Wat is er nieuw

welke watertest aanschaffen

• Onderwerp starter Onderwerp starter SuzanneX
  • Startdatum Startdatum
S

SuzanneX

Guest
Hi allemaal!

Ik ben vrij nieuw in de aquarium wereld (alleen ervaring met guppen 😛) en neem binnenkort een mooi 180 liter aquarium over van iemand. Ik ben me enorm goed aan het inlezen over alles wat er bij komt kijken. Ook verschillende youtube kanalen helpen enorm dus ik denk dat dat helemaal goed komt.
Nu ben ik aan het zorgen dat ik alvast alle benodigdheden in huis haal maar hier heb ik nog wat vragen over en ik hoop dat jullie me kunnen helpen 😀.

De vraag is dus welke watertest ik moet aanschaffen? Ik heb op het forum al gelezen dat strips niet goed werken en ik zie meerdere leuke druppeltest sets voor 30-40 euro. Maar zoveel verschillende merken!
Sera, Colombo, Tetra enz.
Of kan ik beter losse testen kopen? En welke dan?
Verder zie ik ook digitale ph meters voorbij komen, is dit nuttig?
Zijn er nog andere dingen die jullie me adviseren om de water kwaliteit in de gaten te houden? Ik woon in Nederland en heb mijn kraanwater laten testen bij een aquarium winkel en dit was prima, dus ik heb geen Cl testen enzo nodig.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee en wat is het geld echt waard?
Ik wil natuurlijk goed voor mijn visjes gaan zorgen maar ook kijken waar ik mijn geld het beste aan kan besteden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Ik gebruik NO3 en PO4 regelmatig om de voedingsstoffen voor de planten op peil te houden en de rest eigenlijk bijna niet.

Voor CO2 heb ik een continue test in de bak hangen. (Ik heb CO2 uit een drukfles).

Dit zegt niet dat ik die andere testjes nooit gebruik, maar ik heb er op dit moment niet zoveel noodzaak toe. Een koffer is wel fijn, zit alles netjes in opgeruimd en het is ook leuk en soms ook echt handig wat andere waardes te weten.