welke voer zorgt voor een optimale lengtegroei bij jonge vissen?


J

jules op de laak

Guest
hallo,

ik onderzoek de groei van jonge vissen op verschillende type voer.
welk type voer kan ik het beste gebruiken om een jongen vissen in 3 aquaria op te voeren onder dezelfde omstandigheden maar verschil in de voeding waarbij ik veel resultaat verschillen krijg te zien?

M.v.g Jules Op de Laak
 
Yup, daarnaast ga je nooit exact dezelfde omstandigheden kunnen creeeren. Maar waarom specifiek lengtegroei moet een visje niet gewoon alle kanten op groeien ?

Hoe goed moet je onderzoek zijn ? eant dna kom je er niet met 3 aquaria natuurlijk
 
je zou een zou een bak kunnen neer zetten van 120 en deze in 3 delen opsplitsen door middel van blauwe filtermatten (heb je de zelfde omstandigheden qua waterwaarden en temperatuur en dan bijvoorbeeld corydoras panda aan het kweken zien te krijgen en dan in 1 deel vlok voer 1 deel levend voer en 1 deel beide dan zou je misschien verschil in overlevingspercentage en groei kunnen zien

is maar een idee hoor
 
uiteraard maar WELKE vlok WELK levend voer en wat is daar precies de samenstelling van ? En de kwaliteit de ene Artemia is de andere niet etc etc etc etc.

Hoeveel vis per bak heb jee en precieze verdeling van geslacht etc etc

Interresant experiment dat zeer zeker maar meer dan een indicatie gaat het nooit opleveren. Niet dat dat nou perse nodig is natuurlijk. Het is maar wat je wil bereiken natuurlijk.
 
Of dit experiment succesvol zal verlopen (wat betreft daaruit) af te leiden info) valt of staat inderdaad met de doelen ervan, alsook de opzet.

Jules. Wat is de precieze bedoeling? In het kader waarvan moeten we je onderzoek zien?
 
ik heb een 1,60 bak die ik in 3 vakken verdeel onder dezelfde pompen en verwarmingselementen.
ik neem de poecillia reticulata in zeer jonge vorm voor mijn experiment, deze allen afkomstig van dezelfde moeder.
wat ik nu in gedachten heb is 1 bak vlokvoer te geven en bak 2 levend voer en 1 een combinatie van kweekpoeder en opvoer vlokken.
verder neem ik ook een bakje waar ik de vissen per week kan opmeten.

hieruit wil ik kijken onder welke hoeveelheden concentraties voer de poecillia reticulata het snelste groeit in lengtegroei, ook ga ik onderzoeken waaruit elk type voer is opgebouwd.

dit is mijn profielwerkstuk onderwerp en practica.
maar voor het type voer sta ik nog open.
 
Dat vind als een heel aardige opzet klinken :)

Wat zijn de eisen voor het profielwerkstuk? (uren/aantal bladzijden/niveau/etc)

Puntje van aandacht: bij mijn weten hebben guppen best een hoge groenvoerbehoefte. Check dat even en denk dan (als dat inderdaad zo is) goed na hoe je dat in je tests kan incorporeren. Gaan vari�ren met twee variabelen (zowel in het groenvoer als in het 'vleesvoer') en je maakt het jezelf wel extreem lastig. Niet alleen omdat 3 vakken me dan erg weinig lijkt, maar ook omdat je er een hele uitdaging van maakt om dan conclusies te trekken. Statistische analyses zijn dan bijna noodzakelijk.

~ Ivo
 
ik denk dat je bij je droogvoer vooral ook moet kijken wat bv eiwit gehalte hier groeien vissen snel van maar is het een gezonde groei?
ga je alleen naar de groei kijken of ook naar bv. uitval model van de vis enzo.
Zet je ze bv op steurvoer (fijn maken) zul je een snellere groei krijgen denk ik maar worden het mooie en gezonde guppen?
Zelfs het merk voer zal al verschillen geven.
Niet alleen in groei kleur model van de vis maar kijk ook eens naar de belasting van het water met verschillende voeren lijkt mij veel interessanter omdat ook heel veel te maken heeft met de groei van de vis.
Op zich een hele interessant onderzoek wat ik zeker zal gaan volgen.
Maar maak het onderzoek uitgebreider wat het nog interessanter en completer zal maken.
 
gastromyson zei:
ik denk dat je bij je droogvoer vooral ook moet kijken wat bv eiwit gehalte hier groeien vissen snel van maar is het een gezonde groei?
Definieer "gezonde groei" ? Hoe meet je dat?

Daarnaast: een beetje onderzoek zou voedingswaarden zelf testen, oftewel niet blindelings afgaan op wat fabrikanten aangeven. Hoe zie je dat voor je?

gastromyson zei:
Zet je ze bv op steurvoer (fijn maken) zul je een snellere groei krijgen denk ik maar worden het mooie en gezonde guppen?
Definieer "mooi en gezond" ? En al helemaal beide termen los van elkaar? Hoe meet je dat?

Daarnaast: "mooi" is een volkomen subjectief (meningen) begrip en zou reeds daarom al moeten worden verbannen uit een onderzoek (tenzij dat onderzoek is naar meningen en daarvan is hier totaal geen sprake).

gastromyson zei:
Niet alleen in groei kleur model van de vis maar kijk ook eens naar de belasting van het water met verschillende voeren lijkt mij veel interessanter omdat ook heel veel te maken heeft met de groei van de vis.
Definieer "belasting van het water" ? Hoe meet je dat?

Daarnaast: Het is 'maar' een profielwerkstuk he? Belangrijk voor Jules, maar laten we het hem vooral niet onmogelijk maken met allerlei eisen.
Veel willen uitzoeken is leuk, maar het wordt al snel 'te' veel... en dat is geen goed teken.

gastromyson zei:
Maar maak het onderzoek uitgebreider wat het nog interessanter en completer zal maken.
Interessanter? Vast!
Completer? Vast!
Haalbaar voor een profielwerkstuk? Neen!

Je voorstellen gaan compleet voorbij aan het feit dat er slechts 3 vakken in het aquarium ter beschikking zijn: meer willen onderzoeken vergt simpelweg meer ruimte.
De nachtmerrie om een en ander juist te analyseren (statistische analyse) heb ik het dan nog niet eens over. Ik krijg er al de kriebels van en dat is geen goed teken.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Bovenstaande helemaal niet vervelend bedoeld richting jou Jules (dus begrijp het a.u.b. ook niet als een aanval naar jou!!!) maar menig universitair student heeft simpelweg de grootste moeite met statistiek, wat moge aangeven dat het niet iets is waar je even een avondje op zit en er dan uit bent.

Wat is trouwens het tijdsbestek dat je hebt voor dit werkstuk Jules? (daarmee bedoel ik: wanneer begin je en wanneer moet het klaar zijn?)

~ Ivo
 
Misschien kunnen deze teksten/onderzoeken je helpen:
Effect of Dietary Protein Level on Growth Performance and Nitrogen Excretion of the Yellow Tail Cichlid , Pseudotropheus acei
Nutrient requirements of ornamental fish
Aquarium Fish Nutrition
Growth performance of fry of the black-spot barb Puntius filamentosus (Valenciennes, 1844) fed live feeds and artificial feed

Hou er wel rekening mee dat de vervuiling van het eten invloed kan hebben op de gezondheid van je vissen. Dus als je ze allemaal in hetzelfde water zet kan dit een vertekend beeld geven.
 
ivo

Heeft het zin jou antwoorden te geven?
Probeer alleen Jules dingen aan te geven waar hij ook rekening mee kan houden.
Het valt me op dat elke x ik wat post jij de tekst uitelkaar trekt met vragen.
Ik geloof niet dat dit jou topic is.

maar goed,

gezonde groei (jammer dat ik dat uit moet leggen)
Een dier snel laten groeien is niet zo moeilijk. stop er bv heel veel eiwitten in en het lichaam zal snel groeien maar kan de rest van de vis dit aan? is de bouw van de vis hoe het hoort te zijn ? Dit gaat vaak gepaard met lichamelijke problemen en vergroeiing.
De belasting van het water heeft zeer zeker met de op groei van een vis te maken.
belasting van water moet je denken aan nh3/4 no2 en zelfs no2 in hoge waarden.wat groei en gezondheid van de vis niet ten goede komt.

Daarnaast: "mooi" is een volkomen subjectief (meningen) begrip en zou reeds daarom al moeten worden verbannen uit een onderzoek (tenzij dat onderzoek is naar meningen en daarvan is hier totaal geen sprake).
Met mooi bedoel ik de juiste bouw van de vis wat het dier hoort te hebben op een bepaalde leeftijd.

Daarnaast: een beetje onderzoek zou voedingswaarden zelf testen, oftewel niet blindelings afgaan op wat fabrikanten aangeven. Hoe zie je dat voor je?

Een fabrikant is verplicht de juiste samenstelling op te geven.
Dus zelfs verschillende droogvoeren zullen denk ik al verschillen geven in belasting van het water en groei.


Maar Jules leuk onderzoek ik zou je volgen als je hier blijft posten over je bevindingen.
 
Ik betreur het dat je dit zo naar mij trekt. Antwoorden geef je namelijk niet voor mij maar voor Jules en dat geldt ook voor antwoorden op vragen die ik stel. Die vragen stel ik namelijk om met Jules mee te denken. En dat meedenken mag ik ook doen over gedachten die anderen hier neerzetten me dunkt, zoals ook jij dat doet over mijn relaas en eenieder dat kan doen. Zo heb ik er geen enkele moeite mee dat je aangeeft dat voedingswaarden juist vermeldt moeten worden. Daar heb je namelijk helemaal gelijk in, ook al zou je als onderzoeker dit mijns inziens het beste (ook) in eigen hand kunnen houden.

Tekst uit elkaar trekken met vragen doe ik bovendien met een reden. Ik zou het op prijs stellen als daar het nut van wordt ingezien, versus erover te vallen, en ik hoop dat Jules dat doet. Sterker nog: ik ben er eigenlijk gewoon van overtuigd dat hij dat doet, want zijn eerste opzet laat zien dat het hier om een bijzonder intelligent mannetje gaat.

Jammer dat je een term moet uitleggen? Elk fatsoenlijk onderzoek heeft als fundament een gedegen afbakening, alsmede definities van de termen die worden gebruikt. Ik zou zeggen wees blij dat ik erop wijs dat termen van een uitleg voorzien zouden moeten worden, want mijn vragen naar uitleg over termen geven je een uitgelezen mogelijkheid om Jules niet alleen een losse kreet mee te geven, maar ook toe te lichten wat onder die kreet zou kunnen worden verstaan.

Verder heeft de belasting van het water inderdaad met de groei te maken, dat breng je terecht naar voren en dat heb ik ook nergens ontkend. Maar ook hier geldt dus voor dat dit zonder uitleg een vrij inhoudsloze term is. Jij zou daarover bijvoorbeeld NH3/4 en NO2 zien. Prima, daar zie ik best wat in. Ikzelf zou echter NH3/4 en NO2 als gifstoffen willen zien, en bij belasting meer denken aan NO3, PO4, een verhoogde geleidbaarheid en allerlei hormonale afscheidingen (denk aan anti-groeihormonen). Ook prima. Zo lang maar duidelijk is waar het jou en mij om gaat. Zonder definities gaat bij wijze van spreken iemand nog denken dat het gaat om de euro's belasting die over het leveren van leidingwater is verschuldigd. Vergezocht voorbeeld geef ik direct toe, maar door het defini�ren van termen voorkom je dit soort gedachtenkronkels van je lezers.

Jules geeft ook aan dat hij met sponzen de 3 vakken in zijn bak zal maken en dat dit leidt tot dezelfde waterwaarden in elk vak. Ik zie dus niet in hoe je hier met de vervuiling (wat je daaronder ook moge verstaan) kan spelen per vak.

Ook heb ik aangegeven dat je met 3 beschikbare vakken erg beperkt bent in wat je wel en niet kan gaan testen. Dat is helemaal niet erg, zo lang je je daarvan maar bewust bent en hetgeen je wel gaat testen hierop aanpast. Daarnaast geeft je dit aan in het verslag. Op dit alles wijs ik dus. Het correct testen van meer dan ��n variabele met slechts 3 vakken ter beschikking is gekkenwerk, misschien wel onmogelijk. En dan nog maar te zwijgen over statistische analyses waar (ik val in herhaling, maar met een doel) ik spontaan maagkrampen van krijg alleen al bij de gedachte daaraan. Ik zou er wel uitkomen, maar niet zonder hulp van 3 statistiek boeken die je niet in een weekendje uithebt en een heleboel koffie. Ohja en hulp van Mascha, want die is toch echt beter in statistiek dan ikzelf.

Bovendien is voor zover ik weet is statistiek en al helemaal de wat verdergaande statistische analyse geen onderdeel van wat men op een middelbare school aangeleerd krijgt. Daarom is niet te onderschatten hoe belangrijk het is om testjes simpel te houden. Beter weinig testen maar daaruit wel een paar nuttige dingen kunnen afleiden, dan te veel willen testen en volkomen de mist in gaan. In de beperking toont zich de meester is het devies wat dat betreft.

Het idee van het testen van 3 typen voer klinkt voor mij als interessant en ook zeker haalbaar. Bovendien zou zoals ik me de eisen van het profielwerkstuk herinner je daarmee een heel aardig stukje kunnen inleveren. Nee sterker nog, bij gedegen uitvoering zelfs een hoog cijfer verdienen.

Drie vakken, met in elk vak bijvoorbeeld 20 visjes (10 mannen 10 vrouwen) met dezelfde ouders, getest over een bepaalde periode en waarbij je dan met excel per vak een grafiekje maakt hoeveel visjes er zijn met een bepaalde lengte en je hebt hele tastbare resultaten waar je geen rocketscience voor nodig hebt.

Of willen we een middelbare scholier opzadelen met regressie-analyses, one-way en two-way ANOVA's, F-testen en T-testen? Mag ook hoor, maar dan haak ik af, terwijl ik best bereid ben Jules te helpen met zijn excel bestandjes of zijn verslag.

@Jules: in dit alles zie je ook een heleboel tips van mijn kant voorbijkomen. Als je nog meer wilt weten of je vindt iets niet duidelijk dan laat het maar weten. Gaan we daar wat aan doen :)

~ Ivo
 
Excuus, ik heb een kleinigheid over het hoofd gezien.
Mascha&Ivo zei:
Jules geeft ook aan dat hij met sponzen de 3 vakken in zijn bak zal maken en dat dit leidt tot dezelfde waterwaarden in elk vak. Ik zie dus niet in hoe je hier met de vervuiling (wat je daaronder ook moge verstaan) kan spelen per vak.
Dit was niet de tekst van Jules, maar een idee van Dravik.

De rest van mijn lap tekst blijf ik overigens bij.

~ Ivo
 
Ok ivo Ik neem mijn woorden terug, dit vind ik een erg goede uitleg van jou kant.
Ik denk dat we beiden erg ge�nteresseerd zijn naar de uitslag van dit hele verhaal hoe Jules het ook gaat doen :)
(ook ik heb mijn bedenkingen bij het opdelen van de bak in 3 delen)
Jules ik hoop dat dit werkstuk goed uitpakt en je mooie verschillende resultaten krijgt.
En zoals eerder gezegd zal ik het volgen.
Ik vind het zeer interessant en ben benieuwd naar je resultaten.
( ik ben erg voor het voeren wat een dier nodig heeft en niet wat een dier snel doet groeien)
Misschien stel ik dit bij naar jou bevindingen. :)
s6 :)
 
Nee joh je hoeft je woorden niet terug te nemen!
Misschien was ik in eerste instantie wel wat onduidelijk, of kwam niet lekker uit de verf wat ik wilde zeggen, of had jij wat ik wilde zeggen niet helemaal door.
Kan allemaal gebeuren. Even goede vrind'n. Ik heb dit liever dan dat we elkaar de tent uit knokken om kleinigheden :)
 
Nog even een reactie van Ivo's wederhelft :)
Ben zelf masterstudente biologie, dus heb wat ervaring met dit soort dingen. Mijn profielwerkstuk had ooit eenzelfde soort opzet (Welke grondsoort zorgt voor de beste groei van planten? Tomatenplantjes opgekweekt, 6 bakken met verschillende bodemsoorten, 6 plantjes per bak, en kijken hoe ze groeien. Simple as that.)

Ik zou zeker voor een profielwerkstuk willen zeggen: KEEP IT SIMPLE. Er zijn allemaal prachtige dingen bij te betrekken, maar uiteindelijk zullen zulke dingen het je onnodig moeilijk maken, zeker voor een profielwerkstuk.

3 vakken in een bak is een heel mooi idee omdat je dan voor de drie behandelingen exact hetzelfde water hebt. Dat is dus al een variabele waar je geen rekening mee hoeft te houden (en dus zou ik de vervuiling van het water ook niet meenemen in je onderzoekje).
Ook een goed idee om visjes uit hetzelfde nestje te pakken. Dan hebben ze dezelfde ouders, praktische dezelfde genen, dus weer een variabele uit de weg. Prima.

Voor zover ik heb begrepen dat palty's voornamelijk groenvoereters zijn: in dat geval zou ik de drie bakjes qua groenvoer exact hetzelfde geven (bv. elke dag een gelijke hoeveelheid groenvlokjes), en alleen in het vleesvoer varieren (bv. enkele keren per week in 1 van de bakjes rood droogvoer, in 1 van de bakjes diepvries, en in 1 van de bakjes levend voer. Uiteraard van hetzelfde gewicht of volume). Dan heb je weer een variabele minder.

Er zijn uiteraard altijd honderden dingen van invloed op de groei van vissen, maar dit zijn dingen die je dan in je profielwerkstuk bespreekt in de discussie. Je kunt nu eenmaal niet overal rekening mee gaan houden, zeker niet op de middelbare school. Daarvoor heb je namelijk meer kennis nodig van statistiek, en dat is gewoon niet goed haalbaar voor een middelbare scholier. Je wil natuurlijk gewoon graag wat mooie grafiekjes in excel maken, en die met elkaar vergelijken zodat je er iets over kan zeggen.

En daarom nogmaals mijn allerbelangrijkste tip: HOUD HET SIMPEL VOOR JEZELF. :)
Dat geldt niet eens alleen voor een profielwerkstuk, maar zelfs voor academisch onderzoek. Ga je er teveel variabelen bij betrekken, dan raak je op een gegeven moment de weg kwijt. Die dingen bespreek je ook in een wetenschappelijk artikel in de discussie, zodat jij of een ander daar later mee aan de slag kan in een nieuw onderzoek.

De dingen die afwijken en/of je niet mee kunt nemen bespreek in de tekst van je profielwerkstuk. Dan ga je op internet (of zelfs in wetenschappelijke literatuur, als het je lukt dat goed te lezen, kan lastig zijn als je er nog weinig ervaring mee hebt) zoeken wat een verklaring kan zijn voor de dingen die je ziet, en dan schrijf je op.

Volgens mij kan dit een hartstikke leuk profielwerkstuk worden! Ik zou zeggen, ga zo door.

- Mascha
 
Natuurlijk gaat dit een hardstikke leuk experiment worden en zijn we erg nieuwsgierig naar hoe je het gaat aanpakken en naar wat er uit komt.

Ik begin zelfs een beetej jaloers te worden in mijn tijd op school waren dit soort dingen er mooi niet bij. Domweg herproduceren wat het boek te vertellen had en dat was dat.

Hou ons iig op de hoogte !!
 
Ik vind het echt geweldig hoe we op deze manier de kennis van onze hobby delen, en hoe jullie mij willen helpen wanneer ik voor moeilijkheden sta.
MIJN DANK IS GROOT!!

Het spijt me dat ik enige tijd niet van me heb laten horen. Het was een erg drukke periode op school die ik gelukkig achter de rug heb, en nu weer tijd om lekker te hobby'en.

De eisen zijn niet zo hoog, want ik ben maar een 5 havo leerling op de middelbare school.
We moeten het profielwerkstuk in 2 tallen maken, ieder 160 uur. en het werkstuk moet 6 hoofdstukken bevatten die een minimale omvang van 80 pagina's heeft.
Ook moeten we er 1 practica in verwerken met daarin 3 hoofdstukken met deelvragen die over het onderzoek gaan.
Wat vooral voor mij belangrijk is dat ik het werkstuk niet te breed maak, ik wil me vooral concentreren op het onderzoek en de resultaten die eruit komen, en zo diep mogelijk hierop ingaan. hierdoor word het niet te ingewikkeld en blijf ik binnen de grenzen van het onderwerp. ( bedoelde u dit ook niet Mascha? )

bij mijn onderwerp moet ik per hoofdstuk een deelvraag hebben. Mijn hoofdvraag is: welk voer heeft een Poecillia reticulata nodig voor een optimale lengtegroei?
hierbij is mijn onderwerp niet al te breed, omdat ik kijk naar de optimale lengte groei, en niet naar het welzijn van de vis.

Verder heb ik me nog geori�nteerd op de voeding zoals Ivo mij had aangeraden, dit is voor de Poecillia reticulata zowel vlees als groen en is de vis dus een echte alleseter. De voorkeur voor voedsel is er niet echt, het visje eet gewoon zijn buik vol tot er niks meer inpast.


Deze herfst vakantie heb ik totaal niet stil gezeten.
Ik ben al begonnen met het practica en daaraan aardig wat uren besteed.
zo heb ik zelf een 1 meter 50 bak gebouwd van 10 mm dik glas met daarin 3 schotten. elk vak is dus precies 50 cm groot en heeft een gelijk oppervlak.
de schotten zijn echter niet vast gekit, maar heb ik vast gezet met speciale magneten.
het water kan zo op 2 manieren door de complete bak stromen.
aan de zijkanten heb ik openingen van 0,5 millimeter en onder in de bak een opening van 25 millimeter.
hierdoor kan zowel water doorstromen tussen de zijkanten en onderlangs.
onderlangs is echter wel afgeschermd met grind, zodat de vissen er niet onderdoor kunnen zwemmen.
hierdoor moeten de waterwaardes gelijk blijven over de bak volgens mijn redenering. ( of maak ik hier een denkfout?).
ik test ze voor de zekerheid elke dag even tot ik hier zeker van ben, maar ik heb in 2 weken nog niet een verandering in een van de 3 gezien, wel licht door de gehele bak.
in elke gedeelte heb ik dezelfde pomp en thermostaat geplaatst op dezelfde plek, zodat elke bak dezelfde invloeden heeft en dus geen variabel verschillend is behalve het voer.

op 26 oktober heb ik een bevalling gehad van de moeder, hieruit is een nestje van 37 jongen visjes uit ontstaan.
deze heb ik na 24 uur in tientallen over de bakken verspreid, de 7 anderen heb ik in de guppen bak gezet.

Ivo u gaf de tip dat ik bijvoorbeeld 10 mannen en 10 vrouwen het beste kon nemen, helaas is dit bij jongbroed van dit soort niet waar te nemen in dit jonge stadia.


voor het type voer heb ik gekozen voor: bak 1 vlokvoer wat fijn gemaakt is. bak 2 spirituela power grow dat ook best fijn vermalen is. en bak 3 een afwisseling van cyclops, arthemia en dalphina ( nu ze nog zo klein zijn, anders is het te groot)

de lengte van de jong broed was 3 mm bij de verspreiding.
nu heb ik de eerst meting al gedaan waaruit bak 1: 4-5 mm bak 2: 5-5,5 mm en bak 3: 3-4 mm

dit ga ik niet wekelijks meten want deze meting koste me wel 2 uur en +/- 40 minuten en veroorzaakt best veel stress onder de beesten.
daarom ga ik de meting uitvoeren 1x in de 2 weken.

bedankt voor de uitleg van enkele begrippen Ivo en Gastronyson, ik zou het precies in zulk antwoord gedefinieerd hebben.
deze moet ik echter ook allemaal verwerken in mijn wetenschappelijke literatuur.

ik hou jullie op de hoogte!!

morgen komen er een aantal foto's!!!

----------------------------

jules Op de Laak

p.s wie weet de natuurlijke kleur van de Poecillia reticulata?
 
2 uur 40miuten ? Hoe meet je het dan ?

De bak zit nu vol maar misschien kun je nog 3 stukken mm papier plastificeren en op de bodem leggen ? kun je van bovenaf makkelijk kijken hoe of wat ook minder stress voor de dieren.

Natuurlijkde waterkolom vertekend ietwat echter bij elke bak heb je dezelfde vertekening en kun ej dus nog steeds iets zinnigs zeggen.ishet niet supernauwkeurig het si de verhouding die in ej onderzoekje telt niet zozeer de absolute maat toch ?
 
Schrijf ik zojuist een stukje in een ander topic waarbij ik me afvroeg of er wel eens onderzoek is gedaan bij aquariumvissen kom ik dit interessante topic tegen!
Geweldig hoe je dit met hulp van Ivo, Mascha en Gastromyson aan het uitwerken bent.
Ben erg benieuwd naar de foto's.

Ik ga dit zeker volgen!

Heel veel succes en je hebt mijn respect!

Groet,

Pauolo
 
Eerst even een grote schok ventileren :O

- 80 bladzijden?
- met 2 personen 160 uur per persoon

Zijn ze op hun hoofd gevallen ofzo!?!? :stom:

Mijn bachelorscriptie stond 8 ECTS � 28 uur per ECTS voor, samen 224 uur, voor een bladzijde of 30 a 35.
Ben ik nu gek of zijn die eisen voor een onderzoekje op de middelbare school compleet buiten elke proportie?

~ Ivo

PS: inhoudelijke reactie komt later!
 
ja, maar aan die uren kom je behoorlijk makkelijk. en voor een biologisch onderzoek zijn deze wel noodzakelijk.
het is echter geen verplichting maar een richtlijn, door de bak te bouwen heb ik al 53 uur afgewerkt en aan onderzoeken al 26 samen met schooluren en informatie uren.
de leraar neemt deze tijd niet zo super nouw. gelukkig!!
en de werkuren strepen we vaak samen af, dus hier gaan er ook gezamelijk af.

maar tegenwoordig zit ik met een simpel verslag al rond de 30 a 40 pagina's dit komt gewoon door de grafieken en statistieken en de bronnen die erin zijn verwerkt, deze leveren al makkelijke 20 pagina's op.

-----------------
Jules
 
hallo,

zoals ik gezegd heb zou ik een foto plaatsen. alleen iets wat te laat.
daarvoor excuses.

hier is de foto van de bakken indeling.
946323jules_op_de_laak_0_82_img_3936.jpg

en hoe ik het gemaakt heb.

191444jules_op_de_laak_0_82_img_3989.jpg

hier is de bak draaiend te zien met de pompen en elementen, en decoratie.

ik hoop dat ik het goed heb gedaan, want ik had geen idee hoe ik de foto's moest plaatsen.

m.v.g Jules
 
Lijkt mij een prima bruikbare opstelling.

Overigens dat men in sommige opleidingen compleet losgeslagen is is ondertussen een indruk waar ik ook niet aan kan ontsnappen.

Pagina�s lange verslagen en plannen makerij over hoe zaag ik een balkje op maat of hoe werkt mijn waterpas (mijn neefje doet een timmeropleiding) heb ik gister langs zien komen en zijn natuurlijk compleet idioot.

