveel als dat ze "opruimen". Vooral L-nummers kunnen er wat van.
Die zogenaamde opruimers moeten ook gevoerd worden, waardoor ze een extra belasting zijn voor de bak.

Otocinclus zijn leuke visjes die vooral tot zijn recht komen in een grote school, maar ze zijn niet geschikt voor een net opgestart aquarium.
Ze komen bijna altijd in een erbamelijke staat (uitgehongerd) bij de LFS. Ze accepteren soms nooit commercieel voer. Dan moet je bak al lange tijd draaien en goed beplant zijn zodat ze genoeg oppervlaktes hebben waarop ze kunnen grazen. Voorlopig niet aan beginnen. Overweeg het over een maand of 6 nog eens.


In een niet beplante tank, ja ...
Luchtpompje is zelfs in een niet beplante bak niet nodig als er voldoende oppervlakte beweging is. Daarvoor hoeft men geen golfslagbad te creëren.


Want het klinkt allemaal ontzettend moeilijk met die waterwaardes..
Ik zou je aan willen raden het op dit moment bij kraanwater te houden. Maak het je in het begin niet moeilijker dan nodig.
Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over waterwissels. Hoef je niet aan de gang met omgekeerd osmosewater, elzenproppen, turf, co2...

Eerlijk waar, ook zonder al deze middelen kun je een heel leuk aquarium hebben waar je minder zorgen over hebt.
 
Doen al die vissen die ik heb geschreven het ook gewoon prima op kraanwater? Ottocinclus wacht ik nog mee
 
Ik verwarm het aquarium wel gewoon natuurlijk:)
 
Opruimers bestaan in mijn ogen niet
Corys zijn opruimers omdat ze je bodem omwoelen zodat alles netjes in het filter beland. En l nummers die onderhouden het glas een beetje. Als je dan zorgt dat het filter groot genoeg is en schoon genoeg blijft helpen ze de boel schoner te houden dan ze het vies maken denk ik 😄
 
Corys zijn opruimers omdat ze je bodem omwoelen zodat alles netjes in het filter beland. En l nummers die onderhouden het glas een beetje. Als je dan zorgt dat het filter groot genoeg is en schoon genoeg blijft helpen ze de boel schoner te houden dan ze het vies maken denk ik 😄
Hier kan ik me zoals je denk ik wel begrepen hebt totaal niet in vinden. Ze moeten gevoerd worden en zijn daarmee een belasting voor de bak/filter, al komt vuil in het filter terecht. Dat is mooi meegenomen maar in mijn ogen is een filter er niet om rotzooi op te vangen (daar zijn ook voorfilters voor), noch zijn vissen er om de ruiten schoon te houden. Dat het wel zo werkt is mooi meegenomen, maar...
In een goed draaiende bak en zeker met een extern filter, zal je amper vuil op de bodem hebben liggen en zelfs de ruiten zijn tamelijk schoon. Om die als het echt moet schoon te maken, hebben wij onze handjes gekregen :DD

Doen al die vissen die ik heb geschreven het ook gewoon prima op kraanwater? Ottocinclus wacht ik nog mee
Weet je, ik vind dat altijd een moeilijke. Ik ga eens tegen een heilig huisje trappen.

Er wordt altijd geroepen dat bv kardinalen op water van een lagere pH moeten. En daarom zouden guppen er bv niet bij gehouden moeten worden. De mensen die kardinalen op gewoon kraanwater houden zijn er meer dan legio. En die vissen kiepen niet zomaar om. Ze zullen het wellicht beter doen op water met een lagere pH maar ik kan zo direct geen gezondheidseffecten benoemen die ontstaan door het houden van deze vissen op kraanwater.

Is dit ethisch verantwoord? Ik durf het je niet te zeggen, want een regelmatig gehoorde uitspraak is dat stabiliteit van waterwaardes wel eens net zo belangrijk zou kunnen zijn als de waterwaardes zoals ze in hun habitat van oorsprong hebben.

Er zijn soorten die je echt niet op kraanwater moet houden, die zijn dan geen lang leven beschoren.

Ik ben niet thuis in de nannostomus. Ik heb wel bijna altijd Oto's gehad. En van die laatste kan ik je zeggen dat ze het goed doen op kraanwater.

Wil je het correct doen met enkel kraanwater, dan zal je op zoek moeten naar vissen die op een pH van 7 -7,5 gehouden kunnen worden.

Ik weet niet waar je woont? In Nederland is enkel kraanwater voldoende. Mocht je in België wonen dan heb je zeer waarschijnlijk een watervoorbereider nodig die chloor neutraliseert.
 
