Welke vissen uit Zuid-Amerika kweken makkelijk?


E

EdwinB

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs 6 Pterophyllum Altum aangeschaft als hoofdbewoners van mijn bak. De bak draait al anderhalf jaar met kleine tetra's, bijlzalmen, etc, met als bij-dieren slakken en garnalen. De garnalen jongen snel en veel, hopelijk gaat er een mooie natuurlijke voedselbron ontstaan voor mijn Altum's. Vroeger had ik naast mijn Z-A cichlidenbak een guppenbakje voor aanwas levend voer, echter een 2e bak wil ik (of beter gezegd, mijn vrouw...) niet meer. Zijn er bij jullie kleinere vissoorten (tetra's e.d.) bekend die in een gezelschapsbak vrij makkelijk kweken om bij mijn Altum's te zetten?
 
Waarom in 's hemelsnaam (levende) vissen? Met diepvries- en droogvoer gaat het toch ook? Of idd artemia?

Dat vindt ik ook en ja in de natuur gebeurt het ook maar ja dan hebben de kleine visjes vaak meer overlevingskans dan in onze bakken. Persoonlijk vindt ik het zielig maar goed daar zal niet iedereen zo over denken.
 
Waarom in 's hemelsnaam (levende) vissen? Met diepvries- en droogvoer gaat het toch ook? Of idd artemia?
Om een paar redenen:
- Natuurlijk gedrag
- Gezond voedsel
- Ik wil sowieso geen jongen die overleven in mijn bak, ongeacht welke soort
- Ik vind een visje van 3mm niet 'zieliger' dan een pekelkreeftje van 3mm

Het is t.o.v. jullie reactie ook meer een verschil van 'gevoel voor het dier' denk ik; ik ben dan ook iemand die graag vist met een hengel en sommige soorten ook op eet als ik ze vang en ben ook voorstander van (bepertke/gereguleerde) jacht op wild. Ik weet dat er ook heel veel mensen zijn die daar anders tegenaan kijken en begrijp dat ook; dat is ook heel pc tegenwoordig. Echter, wel artemia levend voeren en geen jong visje; daar kan ik weinig mee tbh....
 
Het is t.o.v. jullie reactie ook meer een verschil van 'gevoel voor het dier' denk ik; ik ben dan ook iemand die graag vist met een hengel en sommige soorten ook op eet als ik ze vang en ben ook voorstander van (bepertke/gereguleerde) jacht op wild

Ik kijk daar inderdaad anders tegenaan maar ja iedereen mag natuurlijk zn eigen mening en interesses hebben. Hoe je een artemiakweek kan automatiseren dat durf ik je zo niet te zeggen.
 
Zou zeker het goedkoopste kunnen zijn, al hoeft het niet perse het goedkoopste te zijn wat mij betreft. Wat ik niet wil is een extra bak(je), kweekset, etc naast mijn aquarium. Dan wordt dit een lastig verhaal denk ik tenzij ik mijn biologisch filter (400 liter) hiervoor kan gebruiken, maar ben ban dat vangen artemia in zo'n groot filter ook een partijtje ongewenst gedoe op gaat leveren.
 
Edwin,

Ik heb een topic lopen waarin eerst mijn green terror niet wilde eten, hele andere vis, maar ik heb wel z'n eetprobleem opgelost. Gewone ordinaire regenwormen.
Van een collega een bakje aarde gekregen met wat wormen erin, ze leggen eitjes en daar komen met minimaal onderhoud weer kleine wormpjes uit. Nu blijkt dat voor mijn green terror dit proces te lang duurt, hij heeft natuurlijk grotere wormen nodig. Maar voor jouw kleine visjes, ga regenwormen kweken, kost bijna niks, elke vis vindt het lekker, zit vol proteïne en een regenworm kan niemand echt "zielig" vinden toch?

succes

Mark
 
Beetje dure voedselvis en ik twijfel of jongbroed geschikt voer zijn.
Ik had hier de firered longfin ancistrus bij mijn sterbai's zitten en die wisten wel raad met de jonkies van de ancistrus, en gedijden daar erg goed op, de longfins verhuisd want vond het zonde van het geld wat de jonkies anders hadden opgebracht maar babyvisjes van L-nummers kunnen heel goed als voedsel dienen
 
Edwin,

Ik heb een topic lopen waarin eerst mijn green terror niet wilde eten, hele andere vis, maar ik heb wel z'n eetprobleem opgelost. Gewone ordinaire regenwormen.
Van een collega een bakje aarde gekregen met wat wormen erin, ze leggen eitjes en daar komen met minimaal onderhoud weer kleine wormpjes uit. Nu blijkt dat voor mijn green terror dit proces te lang duurt, hij heeft natuurlijk grotere wormen nodig. Maar voor jouw kleine visjes, ga regenwormen kweken, kost bijna niks, elke vis vindt het lekker, zit vol proteïne en een regenworm kan niemand echt "zielig" vinden toch?

succes

Mark
Voor mijn Zonnebaarsjes haalde ik destijds wormen in de hengelsportzaak, maar ook doosjes maden. Vroeger, toen mijn vader zijn grote Zuid-Amerika bak had, ging ik wel met hem mee als hij wormen ging steken. Riek mee, emmertje mee, en banjeren langs weilanden en slootkanten. De oogst ging naar de maanvissen van pa, en die deden het er prima op. Hij hakte ze zelfs fijn voor de kleinere vissen...
 
Om een paar redenen:
- Natuurlijk gedrag
- Gezond voedsel
- Ik wil sowieso geen jongen die overleven in mijn bak, ongeacht welke soort
- Ik vind een visje van 3mm niet 'zieliger' dan een pekelkreeftje van 3mm
Natuurlijk gedrag krijg je ook met artemia of ander levend voedsel en droogvoer is simpelweg gezonder dan welke levende vis dan ook. Als je geen jongen wil die overleven moet je dan ook geen vissen nemen die makkelijk kweken....
 
Edwin,

Ik heb een topic lopen waarin eerst mijn green terror niet wilde eten, hele andere vis, maar ik heb wel z'n eetprobleem opgelost. Gewone ordinaire regenwormen.
Van een collega een bakje aarde gekregen met wat wormen erin, ze leggen eitjes en daar komen met minimaal onderhoud weer kleine wormpjes uit. Nu blijkt dat voor mijn green terror dit proces te lang duurt, hij heeft natuurlijk grotere wormen nodig. Maar voor jouw kleine visjes, ga regenwormen kweken, kost bijna niks, elke vis vindt het lekker, zit vol proteïne en een regenworm kan niemand echt "zielig" vinden toch?

succes

Mark
Dit doe ik al, gebruik de wormen ook om zelf mee te vissen ;)
Tip; zo nu en dan oude koffieprut erbij gooien als voeding voor de wormen.
 
Ik had hier de firered longfin ancistrus bij mijn sterbai's zitten en die wisten wel raad met de jonkies van de ancistrus, en gedijden daar erg goed op, de longfins verhuisd want vond het zonde van het geld wat de jonkies anders hadden opgebracht maar babyvisjes van L-nummers kunnen heel goed als voedsel dienen
Leuke gedachte, ik ga eens zoeken naar een makkelijk te kweken L-nummer (die niet te groot wordt).
 
Natuurlijk gedrag krijg je ook met artemia of ander levend voedsel en droogvoer is simpelweg gezonder dan welke levende vis dan ook. Als je geen jongen wil die overleven moet je dan ook geen vissen nemen die makkelijk kweken....
Jagen op artemia (die de bek bijna in zwemmen) is bij lange na niet hetzelfde als jagen op jonge visjes, daar heb ik ervaring genoeg voor om dat te weten.... ;)
Ik wil ook geen vissen die overleven en opgroeien, maar wel vissen die makkelijk kweken om daarna allemaal(!) opgegeten te worden. ;)
 
Als je een manier weet om dit te 'automatiseren' in mijn bak of bioloog?
Artemia kweken zal zowizo niet lukken.
Je kan wel cysten kopen, deze laten uitkomen en de naupilii geven dmv een doseerpomp. Echter zal dit moeten gebeuren met water met een vrij hoog zoutgehalte (in half zeewater, 15gr zout per liter, overleven naupilii makkelijk 24u)
Dit zal wel een aanslag zijn op de geleidbaarheid van je aquarium.
 
Jagen op artemia (die de bek bijna in zwemmen) is bij lange na niet hetzelfde als jagen op jonge visjes, daar heb ik ervaring genoeg voor om dat te weten.... ;)
Ik wil ook geen vissen die overleven en opgroeien, maar wel vissen die makkelijk kweken om daarna allemaal(!) opgegeten te worden. ;)
Maar opnieuw, levende vissen zijn geen compleet voedsel, zeker niet in een aquarium.
 
Waarom dan want in de natuur zal het menu toch ook veelal uit kleinere vissen bestaan?

Sowieso zijn maanvissen in de natuur geen viseters. Ze eten voornamelijk insecten(larven), micro-organismen en dergelijken. Maar al zouden ze af een toe een visje pakken, zal een wilde vis veel voedzamer zijn dan een pasgeboren baby in een aquarium. Simpelweg omdat die vis zelf ook veel meer binnen heeft gekregen. Daarom moeten mensen met roofvissen vaak vitaminen en dergelijke supplementen toevoegen aan het voer. Daarnaast moet je goed kiezen welke vis er wordt gevoerd omdat sommige soorten de opname van vitamine B1 kunnen verminderen door een hoog gehalte aan thiaminase.

Oftewel: ga niet kl*ten met het dieet van je vis omdat je het leuk vindt om ze te zien jagen ;) Als de maanvissen zich puur met baby visjes moeten voeden zullen ze ondervoed raken, vergroeien en sterven.
 
Maar hoe kom ik dat te weten meastro cycni ?
Het voorbeeld van mijn green terror, hij at niks, tot ik bij toeval ontdekte dat regenworm z’n dingetje was.
Ik ben al blij dat de arme knul überhaupt eindelijk eet. Lijkt mij best plausibel dat aquarium vissen eten wat ze gewend zjjn te krijgen vanaf het begin. Zelfs als wij vinden dat er iets anders in moet dat gezonder voor ze is , maak dat ze maar eens wijs !
Moeilijk moeijlijk moeilijk allemaal.

Truste mensen
 
Leuke gedachte, ik ga eens zoeken naar een makkelijk te kweken L-nummer (die niet te groot wordt).
Een koppeltje Ancistrus cf cirrhosus in je bak zetten met een paar legholen. Als het goed is kweken die als konijnen. Als ze de jongen lusten heb jij mazzel, want anders zit je met een grote hoeveelheid jongen die je kwijt moet zien te raken :) . Is het vrouwtje daarentegen erg territoriaal, dan kan het zijn dat de man het loodje legt.
Mijn vader had indertijd ook Platys en Zwaarddragers in de bak, waarvan de Maanvissen de jongen opaten. Maar uiteraard was dit niet het hoofdvoedsel van zijn Maanvissen, die kregen ook vlokvoer (tetramin kocht hij altijd) tubifex, rode muggenlarven, af en toe regenwormen, en af en toe watervlooien uit de sloot. Maar dat was in de jaren 60, 70 en begin jaren '80, met de toen beschikbare middelen. Mijn pa was zeevarende, dus die Maanvissen kregen dat voer alleen tijdens de drie maanden, of maand dat hij met verlof was. Daarna kregen ze weer 1, 4 of zelfs 6 maanden achtereen uitsluitend vlokvoer van mijn moeder en later uit de voerautomaat. Ze deden het er in ieder geval goed op, er was er een die zo groot was als de hand van mijn vader.
 
Laatst bewerkt:
Toch raar dat van vissen die hooguit enkele tientallen jongen per maand produceren wordt gezegt dat ze kweken gelijk de konijnen terwijl maanvissen bvb wel elke 10-14 dagen honderden eitjes af kunnen leggen.
 
Lijkt mij best plausibel dat aquarium vissen eten wat ze gewend zjjn te krijgen vanaf het begin. Zelfs als wij vinden dat er iets anders in moet dat gezonder voor ze is , maak dat ze maar eens wijs !
Moeilijk moeijlijk moeilijk allemaal.

Truste mensen
Dan moet je ze niet gewend laten raken aan ongezond voer, moet bij maanvissen geen groot probleem zijn. Bovendien heeft jouw probleem niks te maken met TS, jouw vis weigert ander voer te eten, TS weigert ander voer te geven ;))
 
Toch raar dat van vissen die hooguit enkele tientallen jongen per maand produceren wordt gezegt dat ze kweken gelijk de konijnen terwijl maanvissen bvb wel elke 10-14 dagen honderden eitjes af kunnen leggen.
Misschien omdat die Ancistrussen hun eigen jongen niet opeten( hier op het forum herinner ik me een sluierstaartenbak vol met jonge ancistrussen), terwijl de Maanvissen bij ons thuis meteen hun eigen eitjes consumeerden, dus die kregen niet eens de kans om uit te komen. Mijn pa was de Maanvissen uiteindelijk helemaal zat, want ze joegen op alles wat er in de bak kwam. Toen ze allemaal dood waren heeft hij daarna nooit meer Maanvissen genomen.
 
Een koppeltje Ancistrus cf cirrhosus in je bak zetten met een paar legholen. Als het goed is kweken die als konijnen. Als ze de jongen lusten heb jij mazzel, want anders zit je met een grote hoeveelheid jongen die je kwijt moet zien te raken :) . Is het vrouwtje daarentegen erg territoriaal, dan kan het zijn dat de man het loodje legt.
Mijn vader had indertijd ook Platys en Zwaarddragers in de bak, waarvan de Maanvissen de jongen opaten. Maar uiteraard was dit niet het hoofdvoedsel van zijn Maanvissen, die kregen ook vlokvoer (tetramin kocht hij altijd) tubifex, rode muggenlarven, af en toe regenwormen, en af en toe watervlooien uit de sloot. Maar dat was in de jaren 60, 70 en begin jaren '80, met de toen beschikbare middelen. Mijn pa was zeevarende, dus die Maanvissen kregen dat voer alleen tijdens de drie maanden, of maand dat hij met verlof was. Daarna kregen ze weer 1, 4 of zelfs 6 maanden achtereen uitsluitend vlokvoer van mijn moeder en later uit de voerautomaat. Ze deden het er in ieder geval goed op, er was er een die zo groot was als de hand van mijn vader.
Geen goed advies, eigenlijk een heel slecht advies, ancistrussen kunnen slecht tegen hoge temperaturen

*Edit: en ze zullen niet kweken bij zulke hoge temperaturen, ancistrus kweekt bij 24 graden
 
Dan moet je ze niet gewend laten raken aan ongezond voer, moet bij maanvissen geen groot probleem zijn. Bovendien heeft jouw probleem niks te maken met TS, jouw vis weigert ander voer te eten, TS weigert ander voer te geven ;))

Je hebt gelijk MaestroCugni, maar de discussie ging hier meer dan één kant op, van "zielig vinden" tot "voedingswaarde". In die zin heeft mijn GT topic een beetje te maken met wat je zegt. Eens, als je start met een jonkie, moet je zo gezond mogelijk voedsel voor hem kopen. Maar dáár was ik helaaste laat voor, hij is een tweedehansje.
Nu heb ik per ongeluk de regenworm ontdekt, succes. Maar jij zegt, denk ik terecht, dat droogvoer door de fabriek zo compleet mogelijk samengesteld, gewoon het beste is.

Dat zou betekenen dat mijn GT op alleen regenwormen, uiteindelijk, zich niet optimaal voelt en wellicht te vroeg strerft. Niet fijn.

Maar misschien moeten we dit soort gesprekken in een ander topic voeren : "wat te doen als je een slecht opgevoedde vis adopteert:LOL:"
 
Je hebt maanvissen zitten... betere kweek machines kan je bijna niet hebben.
Als dat zo is, dan is dat goed nieuws en goed om te weten. Of mijn soort maanvissen ook echt makkelijk kweekt betwijfel ik echter, maar het zou wel mooi zijn ;)
 
Sowieso zijn maanvissen in de natuur geen viseters. Ze eten voornamelijk insecten(larven), micro-organismen en dergelijken. Maar al zouden ze af een toe een visje pakken, zal een wilde vis veel voedzamer zijn dan een pasgeboren baby in een aquarium. Simpelweg omdat die vis zelf ook veel meer binnen heeft gekregen. Daarom moeten mensen met roofvissen vaak vitaminen en dergelijke supplementen toevoegen aan het voer. Daarnaast moet je goed kiezen welke vis er wordt gevoerd omdat sommige soorten de opname van vitamine B1 kunnen verminderen door een hoog gehalte aan thiaminase.

Oftewel: ga niet kl*ten met het dieet van je vis omdat je het leuk vindt om ze te zien jagen ;) Als de maanvissen zich puur met baby visjes moeten voeden zullen ze ondervoed raken, vergroeien en sterven.
Top, dank voor je info. Ik heb ook nergens gezegd dat het menu alleen uit jonge vis moet bestaan hoor, het is een toevoeging op het menu. Ik heb al kwekende garnalen in de bak, gebruik ongeveer 8 verschillende soorten droogvoer en 5 soorten diepvries. Lijkt mij wel ok zo bij elkaar toch....? ;)
Ow, en ik geeft geen rode mug en tubifex just to be clear.
 

Terug
Bovenaan