Welke voeding voor een 180l bak met gemakkelijke planten?


@Tommie1 Kun je meer vertellen over je bicarbonaat reactor trouwens? Ik heb die ook serieus overwogen te bouwen, maar vond het toch wat bewerkelijk om grote hoeveelheden chemicalien in huis te halen (dan werd het wat goedkoper) en ben dus toch gegaan voor 10kg flessen van de drankenhandel. Mijn conclusie was dat zo'n bicarbonaatreactor toch tamelijk inefficient zou zijn en voor een groot aquarium te veel gedoe.

Dit heb ik besteld met electroventiel, druppelteller etc.

En ik heb nog 4kg bicarbonaat staan. Zo groot en moeilijk is dat niet, en een vulling met 200g carbonaat + 200g citroenzuur zou ca een maand mee gaan (nog langer met nachtsluiting)
Dus dat valt wel mee qua onderhoud en "involvement".
 

Dit heb ik besteld met electroventiel, druppelteller etc.

En ik heb nog 4kg bicarbonaat staan. Zo groot en moeilijk is dat niet, en een vulling met 200g carbonaat + 200g citroenzuur zou ca een maand mee gaan (nog langer met nachtsluiting)
Dus dat valt wel mee qua onderhoud en "involvement".

Hmm ja ik heb voor mezelf ooit eens 2 scenario's doorgerekend: CO2 flessen van 10 Kg en de bicarbonaatreactor. Qua kosten kwam ik met de bicarbonaat-methode ongeveer op het dubbele (60 euro) uit ten opzichte van CO2 (30 euro) dus dat valt op zich mee, maar als ik het me goed herinner waren het vooral grote hoeveelheiden zuur die het onpraktisch maakte. Citroenzuur is duur maar compact. Azijnzuur is goedkoop maar minder zuur waardoor je zeer grote hoeveelheden nodig had. Dat vond ik al met al nogal verspillend qua verpakkingen etc.
Voordeel was dan weer dat ik geen gedoe zou hebben met transport, inruilen van co2 flessen etc.

Zeker voor een niet te groot aquarium is het gewoon een prima methode hoor!
 
Hmm ja ik heb voor mezelf ooit eens 2 scenario's doorgerekend: CO2 flessen van 10 Kg en de bicarbonaatreactor. Qua kosten kwam ik met de bicarbonaat-methode ongeveer op het dubbele (60 euro) uit ten opzichte van CO2 (30 euro) dus dat valt op zich mee, maar als ik het me goed herinner waren het vooral grote hoeveelheiden zuur die het onpraktisch maakte. Citroenzuur is duur maar compact. Azijnzuur is goedkoop maar minder zuur waardoor je zeer grote hoeveelheden nodig had. Dat vond ik al met al nogal verspillend qua verpakkingen etc.
Voordeel was dan weer dat ik geen gedoe zou hebben met transport, inruilen van co2 flessen etc.

Zeker voor een niet te groot aquarium is het gewoon een prima methode hoor!
Citroenzuur vind ik voor ca 10€ per kg, en bicarbonaat zit rond de 6€ per kg als je bestelt met een paar kg tegelijk.

Zo'n CO2 fles van 10kg geraak ik niet kwijt onder mijn bakkie.
 
Citroenzuur vind ik voor ca 10€ per kg, en bicarbonaat zit rond de 6€ per kg als je bestelt met een paar kg tegelijk.

Zo'n CO2 fles van 10kg geraak ik niet kwijt onder mijn bakkie.
Ja precies. dus dat is vrij prijzig. uit 1 kg bicarbonaat verkrijg je 0.5 kg CO2.
dus voor een 10 Kg CO2 fles heb je dan al 20 kg bicarbonaat nodig en dan komt er nog een heleboel citroen zuur bij op het boodschappenlijstje.

Financieel gezien is het dus niet zo aantrekkelijk, maar praktisch is het wel. en met een niet te grote bak goed te doen qua kosten en arbeid.
 
en als je zover ik weet er maar 10/1 aan toevoegt en 25% ververst dan zou het zover ik weet ook niet boven die 40/4
Het zou niet snel hoger uit kunnen komen, alleen als de bak zelf redelijk wat Nitraat produceert kan het oplopen omdat je minder ververst.
Aan de andere kant kan je ook tegen tekorten oplopen als de bak meer dan 10 ppm verbruikt.
 
Dat is dus duurder dan een fles laten vullen??
Als je alleen verbruik rekent wel ja.
Maar je zit met een startkost van 150€ voor de ontspanner, druppelteller en electroventiel voor een CO2 fles, en dan nog eens 150€ aan statiegeld.

Ik start met 20€. Met de rest kan ik héél veel citroenzuur en bicarbonaat kopen....
Ach, ik ben nog niet 100% zeker dat ik altijd CO2 wil houden, dus met die 4kg bicarbonaat die ik nog staan heb hou ik het wel een tijdje vol.
Trouwens, een flex van 6kg is al een grote fles die je ook nog ergens kwijt moet, en ik heb niet direct in de buurt een vulstation.

