Welke vissen of garnalen ?


R

Rita en Rob

Guest
Wij willen ook een groep garnalen in onze bak gaan doen, echter ik heb geen zin in flinke groei van het aantal garnalen. Als er nul, een of twee jonkies overblijven vindt ik het allang goed, dus ik zoek of garnalen die nauwelijks of niet voortplanten in een bak of vissen die de jongen weg eten.

Huidig vis bestand, Neon tetra, Sumatraan, Siamensis, Platy's, Corydora Auneus en Callistus Tetra.

Ik heb al gelezen over de ringbandsnoekje maar of die samengaat met Sumatraan......


Graag advies en alvast bedankt.
 
Dan zou bv Japonica garnalen wel een goede optie zijn voor jullie,die zijn aardig aan de maat dus moet een flinke vis zijn wil dat passen en de kweek gaat alleen in combinatie met brakwater wat dan betekend dat ze geen nageslacht kunnen krijgen in een doorsnee gezelschapsbak.
 
Wat is het formaat van je aquarium dan, je kan namelijk niet ongelimiteerd vis blijven toevoegen.
 
En groot voordeel, ze zijn erg sterk en ze leven ook een stuk langer als de meeste andere garnalen...
Moet je dus wel de grote hebben en niet de kleine...caridina multidentata...

dsc02387.jpg


dsc02371.jpg
 
Yvonne53 zei:
Wat is het formaat van je aquarium dan, je kan namelijk niet ongelimiteerd vis blijven toevoegen.

120x70x50 dus ruim 400 liter kan best wel wat visjes in natuurlijk
 
Marlies S zei:
En groot voordeel, ze zijn erg sterk en ze leven ook een stuk langer als de meeste andere garnalen...
Moet je dus wel de grote hebben en niet de kleine...caridina multidentata...


Ik zie dat je ook een donkere bodem hebt, zie je ook nog een beetje ??
De Latijnse naam is van de grote Japonica ??
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, daar heb ik wat aan !!

Thx
 
Als je gewoon een goedkwekende vorm neemt zoals de vuurgarnaal worden er toch veel jongen door vissen opgegeten, dus het houd zichzelf wel in stand. En stel je hebt er een paar honderd, zul je daar nog niet veel van zien in een grote bak.
Dus ik zou persoonlijk niet voor de japonica kiezen maar voor bijv. de vuurgarnaal.
 
Ik zou ook voor de vuurgarnaal kiezen persoonlijk.
Worden er dan wat opgegeten, maar ze kweken wel heel snel. Maar mag ook wel, garnalen leven niet zo lang.
Japonica's zijn ook wel erg leuk en heel brutaal, maar ook wel duur en planten zich dus niet voort, waardoor je uiteindelijk weer nieuwe moet kopen.
 
idd, dus dat is een stuk duurder. Van vuurgarnalen heb je denk ik langer plezier.
 
En hoeveel van je genoemde soorten vissen zitten erin dan? (aantallen per soort)
 
Geloof mij maar dat vuurgarnalen een plaag gaan worden en een paar honderd vallen idd niet op in een bak van 1.20 alleen zal het ondanks door gesnoep van vissen echt niet bij een paar honderd blijven.

Heb er in m'n vision ooit 25 gedaan maar heb daar echt spijt van,ondertussen al in totaal honderden uitgevangen maar je ziet ze nog overal.

Als ik bv m'n bak open doe om te voeren schieten de bodembewoners weg en tegen de tijd dat ze komen eten wat echt niet heel lang duurt is het grootste gedeelte van het voer al mee in de planten en hout genomen door de garnalen zodat de vissen haast niks meer hebben.

Ik ben echt wel een garnalenfan maar zo is er geen lol aan ;)

Vandaar mijn advies omdat Rita of Rob daar specifiek naar vroeg.
 
In mijn rekord 800 begon ik met aardig wat vuurtjes, maar er werden toch flink wat opgesnoept, had er uiteindelijk niet veel over. Maar ja zo heeft ieder weer z'n eigen ervaringen. Als je slechts 10 japonica's in je bak doet zul je daar waarschijnlijk niks van zien.... dus moet dan wel een hele grote groep zijn.
 
Ok� John, ik zal niet langer twijfelen aan je expertise ;)
 
Haha ok Ineke.

Door welke vissen werden ze dan opgesnoept Renate?
 
Tja dat is een goeie.... eigenlijk nooit echt gezien. Had er kegelvlekken in, kardinaaltjes, cory's. Maar er zaten ook altijd veel in het filter trouwens.... maar toen ik de bak leeg had waren er maar een stuk of 30 garnaaltjes.
 
Wordt dus de grote Japonica, marktplaats staan er niet zoveel. Heeft iemand van het forum ze toevallig in de aanbieding voor een leuke prijs ?
 
In het geval van vuurgarnalen overschot kun je heel kritisch uitsorteren en evt je overschot aanbieden bij een houder van Kogelvissen ?

Beetje sneu maar goed je moet er iets mee, ik kreeg er 60 euro voor 300 stuks 3 jaar terug.

Probleem met vuurgarnalen blijft hun libido
 
Rita en Rob zei:
Wordt dus de grote Japonica, marktplaats staan er niet zoveel. Heeft iemand van het forum ze toevallig in de aanbieding voor een leuke prijs ?

Ik heb recent ook gezocht.. niet gevonden.
Ben ze maar gewoon gaan kopen bij een aquariumhandel..
Ze zijn wel wat aan de prijs maar met goeie verzorging worden ze toch wel een jaar of 5/6.. dus voordat je nieuwe moet aanschaffen ben je wel een tijdje verder.
Verder zijn het qua gedrag erg leuke garnaaltjes vind ik, ook al zijn ze door hun natuurlijk schutkleur niet zo opvallend.. hun actieve en soms wat brutale gedrag maakt ze boeiend.
 
Rita en Rob zei:
Ik zie dat je ook een donkere bodem hebt, zie je ook nog een beetje ??
De Latijnse naam is van de grote Japonica ??

Deze bodem is al een tijdje uit deze bak, nu een zandbodem, maar zie ze nog net zo goed!
best veel beplanting(60 cm. bakje overigens) en schuilplekken, maar van de 10 zie ik er elk moment van de dag altijd wel een stuk of 5-6 scharrelen...ze moesten wel even wennen, maar daarna zijn ze zo brutaal als wat hoor en zie je ze overal...
Ja de latijnse naam is van de grote...de klein plant zich namelijk wel voort...
Ik heb trouwens 10 garnalen in de bak gestopt en nog steeds, na een jaar ofzo, nog steeds 10 garnalen...
Ze zullen niet veel bij particulieren te koop zijn omdat het kweken op Brak water best een lastig karweitje is...
 
Rita en Rob zei:
Wordt dus de grote Japonica, marktplaats staan er niet zoveel. Heeft iemand van het forum ze toevallig in de aanbieding voor een leuke prijs ?

Binnenkort is er weer een beurs in Vianen bv en grote kans dat je ze daar kan krijgen voor een leuke prijs.
 
Snap wel dat ze niet makkelijk te vinden zijn. Zijn moeilijk te kweken he door dat brakke water. Dus zo snel vind je ze helaas niet op marktplaats...
 

Terug
Bovenaan