Ik woon in Nederland, brabant. Veel van de vissen die ik gekozen heb hebben een ph waarde van 6 tot 7 nodig.. zoals guppy’s en apistogrammas is het een ramp als je daarbij gewoon kraanwater gebruikt? Aangezien kraanwater ietsjes hoger is
 
Dat is mooi meegenomen maar in mijn ogen is een filter er niet om rotzooi op te vangen (daar zijn ook voorfilters voor),
Een aquaruim van 20 tot 60l werkt niet met voorfilters natuurlijk. Een intern filtertje die daar in draait heeft jammer genoeg meerdere functies waardoor alles tenkoste van elkaar gaat. Zn intern filtertje is namelijk het voorfilter, en hoofdfilter. Die zijn niet bedoeld om schoon te houden maar om regelmatig schoon te maken zodat ie goed doorloopt.

Een aquarium van 20l is ook niet bedoeld voor hoge belasting en gevoelige bewoners maar voor de nietswetende melkkoeconsument die met eigen verantwoordelijkheid en slechte voorlichting dan maar iets van guppen daarin houd.

Het enige wat aan vissen in zn aquarium past zijn die van plastic. Of je moet er een kweekbakje van maken of ziekenboeg.
Zelfde als mn 60l. Na een jaar zie ik pas echt in hoe klein de bak eigenlijk is. En hoe onderprikkeld zn vis in zn bak raakt.

Er is al weinig waar je een vis mee kan vermaken. Geef hm dan minstens wat ruimte om te ontdekken, om doorheen te zwemmen. Zo kijk ik er nu wel naar.

Kort om, 20l tot 60l is voor de sier met 100 word het pas een beetje leefbaar voor de kleinste soort. In mijn mening. En zo werkt het met filters ook. Die kleine filters zijn simpelweg stromingspompjes die wat vuil opvangen. De bak zelf dient als filter voor het water. Sponsje doet niet veel. Die ruikt bij mij na een maand naar anearobische bacteriën en is verstopt.
 
. Een intern filtertje die daar in draait heeft jammer genoeg meerdere functies waardoor alles tenkoste van elkaar gaat. Zn intern filtertje is namelijk het voorfilter, en hoofdfilter. Die zijn niet bedoeld om schoon te houden maar om regelmatig schoon te maken zodat ie goed doorloopt.

Kort om, 20l tot 60l is voor de sier met 100 word het pas een beetje leefbaar voor de kleinste soort. In mijn mening. En zo werkt het met filters ook. Die kleine filters zijn simpelweg stromingspompjes die wat vuil opvangen. De bak zelf dient als filter voor het wa
Dat is mooi meegenomen maar in mijn ogen is een filter er niet om rotzooi op te vangen (daar zijn ook voorfilters voor),

Ik had het niet of specifieke kleine filtertjes maar denk dat we het toch met elkaar eens zijn. Dat een filter bedoelt is om te filteren en niet om vuil op te slokken en dat dat juist voorkomen zou moeten worden middels een voorfilter, wat inderdaad niet elk filter heeft, en soms moeilijk is om aan een filter toe te voegen.


Je uitstapje naar kleine bakjes en de leefbaarheid snap ik even niet in het kader van dit onderwerp?

Het wel of niet bestaan van 'opruimers', daarover hebben we een andere visie. Het is aan eenieder zich hier zelf een mening over te vormen.

Let's agree to disagree en terug gaan naar het onderwerp van de topic starter gaan.
 
Niet om je op te haasten maar ik zeg het nog wel n keertje zodat je niet naar boven hoeft te scrollen😉Ik woon in Nederland, brabant. Veel van de vissen die ik gekozen heb hebben een ph waarde van 6 tot 7 nodig.. zoals guppy’s en apistogrammas is het een ramp als je daarbij gewoon kraanwater gebruikt? Aangezien kraanwater ietsjes hoger is
 
Nee dat is geen ramp, de marge van dergelijke vissen is gewoon ruimer.
 
Even nog een vraag, werkt waterverbeteraar of is dat gewoon een verkooppraatje?

& ik heb gehoord dat apistogramma erg territoriaal zijn en ben dus eigenlijk opzoek naar een andere mooie opvallende vis.. iemand ideeën?
 
Waterverbeteraar is bij Nederlands water (zelfs meestal in België) een verkooppraatje.

Speciale voorkeur voor een bepaalde waterlaag?
Pauwooggrondel (Tateurndina ocellicauda) is een mooie vis voor op de bodem.

Heb je een deksel? Dan Epiplatys annulatus of Epiplatys dageti bijv.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wil op de grond 7 corydoras doen:)

En ja ik heb een deksel, ik zal de vissen even opzoeken!
 
Ik vind ze ontzettend mooi maar het zijn wel scholenvisjes en als ik er een stuk of 6 moet nemen past dat niet meer in mijn aquarium..
 
Ik vind het toch maar lastig werken eerlijk gezegd..
 
Een betta of een goerami (geen dwerggoerami, die zijn vaak besmet met Iridovirus)?
 
Bettas vind ik mooi inderdaad, maar ze kunnen niet bij alle vissen.. kunnen ze bij die van mij?
 
Een betta of een goerami (geen dwerggoerami, die zijn vaak besmet met Iridovirus)?
Wat heftig dat virus :0 bij mij komen er geen dwerg goeramis in dat is duidelijk! Zelfs andere vissen kunnen er besmet mee raken :(
 
Ik ben niet zo erg bekend met betta's, ik denk het wel, maar er zijn wel mensen op het forum die er meer van weten. @jessicapilon weet misschien wel wat namen van betta-deskundigen.
 
Wat heftig dat virus :0 bij mij komen er geen dwerg goeramis in dat is duidelijk! Zelfs andere vissen kunnen er besmet mee raken :(
Had je daar nog niet eerder van gehoord?
 
Had je daar nog niet eerder van gehoord?
Ja denk het wel maar had het nooit opgezocht. Heb wel eens een pissebed gezien met het virus, paar weken geleden nog. niet aanraken dus 😮 gelukkig niet besmettelijk voor de mens maar ja als het onder je nagel zit ..
 
@Nevaheinis2 Overigens denk ik dat het wel meevalt met dat te vol worden van je bak met epiplatys. Ze zitten in een andere waterlaag, dat oogt rustiger dan nog een vis in de middenlaag erbij.
 
Bettas vind ik mooi inderdaad, maar ze kunnen niet bij alle vissen.. kunnen ze bij die van mij?
Ze kunnen in een 180 liter bak bij cory’s en kardinalen, maar… langvinnige vormen hebben een beperkt uithoudingsvermogen vanwege de vinnen. Ik zou dan in zo’n grote bak een kortvinnige man nemen of een vrouw.

Honinggourami’s behoren niet tot de dwerggourami’s en bij deze vis schijnt het indirovirus vele malen minder voor te komen. Ik heb zelf honinggourami’s en tot nu toe is er nog geen eentje ziek geworden. Het voordeel is dat je ze in een koppel kan houden en dat ze vredelievend zijn.

P.s. Beter geen honinggourami met een betta combineren. Ze leven in dezelfde laag en betta’s zijn… niet zo vreedzaam.
 
Ik denk dat ik er uit ben, (125l) 20 kardinaaltetras, 6 guppy’s (mannetjes), 8 corydoras, en een trio honinggoerami’s. Misschien ook nog een ottocinclus maar dat weet ik nog niet zeker..

En dan houd ik dit allemaal gewoon op kraanwater (om het mezelf niet te moeilijk te maken😉)

Goed?
 
Klinkt goed
Die otto moet je mee wachten tot dat je aquarium tenminste 6 maanden gerijpt heeft.
 
Zeker, daar wacht ik inderdaad nog mee. Hoelang moet ik het aquarium laten voordraaien?
 
En welk voer raad je aan?
 
En ik weet niet of dit een hele rare vraag is maar moet je het voer voor de corydoras naar beneden brengen met een pincet? En heb je speciaal voer nodig?
 
En moet ik een luchtsteen plaatsen?
 
En ik weet niet of dit een hele rare vraag is maar moet je het voer voor de corydoras naar beneden brengen met een pincet? En heb je speciaal voer nodig?
Cory’s eten alles mee wat op de bodem eindigt en daarbij kun je ze dan af en toe een tablet geven. Er zijn twee soorten tabletten: die met alleen groenvoer/algen en die waarin ook eiwit zitten. Voor cory’s zijn de laatste het beste. Die tabletten zinken.
 
En moet ik een luchtsteen plaatsen?
Nee, luchtstenen zijn voor t mooi. Wel moet je zorgen dat je filter uitlaat het oppervlakte breekt voor zuurstof uitwisseling. Oppervlakte breken betekent dat de uitlaat een stukje naar boven blaast zodat er minigolfjes zijn.

Dus een lichtsteen mag wel, maar is niet nodig.
 

Terug
Bovenaan