Wat is er nieuw

Welke voeding missen deze plantjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bartholomeus
  • Startdatum Startdatum
B

Bartholomeus

Guest
Hoi ik probeer uit te vogelen wat er mis gaat met de volgende plantjes:

Hygroyza aristata, Cyperus helferi & Rotala rotundifolia
1597316435456.png
1597316455255.png
1597316494482.png
1597316591506.png

In eerste instantie denk ik aan CO2, want dat voeg ik niet toe. Enkel soms ter ondersteuning vloeibaar als ik merk dat de PH stijgt en dus CO2 daalt (bij gelijkblijvende KH).
Maar wat ik heb gelezen is de CO2 behoefte van de Rotala niet zo hoog, maar die vertoont in mijn ogen dezelfde vergeling / aftsterven van blad als die andere twee.

Ik had gehoopt dat de experts hier in 1 ogenblik kunnen zien van oooh dat is het tekort, omdat 3 verschillende plantjes (bijna) hetzelfde vertonen.
Maar alle tips zijn welkom 🙂

Voor het gemak heb ik mijn checklist plantengroei toegevoegd.

Checklist plantengroei
1597317714899.png

Weet je zo de waterwaarden en wat voeg je verder toe? Hoelang staan ze al in je bak?
Vloeibare co2 die je noemt is geen echte co2 en heeft geen invloed op de ph of kh en zal ook amper iets toevoegen aan co2. Dit gebruikt men in de regel meer om algen te bestrijden.

Btw, ik zie net de laatste foto met info over de verlichting en klopt het dat je 4 buizen hebt van 13W?? Of begrijp ik het verkeerd ?

Hoi John,

Klopt 4x13w

1597319869831.png
1597319888795.png

Dat is erg weinig en zover ik zie is dat per buis dik 880 lumen dus 4 is dan zo n 3500 Lumen. Dan zit je per liter op 10 lumen als ik het goed heb en dat is erg weinig.

Ik heb diverse 60cm bakjes gehad met de oude T8 met 15W en die zijn zo n 1000 lumen zie ik dus dan ga je al richting de 20 lumen per liter met zo n bakje.
Ik ga denken dat je te weinig licht hebt maar wacht even andere leden hun mening af.

Daar moet ik bij zeggen dat ik dus maar 2 van de 4 (TL's zijn apart te schakelen) aan heb, omdat ik vind dat er een partij licht afkomt.
Ben benieuwd 🙂

(Even van John z'n research voor de lamp uit gegaan - Als je een ander type lamp hebt bijvoorbeeld een HO versie dan zullen de zaken wellicht veranderen!)
5,8 lumen per liter water en ook nog eens maar 5,5 uur per dag aan? Ik denk ook lichtgebrek inderdaad.

Mijn advies, zet alle 4 de lampen aan voor 8 a 9 uur per dag. Dat moet net genoeg zijn voor een lowtech bakje.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen,

De cryptocorine's doen het 'goed' op deze verlichting, maar hard groeien ze niet (maar hoeft voor mij ook niet).

Is het verstandig om de licht intensiteit ineens te verhogen of gestaag gelet op alg?
Want van 5.5 uur 50% TL naar 8 uur 100% TL is meer als een verdubbeling.

Met mij weet je het inderdaad maar nooit maar ik heb de info hier vandaan 😉

Het zal dicht bij de waarheid zijn 🙂

Voor we verder advies geven is het denk ik handig om de exacte type lamp even op te zoeken. Er zit namelijk behoorlijk wat verschil tussen een HO (High Output) T5 balk speciaal voor aquaria en een hornbach keukenbalkje van 3,95 😉

Ik heb die proberen op te zoeken een tijd terug, echter niet kunnen vinden.

Het zijn de originele lampen van de Orient 340.
1597331114800.png

In het instructie 'boekje staat niets over HO (High Output), enkel dat 4x AA13W-WT5 zijn meegeleverd.

Staat er niets in het boekje of op de buis over de hoeveelheid Lumen?

Helaas niets hierover in het boekje of de buis zelf.
Alleen wat ik vermeld heb en dat advies is om niet langer als 14-18 uur de lampen aan te laten.
En op de buis dat het een 14000K TL is.

Eens kijken of ik het kan achterhalen bij de fabrikant via een mailtje. Hun website geeft ook weinig eigenlijk geen info.

Ik zou zeggen een magnesium tekort. Lees je maar daar eens in.

Ik gok toch op calcium :zwaai:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoveel Kelvin had ik nog niet eens op mn vorige zeewaterbak.

Idd, komt erg veel wit licht vanaf :cooll: het water is iets gekleurd door de turf en het hout, dat dempt het een beetje.

Wat voor soort bodem heb je; hoe is ie opgebouwd?

Heb een filterzand bodem en wat bedoel je met opbouw?
Wellicht is dit het antwoord: De bodem is 7cm waar de planten zijn geplaatst met wat kleibolletjes.

