welke watertesten zijn belangrijk?


anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Berichten
342
Locatie
Eindhoven
Ik ga deze week nieuwe druppeltesten aanschaffen.
Ik heb een oude jbl testkoffer dus ik kan de navulverpakking kopen.
Ik ga in ieder geval aanschaffen:
pH 6-7.6
KH
GH
NO2
NO3
NH4

Zijn er nog andere belangrijke tests die ik eigenlijk ook nodig heb, of is dat alleen in speciale gevallen?
Ik ga een planten aquarium beginnen met co2 toevoeging en ik heb een drop checker.
Advies is van harte welkom!
 
Vaak word er aangestuurd op 10 No3 / 1 Po4 of 20/2 of 5/0.5 etc. welke verreweg de beste verhouding is.
 

Wellicht is dit goedkoper en deze wordt ook door de leden hier veel gebruikt.
 
Gemiddeld genomen kan je zeggen dat een plant 10x meer nitraat verbruikt dan fosfaat. Maar goed als je een nitraat van bv 20 zou hebben en een fosfaat van 4 dan is dat geen probleem. Het belangrijkste is dat beide voldoende voorhanden zijn. Soms hoor je ook signalen over de Redfield ratio maar dat is niet voor zoetwater van toepassing en meer voor zeewater al is men er daar ook al achter dat die 10:1 ook lang niet overal in de wereld gelijk is en dat best per plek kan verschillen.
Dus zorg dat je voldoende nitraat en fosfaat in je bak hebt en dan is de verhouding niet een punt van zorg.
 
Vaak word er aangestuurd op 10 No3 / 1 Po4 of 20/2 of 5/0.5 etc. welke verreweg de beste verhouding is.
Ik hanteer 5 ppm Nitraat op 0.5 ppm fosfaat.
Ok, een verhouding van 1 op 10 dus, dan heb ik weer iets nieuws geleerd vandaag.

Wellicht is dit goedkoper en deze wordt ook door de leden hier veel gebruikt.
Die zal ik zo eens gaan bekijken dan. (y)

Ik ben veel aan het lezen over waterwaarden in een aquarium, maar het is een hele studie.
Mijn aquarium draait pas net (nog zonder planten), mijn plan voor nu is om de boel regelmatig te testen en bij te houden.
Dan kan ik gaandeweg leren wat er gebeurt in dat aquarium en hoe alle waarden samenhangen en welke invloed ze hebben.
Met af en toe wat hulp van forumleden kom ik er gaandeweg wel uit!
 
Oh iets anders, Ik zie NH3 in die testkoffer ipv NH4.
Is misschien een hele domme vraag, maar maakt dat nog iets uit om te testen op ammonium of ammoniak?
Klinkt voor een totale chemie leek als hetzelfde ding.....
 
Ligt aan je pH.
Lagere pH dan 7 zal je voornamelijk ammonium kunnen meten. Bij hogere pH zal het ammonium naar ammoniak worden omgezet.
 
Hartelijk dank Hoogheid! Die links ga ik eens even rustig doorlezen.

Ligt aan je pH.
Lagere pH dan 7 zal je voornamelijk ammonium kunnen meten. Bij hogere pH zal het ammonium naar ammoniak worden omgezet.

Ik heb tropicasoil in het aquarium zitten dus ik neem aan dat ik in dat geval beter een NH4 testje kan aanschaffen dan NH3?
Maar voordat ik dat aanneem zal ik eerst die linkjes eens effe doorlezen.
 
Ik heb tropicasoil in het aquarium zitten dus ik neem aan dat ik in dat geval beter een NH4 testje kan aanschaffen dan NH3?

Ik ben geen scheikundige maar volgens mij meten alle setjes hetzelfde. je hebt ze ook waar opstaat nh3/4 test namelijk terwijl je maar 1 aflezing krijgt.
 
Ik ben geen scheikundige maar volgens mij meten alle setjes hetzelfde. je hebt ze ook waar opstaat nh3/4 test namelijk terwijl je maar 1 aflezing krijgt.

Oh, ze meten dus hetzelfde, mij lekenbrein neemt aan dat dat is omdat het bij die lagere pH ammonium meet en bij een hogere pH ammoniak gewonden is.
Ik koop wel gewoon een NH4 testje, en anders die testkoffer uit de link waar NH3 in zit.

hartelijk dank allemaal voor de hulp!
 
Het enige verschil (wat ik heb gelezen) is dat ammonium minder giftig is dan ammoniak. Afhankelijk van je pH waarde heb je dus erge of minder erge problemen.
 
De tests meten maar 1 stof, of de NH3 of de NH4.

Stel je hebt een NH3 test dan wordt in het test potje alle NH4 eerst omgezet naar NH3.
Het kan ook zo zijn dat alle NH3 naar NH4 wordt omgezet tijdens het testen.
De bijbehorende kleurenkaart vertaalt het dan weer in iets wat wij begrijpen.

Op zich maakt dat niet uit in welke richting de test werkt, er wordt dus wel het totaal aan NH3 en NH4 verwerkt.
Alle metingen ongelijk aan nul is gewoon niet goed is je pH te hoog dan weet je dat het echt foute boel is omdat je dan de giftige ammoniak krijgt.
 
Ik heb eens even die link van hoogheid doorgelezen en daar staat; "De testsetjes in de handel meten Ammoniak EN Ammonium gelijktijdig. Om te zien wanneer het aanwezige ammoniak giftig is moeten we dus ook de pH van het water weten om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Goeie link trouwens, dat maakt voor mij het hele verhaal een stuk begrijpelijker.
 
Op zich maakt dat niet uit in welke richting de test werkt, er wordt dus wel het totaal aan NH3 en NH4 verwerkt.
Alle metingen ongelijk aan nul is gewoon niet goed is je pH te hoog dan weet je dat het echt foute boel is omdat je dan de giftige ammoniak krijgt.

Bedoel je dat de kleur altijd de ammoniakwaarde aangeeft?
 
En dat gelijktijdig doen ze dus door de stof OF heel zuur te maken waardoor alles in ammonium veranderd OF de stof heel basisch te maken waardoor alles in Ammoniak veranderd. Dus in werkelijkheid meten ze maar 1 stof.

@John, nee, dat wat op de kleurenkaart of op het potje staat dat is je uitslag.
 
Bedoel je dat de kleur altijd de ammoniakwaarde aangeeft?

Ik denk dat die test ammonia meet (totaal aan ammoniak en ammonium) zo staat het in ieder geval in dat eerste linkje van hoogheid.
 
En dat gelijktijdig doen ze dus door de stof OF heel zuur te maken waardoor alles in ammonium veranderd OF de stof heel basisch te maken waardoor alles in Ammoniak veranderd. Dus in werkelijkheid meten ze maar 1 stof.

Oja das natuurlijk logisch.
Ik zal gewoon braaf doorstuderen voorlopig en niet teveel aannames maken.... 😄
 
Jawel, de test meet de totale hoeveelheid NH3 en NH4 alleen drukt het uit in NH3.
 
met ph/kh/no3/po4 heb je genoeg als basis voor een plantenaquarium

Ik ben net begonnen met mijn eerste aquarium en ik wil graag leren wat er in dat aquarium gebeurt met de waterwaarden, dus ik ga wat uitgebreider testen dan je aangeeft, al is het maar gewoon om te leren.
Ik heb al wat zitten neuzen in je post over het voedingsschema maar dat is misschien wat meer voor gevorderden, ik zal het nog eens een keer rustig doorlezen. de planten in je bak staat er prachtig bij trouwens!
 
Ik ben net begonnen met mijn eerste aquarium en ik wil graag leren wat er in dat aquarium gebeurt met de waterwaarden, dus ik ga wat uitgebreider testen dan je aangeeft, al is het maar gewoon om te leren.
Ik heb al wat zitten neuzen in je post over het voedingsschema maar dat is misschien wat meer voor gevorderden, ik zal het nog eens een keer rustig doorlezen. de planten in je bak staat er prachtig bij trouwens!
Alles meten/leren is ook een deel van de hobby ;)
Enkele malen doorlezen en je zal wel snappen dat mijn voedingsschema niet zo moeilijk is:thumbs:
 
Ik heb er nog het een en ander over gelezen, maar niet zo veel want ik ben met mijn co2 apparaat aan het stoeien en ik ben planten aan het uitzoeken.
Ik heb ook al hout in mijn bak zitten (schimmelt al) en ik begrijp dat dat niet de bedoeling is met de "salmiak methode".
Ik lees dat veel mensen wat voer in een verse bak gooien, voer voor de bacterien zullen we maar zeggen, maar ik heb ook nog geen voer.
Mijn lamp komt ergens deze week en de co2 regelaar waarschijnlijk ook, en dan moet ik nog planten.
Tegen de tijd dat ik er wat garnalen of vissen in doe zijn we al een week of 4 verder, ik wil ook stukje bij beetje bewoners toevoegen en niet ineens een hele kwak dus de bacterien hebben nog zat tijd om zich te ontwikkelen.
 

Terug
Bovenaan