welke vissen zijn dit??


D

dwinda

Guest
mijn man en ik hebben een bestaand aquarium over genomen.
helaas kon de vorige bezitter niet de precieze namen van het vissenbestand noemen.
hierdoor zelf aan de slag geweest.
van de 16 soorten 14 gevonden maar helaas deze 2 kan ik niet identificeren.
over het algemeen is het een zuid amerikaans gezelschap. dus zelf zoek ik ook in die richting. (kan natuurlijk zijn dat dit buitenstaanders zijn en niet uit die omgeving komen)

graag jullie hulp.

ik ben er van bewust dat het niet al te duidelijke foto's zijn. een aantal zijn genomen toen het water ook nog erg troebel was ivm de verhuizing.
ik zal proberen spoedig duidelijkere foto's te maken.


118611dwinda_0_82_20150831_210424.jpg


489579dwinda_0_82_20150901_205009.jpg





en de 2e vis. het gaat om de donkere.

483184dwinda_0_82_img20150901wa0001.jpg
 
Is de bovenste geen Botia histrionica? De tweede lijkt een Hoplosternum, ik weet niet zeker welke. Thoratacum?
 
Foto 1 en 2 lijkt me de Botia lohachata

Foto 3 lijkt me de Hoplosternum thoracatum
 
Een volwassen Botia lohachata en een Hoplosternum soort. Deze laatsten worden veel gegeten in Suriname.
 
Botia zei:
Een volwassen Botia lohachata en een Hoplosternum soort. Deze laatsten worden veel gegeten in Suriname.
In dat geval is het de Littorale.
 
zo inderdaad heel goed kunnen als ik de foto's en info op internet vergelijk met hun gedrag en uiterlijk komt er wel heel veel overheen.
 
thanx nu weet ik tenminste ons gehele visbestand waar die uit bestaat. niks vervelender dan 2 vissen niet kunnen identificeren
 
Hoplosternum thoracatum
Kwikwi meerval
 
Thoracum en Kwie kwie zijn verschillende vissen. In Suriname refereren ze dan naar de Littorale. Maar ik denk wel dat je gelijk hebt dat het de Thoracatum is
 
peterdenhaag53 zei:
Ook hier staat deze vis ook bekend als kwi kwi. Lees de pagina maar door.

pagina hobbykwekers...

Dat is raar, ik weet dan niet hoe het zit. Het enige dat ik zeker weet is dat als je een Surinamer een Thoracatum voorhoud ze zeggen dat dat geen Kwie kwie/Kwi Kwi, die spelling schijnt overigens beiden te kunnen. Of dat dan met een andere regio te maken heeft of dat hier de boel in de war gegooid wordt weet ik niet.
 
Gewoon weer eens de zoveelste onduidelijkheid qua naamgeving Dennis ;)
 
Geloof me mensen....we vangen deze vissen bijna elk weekend met de hengel....en ze zijn erg lekker....kwie kwie.
 
Zap zei:
Geloof me mensen....we vangen deze vissen bijna elk weekend met de hengel....en ze zijn erg lekker....kwie kwie.

Doe me maar een pondje dan :D ;)
 
Hahaha, ze zijn echt erg lekker...lekker in masala
 
Zap zei:
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/zap20150829kwiekwie2.jpg

Deze zwemmen in mijn bak
Dat is er eentje ja, zover ik weet :D
 
Volgens mijn vrouw moet je op de schubben zuigen. :stars:
 
Ik neem liever een haring, zonder hoofd :D
 
Maar dat is toch wel grappig, wij eten hier vissen die in NL in het aquarium zwemmen. Cichliden, meervallen, silver dollar, zilvertetra, guppy's en in het binnenland zelfs discus en maanvis.........
 
Inderdaad wel leuk ja, is er ook een kookboek over :D
 
Maar je hebt in feite 3 soorten kwie kwie (of kwi kwi):
1. Callichthys Callichthys - plathoofd kwie kwie
2. Hoplosternum littorale - hoog hoofd kwie kwie
3. Hoplosternum thoracatum - Katrina Kwie Kwie

Het grote veschil tussen 2 en 3 is dat 3 lichtgrijs is tot bijna wit met zwart/bruine/donker grijze vlekken.

De op de foto getoonde kwie kwie is te donker voor een Thoracatum.
De littorale kan overigens wel wat van kleur veranderen... op zoek naar voedsel zijn ze overwegend donkergrijs/zwart ook als ze soortgenoten tegenkomen...meer in ruste of gewoon wat rondzwemmend kunnen ze wat lichter van kleur worden (grijs) met wel of geen donkere vlekken zoals hier op de foto.
 
Zap zei:
Maar je hebt in feite 3 soorten kwie kwie (of kwi kwi):
1. Callichthys Callichthys - plathoofd kwie kwie
2. Hoplosternum littorale - hoog hoofd kwie kwie
3. Hoplosternum thoracatum - Katrina Kwie Kwie

Het grote veschil tussen 2 en 3 is dat 3 lichtgrijs is tot bijna wit met zwart/bruine/donker grijze vlekken.