Ik lees trouwens dat andere aquarianen met 2kg bicarbonaat meer dan een jaar doen.
Hoe lang gaat bij jou zo'n fles van 10kg mee, en op wat voor bakformaat?
 
Maar je zit met een startkost van 150€ voor de ontspanner,
Ik start met 20€. Met de rest kan ik héél veel citroenzuur en bicarbonaat kopen....
Klopt, maar op de lange termijn is een Co2 set dan wel voordeliger, en gebruiksvriendelijker.
Hoe lang gaat bij jou zo'n fles van 10kg mee, en op wat voor bakformaat?
Ik gebruik Bio Co2, wel iets bewerkelijker maar goedkoper kan het niet, 1,5 kg suiker in 5 weken, en gist kost 80 cent (35 gram) ik gebruik een halve gram gist per keer.
Dit op een volle plantenbak van 190 liter.
 
In mijn Juwel rio 240 (plantenbak) doe ik meestal ongeveer 1 jaar met een 10 Kg fles.
Ja statiegeld zie ik niet als een uitgave. Dat krijg je terug.
Dus blijven inderdaad eenmalige aanschafkosten over. Over 10 jaar genomen gaat dat om 15 euro per jaar. Dus als je zeker weet dat de hobby iets voor je is en blijft, is dat wel het goedkoopst.

Ik heb wel eens uitgerekend dat een 10 Kg fles (op jaarlijkse basis) zelfs goedkoper is dan bioCO2, statiegeld buiten beschouwing gelaten. BioCo2 zou wel op de 2e plaats komen qua kosten, en dan de bicarbonaatreactor. De bicarbonaatreactor heeft echter als voordeel dat het een chemische reactie is die je onder controle kunt houden. Bij bioco2 is dat lastiger met huis-, tuin en keukenmiddelen.

Overigens over de bicarbonaatreactor. Mijn reactor had ik iets anders ontworpen. Een overmaat zuur waar ik dan een bicarbonaatoplossing in wilde laten druppelen. Op die manier ligt het evenwicht van de reactie compleet naar rechts (CO2 formatie) waardoor je het maximale eruit haalt. De standaard reactor zoals verkocht op Ali doet dit volgens mij niet, daar ontstaat dus al vroegtijdig een evenwicht waardoor niet alles in Co2 omgezet wordt. Daar treedt dus nog wat verlies op.

Ik zou zeggen, voorlopig gewoon lekker mee aan de slag gaan en kijken hoe het bevalt. Overstappen op iets anders kan altijd nog.
 

Dit heb ik besteld met electroventiel, druppelteller etc.

En ik heb nog 4kg bicarbonaat staan. Zo groot en moeilijk is dat niet, en een vulling met 200g carbonaat + 200g citroenzuur zou ca een maand mee gaan (nog langer met nachtsluiting)
Dus dat valt wel mee qua onderhoud en "involvement".

Waarom niet gewoon een 2kg of 10kg Co2 hervulbare drukfles met een PH electrode van JBL of Dennerile dit lijkt mij toch veel praktischer, op een Rio180 daar doe je zeker met 2kg 4maanden en 10kg ruim 10maanden en een hervulling kost c.a 28euro 2kg en 10kg ongeveer 50euro mits je wel ergens je fles kan laten hervullen natuurlijk.
Allemaal wat makkelijker in te stellen via de Co2 computer dus meer controlle over toevoegen van Co2 en PH controlle of je gaat dit al met een PH electrode doen ?
Maar nee ik heb vroeger ook zat met bio-co2 lopen klooien ben blij dat ik jaren geleden ben overgestap op hervulbare flessen en met een Co2 computer van Dennerile, scheeld een hoop gedoe.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
 
Een vol jaar met 10kg is redelijk.

Ik wil gewoon eerst wat ervaring opdoen met CO2, en dan zien we wel.
Als ik het zie als een onmisbare toepassing, dan schakel ik later nog wel eens op flessen over.
Nu kan ik alvast starten met een minimale investering en ervaring op doen.

Ik vind ook dat je een hobby een beetje moet opbouwen.
Direct starten met een bak van 700l met alle toeters en bellen en vol gekochte Discussen is niet echt spannend vind ik. Als je dan een fout maakt, dan verpruts je alles.
En wat moet je nadien als je nog wat meer wil...
Stap per stap, foutje maken, bijleren en zo verder is gewoon leuker. Ik heb geen haast.
 
Waarom niet gewoon een 2kg of 10kg Co2 hervulbare drukfles met een PH electrode van JBL of Dennerile dit lijkt mij toch veel praktischer, op een Rio180 daar doe je zeker met 2kg 4maanden en 10kg ruim 10maanden en een hervulling kost c.a 28euro 2kg en 10kg ongeveer 50euro mits je wel ergens je fles kan laten hervullen natuurlijk.
Allemaal wat makkelijker in te stellen via de Co2 computer dus meer controlle over toevoegen van Co2 en PH controlle of je gaat dit al met een PH electrode doen ?
Maar nee ik heb vroeger ook zat met bio-co2 lopen klooien ben blij dat ik jaren geleden ben overgestap op hervulbare flessen en met een Co2 computer van Dennerile, scheeld een hoop gedoe.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ik ga het nu gewoon met een timer doen. 2 uur voor het licht aan gaat de CO2 laten starten, en stoppen ca 1h voor het licht langzaam uit gaat.
De beruchte chinese timer voor LED heb ik al in huis dankzij Ali.
En voor de CO2 ga ik gewoon een timertje van 5€ uit de hornback gebruiken.
Ik wil niet overdoseren. Mijn planten hoeven geen groeirecords te breken.
 
Ik ga het nu gewoon met een timer doen. 2 uur voor het licht aan gaat de CO2 laten starten, en stoppen ca 1h voor het licht langzaam uit gaat.
De beruchte chinese timer voor LED heb ik al in huis dankzij Ali.
En voor de CO2 ga ik gewoon een timertje van 5€ uit de hornback gebruiken.
Ik wil niet overdoseren. Mijn planten hoeven geen groeirecords te breken.

Zou je Co2 niet uitschakelen in de nacht, dan krijg je PH schommelingen en baardalgen zullen je dankbaar zijn die zullen gaan opdoemen ondanks dat je Co2 toedient.
Daarom ben ik van Bio-co2 afgestapt en laat Co2 gewoon in de nacht door lopen en weg waren alle baardalgen na aantal weken.
Zomaar een tip, Co2 heeft ook verder niks met groeirecords breken te maken maar extra stimulatie voor de planten om mooi gezond te groeien en het houd algen uit je bak zoals staghorn en baardalgen en groenewieralgen of puntalgen.. mits ook je water huishouding op orde is natuurlijk.
groenepunt alg is gebrek fosfaat en teveel licht in kombinatie met te weinig Co2.
 
Zou je Co2 niet uitschakelen in de nacht, dan krijg je PH schommelingen en baardalgen zullen je dankbaar zijn die zullen gaan opdoemen ondanks dat je Co2 toedient.
Daarom ben ik van Bio-co2 afgestapt en laat Co2 gewoon in de nacht door lopen en weg waren alle baardalgen na aantal weken.
Zomaar een tip, Co2 heeft ook verder niks met groeirecords breken te maken maar extra stimulatie voor de planten om mooi gezond te groeien en het houd algen uit je bak zoals staghorn en baardalgen en groenewieralgen of puntalgen.. mits ook je water huishouding op orde is natuurlijk.
groenepunt alg is gebrek fosfaat en teveel licht in kombinatie met te weinig Co2.

Hoe kom je daar nu bij? Ik heb nog nooit een baardalg gezien hier en doe toch al 10 jaar lang de CO2 uit 's nachts. Bij mij loopt de pH dan op van 6.6 naar 7.0.
Ik denk dat je een verkeerd verband hebt gelegd. Erg zonde om de CO2 's nachts aan te laten en potentieel gevaarlijk voor je vissen.

Co2 heeft juist alles met groeirecords te maken aangezien het voor veel (niet alle) aquaria dé snelheidsbeperkende factor is.
Co2 houdt niet de algen uit de bak. Als je algen krijgt vanwege Co2 gebrek, staat je lichtintensiteit te hoog. De oorzaak zit hem dus ergens anders.
 
Zou je Co2 niet uitschakelen in de nacht, dan krijg je PH schommelingen en baardalgen zullen je dankbaar zijn die zullen gaan opdoemen ondanks dat je Co2 toedient.
Daarom ben ik van Bio-co2 afgestapt en laat Co2 gewoon in de nacht door lopen en weg waren alle baardalgen na aantal weken.
Zomaar een tip, Co2 heeft ook verder niks met groeirecords breken te maken maar extra stimulatie voor de planten om mooi gezond te groeien en het houd algen uit je bak zoals staghorn en baardalgen en groenewieralgen of puntalgen.. mits ook je water huishouding op orde is natuurlijk.
groenepunt alg is gebrek fosfaat en teveel licht in kombinatie met te weinig Co2.

Ik snap het even niet.
Met CO2 zijn er 3 mogelijkheden voor toedienen (heb ik gelezen)
- gewoon 24h toedienen, en dan zit je met verlies omdat je planten 's nachts toch niks opnemen
- Tijdsgestuurd toedienen, maar altijd even snel als de kraan open gaat - regelen op basis van bellen per minuut.
- Ph gestuurd: lijkt me het meest nauwkeurig, maar weer wat complexer

Ik ga voor de 2de methode met een bicarbonaat reactor. Dat lijkt me voldoende controle te geven om fouten te vermijden, en zou goed moeten zijn voor een standaard gezelschapsbak.

Als ik ooit een 400l bak zet met planten en discussen, dan kunnen we nog altijd full monty gaan. (maar ik weet niet of ik dan nog een vrouw in huis heb...)
 
Ik snap het even niet.
Met CO2 zijn er 3 mogelijkheden voor toedienen (heb ik gelezen)
- gewoon 24h toedienen, en dan zit je met verlies omdat je planten 's nachts toch niks opnemen
- Tijdsgestuurd toedienen, maar altijd even snel als de kraan open gaat - regelen op basis van bellen per minuut.
- Ph gestuurd: lijkt me het meest nauwkeurig, maar weer wat complexer

Ik ga voor de 2de methode met een bicarbonaat reactor. Dat lijkt me voldoende controle te geven om fouten te vermijden, en zou goed moeten zijn voor een standaard gezelschapsbak.

Als ik ooit een 400l bak zet met planten en discussen, dan kunnen we nog altijd full monty gaan. (maar ik weet niet of ik dan nog een vrouw in huis heb...)

Neehoor PH gestuurd is heel eenvoudig, werkt ook met een drukventiel dus je heb er geen omkijken meer naar dan alleen elke week de KH even meten van je water en daar controleren of de PH op aansluit met 30mg Co2 in het water en de computer en electrische drukventiel regel de rest zodat de PH constand blijft dus ook je Co2 niveau dag en nacht.
En dat beetje Co2 verlies in de nacht is miscchien 20% over een fles omdat hij snachts misschien 3x of 4x het ventiel openspringt en Co2 gaat geven als de PH een 0.10 stijgt. planten geven dan inderdaad Co2 af in de nacht maar je behoud op deze manier een stabiele PH over 24uur wat baardalgen weghoud die juist bij Co2 schommelingen dus ook je PH gaat dan schommelen juist opoemen door enkel op de dag Co2 te geven en snachts niet.
Dus ik zie zoveel meer voordelen tegenover Bio-Co2 en ook geen geklooi meer met zelf flessen vullen + ventiel afregelen zoveel bellen per minuut etc etc ..en gewoon met je lege Co2 drukfles naar een Aqairiumzaak of hervulstation en in 1min is de fles is weer gevuld voor de komende 4 maanden met een 2Kg Co2 fles op een rio180.
Dus waarom moeilijk doen als het ook veel makkelijker en nauwkeuriger kan ?
 
Ik ga het nu gewoon met een timer doen. 2 uur voor het licht aan gaat de CO2 laten starten, en stoppen ca 1h voor het licht langzaam uit gaat.
De beruchte chinese timer voor LED heb ik al in huis dankzij Ali.
En voor de CO2 ga ik gewoon een timertje van 5€ uit de hornback gebruiken.
Ik wil niet overdoseren. Mijn planten hoeven geen groeirecords te breken.
Het meest eenvoudig is dan toch een automaat. Dag en nacht eenzelfde CO2 niveau! Geen omkijken meer naar groene glaasje en druppeltellers.
 
Het meest eenvoudig is dan toch een automaat. Dag en nacht eenzelfde CO2 niveau! Geen omkijken meer naar groene glaasje en druppeltellers.
Tsja wat is eenvoudig.
Je haalt wel weer een extra apparaat+electrode in huis die je moet onderhouden en kalibreren. Niet heel laagdrempelig, zeker als je net begint of geen verstand hebt van chemie en electrodes.
Daarnaast zoals terecht opgemerkt werd meet je met pH-electrode alleen de pH. Dat zegt alleen iets over de CO2 concentratie als de kH gelijk blijft, dat moet je dus wel controleren.

Uiteindelijk is een pH-controller wel de beste oplossing naar mijn mening, heb ik zelf ook al 10 jaar, maar om te beginnen is er niets mis met bioco2 of bicarbonaatreactor.
 
Ik apprecieer de suggestie, maar dat is weer eens 150€ voor de controller met ph sensor.
Mijn plan is ook om dat wat geleidelijk op te bouwen.
Eerst een paar makkelijke planten en niet te complexe vissen en een paar garnalen.
Als dat allemaal goed onder controle is, dan kunnen we weer een stap verder zetten.

Ik ben geen totale beginner, maar het is nu ca 8 jaar geleden toen ik nog voor het 60l bakje van mijn dochter zorgde. Die liep OK zonder CO2 en noemenswaardige plantenvoeding.
Waterpest en mosselplanten groeiden gewoon de bak uit.

Ik ga die Controller aan Sinterklaas of de Kerstman vragen... in 2020.
Niet dat de investering me aan de rand van mijn financiële mogelijkheden brengt, maar met wat ik nu in mijn hoofd heb gaat het toch al rap naar 800+ euro
Bak met kast: 550€
bodem: 60€
CO2 setje : 30€
klein spul : 50€
Vissen: 100€
Planten: 50€

Een hobby mag wat kosten, maar ik wil ook nog wat ideetjes hebben voor mijn volgende verjaardag, kerstmis etc.
 
Het meest eenvoudig is dan toch een automaat. Dag en nacht eenzelfde CO2 niveau! Geen omkijken meer naar groene glaasje en druppeltellers.

Ik zou niet anders willen of er moet nog een automaat komen die zelf de KH kan meten dan is het helmaal luieren in de stoel dan enkel om de 4weken de PH electrode even eiken.. pinauts !
 
Laatst bewerkt:
Ik apprecieer de suggestie, maar dat is weer eens 150€ voor de controller met ph sensor.
Mijn plan is ook om dat wat geleidelijk op te bouwen.
Eerst een paar makkelijke planten en niet te complexe vissen en een paar garnalen.
Als dat allemaal goed onder controle is, dan kunnen we weer een stap verder zetten.

Ik ben geen totale beginner, maar het is nu ca 8 jaar geleden toen ik nog voor het 60l bakje van mijn dochter zorgde. Die liep OK zonder CO2 en noemenswaardige plantenvoeding.
Waterpest en mosselplanten groeiden gewoon de bak uit.

Ik ga die Controller aan Sinterklaas of de Kerstman vragen... in 2020.
Niet dat de investering me aan de rand van mijn financiële mogelijkheden brengt, maar met wat ik nu in mijn hoofd heb gaat het toch al rap naar 800+ euro
Bak met kast: 550€
bodem: 60€
CO2 setje : 30€
klein spul : 50€
Vissen: 100€
Planten: 50€

Een hobby mag wat kosten, maar ik wil ook nog wat ideetjes hebben voor mijn volgende verjaardag, kerstmis etc.

Ja dat is ook wel begrijpelijk als je alles in één keer gaat aanschaffen, en een Co2 computer zijn nieuw vrij prijzig een complete set van dennerile Evolution deluxe ben je al gauw 350euro voor kwijt met een 500gram hervulbare druksfles waar je maar 4-5weken mee doet en dus een 2Kg fles nog appart erbij moet kopen, je zou 2e hands ook eens kunnen rondneuzen zie wel eens leuke sets op marktplaats voorbijkomen voor 100 tot 200euro inclusief drukfles.
Dennerile is duur die van JBL zijn al weer wat goedkoper en werken vrijwel het zelfde met een PH electrode en electrische mangneet ventiel.

Dus je kan dat altijd latet nog aanschaffen en het nu even met bio-Co2 doen.
 
Ja dat is ook wel begrijpelijk als je alles in één keer gaat aanschaffen, en een Co2 computer zijn nieuw vrij prijzig een complete set van dennerile Evolution deluxe ben je al gauw 350euro voor kwijt met een 500gram hervulbare druksfles waar je maar 4-5weken mee doet en dus een 2Kg fles nog appart erbij moet kopen, je zou 2e hands ook eens kunnen rondneuzen zie wel eens leuke sets op marktplaats voorbijkomen voor 100 tot 200euro inclusief drukfles.
Dennerile is duur die van JBL zijn al weer wat goedkoper en werken vrijwel het zelfde met een PH electrode en electrische mangneet ventiel.

Dus je kan dat altijd latet nog aanschaffen en het nu even met bio-Co2 doen.

Ik wil eerst die 4kg bicarbonaat die nog in de kast staat kwijt (ooit gekocht voor de kinderen om bruisballen te maken..., dat doen ze dan 2 keer en het nieuwe is er weer af. )

Als die op is, dan zien we wel weer.
 
Hoe kom je daar nu bij? Ik heb nog nooit een baardalg gezien hier en doe toch al 10 jaar lang de CO2 uit 's nachts. Bij mij loopt de pH dan op van 6.6 naar 7.0.
Ik denk dat je een verkeerd verband hebt gelegd. Erg zonde om de CO2 's nachts aan te laten en potentieel gevaarlijk voor je vissen.

Co2 heeft juist alles met groeirecords te maken aangezien het voor veel (niet alle) aquaria dé snelheidsbeperkende factor is.
Co2 houdt niet de algen uit de bak. Als je algen krijgt vanwege Co2 gebrek, staat je lichtintensiteit te hoog. De oorzaak zit hem dus ergens anders.

Zo en leg eens uit waarom PH gestuurd het gevaarlijk is om snacht het Co2 door te laten lopen zoals op de dag ..
Co2 niveau blijft het zelfde als op de dag, dankzij dat planten ook Co2 gaan afgeven in de nacht hoeft dat maar weinig aangevuld te worden dus je Co2 niveau blijft gewoon gelijk als die van op de dag of is er ineen geen zuurstof meer in de nacht terwijl je stroming in het water hebt dus gewoon ook gas uitwisselingen behoud zoals op de dag.
Zonder Co2 geven is de PH altijd hoger in de nacht als wanneer je dat niet doet dus als 30mg aanhoud zal dit snacht ook gewoon 30mg zijn zonder gevaar voor vissen dus het is een complete fabel anders had ik hier al veel dode vissen moeten hebben al die jaren.
Misschien Co2 verspilling ja kan, maar ik was wel van mijn baardalgen afen wel toevallig toen ik snacht geen Co2 gaf met een timerklok die het uitschakelde voor de nacht kreeg ik ze niet weg en bleven maar terug komen..
Co2 houd wel de algen uit je bak, mits je voeding en water op orde is wel, vroeger met T8 buizen had net voldoende licht toen T5 intrede deed was het al vrijwel nodig om Co2 te gaan geven en nu met kwaliteit led onmisbaar als je ook moeilijk planten mooi wil laten groeien.
Tuurlijk ga je het licht dimmen is de vraag naar Co2 lager maar dan kan je ook geen moeilijke planten meer mooi houden met maar 15lumen de liter dus val je weer terug op de makkelijke planten, en dat is nu net niet de bedoeling met de komst van betere verlichting en Co2 of beweer jij dat anders ?
Dus meer licht is ook Co2 aanvullen anders algen en ellende dus moet je het bij lowlight houden met makkelijke planten zo simpel is het, maar dat was toch niet de doelstelling met technieken in de Aquarium wereld om juist eindelijk de moeilijke of toen onmogelijke planten te houden in het aqaurium dankzij deze techniek.
 
Zo en leg eens uit waarom PH gestuurd het gevaarlijk is om snacht het Co2 door te laten lopen zoals op de dag ..
Co2 niveau blijft het zelfde als op de dag, dankzij dat planten ook Co2 gaan afgeven in de nacht hoeft dat maar weinig aangevuld te worden dus je Co2 niveau blijft gewoon gelijk als die van op de dag of is er ineen geen zuurstof meer in de nacht terwijl je stroming in het water hebt dus gewoon ook gas uitwisselingen behoud zoals op de dag.
Zonder Co2 geven is de PH altijd hoger in de nacht als wanneer je dat niet doet dus als 30mg aanhoud zal dit snacht ook gewoon 30mg zijn zonder gevaar voor vissen dus het is een complete fabel anders had ik hier al veel dode vissen moeten hebben al die jaren.
Misschien Co2 verspilling ja kan, maar ik was wel van mijn baardalgen afen wel toevallig toen ik snacht geen Co2 gaf met een timerklok die het uitschakelde voor de nacht kreeg ik ze niet weg en bleven maar terug komen..
Co2 houd wel de algen uit je bak, mits je voeding en water op orde is wel, vroeger met T8 buizen had net voldoende licht toen T5 intrede deed was het al vrijwel nodig om Co2 te gaan geven en nu met kwaliteit led onmisbaar als je ook moeilijk planten mooi wil laten groeien.
Tuurlijk ga je het licht dimmen is de vraag naar Co2 lager maar dan kan je ook geen moeilijke planten meer mooi houden met maar 15lumen de liter dus val je weer terug op de makkelijke planten, en dat is nu net niet de bedoeling met de komst van betere verlichting en Co2 of beweer jij dat anders ?
Dus meer licht is ook Co2 aanvullen anders algen en ellende dus moet je het bij lowlight houden met makkelijke planten zo simpel is het, maar dat was toch niet de doelstelling met technieken in de Aquarium wereld om juist eindelijk de moeilijke of toen onmogelijke planten te houden in het aqaurium dankzij deze techniek.
Het kán gevaarlijk zijn. Wat ik meer wil zeggen: ik zie meer nadelen (risico's) dan voordelen dus dan liever niet doen. Vissen zullen het sowieso iets moeilijker hebben met ademhalen. Overdag nemen we dat voor lief omdat we ook mooie planten willen, maar aangezien het 's nachts niet nodig is pest ik mijn vissen dan liever niet. Ze hebben 's nachts ook al minder zuurstof doordat al die planten ook ademen.

Verder klopt je verhaal hoor, alleen lopen oorzaak en gevolg een beetje door elkaar. CO2 houdt alleen algen uit je bak áls je je licht verkeerd had afgesteld. Dus gebrek aan Co2 is dan niet de (grond)oorzaak, maar een symptoom van te veel licht.
Dus nee ik beweer niet anders. We formuleerden het alleen verschillend :)
 
Laatst bewerkt:
Topicstarter heeft een duidelijk plan aangegeven inclusief verschillende redenen waarom.
Tot nu toe heb ik daarin niets gelezen wat tot direct gevaarlijke toestanden gaat leiden.

Waarom moet topicstarter dan nu aan de fles co2? Omdat het makkelijker is? Omdat het voldoet aan iemands anders beeld van het optimale aquarium?
Zolang topicstarter goed in de gaten houdt dat hij moet zorgen voor een lichtvoorziening geschikt voor gekozen planten, en dat hij moet zorgen voor co2 en voeding in overeenstemming met gekozen planten en lichtsterkte, lijkt me alles toppie.

Ingewikkelde lichtbakken met toeters en bellen, computergestuurde co2-installaties, ei, het is allemaal fantastisch en top of the bill, maar om uiteenlopende redenen niet geschikt of wenselijk voor iedereen.

Wat betreft voeding, wij gebruiken een combinatie van all in one (een complete voeding inclusief nitraat en fosfaat) en profito, een complete voeding zonder nitraat en fosfaat. We geven 3x per week de voeding om het geleidelijk te layen opnemen. Wat en in welke combinatie we gebruiken stemmen we af op hoe de planten het doen in combinatie met de bezetting. Geen/minder vis, meer all in one voor meer nitraat/fosfaat.
Is maar 1 van de vele mogelijkheden. Hier werkt het goed met een laag gedoseerde hoeveelheid co2. Want automatisch je co2 naar 30 jagen is nergens voor nodig. Hoeveelheid co2 en voeding moeten passen bij de planten en hun behoeften.
Het wat lager houden van de co2 wanneer mogelijk heeft als bijkomend voordeel dat er iets meer marge is qua veiligheid voor bewoners.
Als je checker al limoengroen is en je co2 schiet door wat voor oorzaak door naar geel, dan heb je eerder kans dat je vissen op de rug gaan zwemmen dan wanneer hij doorschiet van bosgroen naar limoengroen.

Iedereen beleeft een hobby anders. Soms zit plezier van een hobby ook in prutsen met dingen. Langzaam leren omgaan met.
Leerzaam ook. Ik zie genoeg topics van mensen die op goed advies een kapitaal aan apparatuur in de bak hebben hangen, en bij wie toch van alles misgaat omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Misschien zijn sommige mensen die graag in een porsche of een Ferrari rijden vergeten hoe leuk en leerzaam het kan zijn te (leren) rijden in een lelijk eendje of een dafje. En sommige mensen blijven met groot plezier in het lelijk eendje rijden.

Mensen zijn net als planten, hebben verschillende behoeften.

Veel plezier met de start van het nieuwe aquarium. Veel plezier met alles wat goed gaat en wat verbeterd gaat worden.
 
Tsja wat is eenvoudig.
Je haalt wel weer een extra apparaat+electrode in huis die je moet onderhouden en kalibreren. Niet heel laagdrempelig, zeker als je net begint of geen verstand hebt van chemie en electrodes.
Daarnaast zoals terecht opgemerkt werd meet je met pH-electrode alleen de pH. Dat zegt alleen iets over de CO2 concentratie als de kH gelijk blijft, dat moet je dus wel controleren.

Uiteindelijk is een pH-controller wel de beste oplossing naar mijn mening, heb ik zelf ook al 10 jaar, maar om te beginnen is er niets mis met bioco2 of bicarbonaatreactor.
Ik meet zelden mijn waterwaarden. Wel kijk ik heel nauwkeurig naar mijn planten. Zij vertellen me precies snel wanneer er iets aan mijn waterwaarden schort. Van chemie behoef je niet echt iets te weten. Als er al iets te meten valt doe je dit met een druppeltest. Waarschijnlijk is het omgaan met een dropchecker en het tellen van je druppeltjes, afstellen dus, moeilijker. Dan moet er nog gehannest worden met timers om ook in de nacht niet in de problemen te komen. Vaak ontstaan er door het dag/nacht ritme toch weer CO2 schommelingen met als mogelijk gevolg baardalg. Van electrodes behoef je ook geen kennis te hebben. Hoe je moet kalibreren staat keurig omschreven en is dan ook niet moeilijk. Er zitten zo aan elk systeem voor en nadelen. Maar de voordelen van een automatisch systeem zijn volgens mij aanzienlijker.
 
Het kán gevaarlijk zijn. Wat ik meer wil zeggen: ik zie meer nadelen (risico's) dan voordelen dus dan liever niet doen. Vissen zullen het sowieso iets moeilijker hebben met ademhalen. Overdag nemen we dat voor lief omdat we ook mooie planten willen, maar aangezien het 's nachts niet nodig is pest ik mijn vissen dan liever niet. Ze hebben 's nachts ook al minder zuurstof doordat al die planten ook ademen.

Verder klopt je verhaal hoor, alleen lopen oorzaak en gevolg een beetje door elkaar. CO2 houdt alleen algen uit je bak áls je je licht verkeerd had afgesteld. Dus gebrek aan Co2 is dan niet de (grond)oorzaak, maar een symptoom van te veel licht.
Dus nee ik beweer niet anders. We formuleerden het alleen verschillend :)

Ah ja op die manier, nee dach even dat je gevaarlijk noemde dat vissen er aan zijn overleden, klopt ook wel veel licht = meer vraag naar Co2 voeding en tekorten doemen algen op.
Het was al een probleem als je van T8 ineens op T5 boven je bak kreeg met de nieuwe Juwels van toen.. echt hoeveel mensen geen folie om de buizen hadden gedaan om te dimmen was niet te tellen om van de algen af te komen in die tijd omdat we nog zonder fastsoenlijke betaalbare Co2 installaties hadden en het met bio Co2 moesten doen wat redelijk werkte als alles eindelijk goed was afgesteld kon je de flessen weer hervullen met suiker gelei en gist...was een maand taak om niette vergeten 24uur van te voren deze al klaar te maken.
 
Topicstarter heeft een duidelijk plan aangegeven inclusief verschillende redenen waarom.
Tot nu toe heb ik daarin niets gelezen wat tot direct gevaarlijke toestanden gaat leiden.

Waarom moet topicstarter dan nu aan de fles co2? Omdat het makkelijker is? Omdat het voldoet aan iemands anders beeld van het optimale aquarium?
Zolang topicstarter goed in de gaten houdt dat hij moet zorgen voor een lichtvoorziening geschikt voor gekozen planten, en dat hij moet zorgen voor co2 en voeding in overeenstemming met gekozen planten en lichtsterkte, lijkt me alles toppie.

Ingewikkelde lichtbakken met toeters en bellen, computergestuurde co2-installaties, ei, het is allemaal fantastisch en top of the bill, maar om uiteenlopende redenen niet geschikt of wenselijk voor iedereen.

Wat betreft voeding, wij gebruiken een combinatie van all in one (een complete voeding inclusief nitraat en fosfaat) en profito, een complete voeding zonder nitraat en fosfaat. We geven 3x per week de voeding om het geleidelijk te layen opnemen. Wat en in welke combinatie we gebruiken stemmen we af op hoe de planten het doen in combinatie met de bezetting. Geen/minder vis, meer all in one voor meer nitraat/fosfaat.
Is maar 1 van de vele mogelijkheden. Hier werkt het goed met een laag gedoseerde hoeveelheid co2. Want automatisch je co2 naar 30 jagen is nergens voor nodig. Hoeveelheid co2 en voeding moeten passen bij de planten en hun behoeften.
Het wat lager houden van de co2 wanneer mogelijk heeft als bijkomend voordeel dat er iets meer marge is qua veiligheid voor bewoners.
Als je checker al limoengroen is en je co2 schiet door wat voor oorzaak door naar geel, dan heb je eerder kans dat je vissen op de rug gaan zwemmen dan wanneer hij doorschiet van bosgroen naar limoengroen.

Iedereen beleeft een hobby anders. Soms zit plezier van een hobby ook in prutsen met dingen. Langzaam leren omgaan met.
Leerzaam ook. Ik zie genoeg topics van mensen die op goed advies een kapitaal aan apparatuur in de bak hebben hangen, en bij wie toch van alles misgaat omdat ze geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

Misschien zijn sommige mensen die graag in een porsche of een Ferrari rijden vergeten hoe leuk en leerzaam het kan zijn te (leren) rijden in een lelijk eendje of een dafje. En sommige mensen blijven met groot plezier in het lelijk eendje rijden.

Mensen zijn net als planten, hebben verschillende behoeften.

Veel plezier met de start van het nieuwe aquarium. Veel plezier met alles wat goed gaat en wat verbeterd gaat worden.


zo is het ook, daarom was het ook advies maar geen must van dan moet jij dat ook gaan doen omdat ik dat wel doe.. blijft altijd je eigen keus om het wel of niet te doen en ook zo m et het advies of tips.
 
Topicstarter behoeft helemaal niets. Hij kan en moet zijn eigen plan trekken. Hij, en hij alleen kiest z'n hardware, planten levende have zoals hij dat wil. Hetgeen er toegevoegd is en wordt zijn suggesties waarmee hij z'n voordeel kan doen zou hij dit willen. Moeten, daar heeft niemand het over.
 
Het kán gevaarlijk zijn. Wat ik meer wil zeggen: ik zie meer nadelen (risico's) dan voordelen dus dan liever niet doen. Vissen zullen het sowieso iets moeilijker hebben met ademhalen. Overdag nemen we dat voor lief omdat we ook mooie planten willen, maar aangezien het 's nachts niet nodig is pest ik mijn vissen dan liever niet. Ze hebben 's nachts ook al minder zuurstof doordat al die planten ook ademen.

Verder klopt je verhaal hoor, alleen lopen oorzaak en gevolg een beetje door elkaar. CO2 houdt alleen algen uit je bak áls je je licht verkeerd had afgesteld. Dus gebrek aan Co2 is dan niet de (grond)oorzaak, maar een symptoom van te veel licht.
Dus nee ik beweer niet anders. We formuleerden het alleen verschillend :)
Een plant is om te kunnen groeien in de eerste plaats licht nodig. De intensiteit en duur kunnen verschillen per soort. Maar ze hebben allemaal hun eis aangaande het licht om tot een optimale groei te komen. Zodra je die intensiteit en duur aanbiedt gaat een plan groeien en vraagt om CO2 ( en eventuele overige bemesting), niet andersom. Dit is het principe van tekorten.
 
Een plant is om te kunnen groeien in de eerste plaats licht nodig. De intensiteit en duur kunnen verschillen per soort. Maar ze hebben allemaal hun eis aangaande het licht om tot een optimale groei te komen. Zodra je die intensiteit en duur aanbiedt gaat een plan groeien en vraagt om CO2 ( en eventuele overige bemesting), niet andersom. Dit is het principe van tekorten.
Zeker, dat ontken ik ook niet.

Ik gaf aan dat CO2-tekort ontstaat als je je lichtintensiteit te hoog hebt ingesteld, maar dat op dat moment de grondoorzaak van je probleem niet de lage Co2 is, maar de hoge ingestelde lichtintensiteit.
 
Laatst bewerkt:
Even een update.

De Co2 draait, en ik geef nu ca 40-50 bpm, en ik geef voeding met npk. De eerste vulling met bicarbonaat geraakt nu na 4 weken leeg.
maar het werkt mooi stabiel.

Planten groeien goed, maar er zijn nog wat algen, zal wel door de start komen.
Nu heb ik ook een rode Ludwigia en een Echinodorus Ocelot.
ik wil graag de rode kleur behouden, en als tip lees ik om wat roestige nagels in de filter te gooien, of in de bodem te steken.
Iemand ervaring mee hoe veel? Werkt dat om je rode planten rood te houden?
 

Terug
Bovenaan