Welke voermolen/automaat is de beste?


Bertjeblup

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2022
Berichten
216
Locatie
Grun'n
Heb de vraag al gesteld, maar wil er toch meer meningen over horen.

Omdat ik ook graag een paar dagen er op uit ga ben ik op zoek naar een goede voermolen.

Juwel heeft twee typen, Eheim, en er zijn meer.

Een nadeel die ik hoorde is het vochtig worden van het voer door condens. Maar wellicht zijn hier oplossingen voor.

Wie heeft ervaring met die dingen, en belangrijker, welke is de beste om aan te schaffen.

Van een van jullie kreeg ik deze tip:



Wie volgt....
 
Uit mijn hoofd heb ik 3 feeders liggen, ergens...
- juwel easyfeed
- de grässlin rondomat dinges die jij net noemde
- zacro automatic fish feeder (onder verschillende namen op Amazon te vinden)

Het is moeilijk om van deze drie een "winnaar" aan te wijzen. Ligt er ook een beetje aan wat voor voer je geeft.

De juwel heeft een aansluitmogelijkheid voor een luchtpomp (om vastplakken tegen te gaan). Nadeel van de juwel is dat er batterijen in moeten. Je kunt deze feeder instellen op 1 of 2x per dag; de 2e voederbeurt volgt dan geloof ik 6 uur na de eerste.

De zacro lijkt wat op de juwel maar vind ik fijner werken, omdat je meer voederbeurten in kunt stellen, precies wanneer jij wilt en daarbij ook het aantal rotaties dat de trommel moet maken. Is oplaadbaar met USB en de batterij gaat lang mee.

Bij deze twee feeders is een nadeel dat de hoeveelheid voer wat lastig kan zijn om in te stellen.

De rondomat krijgt stroom via een stekkertje en heeft een analoge draaiklok, een beetje zoals een analoge tijdschakelaar. Voordeel van deze feeder is dat je precies de hoeveelheid te geven voer kunt bepalen; gewoon in de bakjes doen wat in het aquarium moet worden gekieperd. Daarnaast kun je op zo'n manier de bakjes organiseren dat je bijv de ene dag wel voert, en de andere dag niet. De tijden zijn niet erg precies in te stellen met dat analoge draaiwiel, dat is dan wat minder. Ander nadeel is dat voer (met name fijn voer) nog wel eens in de bakjes wil blijven plakken. En je moet met enige regelmaat alle 28 bakjes losmaken om de boel er omheen schoon te maken... ik heb meerdere keren gehad dat m'n vissen voederbeurten misliepen doordat de bakjes onderling vastplakten..

Ik denk dat voor granulaat de Zacro het fijnst is. Als je bereid bent wat meer onderhoud te plegen kan de rondomat ook goed werken. Voordeel van de rondomat is dat je niet per ongeluk te veel kunt voeren, iets wat me bij die trommelfeeders wel eens gebeurd is.
 
Het is moeilijk om van deze drie een "winnaar" aan te wijzen. Ligt er ook een beetje aan wat voor voer je geeft.

De juwel heeft een aansluitmogelijkheid voor een luchtpomp (om vastplakken tegen te gaan). Nadeel van de juwel is dat er batterijen in moeten. Je kunt deze feeder instellen op 1 of 2x per dag; de 2e voederbeurt volgt dan geloof ik 6 uur na de eerste.
Hoe werkt dat met die luchtaansluiting van de Juwel?
Is dat het analoge type?
 
Hoe werkt dat met die luchtaansluiting van de Juwel?
Is dat het analoge type?

Er zit links op het plaatje aan de buitenkant een opening waar een luchtslang in te schuiven is:

Screenshot_20220107-215816_Edge.jpg

Dit ding loopt verder digitaal, als je het zo kunt noemen. Het moment waarop je de aanknop indrukt, wordt intern vastgelegd als het moment waarop voortaan gevoerd moet worden.

Een populaire youtuber op dit forum heeft eens een enorm nuttig filmpje gemaakt over deze feeder:

 
Er zit links op het plaatje aan de buitenkant een opening waar een luchtslang in te schuiven is:

Bekijk bijlage 336969

Dit ding loopt verder digitaal, als je het zo kunt noemen. Het moment waarop je de aanknop indrukt, wordt intern vastgelegd als het moment waarop voortaan gevoerd moet worden.

Een populaire youtuber op dit forum heeft eens een enorm nuttig filmpje gemaakt over deze feeder:


Mijn buurman heeft zo'n ding, schijnt echt een onding te zijn. Afijn, we gaan eens op zoek naar die opening.
 
Er zit links op het plaatje aan de buitenkant een opening waar een luchtslang in te schuiven is:

Bekijk bijlage 336969

Dit ding loopt verder digitaal, als je het zo kunt noemen. Het moment waarop je de aanknop indrukt, wordt intern vastgelegd als het moment waarop voortaan gevoerd moet worden.

Een populaire youtuber op dit forum heeft eens een enorm nuttig filmpje gemaakt over deze feeder:


Die heb ik ook gehad en de nieuwere versie van juwel (kan je ook met stekker kopen) maar vond het allebei ondingen. Werkte slecht, veel haperingen, veel morsen. Voer komt als het tegen zit op 1 plek lastig voor schuwe vissen en bij de nieuwe versie verschilde het per beurt hoeveel voer eruit kwam. Weet niet precies waarvoor je het gaat gebruiken maar als ik op vakantie ga kunnen ze makkelijk 2 weken overleven
 
De Eheim heeft bij mij bijna 4 jaar “trouwe” dienst gedaan.
Luchtslang aan de achterkant erin gekit en aangesloten op een luchtpomp, nooit geen condens problemen.
Nu de jbl voeder welke ook goed bevalt.

Dingen als die juwel zou ik achterwege laten omdat de dosering heel lastig is vast te stellen en te borgen.
De jbl kan niet mis gaan en de Eheim kan je vast tapen
 
Ik gebruik enkel de sera feed a automaten.
Niet omdat ik er zo geweldig fan van ben maar omdat het de enige zijn die ik ken die tientallen keren per dag kan doseren.
Ze hebben ook een aansluiting voor een luchtpomp, iets wat niet altijd even goed werkt. Alles hangt wat af van de omgeving (hoe vochtig de lucht is) en het soorr voer.
Poedervoer en vlokvoer gaat snel kleven. Groter granulaat is daar veel minder gevoelig voor.
 
Die luchttoevoer is dus wel essentieel om de boel droog te houden.
 
Er zit links op het plaatje aan de buitenkant een opening waar een luchtslang in te schuiven is:

Bekijk bijlage 336969

Dit ding loopt verder digitaal, als je het zo kunt noemen. Het moment waarop je de aanknop indrukt, wordt intern vastgelegd als het moment waarop voortaan gevoerd moet worden.

Een populaire youtuber op dit forum heeft eens een enorm nuttig filmpje gemaakt over deze feeder:


Mooi uitgelegd "Aqua Gino"
 
Mijn ervaringen met de Grässlin automatic Fish feeder zijn wisselend. Over het algemeen een prima voerautomaat, doet wat het moet doen. Waar ik echter goed op moest letten is om genoeg gewicht in de voerbakjes te doen.
De voederbakjes zitten namelijk vrij dicht op elkaar, waardoor er met warm aquariumwater (ik had ongeveer 27 / 28 graden) condensvorming tussen de voederbakjes kan ontstaan. Hierdoor vielen de voederbakjes vaak niet naar beneden als je ligt voer gebruikt, zoals vlokvoer. Puur omdat het vocht tussen de voederbakjes ze aan elkaar deed "kleven".
 

Terug
Bovenaan