Mensen die een zorg opleiding doen en onvoldoendes krijgen van school omdat ze voor opdracht X de privacy van bewoners moeten schenden en ze dit uiteraard weigeren heb ik ook al gezien. Of opdrachten krijgen die binnen die instelling niet realiseerbaar zijn of waar domweg de instelling niet aan meewerkt etc etc

Meiden die een intervieuw met een clieent MOETEN afnemen en genadeloos een onvoldoende krijgen terwijl het gaat om een woongroep waar mensen wonen die uberhaupt niet KUNNEN communiceren...

Studenten van een uni die een UUR jawel een UUR van te voren doodleuk leuk krijgen te horen dat ze een specialistish stukje (hulp) gereedschap nodig hebben bij eoa toelatings dinges, altijd handig als dat niet te verkrijgen is (winkel gesloten op maandag ).

Jongen die een sportopleiding doet o ja het is nu woensdag ochtend volgende week gaan we naar Espana voor een weekje surftoestanden kosten een bult, ff aftikken vandaag of morgen nog.

Mijn zus zakte ooit de eerste keer voor haar kappersdiploma praktijk omdat �we een maximaal slagings percentage hanteren� resultaat was wel gewoon (7,3) voldoende...

Mensen die aldus de docenten ongeschikt zijn voor het vak (wat ze zelf nooit hebben uitgevoerd) omdat,jawel, je bent negatief over de opleiding.... (Die heb ik zelf eens te horen gekregen)

Opleiders vergeten vaak dat hun studenten in feite KLANTEN zijn,je moet toch en vaak aanzienlijk afrekenen, Maar dat concept is in opleidingsland nogal moeilijk blijkbaar.
 
Nou Jules, daar gaan we:

Strak werk afgeleverd met die bak! Volgens mij klopt je gedachtengang ook.

- dat geslacht niet waar te nemen is maakt het eigenlijk lastig, zeker omdat er nu juist een verschil in formaat is tussen mannen en vrouwen. Je onderzoek is ook eigenlijk te kleinschalig om de verschillen aan het toeval te kunnen toeschrijven. Of heb je bronnen gevonden dat gedurende de eerste X weken de groei van mannen en vrouwen even snel gaat? Zo ja: dan is dat heel waardevol.

- als ik heel eerlijk ben vind ik het geen juist idee om een doorgewinterde alleseter (die heeft dus ook van alles wat nodig, dat schrijf je eigenlijk zelf al) op een eenzijdig dieet te zetten. Heel kort gezegd weet je dus eigenlijk bij voorbaat al dat de guppen in bak 2 te weinig dierlijk voer krijgen en de guppen in bak 3 te weinig plantaardig voer krijgen. Bij bak 1 leg je het lot in de handen van de fabrikant van het voer. Als je dan heel kritisch bent is je onderzoek niet zozeer naar welk voer optimaal is, maar naar welk voer het minst incompleet is. Vrij vertaald naar mensen zou je kunnen zeggen: je onderzoek is niet of het beste is alleen bananen of alleen steak te eten, maar naar wat het minst slechte is. Je kunt zeker niet meer terug? Het voorgaande zou niet heel erg zijn, maar eigenlijk behoor je dat wel netjes aan te geven: dat de kans aanzienlijk is dat door de visjes een eenzijdig dieet voor te schotelen je geen uitspraken kan doen over wat nu precies 'het beste is' en al helemaal niet over de verhouding tussen groenvoer en dierlijk voer. Zoiets mag nimmer afgestraft worden, het geeft namelijk alleen maar aan waar je keuzes hebt moeten maken en laat zo zien dat je er over hebt nagedacht.

~ Ivo
 
Als je dan toch alles volledig apart moet zien, dan zou ik al het bodemmateriaal eruit halen en zorgen dat je drie volledig kale bakken krijgt.
Want dat bodemmateriaal komt vol te zitten met afval ed. hoe gaat dit je water be�nvloeden?
Ik weet het niet(ben geen bioloog)maar je watersamenstelling zal door hetgeen in je bodem zit veranderen, dus je vissen gaan hierdoor ook veranderen, want laat het ons wel wezen, je zal doordat je in de ene bak droogvoer geeft en in je andere bak bv. levend voer, de kwaliteit van je water veranderen.
Dit gaat nog verergeren ivm hoe en in welke mate je bodemmateriaal gaat zorgen hoeveel en welke bacteri�n je gaat krijgen.

Dit gaat daarom dan ten koste van het verschillende di�ten die je je dieren geeft.
 
Luc, begrijp ik nu goed dat je niet helemaal (of helemaal niet) meegaat in de theorie dat op deze manier in elk deel van de bak hetzelfde water aanwezig zal zijn?
De gedachte daarachter was namelijk dat op die manier waterkwaliteit een factor is die je kan wegstrepen als eentje die verschillen in lengtegroei mogelijk verklaart. En laat dat nu juist zijn wat we eigenlijk willen: we willen alle variabelen behalve het voer kunnen wegstrepen als zijnde van verschillende invloed op de groei in de drie bakken.

Kort gezegd:
- Drie bakken met zelfde water > ja, waterkwaliteit heeft invloed op de groei (veronderstelling, geen hele gekke), maar omdat het steeds dezelfde invloed is (want zelfde water) geen probleem voor onderzoek.
- Drie bakken met elk eigen water > invloed waterkwaliteit in drie vakken kan verschillen > extra verklarende variabele > statistisch/analytische nachtemerrie.

~ Ivo
 
Luc, begrijp ik nu goed dat je niet helemaal (of helemaal niet) meegaat in de theorie dat op deze manier in elk deel van de bak hetzelfde water aanwezig zal zijn?


Helemaal juist, en niet mee eens dat dit hetzelfde water blijft, wel als het in de bakken wordt gedaan, maar een week of twee weken later is dit al om zeep, en heb je totaal verschillende waterwaarden.

Laat me even verduidelijken,
In elke bak zit bodemsubstraat(niet even veel, want ik denk niet dat dit is afgewogen)
Maar uiteindelijk maakt het niet uit of het even veel is of niet.
Wat wel uitmaakt is het volgende, de voeding.

1) in deze bak geeft men bv. vlokkenvoer, laat ons zeggen 0,2 gram per dag(is maar een voorbeeld)
2) in deze bak geeft men bv. tabletten(of mag ook diepvries zijn)hoe ga je meten dat in verhouding dit even veel is als bij het vlokkenvoer?
3) in deze bak geeft men levend voer, net hetzelfde probleem als bij vorige bakken.

Want(en nu komt het)hoeveel voer blijft er in de bodem zitten? wordt verwerkt tot bacteri�n en weet ik wat nog allemaal(de ene bak zal sneller nitriet of nitraat aanmaken dan de andere)
Kan men dan de hoeveelheid voer toch oplossen en is het evenveel, dan is maar de vraag hoeveel er niet van wordt opgegeten en het water vervuild.

Dus, mijn uitkomst is,
-3 kale bakken(geen bodemsubstraat)
-bakken dagelijks volledig verversen, dwz. alle water verversen en alle eten dat is over gebleven opruimen.

Dit kan dan na een hele tijd wel helpen, en al de rest? dat is volgens mij voor statistieken die niet van doen zijn, gewoon omdat men verkeerd bezig is.
 
Spijtig dat er in dit topic niet meer wordt gereageerd, zeker als je een vraag beantwoord.
Mits een paar aanpassingen was dit denk ik wel een leuk experiment.
 
sorry dat ik een tijdje niet meer gereageerd heb.
Ivo omdat het een alles eter is kunnen ze op veel voedseltypes overleven, zowel plantaardig als dierlijk voedsel moet geen probleem vormen om hem te laten overleven.
ik kijk naar wat echter beter is. maar ik zie nu dat een combinatie ( vlokvoer ) het beste is voor de lentegroei en dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel voor dezelfde lengte groei zorgen.

ik zorg ervoor dat elke vis voldoende voedsel krijgt, elke dag worden de bodems afgezogen om overige voedselresten op te ruimen.
dit heb ik tot nu toe elke dag gedaan, en de waterwaardes zijn nog steeds hetzelfde. volgens de metingen.

vanmiddag doe ik meting 5, hierbij maak ik wel enkele foto's! ik zal proberen om jullie regelmatiger op de hoogte te brengen. en de waardes vanmiddag neerzetten.

-------------jules-----------------
 
296833_0_82_img_4615.jpg




852498_0_82_img_4611.jpg



de waardes lopen langzaam door elkaar heen, je ziet bijvoorbeeld hele kleine en echt al toppen in de groei.

de waardes van meting 3 stuur ik vanmiddag door!

--------------jules--------------
 
luc zei:
Spijtig dat er in dit topic niet meer wordt gereageerd, zeker als je een vraag beantwoord.
Mits een paar aanpassingen was dit denk ik wel een leuk experiment.
Mocht je op ons (Mascha en ik, ik benadruk het even) doelen Luc: we weten eerlijk gezegd niet zo goed wat we er nog mee aan moeten.

~ Ivo
 
Ik snap het niet helemaal meer. Ik had begrepen dat theoretisch de waterwaarden in de bakken gelijk zijn omdat het water van de ene bak(onderdeel) naar een ander deel kan stromen. Zit ik hier fout?

Ik vind dit een erg interessant topic, trouwens.
 

Terug
Bovenaan