Wat is er nieuw

Welke vissen kan ik nog meer toevoegen aan mijn aquarium?

nikolatesla

Member
Lid geworden
16 september 2020
Leeftijd
22
Goedemiddag,

Ik heb nu 5 weken een 100cm aquarium (180L), en dit is mijn visbestand nu.
Neon en Kardinaal tetra: 20-25
Sherry Barbeel: 5
Diamant gourami: 1
Dwerg gourami: 1

Ik zou graag nog wat vissen willen toevoegen aan dit bestand, en ik zat de denken aan nog een stuk of 10 Sherry Barbeels.
Weten jullie misschien nog leuke soorten die ik kan toevoegen?

Mijn watertemperatuur is rond de 25 graden en de waterwaardes zijn:
Ph: 7,5
NO2: 0,0 mg/L
NO3: 0 mg/L
KH: 10 DH
GH: 9/10 DH
PO4: 0,0 mg/L

Alvast bedankt!

Die barbelen gaan de tetra's in de weg zitten, geen geschikt plan, watvoor bodembedekking heb je? want dan zou een bodemvis een optie zijn

Oh. Ik heb grind als bodem, helaas kan ik daar dus geen bodemvis in doen.

Oke, ja dan ben je wel een beetje op qua opties want in 100 cm zo'n berg tetra's combineren met een grote groep barbelen is vragen om moeilijkheden omdat ze elkaar in de weg gaan zitten en beide scholen zich dus niet optimaal voelen en stress ervaren, en we weten allemaal dat stress bij vissen de weg opent voor ziektekiemen

Oke, bedankt voor je antwoord!

Ik heb heel veel ideeen! Of het goede ideeen zijn is aan jou 😛
Misschien bodemvissen? Zoals apistogramma cacatuoides of corydoras. Veel corydorassen passen iig bij je waterwaardes:
"Kweek moeilijk/makkelijk" is relatief. Ze zijn allemaal ongeveer even moeilijk of makkelijk en in een gezelschapsbak zal het niet snel vanzelf gebeuren.

Corydorassen:tempphghlengteoverig
trilineatus22-266-7.55 tot 8
6​
kweek moeilijk
habrosus22-266.5-75 tot 8
3,5​
kweek moeilijk
panda20-246-7.48tot 12
4,5​
kweek moeilijk. Zwakke soort?
julii23-267-7,55 tot 8
5​
kweek makkelijkniet te vinden in winkels
schwartzi20-256-7,58 tot 12
6,5​
kweek makkelijk
atropersonatus22-255-6.02 tot 8.5
5​
palateus22-266,5-75 tot 8
7​
kweekt het makkelijkstflexibel qua waterwaardes

Deze vis leeft ook in de onderste laag:
Tateurndina ocellicaudabodem/midden22-266--85--85--8dominant tegen corydoras?

En de voor de hand liggende keuze: maak van je solo goerami's koppels! Wat ik er van weet is dat leuker voor de vissen en waarschijnlijk zullen ze daardoor ook leuker gedrag vertonen. Misschien gaan die zich wel voortplanten?

Persoonlijk zou ik de barbelen eruit halen en 1 van de twee gouramis en er dan, zoals eerder gezegd, een koppel van maken.
Dan heb je een mooie school tetra's en een gourami koppel. Dat zal veel rustiger zijn om naar te kijken.
Eventueel kan je nog japonicas toevoegen, die grote garnalen gaan over het algemeen wel samen.

2 koppels gourami in een meterbakje is geen goed idee.

enkele kleinblijvende L nummers moeten daar wel bij kunnen.

Het is geen afgerond grind.

@Miro Corydorassen kunnen niet op normaal grind toch? Of zijn er wel soorten die wel op normaal grind kunnen?

Goeie vraag, Nikola. Op niet-afgerond grind is het inderdaad niet zo prettig wroeten met hun gevoelige voelsprieten voor corydorassen, zegt men, en dat snap ik wel.
Dwergcichlides willen volgens mij soms ook wel graven en dus zand/fijn afgerond grind.
Maar er zijn misschien ook vissen die niet in de bodem wroeten, maar wel onderin het aquarium wonen. Ik heb alleen zo even geen idee.

Wat ook grappige beestjes zijn, zijn CPO kreeften. Een collega van me heeft ze, en zij is zeer over ze te spreken. Leuk gedrag en planten zich voort. Laten bij haar de vuurgarnalen met rust. Ik weet alleen niet of ze zo'n lange buikspriet van een goerami gaan grijpen.
https://www.aquainfo.nl/artikel/cambarellus-patzcuarensis-oranje-dwergrivierkreeft-cpo-kreeft/

Maar in een 180 L bak wil je misschien iets groters/bijzonderders dan een hoop oranje kreeftjes.

Het is waarschijnlijk wel beter en leuker om idd 1 school te nemen en 1 koppel goerami's (van dezelfde soort). Maar ook zonde om na 5 wkn al vissen weg te gaan doen.
Heb je dit visbestand bij het aquarium gekregen? Of uit andere bakken van jezelf?

@Miro Sorry voor de late reactie,
Ik had zelf ongeveer 15-20 kardinaal en neon tetra's, 5 sherry barbeels en de dwerg en diamant gourami, Ik heb nog bij het aquarium 6 neon tetra's en een algeneter gekregen.
Ik heb inderdaad iets groters dan kreeftjes. Ik wil wel een 50L aquarium aquascapen en daarin die kreeftjes in doen is wel een leuk idee.
Maar nog een stuk of 10 Sherry barbeels is dus geen goed idee? Misschien dan nog rond de 10 neon tetra's erbij zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan