Welke vissen maken het beste mijn bodem schoon?


L

lil-sander

Guest
Hallo,

Welke vissen maken mijn bodem het beste schoon?
ik zit namelijk met het probleem dat ik een lekkere volle bak heb. een hoop planten en ook aardig wat kleinere visjes. mijn planten doen het niet heel goed dus er ligt veel dode zooi op mijn bodem en een dag nadat ik het schoonmaak ligt het er weer. ik heb ook veel plekken waar ik niet makkelijk tussen schoon kan maken. welke vissen kan ik het beste nemen om mijn bodem zo goed mogelijk schoon te maken? het zit nu ook al aardig tussen mijn steentjes en om elke keer alles uit mijn bak te plukken om het goed schoon te maken doe ik liever niet (dat is mijn laatste optie)

alvast bedankt voor jullie adviezen.
gr
sander
 
Vissen die je bodem schoon maken zijn er eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er vissen die voedselresten voor je opruimen, maar ook die vissen poepen (zoals iedere vis) en vissen die poep vreten en vervolgens niet meer poepen zijn er niet.
Afhevelen is dus de boodschap. Zelfs in een dichtbeplant aquarium zoals op onderstaande foto, lukt het

cfqCFw-l0Mm-2GE_g0md9wI3eYuPa_K8.jpeg
 
Zandbodems zijn eigenlijk ideaal het vuil blijft erop liggen en dat hevel je helemaal gemakkelijk weg.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap dat er geen vissen zijn die de zooi opeten en niet weer uitpoepen dat had natuurlijk heel mooi geweest. ik heb er nu zelf voor gekozen om sowieso bodemverwarming te nemen en met de tijd een iets sterkere pomp. garnalen kan ik helaas niet nemen want ik heb kogelvissen en die hebben al een keer mijn garnalen opgegeten. ook ga ik een paar Siamese algen eters kopen die schijnen ook wel een goede taak te verrichten.
 
Welke van de siamese algeneters? Er worden 4 soorten onder die naam verkocht.
 
Ik denk de Gyrinocheilius aymonieri
welke 3 soorten heb je nog meer dan?
 
Je hebt de Crossocheilus oblongus (vroeger Crossocheilus siamensis), de Pseudogastromyzon myersi en dan ook nog de valse Siamese algeneter, Garra taeniata
 
De Gyrinocheilius aymonieri gaan goed samen als jonge dieren. Worden ze volwassen dan maken ze elkaar af zodat er maar 1 over blijft. Alg eten ze nauwelijks.
 

Terug
Bovenaan