Wat is er nieuw

Welke vissen toevoegen? (125 liter)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vissenvriendin
  • Startdatum Startdatum
V

Vissenvriendin

Guest
Hoi allemaal!
Ik ben nu mijn Juwel Rio 125 aan het indraaien. Maar ik twijfel nog over de vissen die ik aan mijn bestaande bestand wil toevoegen. Vanuit mijn vorige aquarium komen er mee:
  • 2 sumatranen
  • 1 platy
  • 3 roodneuszalmen
  • 3 stervlekzalmen
  • 3 zebraslakken
Ik had vroeger meer van elke soort, maar die zijn helaas overleden door een schimmel of door ouderdom.
Ik wil graag garnalen in hetzelfde aquarium houden, maar dat is voor de toekomst zolang ik nog sumatranen heb. Ook wil ik geen nieuwe platy's en stervlekzalmen erbij doen. Wel wil ik van de roodneuszalmen een grotere school gaan maken. Ik twijfel nog wat er nog meer bij kan, aangezien het samen moet gaan met mijn huidige vissenbestand en de toekomstige garnalen. Ik vind Rasbora Galaxy een mooie vis. Is een school van deze erbij een optie? Of hebben jullie nog andere ideeën? Misschien mogelijke vissen voor de bovenlaag of de onderlaag van het water?
Ik hoor het graag jullie mening!
🙂

Een Rio125 is niet een heel ruim aquarium voor scholen van meerdere soorten. Het beste is om het bij 1 soort scholenvis te houden waarvan je de groep wat groter maakt, voelen ze zich een stuk prettiger. Wel zou je wat bodembewoners als Corydoras kunnen overwegen (afhankelijk van je bodem) of een L-nummer of iets dergelijks. Voor de bovenlaag kan Nannostomus of een bijlzalm soort. Geen vissen met lange vinnen omdat je Sumatranen hebt en die schijnen nog wel is te willen knabbelen hieraan. Houdt ook rekening dat je de bak niet te vol gooit met vis.

Hier staat nog evt een handvat dat je kunt gebruiken: https://aquaforum.nl/threads/visbestanden-per-bakmaat.52925/ .

Gr
Stefan

Bedankt voor de tips! Ik heb wel kwartsgrind. Hebben L-nummers hier last van?

Corydoras kunnen zowiezo niet op die bodem, en L-nummers afhankelijk of het scherp grind is, iets wat makkelijk te controleren is door het grind over de binnenkant van je onderarm te wrijven (lichtjes) voelt het scherp aan dan kan het niet

Ik zou in elk geval proberen je Platy en je Stervlekzalmen ergens anders te slijten aangezien je zelf al zegt er geen extra aan te willen schaffen. Op deze manier kan je misschien je schooltje Roodneuszalmen wat uitbreiden.

Bedankt voor de tips! Ik heb wel kwartsgrind. Hebben L-nummers hier last van?
Corydoras kunnen zowiezo niet op die bodem
Dat ligt er aan vaak noemen ze kristalkwarts ook kwartsgrind. Ik heb al sinds m'n 13e altijd Cory's gehouden op kristalkwartsgrind (afgerond 1-2mm). Nooit verwondingen en afgesleten baarddraden gehad. Ze grondelen er ook geregeld in en gaan met hun snuit soms diep zitten wroeten. Nou heb ik wel C. aeneus welke een wat grotere soort is, dus weet niet als je een kleinere soort hebt deze er wel moeite mee zou hebben. Nou valt officieel 1-2mm nog net onder zand dacht ik. Ik gebruik overigens die van Dennerle waar ook op de verpakking staat dat dit geschikt is voor bodemvissen. Zal overigens niet ontkennen dat zand de aller beste optie is voor bodembewoners. Dus TS zou inderdaad even zoals Nicolientje zegt moeten nagaan wat voor grind ze precies heeft.

Gr
Stefan

Ik heb even gekeken op de zak en ik heb ook de kristalkwartsgrind van Dennerle die bodemvissen beschermt (als het goed is 🙂 ). Mijn aquarium van 125 liter is best dicht beplant en er zitten stenen in. Welke Corydora's of L-nummers zijn hier geschikt voor en worden ook niet heel groot?

Dag allemaal, mijn gezelschapsbak van 80 cm staat nu bijna vier weken in te draaien. Eind februari wil ik deze gaan bevolken met een groepje Guppy's en een groepje platy's. Als dat goed gaat wil ik daar na een week of vier een schooltje van 15 kardinaaltetra's bij plaatsen. Als bodem heb ik 3-6 mm grind, dus voor gravers niet geschikt. Wat kunnen jullie mij aanraden voor een 'veilig' en 'redelijk gemakkelijk' visbestand. Veel schuil mogelijkheden zijn er nog niet, de plantjes doen hun best! Andere ideeën voor de start zijn natuurlijk ook welkom. Ben reuze benieuwd.

Dag allemaal, mijn gezelschapsbak van 80 cm staat nu bijna vier weken in te draaien. Eind februari wil ik deze gaan bevolken met een groepje Guppy's en een groepje platy's. Als dat goed gaat wil ik daar na een week of vier een schooltje van 15 kardinaaltetra's bij plaatsen. Als bodem heb ik 3-6 mm grind, dus voor gravers niet geschikt. Wat kunnen jullie mij aanraden voor een 'veilig' en 'redelijk gemakkelijk' visbestand. Veel schuil mogelijkheden zijn er nog niet, de plantjes doen hun best! Andere ideeën voor de start zijn natuurlijk ook welkom. Ben reuze benieuwd.
je kan best een eigen topic aanmaken voor je eigen visbestand
laat de guppys en platys voor wat ze zijn, tenzij je enkel deze zou willen
anders beperkt je je tot een kleine groep vissen die er bij kunnen
en ze kweken nogal (heel) vlot

Zou even een eigen topic starten dat maakt het overziichtelijker dan dat je inbreekt in een andermans topic
je kan best een eigen topic aanmaken voor je eigen visbestand
laat de guppys en platys voor wat ze zijn, tenzij je enkel deze zou willen
anders beperkt je je tot een kleine groep vissen die er bij kunnen
en ze kweken nogal (heel) vlot

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan