Welke voedingsbodem


crisis

Member
Lid geworden
2 november 2020
Berichten
22
Leeftijd
43
Hoi,

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn eerste aquarium opgestart. Het is een 180L bak van Eheim. In het afgelopen jaar heb ik van alles geleerd en aangepast en getest in dit aquarium. Heb inmiddels een 30L nano op de Walstad methode ernaast draaien als experiment.

Ook heb ik een CO2 installatie aangeschaft en heb net een nieuwe pomp (Eheim professional 4+ 350) binnen.

Ik ga deze pomp de komende maand laten meedraaien op de bak om zo alvast een bacterie kolonie in het filter materiaal te krijgen. Na deze maand gaat de Eheim aquaball eruit.

Ik wil na deze maand ook mijn aquarium opnieuw inrichten en van een (extra) nieuwe bodem voorzien.

Ik ga mijn oude zwarte grind opnieuw gebruiken.... Maar ik wil hier een voedingsbodem onder leggen om de plantengroei voor wortelvoedende planten nog meer te stimuleren.

Ik zit te denken aan centimeter of 2 organische tuinaarde. Met daarop mijn hergebruikte grind. De tuinaarde wil ik aan de achterzijde nog ophogen met iets (lava gruis?)

Wat zeggen de experts van het aquaforum? Wat zijn jullie tips en adviezen vwb een voedingsbodem.
 
Waarom werk je niet gewoon met grind en bij de planten die dat nodig hebben voeding bij de wortels zoals capsules of kleibolletjes.
 
Bedankt voor je snelle reactie, ik hiervoor 2 redenen:

Omdat ik het liefst de hele bodem voorzie van voeding zodat ik de planten, als ik wil, kan verplaatsen zonder telkens op de nieuwe plek capsules of klei bolletjes moet toevoegen.

En omdat ik wel eens wil kijken hoe het gaat met een voedingsbodem 😁
 
Volgens mij moet het met tuinaarde wel willen maar ik durf daar verder niks over te zeggen. Volgens mij wordt dat gebruikt met de Wallstad methode maar dat zou je eens moeten opzoeken.

Lees dit ook eens want er schijnen wel nadelen aan te zitten:

 
"verse" tuinaarde NIET DOEN !!!!! Hierin zitten teveel onverteerde resten die onherroepelijk gaan rotten als je ze afdekt. Ik spreek uit ervaring.
Wat je zou kunnen overwegen om "goede" tuinaarde te nemen en die eerst een half uurtje of langer in de oven te zetten en te verhitten > 250graden. Daarna zeven, en dan kan je eventueel gebruiken.

Alternatief: ondergrond van vijver granulaat (poreus) van 2-5 cm, waardoorheen je wat meststoffen mengt (poeder) en die afdekken met een paar cm 1-2 mm grind. Bodemverwarming is helemaal top als extra verwarming.

Succes
 
Bodemverwarming is helemaal top als extra verwarming
Ja inderdaad, dat ben ik ook nog even theoretisch aan het onderzoeken. De vraag is dan: volledige bodem verwarming of nog een andere vorm van verwarming (in mijn geval een Eheim staaf) erbij?
 
Het wordt sowieso geen gewone uit de tuin gehaalde tuinaarde. Als ik al voor aarde kies, wordt het een zak bio aarde van één of ander tuincentrum.

Maar welke alternatieven zijn er volgens de kenners nog meer voor een goede voedingsbodem?
 
Ja inderdaad, dat ben ik ook nog even theoretisch aan het onderzoeken. De vraag is dan: volledige bodem verwarming of nog een andere vorm van verwarming (in mijn geval een Eheim staaf) erbij?
180 liter bak: Ik zou gaan voor 25 tot 50 watt bodemverwarming. Ik heb 30 watt in een 200liter, en die brengt in een normaal verwarmde kamer (19-20 graden) het water op 24 graden. Ik heb er daarom een 100Wat staaf bij gezet.
De bodemverwarming staat op 26 graden thermostaat, en de staaf op 24 graden, zodat de staaf alleen bijspringt als de temperatuur < 24 graden komt. En dat gebeurt (nog) niet veel.
beste is iig dat de bodemverwarming altijd aan staat (verbetert circulatie in je bodem en zorgt voor constante warme voetjes voor je plantjes.
 
Ja inderdaad, dat ben ik ook nog even theoretisch aan het onderzoeken. De vraag is dan: volledige bodem verwarming of nog een andere vorm van verwarming (in mijn geval een Eheim staaf) erbij?
nee bodemverwarming is ongeschikt icm met een voedingsbodem, ze zijn alleen geschikt voor gebruik met grof zand of grind.
Bedankt voor je snelle reactie, ik hiervoor 2 redenen:

Omdat ik het liefst de hele bodem voorzie van voeding zodat ik de planten, als ik wil, kan verplaatsen zonder telkens op de nieuwe plek capsules of klei bolletjes moet toevoegen.

En omdat ik wel eens wil kijken hoe het gaat met een voedingsbodem 😁
voedingsbodems en het verplaatsen van planten gaan niet heel goed samen, als je dat teveel en vaak doet vermengen de verschillende lagen. Dat is vanuit esthetisch oogpunt vaak niet zo gewenst. natuurlijk kun je altijd wat bodemmateriaal afhevelen en opnieuw afdekken, maar tis een gedoetje. Dus als je veel wilt rommelen in de bak, neem geen voedingsbodem. Bovendien is een voedingsbodem geen alternatief voor bemesting, ook een voedingsbodem moet je bemesten.

mijn favoriete voedingsbodem materialen zijn kattenbakkorrels van 100% bentoniet. ironisch genoeg zijn dat ook de goedkoopste kost 50 cent per liter ofzo bij de supermarkt. Prima klei voor een voedingsbodem en doordat het droge korreltjes zijn gemakkelijk aan te brengen. eenmaal nat wordt het vanzelf zacht en plakkerig.
gemengd met tuinturf. turf is veel voedselarmer dan de compost die je in potgrond e.d. tegen komt. Dat maakt dat je zelf meer controle hebt over welke voedingstoffen je in welke mate toevoegt. en weet je ook dat ze allemaal aquarium safe zijn. Puur turf is minder goed in het vasthouden van voedingstoffen en blijft minder goed onder het zand.
 
ik gebruik 2 delen bentoniet op 1 deel turf. (naar volume) en dan een laagje van een cm ongeveer.
 
Zelf heb ik veel gewerkt met tuinaarde. Maar nooit in mijn aquarium, wel in mijn kweekbakken waar ik aquarium moerasplanten in opkweekte. Tuinaarde heeft de eigenschap dat het onmiddellijk onder water gaat drijven! Dus wanneer je er geen dikke bovenlaag op hebt krijg je dit probleem. Ook wanneer je een plant om de een of andere reden wilt verplaatsen komt er (tuin-)aarde mee wat dan ook weer in je bak drijft. Het is overigens zoals ik opmerkte in mijn kweekbakken wel voedzaam voor je planten.
 

Terug
Bovenaan