Nee laten we het nog eens op licht, of de klassieker, co2 gooien... :juggle:

Ik kan zo niks vinden over deze bak en de verlichting dus mss kan er een foto worden gepost met de verlichting zoals die normaal brand.

Heb bericht gehad van de fabrikant (linkje naar hun website) , die konden me melden niet het aantal lumen melden maar dat het standaard T5 TL's zijn die bij de lokale markt gehaald kunnen worden.

Dus de info die je hebt gedeeld John ligt dicht bij het wat het zal moeten zijn verwacht ik.

Hier de TL's in werking.
1597386527274.png

Tja uitgaande van hun info zal dat dan niet zoveel uitmaken denk ik en dan heb je erg weinig licht hoor en ik zou de duur verlengen en ook alle 4 buizen aan doen.
Heb je een foto van de bak waarbij 2 buizen branden en een waarbij ze alle 4 branden?

Zo gepiept :c

1597390448038.png

Ik denk dat het een goede voorlopige conclusie is dat er te weinig licht is. Zeker inderdaad met 50% capaciteit op 5.5 uur.
Doel voor dit aquarium was om 10 lumen / L te halen. Nooit verwacht dat het nog zoveel licht zou zijn.

Is het dan verstandig de verlichting langzaam op te bouwen ivm alg?
Dan denk ik aan eerst alle TL's aan op 5.5 uur, dat is al een verdubbeling.
En dan wekelijks uitbreiden van een half uur tot er een mooi evenwicht ontstaat.

Als je voldoende voeding in het water hebt dan zal dat niet zoveel uitmaken hoor denk ik. Als een lichttekort de oorzaak is dan zou ik dat zsm ophogen. Ik zou om de dag een uur extra doen maar goed dat is hoe ik het zie.

Dan ga ik het gewoon proberen, waarschijnlijk is CO2 wat bepalend gaat zijn.
Zodra er algjes komen, dan schroef ik de uren langzaam weer terug.

Bedankt voor de verlichtende berichten 😊 👍

Alle voeding is belangrijk dus ook nitraat, fosfaat en sporen.

Zo gepiept :c

Bekijk bijlage 305441

Ik denk dat het een goede voorlopige conclusie is dat er te weinig licht is. Zeker inderdaad met 50% capaciteit op 5.5 uur.
Doel voor dit aquarium was om 10 lumen / L te halen. Nooit verwacht dat het nog zoveel licht zou zijn.

Is het dan verstandig de verlichting langzaam op te bouwen ivm alg?
Dan denk ik aan eerst alle TL's aan op 5.5 uur, dat is al een verdubbeling.
En dan wekelijks uitbreiden van een half uur tot er een mooi evenwicht ontstaat.
Bovendien zou ik de Kelvin waarde flink naar beneden brengen. Een Kelvin waarde van 14000? Veel rood, belangrijk voor je planten, zal er dan niet meer in het kleurenspectrum zitten.

14000K wil dat zeggen dat er (te) veel blauw is?

Als ik nu 2x 14000K TL's vervang voor ~2000K, dan heb ik toch een ideale combinatie voor planten of niet?
2x 2000K en 2x 14000K (rood/blauw)

14000K wil dat zeggen dat er (te) veel blauw is?

Als ik nu 2x 14000K TL's vervang voor ~2000K, dan heb ik toch een ideale combinatie voor planten of niet?
2x 2000K en 2x 14000K (rood/blauw)
Weet je zeker dat je deze Kelvinwaarde hebt? Onderstaande kleurtemperatuurkaart geeft deze waarde niet eens aan! Vroeger werkten wij met TL waardes tot 5000/6000 Kelvin. Wat ik overigens in mijn plantenbak met led nog steeds aanhou. 14000 K geeft aan dat het totale kleurenspectrum zeer wit is en inderdaad dus meer blauw zal bevatten als rood wat er practisch niet meer in zit. Dit is een dusdanig hoge kleurtemperatuur die je zelfs boven een zeewaterbak niet vaak zal aantreffen. Voor het menselijk oog lijkt het of je leds zeer veel licht geven. Waarschijnlijk is dit de grond waarom de desbetreffende licht leveranciers graag met dit soort waardes werken. Juwel heeft er ook wel een handje van. Je planten hebben echter niets aan deze lichtwaardes.

Bijlagen

• 2avwizrf3biwvneb.jpg
    2avwizrf3biwvneb.jpg
    76.2 KB · Weergaven: 115
Het staat op de TL zelf, dus neem dat voor waar aan. De fabrikant van het aquarium melde me dat de T5 die ze normaal gebruikten 10.000K zijn.
Hoe dan ook de licht temperatuur is erg hoog.

Heb 2 balkjes 3000K en 2 balkjes 6500K (Daglicht) besteld.

Totaal 3760 Lumen ~12.5 Lumen/L
(denk dat het voor de type TL en dus aquarium het maximaal haalbare is)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan