Wat is er nieuw

Wellicht een visziekte in de bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nickson
  • Startdatum Startdatum
N

Nickson

Guest
Waterwaarden: (gemeten met druppelset)
PH 7,5
NO2: 0
NO3: 10 / 15
NH3: 0
temp : 25 graden

2 Weken geleden overgestapt naar een grotere bak van 240 liter naar een volume van 495 liter. Hierbij ook 2 nieuwe filters. De oude filter draait nog steeds mee.

Er spelen op dit moment twee problemen. Ik denk/vermoed dat ze beide samenhangen met elkaar.

1. Naast de bak had ik ook nog een bak staan met een koppeltje maanvissen. Helaas is het vrouwtje overleden. Bij het overzetten van het visbestand heb ik ervoor gekozen om ook de enkele maanvis over te zetten. (om zo nog van z'n oude dag te genieten). Sinds het overzetten blijft de maanvis continu in de hoek bij de filter hangen (ene keer op de bodem andere keer net onder de oppervlakte). De vis eet heel af en toe nog. Daarnaast lijkt het alsof de maanvis een soort slijmlaag af en toe om z'n rug heeft hangen.

2. Na het overzetten van het visbestand vond ik een aantal vissen wat raar gedrag vertonen. De ontlasting van een aantal vissen was wat wit. Dit is na een paar dagen volledig bijgetrokken. (mogelijk stress?), echter vind ik het schooltje boesemani zalmen wat zeer snel ademen. De vissen eten nog goed en zwemmen op alle lagen. In de morgen jagen de mannetjes nog achter de vrouwtjes aan.

Opmerkingen:
- Sinds de bakwissel 1 kardinaal tetra verloren.
- Nieuw stuk spiderwood toegevoegd (hout staat nog te schimmelen)
- Met de bakwissel ook de bodem verwisseld
- Afgelopen weekend nieuwe planten toegevoegd

Visbestand:
8x Boesemani zalm (waarvan 2 eigen kroos)
1x maanvis
schooltje kardinaal tetra's
L144 ancistrus x6 (4 eigen kroos)
Groepje diverse corydora's

Graag jullie advies. Zodra ik weer slijm op de maanvis zie, dan zal ik dit op de foto zetten.

Schimmel (op hout) verbruik ook zuurstof.
Veel schimmel kan dus voor zuurstofgebrek en snel ademen zorgen.

Dat slijm van die maanvis dat hebben alle vissen alleen zie je dat niet omdat het doorzichtig is maar is eigenlijk hun natuurlijke regenjas voor te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dat de slijmlaag wittig is is een aangetaste slijmlaag vaak gebeurd dat als ze door stress minder weerstand hebben en dan meer vatbaar zijn daardoor.
Als ik het dus goed begrijp heb je de huidige bak niet eerst 4 weken laten indraaien zonder bewoners?

Schimmel (op hout) verbruik ook zuurstof.
Veel schimmel kan dus voor zuurstofgebrek en snel ademen zorgen.

Heb de filteruitlaat van alle pompen iets hoger gezet, zodat er veel stroming aan de oppervlakte is.

Heb de filteruitlaat van alle pompen iets hoger gezet, zodat er veel stroming aan de oppervlakte is.
Dat kan helpen.
Luchtpomp met bruissteen erbij geeft je meer zekerheid.

Dat slijm van die maanvis dat hebben alle vissen alleen zie je dat niet omdat het doorzichtig is maar is eigenlijk hun natuurlijke regenjas voor te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Dat de slijmlaag wittig is is een aangetaste slijmlaag vaak gebeurd dat als ze door stress minder weerstand hebben en dan meer vatbaar zijn daardoor.
Als ik het dus goed begrijp heb je de huidige bak niet eerst 4 weken laten indraaien zonder bewoners?
Dit lijkt op een ander soort slijm dan de standaard slijmlaag en komt met name rond de vinnen voor.

De filters zijn ingedraaid.

Dit lijkt op een ander soort slijm dan de standaard slijmlaag en komt met name rond de vinnen voor.

De filters zijn ingedraaid.
Ja alleen ingedraaide filters is niet genoeg om een bak water gezond te maken voor je vissen, ik denk dan ook dat hier de oorzaak ligt van je problemen, zou voorlopig blijven meten en bij opvallend gedrag van je vissen een fikse plons water verversen

Ja alleen ingedraaide filters is niet genoeg om een bak water gezond te maken voor je vissen, ik denk dan ook dat hier de oorzaak ligt van je problemen, zou voorlopig blijven meten en bij opvallend gedrag van je vissen een fikse plons water verversen
Hier zijn de meningen zeer over verdeeld.

Gezien de water waarden gemeten op meerdere dagen verwacht ik dat hier de oorzaak niet ligt.

Al blijf ik uiteraard wel meten.

Is het snellere ademen van je boesemani ook vlak na een waterwissel?
Dan zit er meer zuurstof in het water, denk ik, dus als het snellere ademen door een zuurstoftekort zou zijn, dan zou het minder moeten zijn vlak na een waterwissel.

Ik lees dat je een bodemwissel gedaan hebt met het overzetten (wat ik niet helemaal snap), zou daar geen oorzaak in kunnen liggen? Als je teveel in je bodem rommelt en dus zeker als je hem vervangt kun je ammonium pieken krijgen. Nu moeten anderen hier maar een toelichting op geven of dit kan. Maar zou een ammonium piek kunnen ontstaan welke ook weer vrij snel weg is/omgezet? Wellicht heb je plotselinge alggroei als aanwijzing.

Daarnaast kan ik me ook nog voorstellen dat er bij dit proces een grote hoeveelheid bacteriën vrijkomt waarvan sommige wellicht ook je vissen zouden kunnen gaan pesten. Zeker als ze net een verhuizing achter de rug hebben.

Last but not least. Wat waren de waterwaarden van je oude bak? Als de verschillen onderling te groot zijn kan dit ook voor problemen zorgen.

Gr
Stefan

Is het snellere ademen van je boesemani ook vlak na een waterwissel?
Dan zit er meer zuurstof in het water, denk ik, dus als het snellere ademen door een zuurstoftekort zou zijn, dan zou het minder moeten zijn vlak na een waterwissel.

Het lijkt er op dat er toch een zuurstofprobleem was door het schimmelen van het hout. Van alle filters de uitlaat hoger gezet, zodat er meer stroming in de bak aanwezig was. Het ademen van de boesemani is trager geworden.

Ik lees dat je een bodemwissel gedaan hebt met het overzetten (wat ik niet helemaal snap), zou daar geen oorzaak in kunnen liggen? Als je teveel in je bodem rommelt en dus zeker als je hem vervangt kun je ammonium pieken krijgen. Nu moeten anderen hier maar een toelichting op geven of dit kan. Maar zou een ammonium piek kunnen ontstaan welke ook weer vrij snel weg is/omgezet? Wellicht heb je plotselinge alggroei als aanwijzing.

Daarnaast kan ik me ook nog voorstellen dat er bij dit proces een grote hoeveelheid bacteriën vrijkomt waarvan sommige wellicht ook je vissen zouden kunnen gaan pesten. Zeker als ze net een verhuizing achter de rug hebben.

Last but not least. Wat waren de waterwaarden van je oude bak? Als de verschillen onderling te groot zijn kan dit ook voor problemen zorgen.

Gr
Stefan

Ik heb inderdaad een nieuwe bodem in de nieuwe bak gebruikt. Uit de oude bak heb ik eerst de vissen vervangen voordat ik daar ik de bodem ging rommelen. Deze is overigens zo de prullenbak ingegaan. Vooralsnog ik heb zeer weinig algen in de nieuwe bak.
Er is dus niet gerommeld in de bodem terwijl de vissen er nog in zaten. De No3 zat in de oude bak hoger (Ongeveer 20-25).

Afgelopen zondag hetzelfde meegemaakt. Was ammoniak piek.
Dacht aan een parasiet door rare ontlastig. Uiteindelijk dus een piek gehad. Deze was niet meetbaar met druppeltest.

Helaas 2 weken geleden de maanvis verloren. Ik vermoed dat het toch ouderdom was van de maanvis. Vandaag volgde er echter een L144. Lijkt wel op een interne bloeding.

Bijlagen

• 1A44CD50-EBCE-4A1A-B887-258B79479647.jpeg
    1A44CD50-EBCE-4A1A-B887-258B79479647.jpeg
    153.9 KB · Weergaven: 125
  • 1DEAC181-CB14-4A32-91AC-7E250C70AF50.jpeg
    1DEAC181-CB14-4A32-91AC-7E250C70AF50.jpeg
    170.1 KB · Weergaven: 121
  • C355A327-5FAE-441A-B5D2-83F97EA3B89C.jpeg
    C355A327-5FAE-441A-B5D2-83F97EA3B89C.jpeg
    165 KB · Weergaven: 121
Hier zijn de meningen zeer over verdeeld.

Gezien de water waarden gemeten op meerdere dagen verwacht ik dat hier de oorzaak niet ligt.

Al blijf ik uiteraard wel meten.

Bij onraad flinke plonsen water verversen kan nooit kwaad. Je kunt niet alles meten. Waterwaardes wel maar je heb ook ziekte verwekkers en niet nodige bacterieen in het water. Bij flinke water verversingen haal je meer ellende weg dan het kwaad kan.

Persoonlijk zou ik ook geen schimmelt hout in me aquarium willen. Ik weet dat er word gezegd dat het geen kwaad kan maar hoe weet je dit. Weet je welk soort schimmel het is. Laat het sporen los in het water. Als vis een hapje neemt kan dit kwaad.

Bij onraad wat teveel uitsluiten wat relatief makkelijk is op te lossen een geen negatieve gevolgen zal hebben waarom niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan