Wat is er nieuw

welke watertest aanschaffen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneX
  • Startdatum Startdatum
S

SuzanneX

Guest
Hi allemaal!

Ik ben vrij nieuw in de aquarium wereld (alleen ervaring met guppen 😛) en neem binnenkort een mooi 180 liter aquarium over van iemand. Ik ben me enorm goed aan het inlezen over alles wat er bij komt kijken. Ook verschillende youtube kanalen helpen enorm dus ik denk dat dat helemaal goed komt.
Nu ben ik aan het zorgen dat ik alvast alle benodigdheden in huis haal maar hier heb ik nog wat vragen over en ik hoop dat jullie me kunnen helpen 😀.

De vraag is dus welke watertest ik moet aanschaffen? Ik heb op het forum al gelezen dat strips niet goed werken en ik zie meerdere leuke druppeltest sets voor 30-40 euro. Maar zoveel verschillende merken!
Sera, Colombo, Tetra enz.
Of kan ik beter losse testen kopen? En welke dan?
Verder zie ik ook digitale ph meters voorbij komen, is dit nuttig?
Zijn er nog andere dingen die jullie me adviseren om de water kwaliteit in de gaten te houden? Ik woon in Nederland en heb mijn kraanwater laten testen bij een aquarium winkel en dit was prima, dus ik heb geen Cl testen enzo nodig.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee en wat is het geld echt waard?
Ik wil natuurlijk goed voor mijn visjes gaan zorgen maar ook kijken waar ik mijn geld het beste aan kan besteden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik gebruik NO3 en PO4 regelmatig om de voedingsstoffen voor de planten op peil te houden en de rest eigenlijk bijna niet.

Voor CO2 heb ik een continue test in de bak hangen. (Ik heb CO2 uit een drukfles).

Dit zegt niet dat ik die andere testjes nooit gebruik, maar ik heb er op dit moment niet zoveel noodzaak toe. Een koffer is wel fijn, zit alles netjes in opgeruimd en het is ook leuk en soms ook echt handig wat andere waardes te weten.

Digitale Ph meter heb je niet nodig als losse test. dat kan prima met gewone druppeltjes. Ik zou deze alleen als onderdeel van een geregelde CO2 installatie kopen (die ik niet heb overigens).

Ik heb een JBL testset, de proscape, maar eerlijk gezegd is gebleken dat het proscape gedeelte niet aan mij besteed is. Een gewonere koffer met de standaard testjes had voldaan en die zitten er inmiddels nu dus ook in.

Wat ik fijn vind aan de jbl koffer is dat de flesjes goed afsluiten om te schudden. Bij Sera gingen bij mij de dopjes na verloop van tijd toch wel wat lekken. Een nadeel van de JBL koffer vind ik dat de NO3 in het gebied 5-10-20 wat lastig af te lezen is, daar zit bijna geen kleurverschil in.

Ik gebruik ook die van Colombo maar dan onder de eigen naam van Wesdijk.

Zo'n koffer is weggegooid geld, de helft gebruik je er niet van, de belangrijskte testen voor een startende aquariaan is NO2 Ph (op aliexpress kost een ph-pen 2,-) en eventueel NH3/NH4 en dan kun je alles meten wat nodig is bij een opstartende bak.
Pas als je moeilijk gaat doen met mooie plantenbakken (bekend onder de term Hollandse bak) en co2 en dergelijke) zijn andere testen belangrijk, maar als je gewoon makkelijke planten neemt heb je heel die co2 en dergelijke niet nodig

In die koffer van Colombo zit geen Po4 test, in de Wespro koffer van Wesdijk wel.
Losse test zijn ook best prijzig, dus een koffer van 29,95 is niet te duur en dan heb je alles mooi bij elkaar.

Digitale pH-pennen zijn online in nl al te krijgen voor minder dan een tientje, ze zijn gemakkelijker af te lezen, betrouwbaarder en gaan langer mee. Dus ook al snel goedkoper dan druppels.

Bewaar je druppel-testen iig goed en volgens de gebruiksaanwijzing, de betrouwbaarheid van onjuist bewaarde testen kan snel afnemen.

Voor een beginner is een koffer een prima investering, losse testen ben je al snel duurder uit. Naar mate je meer ervaring krijgt en het aquarium langer staat zul je toch merken dat je minder gaat testen.

Ik koop altijd testen los zodat ik alleen koop wat ik nodig heb.

Zelf ben ik erg tevreden over jbl.

Nh2 is leuk als de bak indraait maar daarna zelden nodig.
PO4 en NO3 zijn belangrijk om in de gaten te houden voor je planten.

Een PH en EC pen is ook een handig tooltje.

Bij de testen van Wesdijk/Colombo kun je wel goedkoop navulreagens verkrijgen.

In die koffer van Colombo zit geen Po4 test, in de Wespro koffer van Wesdijk wel.
Losse test zijn ook best prijzig, dus een koffer van 29,95 is niet te duur en dan heb je alles mooi bij elkaar.
Dit, PO4 test, zit er dus wel in.

Ik koop altijd testen los zodat ik alleen koop wat ik nodig heb.

Zelf ben ik erg tevreden over jbl.

