Welke vliesfilter voor 1000 liter aquarium? Theiling, Clarisea, Deltec, Bubble magus...ervaringen?


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Denk eraan om bij het nieuwe te bouwen aquarium, het grofvuil afzonderlijk uit te filteren zodat de rest van de bioloog niet te erg belast wordt. Normaal zou er een wervelbed en een groot vak met biohome/siporax voorzien worden als volgende stap na het vliesfilter. Goed idee of geeft het weinig voordelen tov. de oude vertrouwde filterwatten/japanse matten combi?Heb er totaal geen ervaring mee, noch zicht op.

ClariSea-SK5000-dimensions-1.png_May-13-2018-815pm.png
theiling_rollermat.jpg
 
Ik heb een theiling.
Kan je zeggen dat m’n water nog nooit zo helder is geweest en dat ik bijna 2x zoveel kan voeren zonder noemenswaardige stijging in No3 en PO4.

Wel heb ik de vlotterbeugel aangepast zodat de vlotter hoger hangt in de hoop meer efficiëntie te hebben van het vlies
 
Kan je zeggen dat m’n water nog nooit zo helder is geweest en dat ik bijna 2x zoveel kan voeren zonder noemenswaardige stijging in No3 en PO4.

Kijk...dat zijn dus de dingen die je wil horen... ;)
 
Ik heb een theiling.
Kan je zeggen dat m’n water nog nooit zo helder is geweest en dat ik bijna 2x zoveel kan voeren zonder noemenswaardige stijging in No3 en PO4.

Wel heb ik de vlotterbeugel aangepast zodat de vlotter hoger hangt in de hoop meer efficiëntie te hebben van het vlies
Maar was het ook nodig dat je twee keer zo veel moest voeren? M.a.w. kregen je dieren voorheen onvoldoende voedsel?
 
Maar was het ook nodig dat je twee keer zo veel moest voeren? M.a.w. kregen je dieren voorheen onvoldoende voedsel?
Was om voedsel tekort uit te sluiten bij de sterfte van een aantal altispinosa
 
Ok...het wordt een Theiling, wel niet de XC, beetje overkill en is veel te hoog om in een normale onderkast te passen. Donderdag ga ik er één ophalen.
 
Doe je goed, wel zo hoog als mogelijk zetten in je bioloog om een zo hoog mogelijke efficientie te halen
 
Leg dat even uit aub.
 
Hoe hoger de theiling staat hoe meer waterdruk je hebt om het water+vuil tegen het vlies te drukken.
Hoe minder druk je hebt hoe sneller de rol doordraait
 
(y)
 
Is die 3500liter doorstroom trouwens echt, echt een maximum?
 
Is die 3500liter doorstroom trouwens echt, echt een maximum?
Eerder 2000L/U
Maar die 3500 is echt maximaal in mijn ervaring.
Dat red je enkel fatsoenlijk door de vlotter te verhogen en de nood overloop iets omhoog te laten lopen met een knietje oid
Anders blijft dat kreng vlies oprollen
 
Ai, dus wordt de toevoerleiding best opgedeeld met een kraan zodat niet alles door de vliesfilter gaat.
 
Ik heb dat niet gedaan, ik heb gewoon m’n pompen iets terug gehaald en de bovenstaande aanpassingen gedaan en dat geeft voor mij voldoende resultaat
 
Die van deltec zien er ook wel erg gelikt uit. Ik zit me ook in te lezen om er eentje aan te schaffen. Ben alleen nog beetje aan het bekijken of ik hem aansluit op de overloop of dat ik er een aparte pomp voor neem.
 
Als je zo'n Theiling aansluit op je afvoer, zorgt dit toch ook voor extra schommeling van het niveau in je overloopkamer van het aquarium, of niet?
 
Als je zo'n Theiling aansluit op je afvoer, zorgt dit toch ook voor extra schommeling van het niveau in je overloopkamer van het aquarium, of niet?
Nee
Althans niet dat ik heb kunnen merken
 

Terug
Bovenaan