De op de foto getoonde kwie kwie is te donker voor een Thoracatum.
De littorale kan overigens wel wat van kleur veranderen... op zoek naar voedsel zijn ze overwegend donkergrijs/zwart ook als ze soortgenoten tegenkomen...meer in ruste of gewoon wat rondzwemmend kunnen ze wat lichter van kleur worden (grijs) met wel of geen donkere vlekken zoals hier op de foto.

Is dat soms regio gerelateerd? Volgens mijn vrouw is de Kwie kwie alleen dus de Littorale. Zal het is aan mijn schoonouders vragen wat zij dan eten.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er zelf nog nooit eentje in het wild gezien, alle 3 niet.
 
Het ligt allemaal iets genuanceerder: in feite wordt elke meerval, ook corydoras-soorten, kwie kwie genoemd.
Maar als men het heeft over kwie kwie of hassar dan wordt de littorsle bedoeld.

Dan heb je nog de "Platte ede" kwie kwie: Callichthys Callichthys de een vindt dit de delicatesse de ander vindt t niks en wil gewoon de "normale" kwie kwie.

De Katrina wordt niet zoveel gevangen meer richting Frans Guyana.

In de volksmond is de kwie kwie of hassar de Hoplosternum littorale. Dus ja je vrouw heeft gelijk maar elke surinamer die bij mij thuis komt noemt alle meervallen in mijn bak (Littorale, Pleco, Corydoras) kwie kwie. De een mini kwie kwie de nader platte kwie kwie etc etc....
 
Ik zal mijn database weer aanpassen, voor de juiste benaming gebruik ik vaak deze site:

Catalog of fishes: http://researcharchive.calacademy.org/r ... atmain.asp

Daar is onderstaande info te vinden. Er zijn dus blijkbaar 2 Hoplosternum toracatum, de cayennae en de surinamensis. De laatste is een synoniem voor de Megalechis thoracata, de eerste een synoniem voor de Hoplosternum littorale. Planetcatfish maakt er dan weer voor beide Megalechis van....om het eenvoudig te houden. De kwikwi zal de surinamensis zijn....dus Megalechis thoracata




cayennae, Hoplosternum thoracatum Hoedeman [J. J.] 1961:130 [Bulletin of Aquatic Biology v. 2 (no. 23); ref. 11969] Cayenne Island, French Guiana. Holotype: ZMA 102238a. Paratypes: ZMA 102238b (3). Type catalog: Nijssen et al. 1982:54 [ref. 19236], Ferraris 2007:128 [ref. 29155]. �Synonym of Hoplosternum thoracatum (Valenciennes 1840), but a valid subspecies as described -- (Burgess 1989:364 [ref. 12860]). �Synonym of Hoplosternum littorale (Hancock 1828) -- (Reis 1997:303 [ref. 22747], Reis in Reis et al. 2003:305 [ref. 27061], Ferraris 2007:128 [ref. 29155]). Current status: Synonym of Hoplosternum littorale (Hancock 1828). Callichthyidae: Callichthyinae. Habitat: freshwater.

surinamensis, Hoplosternum thoracatum Hoedeman [J. J.] 1952:5 [Beaufortia v. 1 (no. 12); ref. 12773] Suriname. Holotype: ZMA 100292. Paratypes: ZMA 100293 (2), 100295 (2), 100297-98 (1, 1), 100299 (orig. 6, now 5), 100300-01 (1, 1). Type catalog: Nijssen et al. 1982:54 [ref. 19236]. �Synonym of Hoplosternum thoracatum (Valenciennes 1840), but a valid subspecies as described -- (Burgess 1989:364 [ref. 12860]). �Synonym of Megalechis personata (Ranzani 1841) -- (Reis 1997:313 [ref. 22747], Reis in Reis et al. 2003:305 [ref. 27061]). �Synonym of Megalechis thoracata (Valenciennes 1840) -- (Reis et al. 2005:678 [ref. 28320]). Current status: Synonym of Megalechis thoracata (Valenciennes 1840). Callichthyidae: Callichthyinae. Habitat: freshwater.
 
Daar wordt je toch helemaal kwiereliet van. :D
 
Zap zei:
Het ligt allemaal iets genuanceerder: in feite wordt elke meerval, ook corydoras-soorten, kwie kwie genoemd.
Maar als men het heeft over kwie kwie of hassar dan wordt de littorsle bedoeld.

Dan heb je nog de "Platte ede" kwie kwie: Callichthys Callichthys de een vindt dit de delicatesse de ander vindt t niks en wil gewoon de "normale" kwie kwie.

De Katrina wordt niet zoveel gevangen meer richting Frans Guyana.

In de volksmond is de kwie kwie of hassar de Hoplosternum littorale. Dus ja je vrouw heeft gelijk maar elke surinamer die bij mij thuis komt noemt alle meervallen in mijn bak (Littorale, Pleco, Corydoras) kwie kwie. De een mini kwie kwie de nader platte kwie kwie etc etc....

Dus als je het dus kort door bocht stelt zou een Surinamer met een klein beetje verstand van vissen de Littorale Kwi Kwi noemen en de gemiddelde alle meervallen Kwi Kwi :deal:
In elke geval heb ik weer wat geleerd :thumbs:

Bertus zei:
Daar wordt je toch helemaal kwiereliet van. :D
Ja nogal he :D
 
haha heerlijk wat een vraag als spraakstof opleverd.
nou deze gaat echt niet gegeten worden.
 

Terug
Bovenaan