Nh2 is leuk als de bak indraait maar daarna zelden nodig.
PO4 en NO3 zijn belangrijk om in de gaten te houden voor je planten.

Een PH en EC pen is ook een handig tooltje.
Ja dit dus.

Alleen die.ph en ec kan je kopen bij aliexpress. Maar dan zit er ook zo een zakje bij.
Wat is dat?

Al allemaal bedankt voor de vele reacties! Al wel goed om te horen dat er eigenlijk geen mensen echt negatief zijn over 1 van de test merken. Dan is het in ieder geval allemaal goede kwaliteit 😀

De EC zie ik hier nu ook voorbij komen, ik had al gelezen dat dat de elektronische geleidbaarheid is. Maar wat kun je daar precies mee? Wat geeft het aan dat je moet doen? Of je weer een waterwissel moet doen???

Waterwisselen moet je gewoon regelmatig doen. Bijvoorkeur wekelijks. Maar een verandering in je ec waarde is makkelijk te meten en een indicatie dat er iets veranderd aan je water.

Veel vissen willen graag schoon water met een lage EC waarde, dus dat kan je dan mooi meten, zeker als je kraanwater al erg hoog in de EC staat, als je dan nog wat plantvoeding gebruikt kan het soms toren hoog gaan en heb je een gereedschap welke je helpt de water wissels te verhogen in %-ten of juist niet.

Nadeel van de goedkope pennen is vaak dat je bij de ph pennen geen dop hebt waar bewaarvloeistof in kan en dan kan de pen dus "uitdrogen".

Nadeel van de goedkope pennen is vaak dat je bij de ph pennen geen dop hebt waar bewaarvloeistof in kan en dan kan de pen dus "uitdrogen".
Even voor de duidelijkheid dit geldt alleen voor ph pennen. Bij EC pennen is dit niet nodig. Ze hoeven eigenlijk ook vrijwel nooit gecalibreert.

Dan ff onder de kraan en dan zijn ze weer nat 😀 😀 😀

zelfs met bewaarvloeistof is het niet de vraag of, maar wanneer de pen ermee ophoud. Een druppeltestje kost bij lokale LFS 8,50, voor dat geld heb je online ook een pH-pen bij een gewoon nederlandse webwinkel. En je moet er wel erg slecht mee omgaan wil het eerder kaduuk zijn dan een druppeltestje op.

Dan ff onder de kraan en dan zijn ze weer nat 😀 😀 😀

Nee, als je geluk hebt kun je een uitgedroogde sensor door te weken in bewaarvloeistof nog weer tot leven wekken, maar dan zal ie sowieso opnieuw gecalibreerd moeten worden. Meestal is het einde oefening.

bewaarvloeistof is meestal een oplossing van kaliumchloride de sterkte staat meestal in de gebruiksaanwijzing en is afhankelijk van de oplossing die in de elektrode zit.

Ik test de pH zelf de laatste tijd met pH-papier, omdat mijn pen kaduuk is, het is niet op een decimaal nauwkeurig maar dat zijn druppels ook niet en ik vind papier makkelijker aflezen. een boekje met 80 strookjes papier( die je zelf nog kleiner zou kunnen knippen) kost hier 80 cent. als je wekelijks je pH meet kost dat dus 52 cent per jaar.

Laatst bewerkt:
zelfs met bewaarvloeistof is het niet de vraag of, maar wanneer de pen ermee ophoud. Een druppeltestje kost bij lokale LFS 8,50, voor dat geld heb je online ook een pH-pen bij een gewoon nederlandse webwinkel. En je moet er wel erg slecht mee omgaan wil het eerder kaduuk zijn dan een druppeltestje op.
En waar denk je dat die NLse webshops die ph-pennen kopen? juist ja: in China, dezelfde meuk als van aliexpress

Druppeltesten zijn minder nauwkeurig volgens mij dan een pen met 2 cijfers achter de komma. En een pen werkt ook wel zo makkelijk en zo snel. Ik heb dan ook een Voltcraft pen via Conrad gekocht omdat ik de goedkope hier verkrijgbaar ook minder vertrouw.

Druppeltesten zijn minder nauwkeurig volgens mij dan een pen met 2 cijfers achter de komma. En een pen werkt ook wel zo makkelijk en zo snel. Ik heb dan ook een Voltcraft pen via Conrad gekocht omdat ik de goedkope hier verkrijgbaar ook minder vertrouw.
welke van Voltcraft heb je dan?

En waar denk je dat die NLse webshops die ph-pennen kopen? juist ja: in China, dezelfde meuk als van aliexpress

klopt, maar dan is er wel netjes invoerheffing en btw over betaald, en heb ik het de volgende dag in huis ipv na weken wachten. In ruil daarvoor wil ik best een paar euro in de Nederlandse economie en werkgelegenheid steken.

klopt, maar dan is er wel netjes invoerheffing en btw over betaald

Dat is tot 22 euro niet nodig en het meeste wat wij bestellen bij Ali zit daaronder. En als je vele malen besteld via Ali dan is het geen eurootjes werk meer maar in totaal al snel enkele tientjes dus dan heb ik wel even geduld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan