Wat is er nieuw

Welke vissen?

Debbie

New member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi allemaal,

Vanochtend voor het eerst iets geplaatst bij voorstellen. Ik ben nog erg nieuw en heb de afgelopen 5 weken nogal wat meegemaakt. Ik ben onbezonnen begonnen met het houden van vissen. Je kunt het hele verhaal daar teruglezen.

Volgens mij heb ik de fouten (verkeerd ingelicht) hersteld en mijn bak gaat goed.

Mijn visbestand nu is:

3 platys -> 2 vrouw en 1 man
2 Guppen (Poecilia reticulata) -> mannelijk
5 Endlers guppen -> mannelijk
Garnalen, blue dreams en Gele
1 Helena slak

Op het moment heb ik 10 baby platys (nog erg klein) en mijn idee is om deze groot te laten worden tot ik het geslacht kan zien, dan wil ik daar 3 mannetjes van bij mijn huidige man houden, voor alle vrouwen heb ik al een nieuw thuis. Mijn bak is dan volledig mannelijk.

Ik had er graag een scholenvisje bij gehad en wilde specifiek voor de blauwe neon - Paracheirodon simulans gaan. Echter werd mij dit in de voorstel topic afgeraden, echt super jammer want ik vind ze erg mooi.

Wat kan ik er dan bijzetten?

Ook nog een vraagje over de verlichting (ik weet niet of dat mag en anders doe ik het in een apart topic bij verlichting)
Ik heb nu de standaard juwel NovoLux 60 erin zitten en die staat aan van 13 tot 21. Ik zou daar graag de superfish Retro Led color bij zetten van 20:00 tot 22:00 is dit aan te raden of juist niet, ik vind het paarse licht erg mooi zo voor 2 uurtjes in de avond namelijk maar als dat niet goed is voor de vissen dan uiteraard niet.

Verder heb ik de vallisneria, waterpest en javamos. Bij de volgende waterwissel voeg ik er de Limnophila sessiliflora en Cryptocoryne parva bij. Deze vervangen mijn nep plantjes die erin staan.

Groetjes Debbie

Hier nog even een foto van de bak. Alle nepplantjes gaan er uiteindelijk uit (behalve de grote paarse)

Bijlagen

• 20260531_133950(2).jpg
    20260531_133950(2).jpg
    342.7 KB · Weergaven: 13
Op zich is het niet slecht om tetra's erbij te zetten, maar meerderen van ons hebben ervaren dat meer soorten scholenvisjes niet betekent dat het een mooiere bak is. Hetzelfde geldt voor de plastic planten. Als jij het mooi vindt, moet je het gewoon doen. Zie wel mijn opmerking bij het andere topic over waterkwaliteit.
Verder worden de 'moderne' guppen meestal niet ouder dan 1 a 2 jaar, (inteelt enzo). Dus je kunt kijken hoe je visbestand zich ontwikkelt.

@Lysia Oke helder, ik heb gereageerd in het andere topic ook. Mijn waterwissel doe ik wekelijks 20%. De waarde is al die tijd stabiel en hetzelfde (ook in de kleine bak was hij goed)

Ik denk dat ik het gewoon een volledig mannelijke guppen bak houd dan voor nu en de uiteindelijke 4 mannelijke platy's. Ik doe er dan een paar guppen bij zeg maar.

Stel ik zou in de toekomst toch voor een scholenvisje willen gaan bij de gup en platy welk soort neem ik dan het beste? De simulans lijkt me uiteindelijk het mooist maar ik denk het minst geschikt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan